MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vinter i hagejernbanen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vinter i hagejernbanen

 Post Reply Post Reply
Author
jlo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jlo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vinter i hagejernbanen
    Posted: 11 mars 2010 at 23:30
Det er ikke lett å være hagejernbaneentusiast når banen er dekt av 70 cm snø.
Men våren nærmer seg og da er det mye oppspart byggelyst som kommer ut....
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2010 at 09:04
Kjent problem det der
Men ikke noe er som tvungne avbrekk for å holde interessen ved like :)
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2010 at 20:55
Ved bare å se på bilde kunne de se ut som snøskred over toglinjen..Smile
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2010 at 22:20

Dette er fra 2008, men den gangen greide jeg å holde banen oppe nesten frem til jul
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2010 at 23:29
Jeg vet lite om hagejernbane, men oppfatter det slik at lokene går på batteri og at det dermed ikke er strøm på skinnene....?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2010 at 23:51
... eller live-steam.
Bare det ekte er godt nok for enkelte ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2010 at 13:33
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Jeg vet lite om hagejernbane, men oppfatter det slik at lokene går på batteri og at det dermed ikke er strøm på skinnene....?
De fleste standard systemene kjører med strøm i skinnene på normal åte. Av de systemene/brukerene som ikke gjør det så benyttes det enten ekte dampmodeller, eller batteri/radiostyring.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2010 at 09:26
Nå har jeg fått gravd frem en del av min bane, og på enkelte steder, der banen går på "stylter", var det ganske greit, med bare 20cm snø over.
Men på et sted har snøen fonnet seg, så der er det nærmere 150cm ned til skinnene
Så jeg måtte gi opp i går, men kanskje får jeg fortsatt litt i dag, og da er det snart kjøring
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2010 at 12:40
150 cm snø over ...
.. det burde vel borge for tunnel ..? Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2010 at 12:42
Skibrenneren foran på loket for å smelte hull i sneen? Er det det du mener.....?

Skulle vært morsom med bilde av det...
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2010 at 12:45
Rune Hagen trenger kanskje ingen skibrenner foran, han kan vel bare fyre lok"ene xtra, xtra Big smile
Bjørn Egil
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2010 at 13:32
Selv om jeg skulle ønske jeg hadde, så har jeg per dags dato ingen dampkokere
Tror det har sammenhang med at jeg ikke har vunnet i Lotto i det siste, eller noensinne
Så litt avhengig av føret og lok er det strøm i skinner eller batteri.

Og hårføner/varmepistol og batteri er en skikkelig dårlig kombinasjon

Edited by Hagen - 22 mars 2010 at 13:33
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2010 at 14:56
Originally posted by Amatøren Amatøren wrote:

Skibrenneren foran på loket for å smelte hull i sneen? Er det det du mener.....? Skulle vært morsom med bilde av det...

Kanskje noe sånt som dette ville virke ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Finn View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 april 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Finn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2010 at 11:39

Skal til med bygging nå i vår.

Noen som kan fortelle hva som er best underbygging med tanke på telehiv?

Og ikke minst lodder man skinnene for å hindre at det oppstår åpninger i skinneskjøter?

Vurderer radiostyring og batteridrift. Noen tips der?

Finn
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2010 at 12:00
Jeg har sett at man slår f.eks. impregnerte trestolper ned i bakken - slik at bare 2-5 cm av stolpen er synlig. Så fester man impregnerte planker liggende oppe på stolpene som igjen sporet festes til.

Da kan du legge ballast rundt skinnene og videre ut over kanten på plankene slik at ballasten går videre over i landskapet rundt.

Denne måten gjør i hvert fall at sporet ikke blir så mye utsatt for telehiv. Da kan du også skru fast skinnene og legge strømforsyningen parallelt under de impregnerte plankene.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2010 at 12:33
Originally posted by Finn Finn wrote:

Skal til med bygging nå i vår.

Noen som kan fortelle hva som er best underbygging med tanke på telehiv?

Og ikke minst lodder man skinnene for å hindre at det oppstår åpninger i skinneskjøter?

Vurderer radiostyring og batteridrift. Noen tips der?


Det er gode måter og gode måter, og dårlige måter

Uansett hva du gjør så må du ikke lodde alle skinneskjøtene, da vil du faktisk på solslyng. Skinnene må enten legges tett på den varmeste dagen som potensielt kan oppstå (ikke praktisk mulig, da legger ihvertfall ikke jeg skinner) eller så må du legge de med et lite rom for ekspansjon i hver eneste skinneskjøt, ca 1mm, men ikke for mye for da vil skinnene trekke seg helt ut av skjøten i vintermånedene, jeg sliter med det akkurat nå. Når de senere utvider seg igjen er det nemlig ingen garanti for at de treffer skinnelaskene
For å sikre elektrisk kontinuitet har jeg loddet små ledninger over skjøtene, det skal strengt tatt ikke være nødvendig, men en kranglete skjøt vil ødelegge "stemningen" før eller senere.

Når det gjelder underlag har jeg hatt mest hell med sement, jeg har også en oppbygd del der påler er slått ned til de treffer grunnfjell/fylling. så har jeg lagt bord på høykant (som spikerslagene for et gjerde) på hver side av stolpene, for å unngå vridning i bordene som i noen tilfeller kan skje dersom du bare legger dem rett på pålene. Du kan eventuelt avslutte med et bord på toppen.
Det viktige er å få bordene på utsiden av svillene, ellers vil fottrafikk fort knekke yttersiden av svillene. Også et problem jeg har.

Det er en fordel å kunne gå på skinnene for snørydding og annet vedlikehold, i så fall må den underliggende strukturen tåle slik trafikk.

Edited by Hagen - 06 april 2010 at 12:37
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Amatøren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 11 mars 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Amatøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2010 at 15:58
Originally posted by Hagen Hagen wrote:

Når det gjelder underlag har jeg hatt mest hell med sement, jeg har også en oppbygd del der påler er slått ned til de treffer grunnfjell/fylling. så har jeg lagt bord på høykant (som spikerslagene for et gjerde) på hver side av stolpene, for å unngå vridning i bordene som i noen tilfeller kan skje dersom du bare legger dem rett på pålene. Du kan eventuelt avslutte med et bord på toppen.
Det viktige er å få bordene på utsiden av svillene, ellers vil fottrafikk fort knekke yttersiden av svillene. Også et problem jeg har.

Det er en fordel å kunne gå på skinnene for snørydding og annet vedlikehold, i så fall må den underliggende strukturen tåle slik trafikk.


Hei!

Spennende lesing!! Har du noen bilder som beskriver fremgangsmåten? Eller skisser å scanne inn som kan hjelpe oss som (snart) er i start gropen?



Edited by Amatøren - 06 april 2010 at 15:59
Man lærer så lenge man lever.

Digitalhuset
Vokser stadig, men ikke for store....
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,055 seconds.