MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fornorsking av tyskervogner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fornorsking av tyskervogner

 Post Reply Post Reply
Author
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fornorsking av tyskervogner
    Posted: 25 februar 2010 at 16:49
Etter det jeg har lest overtok NSB etter krigen drøyt 1600 tyske godsvogner og de var et vanlig syn opp til 70-tallet.   Det er lett å få tak i tyske og andre lands utgaver av disse og siden Scandinavian Miniatures har laget norske dekaler til noen av dem så har jeg har prøvd meg på å fornorske noen.
Det er garantert andre som er mer ekspert på dette enn jeg og som har skrevet fine artikler. Men siden jeg ikke kan huske å ha sett noen beskrivelse av dette på forumet her så kan jeg jo prøve meg.
 
Her er en enkel og billig vogn man kan prøve seg på:  Tysk vogn type Gr "Kassel" , hos DB litra Gr20.  (f.eks Roco nr 47524)   Vogna til høyre er samme type etter modifisering.
Her har jeg fjernet fotsteg, håndtak og signallampeholdere fra endeveggen. Satt på nye håndtak av gitarstreng på hjørnene og sikkerhetsjern av gitarstreng under hver buffer.  Nye fotsteg har jeg laget av et stykke messingplate påloddet en liten bit gitarsteng. 
Under vogna har jeg skåret av skråstiverne og under skyvedøra er det kommet på stigtrinn av samme type som fotstegene (sees foran på bildet)
 
Her er samme vognene sett forfra:
Litt vrient å få vekk merkene etter de innstøpte detaljene man har skåret vekk. Jeg har risset opp igjen stripene i plankeveggen.  i tillegg vil det også skjules noe mere når man smusser litt realt.
 
 
Jeg synes det er naturlig å lage papptak på en slik modell.  Bandasjetape fra apoteket og gråmaling etterpå.  Etter det jeg vet var det like vanlig med takpappen på langs som på tvers av vogna.  En overlapp på 1-2mm gir "pappeffekten"
 
 
Så var det grunning,  jeg har brukt Tamya Fine S. Primer.
Deretter  NSB rødbrun,  Tamya TS-33 Dull red
 
 
Dekaler sitter best på en blank overflate, så jeg har gitt vogna et raust lag med fixativlakk (el. varnish,  fåes i bokhandel bl.a)   Et alternativ er å bruke møbelpolish, da kan man påføre det bare akkurat der dekalene skal være.  Ole Aa. har donert meg litt , skal prøve det neste gang.
 
Dekalen klippes ut og legges et minutt eller to i vann slik at den løsner fra underlagsarket.  Imens påføres "settevæske", vet ikke det riktige betegnelsen her. 
 
Stryker av overskuddsvann av dekalen og setter den på med f.eks en spiss pinsett.
 
Har så på litt dekalmykner og justerer plassering helt riktig.  En skikkelig spiss nål er kjekt å ha,  både for å flytte på dekalen og å punktere ev. luftlommer.
Senere har vogna fått en liten dusj fixativspray igjen for beskytte dekaler og å matte vogna litt før man ev smusser.
Ferdig!
 
En ting til slutt:
Godt lys og lupe er helt nødvendig her  (spesielt med mine 50 år gamle øyne).
Har nettopp anskaffet Biltemas lupelampe.  Bordmodell til kr 169.-  Hendig å flytte rundt på og er simpelt hen perfekt til dette arbeidet!
 
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2010 at 17:30
Jeg vet det er innkjøpt et antall tyske vogner blant gutta i Skaarerbanens venner så jeg regner med det kommer noen ombyggingsartikler fra den kanten og etter hvertWink
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2010 at 17:38
Flott arbeid, Roar.
Genial måte å lage papptak på!!!Thumbs Up
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2010 at 23:02
Dette var supert, Roar !!
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2010 at 08:14
Og for å få endene på gas-tapen helt rette slik at ikke noe stikker ut får jeg i blant med en medisinsk kirurgskalpell fra apoteket. Den er ikke så dyr, og er vanvittig mye skarpere enn en vanlig Olfakniv slik at det går lettere å skjære bort overflødig gas.Om apotekeren lurer på hva du skal bruke dette til er det bare å svare at når det gjelder kirurgi tar du ikke sjansen på å bruke det norske helsevesenet!LOL
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2010 at 23:02
Steinar Snøtun m fl har gjort en kjempeinnsats for å systematisere forbilder av gjensatte tyske vogner mot tilgjengelige modeller hos aktuelle produsenter.  Medlemmene i Skaarerbanens venner har deretter bestillt et antall vogner og decaler for tilpassing til norske forhold på 50-60 tallet.  Vi hadde blandt annet et fint "lysbildeforedrag" under Skaarerbanens årlige julebord i desember.  Mange vogner er bestillt og tilpassing, lakkering og påsetting av decaler har startet hos noen av medlemmene.  Jeg venter på en del vogner; og i mellomtiden tar jeg frem de jeg allerede har (Liliput og Roco).
 
 
 
 
 
 
Her er det nok flere detaljer som ikke er helt riktige, eller som ikke helt kan dokumenteres.  Det får bli neste steg for disse vognene (om det er nødvendig) og Roars instrukser gjør ombygging lettere.  Nå vil jeg konsentrere meg om mottak, vask, detaljendringer, grunning, maling, decalering mm for de vognene som venter på meg.


Edited by Morten Jacobsen - 27 februar 2010 at 09:36
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2010 at 20:49
Originally posted by Oarn Oarn wrote:

Etter det jeg har lest overtok NSB etter krigen drøyt 1600 tyske godsvogner og de var et vanlig syn opp til 70-tallet.   Det er lett å få tak i tyske og andre lands utgaver av disse og siden Scandinavian Miniatures har laget norske dekaler til noen av dem så har jeg har prøvd meg på å fornorske noen.
Det er garantert andre som er mer ekspert på dette enn jeg og som har skrevet fine artikler. Men siden jeg ikke kan huske å ha sett noen beskrivelse av dette på forumet her så kan jeg jo prøve meg.
 
Kjempeflott veiledning Roar, og et meget bra resultat!
Det tar tid å gjøre alle disse forandringene. Jeg bygde om 5 slike vogner i fjor, men gjorde det ikke så grundig og skikkelig som du har beskrevet.
 
Takpapp av plastertape, nye fotstag, stigtrinn under dørene, sikkerhetshåndtak under bufferne, RP25-hjul fra Luck, smussing og plateskilt var det jeg gjorde. Noen av de "tyske" detaljene på enden av vognen har jeg ikke fjernet, og jeg har heller ikke lakkert om vognene.
 
 
 
Plateskiltene er ikke dekaler, men er printet ut på fotopapir.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2010 at 21:29
har du link til vogntypen du brukte?Smile jeg vil bygge om slike jeg og!
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2010 at 22:21
Pen smussing Bjørn Runar!
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2010 at 23:01
Godt jobba, både MJ- og veiledningsmessig, Roar! Tror du vi kan få bruke startinnlegget og bildene som artikkel på MJwiki.no? Det er midt i blinken der. Vi kan stå for opplasting og utlegging hvis ikke du sjøl har lyst.

Hilsen Terje
redaktør mjwiki.no
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2010 at 16:33
Det nevnes Roco nr 47524 som ombyggingsobjekt.
Andre produsenter og/eller nummer?
SOHo
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2010 at 18:05
Jeg håper ikke jeg "avslører" for mye i forhold til vognene Skaarerbanens venner har handlet og er i ferd med å bygge, men følgende modeller er hvertfall bestillt/vurdert av dem for fornorsking:
 
-Fleischmann 526001
-Fleischmann 5759
-Fleischmann 5715
-Fleischmann 5219
-Fleischmann 5309
 
-Roco 66891
-Roco 66827
 
 
Og skulle noen andre få lyst til å bygge om tilsvarende modeller vil jeg oppfordre dem til å ta kontakt med Steinar Snøtun ang. vognnummer da jeg vet at Skaarerbanens venner gir alle vogner forskjellige numre for bruk på FREMOtreff slik at man kan unngå vogner med samme nummer.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2010 at 18:43
Takk for skryt, det er hyggelig.
 
Her er et før-og-etter bilde av tysk G type München eller Kassel,  den med nesten flatt tak.  Denne har Roco gitt ut som nr 46028  (Som NSB  G 34212.  Men dette er bare den tyske vogna med norsk nr, og nummerert er i feil serie etter som jeg kan se)
 
Her har jeg dristet meg til klippe ut siste siffer i vognnr på dekalen og sette inn et annet. Det gikk helt fint og var lettere å få til pent enn jeg trodde.  Mye takket være den kraftige bordlampa jeg nevnte.
Her et utsnitt av bildet over, blåst opp såpass at kvaliteten ble deretter. Men alikevel.
 
Jeg kjøpte i fjor settet på 8 tyske godsvogner som Roco har gitt ut (katalognr  44002)  til en hyggelig pris.  4 av disse kan i alle fall gjøres om til noenlunde korrekte norske.
 
 
Etter å ha studert På sporet-artiklen om NSBs tyske godsvogner (PS nr 63)  og plukket fram noen Rocovogner jeg kjøpt etter hvert kan jeg her komme med noen forslag til G-vogner man kan prøve seg på:
Fra venstre:      (DB-betegnelsen i halvfet,     Scandinavian-dekaler i kursiv)
 
 -  G  München  G10  NSB nr  G 33200-379   eller  G Kassel   Dekaler: G 33500-658, 693-696, 698-712  og 33342,351,372,606,630,655
eksempel på modeller:  Roco nr 66233, 66244, 66245, 47645
 
-  Ghs  Oppeln   Gms 30   Dekaler:   G 33161-184, 193-199  og  Gp4  33100-160, 34901-902   33144,166,177
eksempel på modeller:  Roco nr  66890, 66891, 66892, 66894, 66895
 
