Lite hylleanlegg i seksjoner - Weblogg Svein_A |
Post Reply | Page <1234> |
Author | |
AT
Medlem i MJF Joined: 21 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 121 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har du bilde av den andre sida av vekselen. Er det sånn å forstå at plata dekker over et større hull i underlagsplata og itillegg fungerer den som feste for vekselmagneten?
|
|
AT
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har dessverre ikke noe bilde av vekselen fra oversiden, men det er en helt original Peco Electrofrog uten modifikasjoner (annet enn at forbindelsene på undersiden er fjernet, se nærbildet).
Plata er ganske enkelt tynn svart kartong som jeg klippet til, laget hull til tappene på motoren og et avlangt spor i midten til omskifterpinnen, så monterte jeg motoren til vekselen med kartongen mellom. Svein Edited by Svein_A - 19 desember 2010 at 21:01 |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da var madammen ferdig med A-Forden. Det er den aller første Jordan-modellen hun har bygd, syns resultatet ble kjempebra! Skiltene laget jeg utfra bilder av de ulike bokstavene og tallene (fant ingen passende font i Word) som ble satt sammen i PSE, skalert ned og printet ut på semi-gloss fotopapir. Registreringsnummeret er hennes ide, en litt personlig vri (vi møtte hverandre 28/11 for to år sia):
Hun er allerede igang med bil nummer to, samme modell men denne gangen i olivengrønn med svart tak, gule felger og hvite dekksider. Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den såg jo flott ut for å være et første bygg. Eneste som man kan si, men det er nå når man ser forstørrede bilder, er at hun bør bruke tynnere maling. Eller helst spraye modellen. Da vil det bli mindre penseldrag i lakken.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Malingen var godt tynnet ut, og kompressor / airbrush står på ønskelista, bare så det er sagt.
Hun var ikke helt fornøyd med finishen, og prøvde ut flere teknikker for å fjerne penseldragene. Det endte vel opp med 7-8 strøk før den var klar, og da er det klart det syns på så store bilder. På den neste bilen skal hun bruke svamp i stedet for pensel, hun syntes det ble bedre da, og mellom strøkene skal det pusses bedre enn den første gangen. Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Øyvind Ø.
Medlem i MJF Joined: 08 juli 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flott arbeid av "madammen". Har selv liggende 8-10 byggesett fra jordan ( 1 ferdig)
og vet hvor mange bittesmå deler det er.
Ser at sidevinduet er halvt nede? skal det være slik eller har du (hun) kutta det sjøl?
|
|
Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......? |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva med å spraye på lakk med sprayboks?
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Øyvind: Det er endel smådeler ja. Ikke akkurat lett å få øye på et tanklokk som har falt ned og ligger på gulvet, tro meg, vi har prøvd..! Alle vinduene må klippes ut fra et stort stykke plast (6 biter til denne bilen), så hun valgte å ha det ene vinduet litt åpent som variasjon. I tillegg har hun vridd framhjulene litt siden bilen skal stå parkert uten fører.
Stian: Tanken er å skaffe airbrush med tia, men nå i starten har vi kun pensel å jobbe med. På den neste bilen skal hun jobbe litt mer med hvert strøk og tynne ut malingen enda mer, så da regner vi med at resultatet blir bedre. Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da er hjulene og interiøret til bil nr 2 klare:
Karosseridelene har også fått et par (veldig) tynne lag med grunning på spray: Selv er jeg nesten ferdig med skinneleggingen: Jeg begynte med de korte skinnebitene ut mot endene, og limte de fast mens seksjonene var boltet sammen. Etter at limet hadde tørket loddet jeg fast skinneendene til skruene, deretter kuttet og tilpasset jeg den lange skinnebiten i midten. Jeg loddet på tilførselsledninger, tredde lasker på endene og limte den fast, når limet har tørket skal jeg skyve laskene ut og på plass før jeg lodder skjøtene. Kun 8 timer og 16 minutter igjen av året nå, men med litt innsats vil jeg kanskje kunne kjøre mitt første tog mens det ennå er 2010..! Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Strålende! Hjulene var jo suverene! Vil anbefale deg (dere) å lime sammen karosseriet før dere lakker videre. Lim det sammen og sett det på en slik stikke du har delene på nå. Perfekt å holde i mens man lakker rundt modellen, så er det jo bare å sette fra seg modellen i plata for tørking. Blir denne sølvfarget? Her i Bodø går det en gammel 30-taller (husker ikke merket på den) med slike gule hjul og sølvfarget karosseri. |
|
Modellhilsen
Claes |
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Artig å følge med, Svein
Driver med skinneleggingen selv. Må si denne biten er litt mer omfattende i likestrøm enn det jeg er vant med fra vekselstrøm, men det går vel fremover på sett og vis med stasjonen min også. Jeg har gjort det samme som deg og loddet tilførselsledninger som igjen skal kobles inn på en gjennomgående som forsyner alle punktene med strøm. Funderer litt på hvordan jeg skal koble alle tilførselsledningene inn på den gjennomgående kablen på en fornuftig måte. Hvordan har du koblet dette? |
|
Hilsen Andreas.
