Stillverk Z-skala |
Post Reply ![]() |
Author | |
EirikS ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 23 februar 2010 at 14:37 |
Jeg er i gang med å lage stillverk for et Z-anlegg.
Der vil jeg gjerne ha tilbakemelding for vekslene med lysdioder, og lurer på om noen har noen tips til meg som kan hjelpe meg? |
|
![]() |
|
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
er vel bare å lage det likt som et Ho stillverk?
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
![]() |
|
EirikS ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Jaha...
Så vekselmotorene gir samme muligheter for tillkobling av lysdioder som en hvilken som helst vekselmotor i H0? Da er det bare å sette i gang da, var litt redd for å brenne noe, takk for hjelpen... |
|
![]() |
|
perflo ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 25 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 70 |
Hei,
Jeg kjenner ikke Z-vkslene, så det kan være enklere enn dette, men hvis de ikke har egne kontakter for tilbakemelding, kan du koble et rele parallelt med vekselen og koble dioder til dette, med formotstand på 600 - 800ohm. Det jeg gjør, er å bare få tilbakemelding når sporet er opptatt. Da kobler jeg en rød diode mellom brudd i skinnegangen der lok"et står og resten av kretsen, legger in en motstand på 600 - 800 ohm. Når loket har stoppet, og der er spenning på resten av kretsen, vil strømmen som går gjennom motoren fra den andre skinnen (som ikke har brudd) være nok til at dioden lyser.
Ellers har sikkert andre på forumet ideer som er bedre. Kjører du digitalt, fins det sikkert andre lettere løsninger
|
|
perflo
|
|
![]() |
|
Jeg trodde ikke det var noe behov for å finne opp hjulet på nytt, at erfarne Mj-ere faktisk hadde noen konkrete løsninger på dette..
Det er nå merkelig om _ingen_ har bygget et stillverk til et z-anlegg tidligere. Men for all del ikke koble som for H0 som det blir foreslått, vekselmotorene i z-skala er kun enkle solenoider som vil brenne om en forsøker å ha konstant spenning påslått. Jeg fortsetter på min opprinnelige plan som er det samme som perflo sier, releer... |
|
![]() |
|
Heine Pedersen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 507 |
Eller du kan fjerne de originale "motorene" og montere underliggende motorer med tilbakemelding. Pensene jeg har i salongbordet mitt begynner å bli ustabile nå... (har vært i drift i 9 år). Jeg kommer til å bytte til underliggende motorer i hylleanlegget mitt.
Mvh Heine |
|
![]() |
|
Takk for svar Heine,
Finnes det andre greie motorer enn skilpaddene, for de bygger vel gode 9cm under? Anlegget vil ha ca 45 veksler, og da blir det en betydelig sum ekstrakronasjer. Derfor blir det ikke aktuellt denne gangen, men kan jo være kjekt å vite til seinere :) |
|
![]() |
|
Heine Pedersen ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 507 |
Har ikke satt meg inn i det ennå, men jeg tror kanskje servoer blir løsningen. Hylleanlegget mitt er pakket ned i vente på nytt hobbyrom i tilbygg på huset, så det går nok fort et par år til før jeg er skikkelig i gang med det anlegget igjen.
45 veksler høres ut som et stort anlegg! Fortell, fortell... :) |
|
![]() |
|
øystein lb ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
På tmjk er har vi brukt servoer. Jan-rune kan si mere om det. De bygger bare 12mm! |
|
![]() |
|
baywatch4ever ![]() Viderekommen ![]() Joined: 11 mai 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 65 |
Jeg gjorde et eksperiment med servoer som vekslemotor (og en krets med bl.a. 555-chip, det verste drittet jeg noen gang har vært borti, særlig når jeg selv er totalt noob på elektronikk), men det ble etter mye om og men et resultat som funket. Mest stabile er selvsagt å styre disse digitalt (prøvde dette med arduino). Definitivt billigste alternativ.
|
|
![]() |
|
Ellers finnes det jo ferdige styringsbokser for både analog og digital styring fra f.eks Viessmann for oss som ikke kan alt for mye om elektronikk...
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |