MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Stillverk Z-skala
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Stillverk Z-skala

 Post Reply Post Reply
Author
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Stillverk Z-skala
    Posted: 23 februar 2010 at 14:37
Jeg er i gang med å lage stillverk for et Z-anlegg.
Der vil jeg gjerne ha tilbakemelding for vekslene med lysdioder, og lurer på om noen har noen tips til meg som kan hjelpe meg?
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2010 at 16:27
er vel bare å lage det likt som et Ho stillverk?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2010 at 17:26
Jaha...
Så vekselmotorene gir samme muligheter for tillkobling av lysdioder som en hvilken som helst vekselmotor i H0?
Da er det bare å sette i gang da, var litt redd for å brenne noe, takk for hjelpen...
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2010 at 11:14
Hei,
 
Jeg kjenner ikke Z-vkslene, så det kan være enklere enn dette, men hvis de ikke har egne kontakter for tilbakemelding, kan du koble et rele parallelt med vekselen og koble dioder til dette, med formotstand på 600 - 800ohm. Det jeg gjør, er å bare få tilbakemelding når sporet er opptatt. Da kobler jeg en rød diode mellom brudd i skinnegangen der lok"et står og resten av kretsen, legger in en motstand på 600 - 800 ohm. Når loket har stoppet, og der er spenning på resten av kretsen, vil strømmen som går gjennom motoren fra den andre skinnen (som ikke har brudd) være nok til at dioden lyser.
Ellers har sikkert andre på forumet ideer som er bedre. Kjører du digitalt, fins det sikkert andre lettere løsninger
perflo
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2010 at 03:08
Jeg trodde ikke det var noe behov for å finne opp hjulet på nytt, at erfarne Mj-ere faktisk hadde noen konkrete løsninger på dette..
Det er nå merkelig om _ingen_ har bygget et stillverk til et z-anlegg tidligere.

Men for all del ikke koble som for H0 som det blir foreslått, vekselmotorene i z-skala er kun enkle solenoider som vil brenne om en forsøker å ha konstant spenning påslått.

Jeg fortsetter på min opprinnelige plan som er det samme som perflo sier, releer...
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2010 at 11:28
Eller du kan fjerne de originale "motorene" og montere underliggende motorer med tilbakemelding. Pensene jeg har i salongbordet mitt begynner å bli ustabile nå... (har vært i drift i 9 år). Jeg kommer til å bytte til underliggende motorer i hylleanlegget mitt.

Mvh Heine
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2010 at 16:17
Takk for svar Heine,
Finnes det andre greie motorer enn skilpaddene, for de bygger vel gode 9cm under?
Anlegget vil ha ca 45 veksler, og da blir det en betydelig sum ekstrakronasjer.
Derfor blir det ikke aktuellt denne gangen, men kan jo være kjekt å vite til seinere :)
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2010 at 16:29
Har ikke satt meg inn i det ennå, men jeg tror kanskje servoer blir løsningen. Hylleanlegget mitt er pakket ned i vente på nytt hobbyrom i tilbygg på huset, så det går nok fort et par år til før jeg er skikkelig i gang med det anlegget igjen.

45 veksler høres ut som et stort anlegg!  Fortell, fortell... :)
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2010 at 18:23

På tmjk er har vi brukt servoer. Jan-rune kan si mere om det. De bygger bare 12mm!

Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2010 at 22:02
Jeg gjorde et eksperiment med servoer som vekslemotor (og en krets med bl.a. 555-chip, det verste drittet jeg noen gang har vært borti, særlig når jeg selv er totalt noob på elektronikk), men det ble etter mye om og men et resultat som funket. Mest stabile er selvsagt å styre disse digitalt (prøvde dette med arduino). Definitivt billigste alternativ.
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2010 at 14:30
Ellers finnes det jo ferdige styringsbokser for både analog og digital styring fra f.eks Viessmann for oss som ikke kan alt for mye om elektronikk...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.