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg må på vegne av min samboer få takke for de fine ordene Claes, det er hun som står for all bilbyggingen her.
Vi har tenkt tanken om å montere karosseriet før maling, men blir det ikke veldig kronglete å få limt på plass vinduene etterpå? Hun har vel tenkt å ta et par strøk før hun limer på vinduer og setter sammen karosseriet, så går hun over hele greia igjen etterpå. Bilen blir olivengrønn med svart tak og svarte skjermer, det er bare grunningen som ser sølvaktiv ut. Hun fant endel bilder på nettet som vi tar utgangspunkt i når det gjelder fargene. Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Artig at du følger med Andreas.
Det er endel mer kabling enn jeg var vant til fra min periode med 3-skinne ja, men jeg håper jeg har fått lært hvertfall etpar ting de to årene som har gått siden jeg konverterte. Jeg har faktisk ikke strukket bussledninger under seksjonene ennå, der har jeg bare 96 (måtte telle de...) løse ledninger slik ståa er nå. Jeg har laget meg en fargekode da, som jeg håper vil gjøre det enklere å sette sammen alt etterpå: - Blå til skinnene nærmest meg - Brun til skinnene nærmest veggen - Lilla mellom hjertestykke og bryter på vekselmotor - Rød og grønn til vekselmotorene (hhv avvik og rett fram), AC-krets fra Märklintrafo - Gul/grønn som felles retur på AC-kretsen Jeg kommer til å bruke koblingslister (sukkerbiter) mellom de tynne ledningene og de grovere bussledningene, på den ene siden av koblingslistene vil flere av polene bli koblet sammen der det er aktuelt. Koblingslistene blir plassert rundt omkring under seksjonene for at de tynne ledningene skal bli kortest mulig, derfra vil bussledninger bli samlet, loddet sammen og bli strukket langs spantene og ut til seksjonsendene for videre kobling ned til kontrollpanelet (når jeg kommer så langt at jeg får laget det). Jeg har tenkt å splitte kablingen til de ulike seksjonene allerede ved kontrollpanelet, slik at jeg får separate sett med kabler bundlet sammen til hver seksjon. Det er helt sikkert andre måter å gjøre dette på. Dersom jeg hadde bygget et større og sammenhengende anlegg hadde jeg nok kanskje valgt en litt annen metode, men jeg vil at hver seksjon skal være mest mulig uavhengig av de andre. Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette er en av mine favoritt weblogger! Tror denne deler plass med Jevistad sin! utrolig gøy å lese her. og jeg gleder meg som nevnt tidligere til å se når det kommer landskap på!
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jon Einars arbeid er nok i en helt annen klasse enn mitt, Stian, men artig at du setter pris på det jeg gjør da hvertfall
Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg hadde skjært til vinduene før jeg limte sammen karosseriet. Etter lakkering hadde jeg montert inn vinduene med pinsett å Cristal Clear, evt. hvitlim. Ikke bruk superlim! Når den tørker damper den og kan gi melkehvite merker på gjennomsiktig plast. |
|
Modellhilsen
Claes |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Svein A: den og din weblogg deler førsteplassen på mine favoritt weblogger
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
På søndag fyrte jeg opp anlegget for første gang, og hadde en relativt sett meget vellykket testkjøring. Alle koblinger funka som de skulle, og ingen av lokene mine sporet av! Det eneste problemet var at 26c-loket mitt kortsluttet på et bestemt punkt i den krappeste kurven, så der må jeg sjekke litt nærmere hva som kan være galt. I går ble det ikke gjort stort. Jeg fikk ikke testet svingskiva på søndag, så jeg puslet litt med den. Fant ut at jeg hadde koblet polariteten feil, så bare jeg fikk byttet om på de to ledningene til broskinnene gikk det bra. Fikk også programmert inn to stopp og fjernet de fabrikkprogrammerte stoppene uten problemer, samt omprogrammert alle lokene mine slik at adressene tilsvarer loknumrene. 31b-loket fra Brimalm ligger dessverre fortsatt i esken sin da, har ikke somlet meg til å skaffe dekoder til den ennå...I kveld skal se se om jeg får rengjort skinner og hjul, slik at lokene går litt penere. Skal også se om jeg får tatt noen bilder og lagt ut.
Svein
Edited by Svein_A - 04 januar 2011 at 08:21 |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kommer heretter til å legge ut oppdateringer og bilder bakerst i tråden, det blir så voldsomt mange bilder å laste inn på en gang hvis alt skal ligge på første sia.
Her er noen bilder fra anlegget slik ståa er nå: Venstre seksjon, buttsporet nærmest kamera er bare lagt midlertidig: Midtre seksjon, med lokene mine (unntatt det ene som fortsatt mangler dekoder) parkert etter prøvekjøring: Høyre seksjon, de to buttsporene er bare lagt midlertidig: Under sporet ut til svingskiva har jeg brukt 1mm finer som er lagt i flere lag gradvis for å bygge opp rampa. Svingskiva mangler fortsatt mange løse detaljer som ennå ikke er montert: Kurven som leder videre fra anlegget og ut til staging. Den ekstra lange enden skal festes til neste seksjon før jeg kapper skinnen, for å unngå knekk i skjøten der. Her har jeg brukt småbiter av 1mm finer og lagt under den ytre skinna for å få litt overhøyde. Dette er kurven som 26c kortslutter på, så jeg må jobbe litt mer for å finne og fjerne årsaken til dette: Her ses høyre halvdel av anlegget: Og her er venstre halvdel: Jeg ser nå at tenderen på 26c har sporet av, det la jeg ikke merke til da jeg tok bildene... Videre så er neste Jordan-modell nesten klar til montering (rettere sagt; den blir montert nå, disse bildene er fra i går). Denne gangen har hun brukt 5 lag med klarlakk, i tillegg til et uvisst antall lag med grønt og svart siden hun pusset ned flatene flere ganger: Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Misunner deg den flotte lokparken! blir flott dette!
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for det. Jeg har vært veldig heldig da, både Di2 og 24b fikk jeg tak i brukt lenge etter at de var utsolgt.
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et par bilder av den ferdige bilen i mer passende omgivelser:
Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Strålende!!! Savner bare registeringsnr. på bilen! Nå har hun virkelig fått det til! Artig med de hvite dekksidene. Ikke så ofte man får se det på modellbiler.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg syns også bilen ble knallbra. De manglende skiltene er min feil, det skal liksom være min oppgave men jeg har ikke fått ræva i gir...
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nydelig arbeid med den bilen, spesiellt når man vet hvor nådeløse slike nærbilder kan være.
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for de positive tilbakemeldingene, det satte hun stor pris på!
Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ikke stort som skjer med anlegget for tia. Vi har akkurat startet prosessen med å selge leiligheten og kjøpe større hus, så tankene er naturlig nok andre steder. Men anlegget er ikke helt glemt da, jeg har lagt inn reservasjon på den største boden til hobbyrom, og jobber med å tenke ut hvordan jeg kan bruke om igjen seksjonene mine i et areal som er nesten tre ganger så stort...
Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva med å da bruke stasjonen som den er. men å la det gå litt tid før det går inn i en kurve? så kan du bruke de andre modulene på et senere tidspunkt på banen?
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2101 |
Post Options
Thanks(0)
|
Litt usikker på hva du mener med "de andre modulene" Stian, stasjonen min består av 3 seksjoner og er det eneste jeg har bygget så langt. Tenker du kanskje på resten av sporplanen min rundt rommet? Den vil jeg da gå bort fra, siden målene ikke lenger er aktuelle. Jeg vurderer imidlertid å legge inn en ekstra seksjon mellom to av disse for å forlenge stasjonsområdet og sporene litt.
I tillegg har jeg lyst til å lage en kort seksjon til venstre for svingskiva slik at jeg får plass til en ringlokstall der, og samtidig øke kurveradien på svingskiveseksjonen til 750 mm.Den kurven der må jeg uansett jobbe litt mer med, siden to av lokene mine har litt problemer akkurat der. Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja jeg tenkte på de andre modulene
Jeg liker ideen din med å forlenge stasjonen. kansje du kan lage et sidespor som strekker seg et stykke og går til en tømmer industri også? tror det kunne vert litt tøft Men stå på! jeg gleder meg til neste oppdatering! |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Post Reply | Page <1234> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |