MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Smøring av lok
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smøring av lok

Post Reply Post Reply
Author
Wesley View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wesley Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Smøring av lok
    Posted: 13 mars 2010 at 15:46
Hei alle!
Dette er sikkert et tema som har vært opp mange ganger,-uten at jeg finner svaret jeg er ute etter:
Kan noen si hva som anbefales av smøring av gangtøy/lok generelt?
Primært en tynn olje som ikke angriper plast....tips?
(Eksempelvis damplok fra NMJ/Superline og Brimalm)

mvh
John
Back to Top
TomB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2010 at 09:20
Hei John.

Det er ulike meninger om smøremidler for lokomotiver, noen bruker olje og noen bruker fett. Mange benytter en smøreolje som de fleste leverandører av lokomotiver fører. Noen har erfart at en slik olje tørker inn og limer. En syntetisk motorolje er iallefall drøyt og brukes med hell av mange.

Du skal være forsiktig med en tynn olje fordi den havner fort på skinnene. Der er den til liten hjelp.
For eksempel symaskinolje.

Veldig mange bruker fett som smøremiddel. Det brukes bl. a. til urverk og til våpen. Det er et produkt som forblir smidig og ikke tørker inn.

I Europa brukes det av mange MJ-ere et produkt som heter Lokfett B52. Nei, det er ikke et flyet jeg mener.

Det kan være noen som fører dette i Norge? På messer i Europa er det alltid flere leverandører.
Jeg har handlet hos Fohrmann eller Gerd Boll (B"MBT) etpar ganger.

Her står det under Wartung/Schmierung:

Edited by TomB - 16 mars 2010 at 09:29
mvh

Tom Blikstad, Asker

HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack
Back to Top
Wesley View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wesley Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2010 at 10:24
Hei Tom.
Takker så meget for utfyllende svar.
Nå er det slik at jeg allerede har benyttet symaskinolje (dog i meget små mengder),- så får jeg vel se over tid.
Mitt neste spørsmål blir vel desto værre: hvordan fjerne gammel smøring..? ...:)

Mvh
John

Edited by Wesley - 16 mars 2010 at 10:24
Back to Top
magnus View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote magnus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2010 at 10:59
Jeg har brukt symaskinolje i over 50 år, og det har gått utmerket.
En dråpe på en knappenål er nok pr. smørested.
magnus
Back to Top
Wesley View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wesley Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2010 at 14:08
Takker, Magnus.
Da er jeg med ett noe tryggere.
Dog må man være sikker på at oljen ikke angriper plast...noe vanlig symaskinolje vel ikke gjør..?

Mvh
John
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2010 at 15:26
Min erfaring er at olje er noe dritt. Olje fordamper over tid,og tilbake blir det en harpiksliknende guffe som kan være vond å få fjernet. Men utviklingen har sikkert gått videre,slik at det muligens finnes syntetiske oljetyper idag som ikke har ovennevnte bivirkninger.

Spesialfett tør være det beste, men da må du snakke med noen som kjenner produktet,og ikke bare skjuler sin uvitenhet med skråsikkerhet. Slike blir det desverre stadig færre av,idet stadig flere mener seg berettiget til å mene noe,uten den medfølgende ballast som kunnskap utgjør.

Virkelige låsesmeder ville for eksempel ALDRI finne på å benytte vanlig olje i låssystemene sine.Av de før nevnte grunner. Spesialgrafitt har lenge vært produktet i de kretser. Men undersøk,grav og spør FØR du handler. En god snekker måler som kjent to ganger før han sager. I motsetning til den uerfarne snekkeren som måler en gang,men må sage to.Wink
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2010 at 18:11
Joe Fugate skriver at han bruker Dexron II syntetisk olje for automatgearkasser.
Dette skal visst fungere veldig godt i mange, mange år:
http://model-railroad-hobbyist.com/node/1932

hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
TomB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2010 at 18:39
Rengjøring av maskineri:

skritt 1: Zalo på tannbørste/stiv pensel

skritt 2: Lighterbensin på tannbørste 

skritt 3: demontering og ultralydrensing

Det er viktig med syntetiske materialer, for naturolje tørker inn. Symaskinoje er en slik.

For den som kan tysk:

mvh

Tom Blikstad, Asker

HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.