MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ekte vann
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ekte vann

 Post Reply Post Reply
Author
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ekte vann
    Posted: 08 februar 2010 at 04:59
Heisan igjen.
Jeg har en dam med ekte vann og har tenkt til å lage en strand.
Er det noen som har noen peiling på hvordan jeg skal ungå att sanden som ikke er i kontakt med vannet ikke trekker til seg vann og ser våt ut. Skal jo ha noen bade gjester der. De vil ha tør sand.
 
Hår spray kansje?
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2010 at 08:47

Selvfølgelig trekker løs sand til seg vann. Skal du unngå det må du fjerne all hulrom mellom sandkornene med noe som tåler vann. Da snakker vi vel om sement eller noe lignende.

Skala? Utendørsanlegg?

Svein S
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2010 at 08:58
Å binde sanden med vannfast(! Wink) lim kan vel være et alternativ ...?
Bjørn Egil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2010 at 10:01

Men hvorfor ekte vann i det hele tatt?

Jeg ser kun én fordel med ekte vann: det støver ikke ned, og er slik sett for så vidt vedlikeholdsfritt (krever dog påfyll/utskifting og vedlikehold av bassenget slik at det er tett). 

Utseendemessig er ekte vann faktisk ikke særlig realistisk da bølgestruktur, krusninger o.l. ikke lar seg skalere ned uten videre. Skal man dessuten ha vann som ikke er helt speilblankt, må man ha noe som gjør det urolig. Det lar seg nok gjøre med for eksempel et par (skjulte) bølgegeneratorer eller rennende vann i bekk/elv.  



Edited by ses - 08 februar 2010 at 10:01
Svein S
Back to Top
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2010 at 20:42
Heisan.
 
Virker som om vann ikke er noe som folk annbefaler, men jeg har både en foss og en bekk, så det blir bevegelse i vannet.
Har brukt smøre membran over det hele, så det er tett som en potte.
 
Jeg får prøve meg fram.
Kansje sement, silikon, hårspray, eller en kombinasjon.
 
Foresten klukkingen fra fossen er ordentlig koselig å høre på. (Inne annlegg.)
Det blir en robåt med noen fiskere og ett par kanoer i vannet
 
Vi får se.
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2010 at 21:02
Beklager hvis mine innspill ble oppfattet som negative og gledesdrepende. Jeg har prøvde levende vann selv for mange år siden (1968-70-anlegget mitt), i kombinasjon med vannmølle (Fallers) og foss også, og det er klart at det gir liv og bevegelse til et anlegg.
Hvis noen kan få vannet også til å se rimelig naturtro ut, så ønsker jeg slike løsninger selvsagt velkommen. Noe av problemet tror jeg er overflatespenningen på vannet som fortsatt er i 1:1 selv om omgivelsene er i 1:87. Men kanskje ørlite Zalo i vannet kan hjelpe på det? Eller blir det bare skum av det når vannet går gjennom pumper og ned i bekken igjen?
Det med bølgegenerator var ærlig ment som en måte å få bevegelse til blanke vannflater. Jeg tenker meg to pinner som går opp og ned i vannet. Det bør ha litt avstand, kanskje noen desimeter. De vil virke som to kilder for ringbølger, men med to av de vil det inntreffe det som heter interferens, og det kan gi et mer mangeartet bølgemønster som kanskje kan ligne litt på slik vi ser det i virkeligheten. Dette kan sikkert testes ut i et badekar ved å dyppe to pinner opp og ned med hendene, men det er mange år siden jeg hev ut mitt.
Svein S
Back to Top
Øyvind Ø. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Ø. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2010 at 17:52

Som regel er det både positive og negative sider med de valg man må gjøre, slik som ses nevner.

Ideen med bølgegenerator høres spennende ut, men jeg tror det kan dannes noe skum ved bruk av zalo. Det er flere andre vesker som bryter overflatespenning i vann. F.eks. eddik.
Mvh Øyvind

Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......?
Back to Top
Reiner View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 februar 2010
Location: Danmark
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Reiner Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2010 at 18:55
Hej
Jeg bruger epoxy til kunstigt vand. Samme kunne du gøre med dit sand. Epoxyen er gennemsigtig og vil give sandet et fugtigt udseende og det er naturligvis vandfast. Så vil det rigtige vand ikke rode i sandet Wink



En dansk adresse, hvor man kan købe det.


www.vikinghobby.dk/index.php?act=viewProd&productId=668  
Med venlig hilsen
Reiner
Back to Top
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2010 at 21:20
Takk for alle tilbakemeldingene.
jeg får prøve meg fram og se om jeg må bygge om til statisk vann.Smile
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,051 seconds.