MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nytt kamera
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nytt kamera

 Post Reply Post Reply
Author
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nytt kamera
    Posted: 23 mars 2010 at 23:46
Heisann,
lurer på å bytte ut mitt Canon 350D. Det er ikke det at jeg ikke er fornøyd med, tvert om, men jeg leste en test av Canon 550D der det sto at det kunne ta opp film i HD-kvalitet.

Så mitt dumme spørsmål til den vyrde forsamling er:

Kan videoopptaksfunksjonen i dette speilreflekskameraet erstatte et dedikert videokamera til amatørmessig hjemmebruk og litt filming på mj-treff?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
GeirG View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirG Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2010 at 09:29

Etter min mening, nei. Et dedikert videokamera vil hele tiden automatisk fokusere på motivet, det vil ikke EOS 550D gjøre. Fokusering er i det hele tatt vanskeligere på et speilrefleks i videomodus. Enten må du gjøre det manuelt, eller du må autofokusere etter at du har stoppet filmingen, og da er fokuseringen treg.

Bildene blir bra, men opptak av nære, bevegelige motiv blir etter min mening en større jobb. Smile
 
Nå kjenner jeg ikke EOS 550D, men jeg har selv et EOS 7D som jo 550"n bygger mye på.
Back to Top
Granholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 01 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Granholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2010 at 22:36

Hei Dag Cato!

Jeg er enig med Geir at det ikke tar over for videokamera.
Jeg kan trykke inn en knapp, da fokuserer den automatisk når jeg filmer, så filmingen blir ikke så aller værst. Men når du ser på filmen etterpå hører du støy fra "linsemotoren"/fokuseringen, så det beste er å fokusere manuelt når du filmer. Desverre Confused
Mvh

Hans Erik Granholt
Back to Top
Granholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 01 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Granholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2010 at 22:39

Sorry glemte å ta med at jeg  har EOS 500D Wink

Mvh

Hans Erik Granholt
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2010 at 19:12
Originally posted by Granholt Granholt wrote:

Hei Dag Cato!

Jeg er enig med Geir at det ikke tar over for videokamera.
Jeg kan trykke inn en knapp, da fokuserer den automatisk når jeg filmer, så filmingen blir ikke så aller værst. Men når du ser på filmen etterpå hører du støy fra "linsemotoren"/fokuseringen, så det beste er å fokusere manuelt når du filmer. Desverre Confused
Som jeg nevte i en annen tråd kommer de første filmene filmet i HD på market fra Hollywood. Kvalitet er bedre enn det man får på et video kamera. Men de bruker ikke billig utstyr. Finnes objektiv som er stilegående, spørsmålet er bare hvor mye man vill legge i utstyr.
 
A matter of life and death
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2010 at 23:42
Nå har jeg ikke tenkt å filme i Hollywoodkvalitet uansett så den sammenligningen hopper jeg elegangt over.
"Originallyden" er heller ikke så viktig om man eksempelvis filmer fra en messe eller treff.
Et spørsmål i den sammenhengen: Går det an å koble til ekstern mikrofon?
Men om det finnes autofokus som klarer å følge objektet man filmer er jo mye gjort. . . . .
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
GeirG View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirG Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2010 at 01:04
Ja, 550D har inngang for ekstern stereo-mikrofon.
 
Du kan ikke stole på at autofokusen på Canons speilrefleks klarer å følge f.eks. et modelltog i fart. Den såkalte autofokusen må dessuten betjenes med utløseren. Den fokuserer ikke av seg selv slik et dedikert videokamera gjør. Så dette kan bety rystelser på kameraet under filming, så sant du ikke har fjernkontroll.
 
Autofokusen er som nevnt treg, fordi kameraet benytter kontraststyrt fokusering. Kameraets vanlige autofokussystem ligger over speilet og utelukkes når speilet heves, noe det må når man skal filme og få lyset direkte inn på bildesensoren.
 
Når alt dette er sagt, så skal det også nevnes fordeler. Speilrefleks byr på muligheter for bedre optikk. Full kontroll på dybdeskarphet og hvitbalanse. Full-HD med innstillinger for hvor mange bilder kameraet skal ta opp med per sekund. Så hvis du tar jobben med fokuseringen, så vil nok kameraet levere bedre bilder enn et videokamera. Smile Er du i nærheten en dag, kan du jo få kikke på 7D"en min.
Back to Top
aom2 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 mars 2009
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aom2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2010 at 09:01
Man skal ikke kjøpe mye speilrefleks og objektiver før det lønner seg med et dedikert videokamera. Mye bedre og lettere er det også. Jeg har tilgode å ta opp video med tilfredstillende kvalitet med mitt Nikon
Back to Top
GeirG View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 22 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirG Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2010 at 12:14
Hvis det er bildekvaliteten du mener, så har jo ikke Nikon fullHD på sine modeller. Men de skal likevel gi god filmkvalitet.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2010 at 01:51
Originally posted by aom2 aom2 wrote:

Man skal ikke kjøpe mye speilrefleks og objektiver før det lønner seg med et dedikert videokamera. Mye bedre og lettere er det også. Jeg har tilgode å ta opp video med tilfredstillende kvalitet med mitt Nikon
Hvis du har bra kamera og objektiv, så det ingen videokamera som vill klare å få den samme kvaliteten, det i følge digital foto.
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.