Smøring av lok |
Post Reply ![]() |
Author | |
Wesley ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 13 mars 2010 at 15:46 |
Hei alle!
Dette er sikkert et tema som har vært opp mange ganger,-uten at jeg finner svaret jeg er ute etter: Kan noen si hva som anbefales av smøring av gangtøy/lok generelt? Primært en tynn olje som ikke angriper plast....tips? (Eksempelvis damplok fra NMJ/Superline og Brimalm) mvh John |
|
![]() |
|
TomB ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 93 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei John.
Det er ulike meninger om smøremidler for lokomotiver, noen bruker olje og noen bruker fett. Mange benytter en smøreolje som de fleste leverandører av lokomotiver fører. Noen har erfart at en slik olje tørker inn og limer. En syntetisk motorolje er iallefall drøyt og brukes med hell av mange.
Du skal være forsiktig med en tynn olje fordi den havner fort på skinnene. Der er den til liten hjelp.
For eksempel symaskinolje.
Veldig mange bruker fett som smøremiddel. Det brukes bl. a. til urverk og til våpen. Det er et produkt som forblir smidig og ikke tørker inn.
I Europa brukes det av mange MJ-ere et produkt som heter Lokfett B52. Nei, det er ikke et flyet jeg mener.
Det kan være noen som fører dette i Norge? På messer i Europa er det alltid flere leverandører.
Jeg har handlet hos Fohrmann eller Gerd Boll (B"MBT) etpar ganger.
Her står det under Wartung/Schmierung:
Edited by TomB - 16 mars 2010 at 09:29 |
|
mvh
Tom Blikstad, Asker HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack |
|
![]() |
|
Wesley ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei Tom.
Takker så meget for utfyllende svar. Nå er det slik at jeg allerede har benyttet symaskinolje (dog i meget små mengder),- så får jeg vel se over tid. Mitt neste spørsmål blir vel desto værre: hvordan fjerne gammel smøring..? ...:) Mvh John Edited by Wesley - 16 mars 2010 at 10:24 |
|
![]() |
|
magnus ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 09 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 49 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har brukt symaskinolje i over 50 år, og det har gått utmerket.
En dråpe på en knappenål er nok pr. smørested.
|
|
magnus
|
|
![]() |
|
Wesley ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 90 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Takker, Magnus.
Da er jeg med ett noe tryggere. Dog må man være sikker på at oljen ikke angriper plast...noe vanlig symaskinolje vel ikke gjør..? Mvh John |
|
![]() |
|
Mikael Järn ![]() Veteran ![]() Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Min erfaring er at olje er noe dritt. Olje fordamper over tid,og tilbake blir det en harpiksliknende guffe som kan være vond å få fjernet. Men utviklingen har sikkert gått videre,slik at det muligens finnes syntetiske oljetyper idag som ikke har ovennevnte bivirkninger.
Spesialfett tør være det beste, men da må du snakke med noen som kjenner produktet,og ikke bare skjuler sin uvitenhet med skråsikkerhet. Slike blir det desverre stadig færre av,idet stadig flere mener seg berettiget til å mene noe,uten den medfølgende ballast som kunnskap utgjør.
Virkelige låsesmeder ville for eksempel ALDRI finne på å benytte vanlig olje i låssystemene sine.Av de før nevnte grunner. Spesialgrafitt har lenge vært produktet i de kretser. Men undersøk,grav og spør FØR du handler. En god snekker måler som kjent to ganger før han sager. I motsetning til den uerfarne snekkeren som måler en gang,men må sage to.
![]() |
|
![]() |
|
KnuT ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Joe Fugate skriver at han bruker Dexron II syntetisk olje for automatgearkasser.
Dette skal visst fungere veldig godt i mange, mange år: http://model-railroad-hobbyist.com/node/1932 |
|
![]() |
|
TomB ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 93 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Rengjøring av maskineri:
skritt 1: Zalo på tannbørste/stiv pensel
skritt 2: Lighterbensin på tannbørste
skritt 3: demontering og ultralydrensing
Det er viktig med syntetiske materialer, for naturolje tørker inn. Symaskinoje er en slik.
For den som kan tysk:
|
|
mvh
Tom Blikstad, Asker HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack |
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |