MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Norsk ambulanse
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Norsk ambulanse

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Norsk ambulanse
    Posted: 15 februar 2010 at 21:35

Det finnes nesten ikke "norske" ambulanser å få i modell, så da tenkte jeg å gjøre et forsøk på en chevrolet 20, 1994 mod. som var stasjonert på Sandnes brannstasjon.                                             

Utgangspunktet er en trident bil jeg fant hos Tog å Hobby i Luleå.
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2010 at 21:56
Regner med at du har sett de flotte norske bilene til Modellbil design? Vet at det er laget flere ambulanser og utrykningskjøretøy etter norsk forbilde der.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2010 at 23:01
Ja, jeg formulerte meg nok litt feil her.Confused  Er klar over at det er laget flere flotte modeller av utrykningskjøretøy.
Her i distriktet er det brukt både Dodge, Chevrolet og Volvo som ambulanse, og jeg har ikke funnet noen slike som modell.( i norsk utgave).
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2010 at 09:33
Brekina kom nylig med en Opel Rekord Olympia dansk sykebil fra 50-tallet. I motsetning til noen norske Mercedeser på sent sekstitall og tidlig syttitall,har denne danske varianten også rødt panser. Lakker man selve panseret hvitt kan det imidlertid begynne å smake norsk. Blålys og røde kors-dekaler må også til.I Norge gikk det endel kremgulhvite Opel Kapitän"er. Brekinas tidlige Falken-ambulanse er ikke særlig bra detaljert, og disse var heller ikke særlig utbredte. Vet de gikk i Larvik og konkurrerte med Røde Kors. Så fortsatt venter vi på en skikkelig norsk sykebil fra 50-60-tallet.
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2010 at 10:03
Jeg er oppvokst på 1950 og -60 tallet og mener å huske at uttrykningskjøretøy på den tiden hadde røde blinklys og etter hvert roterende varsellys. Er det noen som vet når man skiftet fra røde til blå varsellys på uttrykningskjøretøy?
 
Petter


Edited by traiNman - 16 februar 2010 at 10:03
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2010 at 16:16
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Jeg er oppvokst på 1950 og -60 tallet og mener å huske at uttrykningskjøretøy på den tiden hadde røde blinklys og etter hvert roterende varsellys. Er det noen som vet når man skiftet fra røde til blå varsellys på uttrykningskjøretøy?
 
Petter
"Blålys" stammer fra Tyskland hvor det ble innført allerede i 1938. Oslo brannvesen gikk over til  roterende blått lys i 1961, etter at de i en kort periode brukte roterende rødt.
Dette ble obligatorisk for brannvesen i Norge, men enkelte brannbiler på "bygda" beholdt den røde lampen noe lenger.
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2010 at 22:43
Bakre del av taket er nå senket 3 mm, og første runde med sparkel er påført.
Litt av en jobb å fjerne lakken på bilen. Prøvde med heptan uten stort hell. Noen som har tips for å fjerne lakk/trykk på biler?
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2010 at 09:13
Glassfiberpenn.
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2010 at 17:36
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Glassfiberpenn.
Og den riper ikke karosseriet heller? Hvem selger slike ?
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2010 at 17:52
Jeg ville heller brukt tampong/dekal fjerner som modellbildesign selger.  Fiberbørste lager formye riper i plasten etter min mening og er ikke egnet.  Faktisk så har jeg benyttet meg av kulepenn viskelær med stort hell på småmerker.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2010 at 19:44
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Jeg ville heller brukt tampong/dekal fjerner som modellbildesign selger.  Fiberbørste lager formye riper i plasten etter min mening og er ikke egnet.  Faktisk så har jeg benyttet meg av kulepenn viskelær med stort hell på småmerker.
Dekalfjerner er bestilt. Takk for tipset.
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
Peter Wienke View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 23 september 2009
Location: Norge.
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Peter Wienke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2010 at 21:40
Ovnsrens av typen K2R kan også anbefales. Fremgangsmåten er som følger : Emnet legges en skål eller isboks og dekkes med skum. la det få virke i 24 timer og skyll med vann og børste. Behandlingen kan om nødvendig gjentas. Det bør oppbevares på et seperat sted mens det virker, da det lukter temmelig mye.
 
Litt lenger oppe er det nevnt en Brekina Opel som Falck ambulanse. Den er ikke dansk, men svensk da Falck på et tidspunkt på 1950-tallet forsøkte seg med ambulanse i Sverige. I Danmark var Falcks ambulancer helt sortlakkert.  
Er det av interesse, legger jeg gjerne ut et par bilder av mine norske Falken ambulanser samt tilsvarende danske ambulanser ????
 
