MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Mitt første anlegg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Mitt første anlegg

 Post Reply Post Reply
Author
Nybegynneren View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 februar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nybegynneren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Mitt første anlegg
    Posted: 06 februar 2010 at 19:38
Jeg skal starte på mitt første anlegg og trenger tips. Tips motakes med et Smile.

Anders
Back to Top
Sigurd View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sigurd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2010 at 19:48
Litt mer informasjon hadde ikke gjort noe. Hvor stor plass har du til rådighet? Skal du bygge et fast anlegg eller skal det være mobilt? Hvordan forbilde skal du bygge etter? Hva har du fra før (hvis du har noe)?
Hilsen Sigurd
Back to Top
Nybegynneren View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 februar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nybegynneren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2010 at 19:53
det er på en plate på 2,12 m x 0,92 m.
Jeg tenkte det skulle være norsk forbilde men jeg har ikke noe norsk
Anders
Back to Top
Renton View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 februar 2010
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Renton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2010 at 19:58
Da er vel EL16 startsettet fra Roco/NMJ midt i blinken. (Du mangler 18 cm på langsiden).
 


Edited by Renton - 06 februar 2010 at 19:58
H0 stort sett norsk
Back to Top
Nybegynneren View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 februar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nybegynneren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2010 at 19:59
Jeg glemte og si at jeg har litt skinner, byggninger og landskap`s matriale 
Anders
Back to Top
Sigurd View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sigurd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2010 at 20:05
Jeg vil foreslå at du tar deg en tur til din lokale hobby-butikk og ser hva som finnes av skinner og materiell. Dersom du ønsker å bygge en rundbane kan kanskje roco/nmj-startsettet med Bergensekspressen være et godt utgangspunkt. Så vidt jeg kan se er ovalen som følger med der kanskje litt lang men det kan løses med å ta ut noen skinner i lengden.

Det du har fra før, er det vekselstrøm eller likestrøm, og hvilken skala er det i?
Hilsen Sigurd
Back to Top
Nybegynneren View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 februar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nybegynneren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2010 at 20:09
Det er likestrøm og er i H0
Nærmeste butikk ligger i Stavanger så jeg får ta meg en tur dit. Wink
Anders
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2010 at 20:10
Kanskje du finner noen tips på MJ-wiki?
Back to Top
Nybegynneren View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 februar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nybegynneren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2010 at 20:11
takk for tipset Wink
Anders
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2010 at 11:40
Hvis du bor i nærheten av Stavanger kan du jo komme innom klubben (Stavanger Modelljermbaneklubb) Vi møtes i bomberommet på Ullandhaug hver tirsdag kveld og der kan du få masser av tips samt få se hvordan vi bygger anlegg på forskjellige måter. Du er hjertelig velkommen.
 
 
Petter
Back to Top
Nybegynneren View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 februar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nybegynneren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2010 at 19:05
Det er er den nærmeste butikken som ligger der men jeg kommer fra Karmøy og går på hmjk men takk alikevell. Wink
Anders
Back to Top
Nybegynneren View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 februar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nybegynneren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2010 at 17:38
Bare kom med flere tips til meg!!
som sakt tar jeg i mot med et Big smile.


Edited by Nybegynneren - 12 februar 2010 at 17:38
Anders
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2010 at 09:18
Hei!
 
Hvis man søker på ordet "sporplaner" her på forumet vil du få opp relativt mange treff. Jeg vil anbefale deg å lese igjennom noen av de innelggene med dertilhørende linker, for inspirasjon.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Nybegynneren View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 februar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nybegynneren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2010 at 13:44
Tusen takk for tipset.WinkWink
Anders
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.