MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Landskap og gips
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Landskap og gips

 Post Reply Post Reply
Author
Jan-M. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan-M. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Landskap og gips
    Posted: 25 mars 2010 at 20:37
Hei. Regner med at noen av dere har samme problem som meg . Gipsen stivner så "fordømmande" fort. Har noen en oppskrift som forsinker prosessen???????
JMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2010 at 20:45
Litt avhengig av hva du skal bruke gipsen til.  I form bør den tørke ganske fort mens dersom den skal formes er man avhengig av litt tid.  Jeg har brukt noen dråper med eddik for å forlenge tørketiden.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2010 at 20:46

Melk tror jeg virker. Har også hørt at eddik forsinker, og latex-maling (da kan man gjennomfarge gipsen samtidig). Blandingsforholdet må man i tilfelle prøve seg fram med. 

Jeg har imidlertid aldri brukt noe av dette selv, bortsett fra latex-maling (men da for å gi gipsen farge), til tross for at jeg har bygget endel kvadratmeter landskap med gips i mine år som MJ-er. Jeg tenker at det er lurt å ikke blande ut mere gips enn at man rekker å behandle det i tide.

Svein S
Back to Top
Jan-M. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan-M. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2010 at 20:49
Takk for tipsene, Holder på med et Z anlegg i salongbordet og når jeg skal forme litt landskap så stivner gipsen jeg har nesten før jeg får helt den utove der den skal være
JMO
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2010 at 21:17
Har du kjøpt hurtig tørkende gips? den feilen gjorde jegDead
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Jan-M. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan-M. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2010 at 21:53
Aner ikke. Det var en stor pose meg gips som skulle kaseres på arbeidsplassen min og da reddet jeg den fra søppeldunken
JMO
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2010 at 22:13
Hehe, om det er hurtig gips så bland sykt lite om gangenWink tar tid men er verd det.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2010 at 16:54
Har nesten slutta helt å bruke  gips til landskap. Synes det er mye enklere å kjøpe et lite spann med lettsparkel. Lite søl, alltid klar til bruk, tørker sakte og lett å bearbeide når den har herdet.
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2010 at 17:50
Hei!
 
Jeg er på lang vei enig med deg i alle fordelene ved bruk av sparkel, men jeg har samtidig oppdaget én (liten) ulempe også. Når sparkelet har herdet og blir hardt, og man ønsker å male landskapsformasjonen sin/fjellet sitt med uttynnede vannbaserte farger har jeg opplevd at sparkelet mykner på grunn av all fuktigheten. Det er ikke så stort problem, for når vannet i malingen fordamper blir det hardt igjen.
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2010 at 18:29
Men kan man bygge opp sparkel i 1-2 cm tykkelse uten at den endrer form når den tørker, og vil ikke den bruke laaang tid på å stivne?
Svein S
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2010 at 20:06
TMJK gjennomførtw høsttreff forrige helg (koordinert med generalforsamling i MJF).  Her ga Jon Einar Vistad et glimrende foredrag om sine metoder for landskapsbygging.  Dagen etter ble det gjennomført et kurs der deltagerne blant annet fikk prøve Jon Einars metoder for bruk av gips (som jeg fortsatt synes er det beste materialet ift sparkel, avrettingsmasse mm).  Les gjennom Jon Einars blogg for tips - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1502&title=fra-togkjelleren
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Jan-M. View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan-M. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2010 at 21:22
Eia var jeg der. Jeg gremmes Unhappy  Hadde tenkt meg en tur i løpet av den helga, men glemte helt av det.
JMO
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2010 at 10:50
Høsttreff?
Her i Stavanger er det vår for tiden!
 
Petter Wink
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2010 at 20:07
Hei,
 
Jeg pleier å blande i litt avrettingsmasse eller flislim. Det gir fin farge på gipsen også, om du velger de grå variantene. Fugesement kan også brukes. Alt hindrer at gipsen tørker så fort.
 
MJ-hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.