   
Modellbygger
----------------
- Nå med pinsett og pannelupe
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2010 at 22:02
Originally posted by Peter Wienke Peter Wienke wrote:

Ovnsrens av typen K2R kan også anbefales. Fremgangsmåten er som følger : Emnet legges en skål eller isboks og dekkes med skum. la det få virke i 24 timer og skyll med vann og børste. Behandlingen kan om nødvendig gjentas. Det bør oppbevares på et seperat sted mens det virker, da det lukter temmelig mye.
 
Litt lenger oppe er det nevnt en Brekina Opel som Falck ambulanse. Den er ikke dansk, men svensk da Falck på et tidspunkt på 1950-tallet forsøkte seg med ambulanse i Sverige. I Danmark var Falcks ambulancer helt sortlakkert.  
Er det av interesse, legger jeg gjerne ut et par bilder av mine norske Falken ambulanser samt tilsvarende danske ambulanser ????
 
Takk for tipset, skal prøve på neste prosjekt. Ja kjekt med bilde av eldre ambulanser, vet aldri hva neste prosjekt er. ( håper bare at det finnes biler som ligner, var ikke lett å sparkle så smått).
   
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2010 at 22:06
Nå nærmer det seg noe. Mangler noen dekaler, og skal prøve å få til stigbrett på siden.
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2010 at 22:36
Dridkule bil alså....Clap
Tar du an på bestilling?
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2010 at 12:10
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Dridkule bil alså....Clap
Tar du an på bestilling?
Takk for det Ørjan. Smile Beklager men foreløpig er denne for dyr til å settes i produksjon.Confused
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2010 at 12:11
Her er forbildet.
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2010 at 19:05
Pilotbriller og bart...NICE!
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2010 at 21:52
Skal ikke så store modifikasjonene til på den nylig ankomne danske sygebilen fra Brekina fra femtiårene før den til nød kan passere som norsk. Skulle hatt hvitt panser,men hadde ikke hjerte til å ødelegge de filigrane Opel-merkene. Bort med Falck-merkene, på med rødekors-dekaler og blålys - og vips: 
De to røde lampene var faktisk på norske sykebiler fra 50-seksti-tallet i tillegg til blålyset.
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2010 at 23:12
Her er en Opel Kapitän og som dere ser så er rødlysene der sammen med blålyset. Men denne varianten er ellers beige slik snoen sykebiler var.
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2010 at 12:02
Det samme kan man jo relativt enkelt gjøre med annen eldre (eller nyere) yrkestransport. (Spesial-dekalene får dere som oftest tak i på e-Bay.de). Sort skrift lager dere selv på laser eller blekkskriveren deres. Dekalpapir får dere hos HobbyTrain, eller andre mj-butikker.
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2010 at 21:41
For ordens skyld et sidebilde og ett bakfra av den norske ambulansen:
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2010 at 20:29
Flotte bilder Mikael. Har du tilfeldigvis bilder av eldre mercedes ambulanser liggende?
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2010 at 23:02
Venter på noen papirkopier fra en samler på vestlandet. Står ikke på meg. Bilen er relakkert i dag til beige all over. Men da han fikk den var den lakkert hvit og rød da den var benyttet av Røde Kors.Scanner og legger ut når jeg får dem.
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2010 at 15:59
SmileSå kom papirkopiene av 1962 MB 180 sykebil slik den var relakkert da eieren kjøpte den av Røde Kors. Sistnevnte lakkerte bilene røde og hvite tidlig,noe som også kom etterhvert på kommunale ambulanser. Opprinnelig var denne sykebilen lakkert beige all over. Vel, her er de scannede papirkopiene,men som den oppmerksomme seer legger merke til mangler midt over frontvinduet "lykten" som hadde et hvitt glass med et rødt kors og lys bak.
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2010 at 22:04
Nå har jeg fått på stigbrett og dekaler på døra.
Avslutter nå dette prøveprosjektet og ser etter nytt objekt å gå løs på.
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2010 at 22:35
Originally posted by kjelleren kjelleren wrote:

Avslutter nå dette prøveprosjektet og ser etter nytt objekt å gå løs på.
Kunne revisjonsvogna på Sandnes være et passende objekt?Wink
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2010 at 23:04
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by kjelleren kjelleren wrote:

Avslutter nå dette prøveprosjektet og ser etter nytt objekt å gå løs på.
Kunne revisjonsvogna på Sandnes være et passende objekt?Wink
Var vel helst en ambulanse eller gammel brannbil jeg hadde i tankene, men hvis det er en
vogn som er et godt utgangspunk kan jeg gjøre et forsøk.
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
Peter Wienke View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 23 september 2009
Location: Norge.
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Peter Wienke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2010 at 22:48
Fikk lyst på å legge ut en modell av Falken sin Chevrolet ambulanser. Denne er en modell av en som i sin siste år gikk i Oslo.
 
 
 
Modellbygger
----------------
- Nå med pinsett og pannelupe
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2010 at 12:00
ikke noe bilder der....
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.