MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tips ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tips ?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tips ?
    Posted: 03 februar 2010 at 11:13
Hei! I høst var jeg inne på forumet for å få tips til modelljernbane... Ville starte med dette som hobby, men er desverre ikke kommet i gang enda. Grunnen er et meget lite budsjett. I tillegg er jeg redd å bruke for mye penger på noe jeg ikke vet helt sikkert kommer til å falle i smak (selv om jeg er 99,9 % sikker). Samtidig vil jeg kjøpe noe av god kvalitet. Jeg har sett på forskjellige digitale startsett (har ingen modelltogkunnskap i det hele tatt !!!), men synes prisene er litt høye. Jeg er veldig interesert i historie, og ville foretrukket tog fra de historiske epokene som intereserer meg mest: mellomkrigstiden (s20- og 30- tallet). Så nå spør jeg dere, som vet mye mer om modelljernbane enn meg Big smile PS: Ser ikke etter norske forbilder, men helst Europeisk... Finnes det noen kopier av de kjente rutene på den tiden (Orientekspressen osv.) ??? 
Nybegynner :)
Back to Top
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2010 at 11:37
EDIT: Noen butikker som er billigere enn andre ??? Evnt butikker i utlandet ??? 
Nybegynner :)
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2010 at 12:31

Modeller av norske forbilder frem til syttitallet blir ofte dyrt fordi de er håndlaget i detaljetsede messingplater. Men Lima El13, lite damplok 25E/43A (Tigerli) samt en Nohab skulle være overkommelig. Limas gamle B3 vogner selges for en fair pris.Men helt gratis får du jo ikke noe.Enkelte "gammeltyskere" og "stortyskere" kan også fås rimelig. Sistnevnte var jo norges lengste damplok og er veldig fint. Både Liliput og Gützold har fine norske varianter.Førstnevnte er med driftsikkert, mens sistnevnte er mest detaljert.Roco har også tyske versjoner som likner de norske. Skulle Roco i morgen komme med en ny norsk variant av sitt produkt, kan de førstnevnte bli rimeligere.En El 10 fra Trix skulle også være overkommelig.B1 vogner fra Roco fås fortsatt og du kan finne eldre modeller fra Piko.Mulighetene er mange, og du trenger jo ikke kjøpe alt på en gang.

Men du sier du tenker europeisk. Da bør du følge med på Modelljernbane på QXL-auksjon, eller på Finn.no. På Finn.no må du bruke søkeord som  "modelljernbane", "togbane" og "modelltog".Her kan du gjøre kupp noen ganger fordi de som ikke bruker MJFs interne salgssider ikke alltid kjenner prisleiet.Tradera.com er svenskenes QXL. Skal det sendes i posten kommer det 25 % moms på både frakt og pris. Kanskje kan du finne et rimelig startsett. På eBay.de kan du også være heldig.(Men husk momsen i tillegg her også) 
 
HobbyTrain i Drammen har både startsett og brukt til gode priser. Men da må du skynde deg for de stenger KANSKJE i mars/april. Isåfall blir det nok et opphørssalg der.Og så spørs det hvor du bor hen da.
 
På Kråkstad i Ski kommune er det en passe stor messe 17. og 18. april i år. Der kan du finne masse "rusk og rask" i kjelleren og i storsalen oppe er det også mange som vil både lære deg og selge fine produkter.Kommer du tidlig lørdag er det størst sjans for et kupp.Og på slutten søndag kan du få rimelige priser på det som ikke til da er solgt. Lykke til med den flotte hobbyen!Smile
Back to Top
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2010 at 13:13
Takk for svar Tongue Som sakt tideligere er jeg ikke interesert i norsk, men helst damplok fra 20-, 30- tallet. Noen andre som har tips ? Smile
Nybegynner :)
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2010 at 13:57
Europeiske damplok fra 20-30-tallet? Det blir vel epoke 2 det da, DRG (Deutschen Reichsbahn-Gesellschaft) og tilsvarende, om jeg ikke tar feil.
 
NMJ har jo endel slike lok, fra ca 1500kr og oppover. Hvis du er ute etter å kjøpe brukt anbefaler jeg å ta en titt på de ulike produsentene og se hvilke loktyper som passer for den perioden du har valgt, før du begynner å bruke penger.
 
Priser på brukt materiell har jeg ikke peililng på, men mener å ha hørt noe om ca halvparten av nypris hvis modellen er pen og det ikke er snakk om en sjelden modell med samlerverdi.
 
Svein
 
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2010 at 14:23
Ok... Håpet helst på noe nytt... Kanskje start set. Men får kikke litt rundt Wink
Nybegynner :)
Back to Top
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2010 at 14:38
EDIT: Hva er de forskjellige epokene? Tenkte å prøve og skape en liten "scene" fra den tradisjonnelle Orientexpressen (Paris - Konstantinopel). Har hørt at Compagnie Internationale des Wagons-Lits opprinnelig drev denne ruten... Noen slike loc/ vogner tilgjengelige på markedet? Problemet er at jeg ikke vet hvilke klasser locene blir delt inn i, jeg har ikke peiling på toghistorie... Slenger da inn et spørsmål til: hvor kan jeg få enkel innføring i modelljernbane (digital, AC/DC) og toghistorie generelt??? Sleepy
Nybegynner :)
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2010 at 15:44
Her
http://www.morop.org/de/normes/nem806d_d.pdf
finner du beskrivelse av tyske epoker, mens her
http://www.morop.org/de/normes/nem810f_d.pdf
er de franske.