 -  Gmhs  Bremen   Gmhs 35     Dekaler:  G 33800-818
eksempel på modeller:  Roco nr  66222,  66223, 66224, 66218
 
 -  Gltrs  Dresden   Glmrhs     Dekaler: G 33900-34014      33916,940,952,34000,34009,34013,34014   og  33957,33980 (endedører) 
eksempel på modeller:  Roco nr  46100, 66380, 66384      (Den norske bilvogna  Hcks er en Dresden med endedører)
 
 
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
Harpseal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 mars 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Harpseal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2010 at 19:24
Kjempeinteressant, dette, og ikke minst imponerende hva folk får til Smile

Kunne noen også forklare litt om vognkoblingene som er laget av pianotråd ( ? ) og som ser veldig bra ut ? Regner med at de er funksjonelle også, og har sett dem i bruk på messer, tror det var FREMO gutta, ja ?
For sånne som meg, som har gammelt og nytt materiell om hverandre, så passer jo mye av det ikke sammen. Så forbedringer på koblingsfronten ville gjort seg.
Kikket på MJ wiki også, men det lå ikke noe der..
Så hvis noen gidder å skrive noen ord om fordeler / ulemper, mål, hensikt, metode o.s.v med disse trådkoblingene, så ville jeg satt pris på det.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2010 at 19:39
Om du bruker søkefunksjonen her på forumet og søker etter trådkobling eller trådkobbel så finner du nok en del informasjon som allerede er skrevetWink
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2010 at 21:05
Takk for mange gode svar på mitt spørsmål.
Og kjemperos til Roar, Morten, Bjørn og alle dere andre som gjør en kjempejobb med disse vognene og gir info og inspirasjon til oss andre.
SOHo
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2010 at 21:37
da blir det stor inkjøp av nye og brukte tyske vogner og 3stk dull red fra tamya etter bursdagen minApprove blir dårlig for lommeboken dette herTongue
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2010 at 22:07
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Plateskiltene er ikke dekaler, men er printet ut på fotopapir.
 
Her er et nærbilde av hvordan plateskiltene ble seende ut:
 
 
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2010 at 22:53
Originally posted by Stian Stian wrote:

da blir det stor inkjøp av nye og brukte tyske vogner og 3stk dull red fra tamya etter bursdagen minApprove blir dårlig for lommeboken dette herTongue
 
I alle fall er noen av disse vognene blant de billigste du kan få tak i.
Fant ut nå at jeg kjøpte en Roco Gr-vogn (samme som de på bildet til Bjørn Runar) for 81 kr hos Hobby Train i februar 2008.Smile
 
 
Bjørn Runar:
Det var jo lekre plateskilt!   Det ble vel kanskje noen forsøk før du traff den rette bakgrunnsfargen?
 
 
Terje:
Skal se om jeg får lagt ut noe av dette på MJwiki etter hvert  (når fremotreffsesongen er overWink)
Forøvrig har jeg nå booket inn bl.a herrene  Steinar S og Steinar J  til Koldingtreff i april,  så da får jeg nok forelesning i "den rette tro" er jeg redd.Embarrassed
 


Edited by Oar"n - 28 februar 2010 at 23:01
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2010 at 23:31
Originally posted by Oarn Oarn wrote:

Skal se om jeg får lagt ut noe av dette på MJwiki etter hvert  (når fremotreffsesongen er overWink)


Flott!!
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2010 at 14:16

Hei

KanonflotClap Det er en nem måte at få flere vogne til træf Wink
 
Er selv indehaver af en stor serie "tyske" vogne fra Fleishmann og en del fra Roco, købt brugt igennem årene. Har iøvrigt også købt decaler for end del år siden. De ligger blot og venter ( iøvrigt som så meget andet).
 
Dette sætter tanker igang. Tongue
 
God weekend
Dan
 
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2010 at 22:12
Jeg vet ikke om jeg kanskje banner i kjerka nå, men jeg har to Kleinbahn G-vogner (öBB) til salgs på QXL nå. Jeg vet det i sin tid sto en artikkel i PS om fornorsking av nettopp disse.
Dagfinn Rognstad
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2010 at 00:29
Har lagt ut noen slike tyske vogner for salg.
gå til mitt salg og klikk på modellsalg

Edited by TeVe - 11 juni 2010 at 00:29
Terje V.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2013 at 21:19
Er det mest korrekt å ha svart eller rødbrunt understell på vognene?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2014 at 12:35


Edited by VA - 28 september 2014 at 17:04
MVH

VA
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2014 at 01:06


Edited by VA - 28 september 2014 at 17:05
MVH

VA
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2016 at 23:07
Originally posted by Oarn Oarn wrote:



Hvir kan man få tak i dekaler som brukes i første tråd her, slike man bløyter i vann..
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2016 at 23:34
Togbutikken.no, Send mail med forespøresel
Messingmodeller.no. Send mail med forespørsel
http://romerikemodellverksted.blogspot.no/  Har til litt andre vogner

Rune


Edited by Basic71 - 27 mars 2016 at 23:36
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.