MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Rocomotion - Prøveversjon?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Rocomotion - Prøveversjon?

 Post Reply Post Reply
Author
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Rocomotion - Prøveversjon?
    Posted: 10 februar 2010 at 21:57
Hei, jeg har kjøpt Rocos 10785 for å kunne styre anlegget fra PC. Med denne boksen fulgte en cd med programmet Rocomotion ver. 5.5 Så langt alt er alt vel og bra. Jeg ble imidlertid raskt fristet til å installere versjon 5.9 fra Rocos hjemmesider og har brukt relativt mye tid og energi på å lage en sporplan med tog, signaler og veksler i denne versjonen.
 
Da jeg endelig, for en time siden, skulle koble til anlegget for å teste funskjonaliteten fikk jeg følgende gladmelding på skjermen. Prøveversjonen er utløpt, håper du har hatt det moro med programmet. Deretter er jeg "offline" og får ingen kontakt med digitalsystemet. Ok tenker jeg, jeg har heldigvis cd`n med ver. 5.5 som fulgte med 10785.
 
Ved reinstallasjon av denne og start av programmet er beskjeden at jeg ikke kan åpne anlegget som er tegnet i den nyere versjonen. Vel, vel, dette går utrolig tungt tenkte jeg, men jeg gir ikke opp. Jeg får begynne å lage en ny sporplan i den gamle versjonen. Det hjelper dessverre ikke fordi det store problemet er at jeg forblir "offline" også her.
 
Spørsmålet: Er det noen som vet om cd versjonen som følger med digitalboksen (10785) også bare er en testversjon? Må man uansett kjøpe programmet separat? Hvis ikke, tar jeg gjerne imot tips om hva som kan være feil. (Jeg har satt i alle kontakter og alle kabler er korrekt tilkoblet og toget går når jeg bruker Multimusen).
 
 
 


Edited by GeorgII - 10 februar 2010 at 22:28
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2010 at 22:52

Heisan.

Digitalboksen kan bruke flere forskjellige pc styringer feks. traincontroller.
Jeg havnet også ofte ofline før. jeg måtte bare prøve en og en com port til jeg fant den riktige.
 
 
 


Edited by bfr130 - 10 februar 2010 at 22:57
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2010 at 23:09
Hei og takk for forslag, men jeg har funnet riktig com port, likevel får jeg ikke kontakt... Derfor lurer jeg på noen vet om medfølgende original cd med versjon 5.5 også er en prøveversjon slik som den (ver. 5.9) du kan laste ned fra Roco og som automatisk går "offline" etter en tids bruk. 
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2010 at 23:31
Ingen av dem er prøve versjoner.
5.9 er bare en versjon som er laget for å kunne håndtere internett explorer 8.
Sist gang jeg fikk meldingenom att det var en prøve versjon. Skiftet jeg bare com port, fant den
i rocomotion settup og allt virket igjen.
Hvor lenge er det siden du kjøpte versjon 5.5?
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2010 at 20:33
Hei, jeg kjøpte den i november eller desember og jeg synes brukerveiledningen er tynn, mangelfull og vanskelig å forstå. Har også studert hjelpefunksjonen i programmet uten hell. Installerte demoversjon av traincontroller idag og da fikk jeg kontakt med systemet, men så kom meldingen kjapt om at jeg må kjøpe programmet. Dette viser vel i det minste at jeg har satt riktig port og og at det er kontakt mellom PC`n og digitalboksen. 
 
Både rød og grønn led blinker vekselvis i fronten av boksen (10785) og det skjer ingenting når jeg angir com port i Rocomotion 5.5. Hadde satt pris på en feilmelding, men nei. Status: Offline. Nå begynner jeg å gå lei...
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2010 at 21:53
Hei igjen.
Når du går inn på "Settup digital system" står det vel offline.
Hvor mange com alternativer får du?
Har du prøvd alle portene?
Train controller programmet koster penger.
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2010 at 22:18
Hei bfr130, nå går det. Hvorfor vet jeg ikke, men like før jeg skulle gi opp igjen lastet jeg ned Rocomotion versjon 5.9 en gang til og smalt rett på med com 13 som jeg har brukt hele tiden. Nå er jeg glad og håper jeg ikke plutselig får noen melding som sier: Nå er det slutt. Håper du har hatt det morro! Angående Traincontroller så jeg at demoversjonen var veldig fin, men kostbar som du sier. Jeg tror det ligger litt frem i tid.
Takk for hjelp og forslag.
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2010 at 22:27
Det var bra.
Ta gjerne kontakt hvis du lurer på noe.
Har en video på nettsiden min av det gamle anlegget mitt som jeg kjører på Rocomotion.
 
