Ekte vann |
Post Reply |
Author | |
bfr130
Veteran Joined: 26 desember 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 115 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 08 februar 2010 at 04:59 |
Heisan igjen.
Jeg har en dam med ekte vann og har tenkt til å lage en strand.
Er det noen som har noen peiling på hvordan jeg skal ungå att sanden som ikke er i kontakt med vannet ikke trekker til seg vann og ser våt ut. Skal jo ha noen bade gjester der. De vil ha tør sand.
Hår spray kansje?
|
|
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.
MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt" |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Selvfølgelig trekker løs sand til seg vann. Skal du unngå det må du fjerne all hulrom mellom sandkornene med noe som tåler vann. Da snakker vi vel om sement eller noe lignende. Skala? Utendørsanlegg? |
|
Svein S
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Å binde sanden med vannfast(! ) lim kan vel være et alternativ ...?
|
|
Bjørn Egil
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men hvorfor ekte vann i det hele tatt? Jeg ser kun én fordel med ekte vann: det støver ikke ned, og er slik sett for så vidt vedlikeholdsfritt (krever dog påfyll/utskifting og vedlikehold av bassenget slik at det er tett). Utseendemessig er ekte vann faktisk ikke særlig realistisk da bølgestruktur, krusninger o.l. ikke lar seg skalere ned uten videre. Skal man dessuten ha vann som ikke er helt speilblankt, må man ha noe som gjør det urolig. Det lar seg nok gjøre med for eksempel et par (skjulte) bølgegeneratorer eller rennende vann i bekk/elv. Edited by ses - 08 februar 2010 at 10:01 |
|
Svein S
|
|
bfr130
Post Options
Thanks(0)
|
Heisan.
Virker som om vann ikke er noe som folk annbefaler, men jeg har både en foss og en bekk, så det blir bevegelse i vannet.
Har brukt smøre membran over det hele, så det er tett som en potte.
Jeg får prøve meg fram.
Kansje sement, silikon, hårspray, eller en kombinasjon.
Foresten klukkingen fra fossen er ordentlig koselig å høre på. (Inne annlegg.)
Det blir en robåt med noen fiskere og ett par kanoer i vannet
Vi får se.
|
|
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.
|
ses
Post Options
Thanks(0)
|
Beklager hvis mine innspill ble oppfattet som negative og gledesdrepende. Jeg har prøvde levende vann selv for mange år siden (1968-70-anlegget mitt), i kombinasjon med vannmølle (Fallers) og foss også, og det er klart at det gir liv og bevegelse til et anlegg.
Hvis noen kan få vannet også til å se rimelig naturtro ut, så ønsker jeg slike løsninger selvsagt velkommen. Noe av problemet tror jeg er overflatespenningen på vannet som fortsatt er i 1:1 selv om omgivelsene er i 1:87. Men kanskje ørlite Zalo i vannet kan hjelpe på det? Eller blir det bare skum av det når vannet går gjennom pumper og ned i bekken igjen? Det med bølgegenerator var ærlig ment som en måte å få bevegelse til blanke vannflater. Jeg tenker meg to pinner som går opp og ned i vannet. Det bør ha litt avstand, kanskje noen desimeter. De vil virke som to kilder for ringbølger, men med to av de vil det inntreffe det som heter interferens, og det kan gi et mer mangeartet bølgemønster som kanskje kan ligne litt på slik vi ser det i virkeligheten. Dette kan sikkert testes ut i et badekar ved å dyppe to pinner opp og ned med hendene, men det er mange år siden jeg hev ut mitt. |
|
Svein S
|
|
Øyvind Ø.
Medlem i MJF Joined: 08 juli 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
Som regel er det både positive og negative sider med de valg man må gjøre, slik som ses nevner. Ideen med bølgegenerator høres spennende ut, men jeg tror det kan dannes noe skum ved bruk av zalo. Det er flere andre vesker som bryter overflatespenning i vann. F.eks. eddik. |
|
Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......? |
|
Reiner
Viderekommen Joined: 02 februar 2010 Location: Danmark Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hej
Jeg bruger epoxy til kunstigt vand. Samme kunne du gøre med dit sand. Epoxyen er gennemsigtig og vil give sandet et fugtigt udseende og det er naturligvis vandfast. Så vil det rigtige vand ikke rode i sandet En dansk adresse, hvor man kan købe det. www.vikinghobby.dk/index.php?act=viewProd&productId=668 Med venlig hilsen Reiner |
|
bfr130
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for alle tilbakemeldingene.
jeg får prøve meg fram og se om jeg må bygge om til statisk vann.
|
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |