MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Er den ødelagt?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Er den ødelagt?

 Post Reply Post Reply
Author
Jernbanemodell View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 august 2009
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jernbanemodell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Er den ødelagt?
    Posted: 10 mars 2010 at 00:14
Hei
 
Satt i går kveld (alt for sent) å loddet en ESU loksound dekoder inn i en BM 86, men klarte selvfølgelig å bytte om på 1 ledning til motoren og 1 til strømopptak. Når herligheten skulle testes fungerte det selvfølgelig ikke.
 
Etter litt leting ble feilen funnet og rettet. Ny test fastslo at lyden kom som den skulle, men motoren vil ikke gå den ene veien og "spikrer" (dvs går, men med kraftige rykk) den andre veien.
 
Spørsmålet er om dekoderen er for alltid ødelagt eller er det noen mulighet å få reparert dette?? Eller er det en annen feil? Noen som vet?
jernbanemodell@gmail.com
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2010 at 20:00
Ikke godt å si...
Jeg ville sett i manualen og forsøkt å resette til fabrikkinnstillingene. Du kan jo være reddet av kortslutningsbeskyttelsen med rett dekoder Smile
mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2010 at 23:39
Originally posted by Jernbanemodell Jernbanemodell wrote:

Hei
 
Når herligheten skulle testes fungerte det selvfølgelig ikke.
 


Jeg tester først installasjonen ved lav programmeringsspenning. Går inn i adresseendringsmodus, setter loket på programmeringssporet, velger og sender ny adresse. Når loket mottar adressen skal det rykke synlig til. Da er forbindelsen strømopptak/dekoder/motor i orden. Hvis det ikke rykker til må det straks av og feilretting begynner.

Metoden har berget noen dekodere hos meg

Vel, sent å tenke på for deg nå, kanskje. Hva er status påden mistenkligedekoder i kveld?
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Jernbanemodell View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 august 2009
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jernbanemodell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mars 2010 at 23:48
Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:

Originally posted by Jernbanemodell Jernbanemodell wrote:

Hei
 
Når herligheten skulle testes fungerte det selvfølgelig ikke.
 


Jeg tester først installasjonen ved lav programmeringsspenning. Går inn i adresseendringsmodus, setter loket på programmeringssporet, velger og sender ny adresse. Når loket mottar adressen skal det rykke synlig til. Da er forbindelsen strømopptak/dekoder/motor i orden. Hvis det ikke rykker til må det straks av og feilretting begynner.

Metoden har berget noen dekodere hos meg

Vel, sent å tenke på for deg nå, kanskje. Hva er status påden mistenkligedekoder i kveld?
 
Dette er en metode jeg skal benytte! Hvorfor har jeg ikke tenkt på dette tidligereConfused
 
Status:
mistet litt motet  kveld, siden 86-vogna var tiltenkt langtur til Arendal. Når slikt moderne motorvogn materiel bryter sammen, får vel gamledampen trå til igjen. Tok fram Type 32 og 2 lokaltogsvogner for å se om dette kan klargjøres i løpet av kvelden til innsats.
 
Neste blir å prøve å nullstille dekoderen (takk for godt forslag), eventuelt ta den lange turen til den lokale dekodersjappa på hjørnet.
jernbanemodell@gmail.com
Back to Top
Jernbanemodell View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 august 2009
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jernbanemodell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mars 2010 at 22:47
I kveld ble dekoderen pakket sammen med et brev til ESU i Tyskland.
 
Etter å ha lest på ESU"s hjemmeside tok jeg beslutningen om å sende den ditt for reperasjon. Antaglig blir det noen kroner å betale, men vesentlig billigere enn å kjøpe en ny. Sure penger, men en lærdom rikere.
jernbanemodell@gmail.com
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mars 2010 at 09:33
Geek Hei
Trøst deg med at du er i godt og profesjonelt selskap. Vi er mange som har hatt kostbare læringskurver med dekodere gjennom åreneCry
 
mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Jernbanemodell View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 august 2009
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jernbanemodell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2010 at 19:54

En gledens dag!

Åpnet akkurat en liten pakke fra ESU med reparert dekoder. Dvs i praksis har jeg fått en helt ny dekoderSmile
 
Medfølgende regning på 29,41 EURO betales med glede og ESU"s serviceClapClapClap
jernbanemodell@gmail.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.