MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kontrollpanel/stillverk
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kontrollpanel/stillverk

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kontrollpanel/stillverk
    Posted: 21 mars 2010 at 17:15
Jeg har så smått begynt på kablingen av den første seksjonen på mitt lille seksjonsanlegg, og tankene går mot kontrollpanelet / stillverket som skal brukes til å styre herligheten.

Jeg bruker Peco Electrofrog og PL-10W motorer med PL-13 brytere, og ser derfor to mulige løsninger for stillverket:
  1. 2-polet vippebryter på-på med tilhørende trykkbryter av-(på), hvor vippebryterens posisjon angir sporvekselstilling.
  2. Trykkbryter av-(på) med kontrollamper som angir sporvekselstilling.
Trykknappene kan evt erstattes med en "probe/stud"-løsning, men jeg har allerede en haug med trykknapper som jeg tok vare på fra et tidligere anlegg.

Lurer på hvilket alternativ som anbefales, evt om det er et tredje og bedre alternativ som jeg ikke har fått med meg? Digital styring er ikke et alternativ for dette anlegget, det får evt komme senere.

Syns personlig at alternativ 2 virker litt mer elegant med lysende indikatorer, men dette krever vel et ekstra rele for hver sporveksel siden PL-13 kun styrer sporkrysset. Bør jeg investere i PL-15 og vrake de PL-13-bryterne jeg har liggende, evt er det noen som har forslag til rele jeg kan bruke?

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2010 at 17:41
Dette er noe jeg og vil lage så dette er VELDIG interesangt SmileThumbs Up
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2010 at 20:54
Hei Svein

Jeg synes du bør gå for PL-10W + PL15. Prismessig blir det ca. 110 kr pr. veksel. I tillegg kommer trykkbryterne men de har du jo allerede. Alternativet er andre typer releer, men velger du Peco, får du i hvert fall noe som passer sammen. Hvis du vil skaffe flere motorer senere bør du nok vurdere Tortoise. Selv om prisen da blir noe høyere enn med Peco, så får du til gjengjeld saktegående sporveksler.

Jeg bygger også stillverk på mitt mj-anlegg nå, og har gått for trykkbrytere og lysdioder som indikerer hvilken vei sporvekslene ligger. Det er riktignok med Märklin K-skinner, men prinsippet blir det samme som du vil ha. Jeg skal dessuten bruke Tortoise-motorer til en del av mine Märklin sporveksler.

Jeg kjører digitalt og har vurdert også digital styring av sporveksler, men har inntil videre gått for lokal styring via lokale stillverk. Det er jo litt mer gøy å operere anlegget direkte og ikke bare sitt foran PC"en å kjøre.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2010 at 01:27
Hvis man har mot på litt elektronikk, vil Tam Valleys styringskort for flymodellservoer anvendt som vekselmotorer (og andre ting som trenger sakte bevegelse) være både billigere enn Tortoisene, tar betydelig mindre plass og er etter min erfaring også på en måte lettere å montere. Selve servoen koster $4,50, mens styringskortene leveres for 1, 4 eller 8 servoer. Det er hvis man kan anvende kortene fore 4 eller 8 servoer i rimelig nærhet av hverandre, at dette blir prisgunstig i forhold til Totoismotorene.

http://www.tamvalleydepot.com/products/servosaccessories.html
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2010 at 10:47
Takk for tilbakemeldingeneSmile.
 
Tortoise og /eller servomotorer høres interessant ut, men siden jeg allerede har endel PL-10W motorer liggende hadde jeg håpet å få brukt de opp først. Jeg har også plenty med brukte 2-polede vippebrytere og miniatyrpærer, jeg får vurdere om jeg skal bruke av de eller investere i noe nytt. Kanskje stikke innom Strømmen etter jobb idag og plukke med meg noen PL-15, tror det blir greiere å bruke de enn å ha et ekstra rele for kontrollpanelet i tillegg til PL-13.
 
Jeg skal ha separat strømforsyning for tilbehørskretsen (Märklintrafo, AC). Hvis jeg bruker lysdioder og ikke vanlige miniatyrpærer, må jeg da ha en form for likeretter til de, eller kan jeg koble de rett inn på den felles returledningen for vekselmotorer og belysning/tilbehør? Bør vel lodde på en motstand også, i serie med lysdioden?
 
Ehh, klønete formulering ser jeg nå, en diode er vel en likeretter i seg selv...Embarrassed
 
Svein
 


Edited by Svein_A - 22 mars 2010 at 12:16
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2010 at 14:44

Jeg tror man skiller mellom dioder og likerettere i den forstand at man bygger opp en likeretter av fire dioder. Selvsagt foregår det en likeretting av strømmen med kun én diode også, men med én diode gjør man ikke noe annet enn å klippe bort den øvre eller nedre halvparten av vekselstrømmens sinuskurve. Ved å brokoble fire dioder, får man snudd den andre halvparten og ikke fjernet den, og da har vi det man vanligvis forstår med en likeretter.

Spørsmålet ditt om å kunne koble en lysdiode rett på en vekselstrømskilde, så går det bra. Men nettopp fordi man da bare har spenning i halve perioden, blir også effekten mindre. Det betyr at du må ha en motstand med noe mindre verdi for å oppnå samme lysstyrke enn om du ha hadde hatt full likespenning som kilde. 



Edited by ses - 22 mars 2010 at 14:45
Svein S
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2010 at 16:34
er det de som er montert på hjemmeseksjonen?
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2010 at 08:06
Det var sånn det var ja, takk for opplysningen Svein!Smile Tror jeg må prøve å oppfriske kunnskapene litt, er vel drøyt 20 år sia jeg hadde elektro på skolen...
 
En liten endring i planene her nå. Kom hjem fra jobb i går, og da hadde madammen fyrt opp loddebolten min iløpet av dagen og fjernet alle gamle tinnrester fra de brukte 2-polede bryterne som jeg vurderte som alternativ 1. Kan jo ikke la vær å bruke de da, når hun har vært så snill..!Big smile
 
Øystein, hva mener du..?
 
Svein
 
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2010 at 08:55
jeg spør hr.sando om det er de her:http://www.tamvalleydepot.com/products/servosaccessories.html som skal brukes på tmjk. i øverste etasje?
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
EivindPT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EivindPT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2010 at 11:03
Det er de Øystein. 
EivindPT
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2010 at 11:34
Da hvet jeg hvor jeg kan bestille dem.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2010 at 12:40
Jeg skal bruke (on)-off-(on) brytere til og styre vekslene. Hva slags kretskort trenger jeg for og skifte polaritet på hjertestykket. Er det til salgs? Må jeg lage det selv?
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2010 at 12:53
For å styre polariteten på hjertestykket trenger du enten en egen til-til-bryter eller et rele som er koblet paralelt med sporvekselmotoren. Det skulle ikke være nødvendig med et eget kretskort for dette.

Det er kanskje dette som er grunnen til at mange bruker Tortoise-motorene fordi disse allerede har et innebygget 2-polet rele. I tillegg kan du med enkelt kabling ha dioder som viser sporvekslens stilling. Se eksempel på kobling av Tortoise sporvekselmotorer.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2010 at 16:26
Nå tror jeg kanskje Øystein spør om styring av Tam Valleys styringskort for servomotorer, og de har opsjon for releer for styring av skinnekrysset på styringskortet. Tam Valley leverer releer med ved bestilling av kortet og koster ikke så mye mer. De kan sikkert ettermonteres også, da det er "vanlige" Omron-kretskortreleer.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.