Kos deg med anlegget ditt.
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2010 at 00:46

Dagen etter min siste posting på denne tråden var jeg tilbake i den samme problemstillingen, at programvaren ikke responderer/kommuniserer med anlegget/hardwaren. Ingen feilmeldinger og ingen kontakt?! Dead

Jeg synes dette produktet er veldig svakt og at Rocos manual er syltynn. Man kan savne gamle dager, med to atskilte strømkretser noen releer og boktykke bruksanvisninger som for alle lese og skriveføre dokumenterte produktenes egenskaper og virkemåte.
 
Det var gamle dager, det var enkelt, men det virket også for "barn". Med den rette mener jeg en som er til å stole på, uten bugs, en som ikke har andre feil enn de du gjør selv.
 
Jeg skal ikke se bort fra at det mine kunnskaper det skorter på, men jeg har brukbar fartstid og erfaring, men jeg har ikke funnet den "rette" digitalstyringen.
 
Jeg gir meg ikke, 17 hundre og et eller annet for en Roco digitalboks og en CD med et verdiløst program er irriterende, men hva er alternativet? Uten programvare er ikke boksen mye verdt heller. Har sett litt på Digitrax og loconet, men håndkontrollens grensesnitt ligner etter min mening aldri så lite på en fjernkontroll fra JVC og min første bærbare mobiltelefon fra Motorola 1987. Det er mulig jeg tar feil og jeg vil gjerne lese motforestillinger.
 
Mens jeg venter på gode råd har jeg stor glede av sporlegging, lodding og jeg gleder meg stort til landskapsbyggingen.
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2010 at 08:30
Hei.
Jeg har brukt denne kombinasjonen en stund og har vel ikke opplevd de problemenene du har.
Så å si at dette generet er et dårlig produkt er vel ta litt hardt i. Send meg en PM så skal jeg se om jeg kan finne versjon 5.8 og sende til deg.
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Gunnar View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 28 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gunnar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2010 at 00:46
Kjøpte versjon 5.9 her om dagen med den nye trådløse multimusen fra Roco. Glitrende! Fungerer rett fra boksen med USB-kobling så man slipper det håpløse com-grensesnittet.

Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2010 at 13:20
Hei, det er sikkert ikke et dårlig produkt, men jeg har en følelse av at dette og mange andre systemer mangler litt av den "plug & play" teknologien som synes å ha vunnet frem på andre områder i hverdagen. Mulighetene som ligger en digitalisering og Pc-styring av anlegget frister meg veldig selvom jeg ikke er spesielt interessert i data eller programmering og det er godt mulig at det er mitt meget beskjedne kunnskapsnivå som gjør møtet med denne verdenen frustrerende.
 
For å klargjøre hva jeg ønsker meg, kan jeg si at jeg har en rundbane (oval) der langsidene er ca. 5m og kortsidene ca. 2,5 meter. På hver langside er det en stasjon med to gjennomkjøringsspor og ett sidespor. Mellom stasjonene er det enkeltspor. Mitt ønske er å kunne la et PC`n styre ett tog i hver retning med kryssning på den ene eller andre stasjonen. I tillegg ønsker jeg meg at det skal gå et pendeltog (motorvognsett) fra det ene til det andre sidesporet på de to stasjonene. Dette innebærer vel at veksler og signaler må kunne legges om automatisk etter en slags ruteplan.
 
Jeg er fullt klar over at jeg kan få til dette på "gamlemåten", men det hadde vært morsomt å ta et skritt videre og kunne styre anlegget og programmere dekodere fra PC`n. Om ikke for noe annet så i alle fall for morro skyld.
 
Ser at de har åpen dag i Asker Modelljernbaneklubb i mars og tenker meg en tur dit for å se hvordan de gjør det. Ellers er jeg åpen på å sette meg mer inn i Digitrax systemet og vurdere mulighetene der. Er det ellers noen som kjenner til Tams og deres produkter?
 
Er veldig takknemlig for alle innspill og forslag som har kommet og tar gjerne imot flere.
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2010 at 03:35
Allt det du beskriver er enkelt å få til med Rocomotion. Du kan få til langr mer en det med programmet. På vebbsiden min kan du se video av ett meget konsentrert annlegg kjørt via pc. Det er en del programering, men det er veldig morsomt når det funker. Jeg har kuttet ned litt av videon så det ikke blir kjedelig å se på, men jeg har ikke rørt en knapp etter att jeg startet kjøringen.
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.