Bjørn Egil
Back to Top
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2010 at 16:03
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Her
http://www.morop.org/de/normes/nem806d_d.pdf
finner du beskrivelse av tyske epoker, mens her
http://www.morop.org/de/normes/nem810f_d.pdf
er de franske.





Tusen takk :D Tar fortsatt mot tips folkens :) 

Med det samme: veldig bra forum, og tusen takk for hjelpen alle sammen Smile
Nybegynner :)
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2010 at 17:21
Trix (www.trix.de) har hatt orientekspressvogner fra mellomkrigstiden i sitt sortiment. Noen er utsolgt fra fabrikken, ser jeg, men de burde ikke være noe problem å finne fx på www.ebay.de
 
Finnes vel neppe i startsett; for rimeligere digitale startsett så er vel Piko et godt alternativ. Litt enklere i detaljering på Hobby-modellene, men mer enn bra nok for de fleste. Electrade fører i hvert fall Piko. For Trix er vel Amundsen best, tror jeg.
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2010 at 18:06
Finner ikke Trix" orientekspressvogner på Amundsens hjemmeside (www.amundsenhobby.no) men når jeg gjør et søk på "orient express" på www.ebay.de, og begrenser søket til kun "Modelleisenbahn H0" finner jeg et utvalg vogner både fra Trix og Märklin (det er vel de samme vognene) men også fra Jouef (ser litt "leketøysaktige" ut), Fleischmann, Lilliput og Rivarossi. Litt forskjellige epoker (I/II) ser det ut som.
 
Kan nok være en fordel å velge vogner fra samme fabrikat, i hvert fall til samme togstamme. Merk spesielt lengden: mye Märklin/ Trix er 1: 93,5, det samme er vel Fleischmann. Lilliput er vel stort sett alltid 1: 87, Roco kan være 1:87 eller 1: 100.
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2010 at 18:29
Ok, tusen takk, har sett selv også Wink Men vet ikke om jeg vil bestille fra eBay... Vil være sikker på at det er nytt... Noen eventuelle skandinaviske eller engelske butikker på internett hvor det er billig? Hvor bestiller dere fra når budsjettet er lite? Og det trenger ikke være orientekspressen, bare det er Europeisk, og kunne kjørt de kjente rutene i Europa på 1930- tallet... 
Nybegynner :)
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2010 at 18:38
Det du skal huske på er at mange tyske butikker bruker e-bay som en slags nettbutikk. De er gjerne merket som det, og selger ofte til fastpris. Hvis du handler fra disse, og i tillegg betaler med PayPal burde du være rimelig sikret.
 
Et annet kjent luksustog fra mellomkrigstiden er det tyske Rheingold (kremfarvet/fiolett) som kjørte Hoek van Holland - Basel langs Rhinen. Finnes mange flotte modeller også av dette toget; godt alternativ til Orientekspressen.
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2010 at 18:51
Bare et lite varsko før du drar i vei og kjøper lok...

Lenger opp i tråden spør du:

Originally posted by rsteink rsteink wrote:

[...]hvor kan jeg få enkel innføring i modelljernbane (digital, AC/DC)[...]


Lok for vekselstrøm (AC/3-skinne) kan ikke kjøres på et likestrømsanlegg (DC/2-skinne) uten ombygging av strømopptaket, det samme gjelder naturligvis også den andre veien. Aller først bør du finne ut hvilket av systemene du vil gå for.

Fordeler og ulemper ved de to systemene har blitt diskutert til det kjedsommelige, og diskusjonen tar nok aldri slutt (enkelt skal det ikke være vettu... Wink).

Jeg vil ikke bidra mer til den diskusjonen, så jeg avslutter med å si at valget ditt bør være basert på dine egne preferanser og ikke andres Smile.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2010 at 19:52
Treskinnesystemet til Märklin (vekselstrøm) reduserer etter mitt skjønn modelltroverdigheten temmelig mye og gir et visst leketøyspreg selv om de etter hvert har klart å skjule "den tredje skinnen" mye bedre enn før. Selve modellene har hevet seg godt for Märklin siden de fikk Trix (likestrøm) på egen økonomiske banehalvdel .
 
Men skulle du siden bli interessert i norsk materiell er det adskillig lettere å tilveiebringe likestrømsmodeller.(Roco,NMJ etc.)Det har vel vært tradisjon for å mene at Märklinmateriell er mere solid enn Roco og annet likestrømsmateriell. Dette skyldes nok at Märklin tidligere var grovere i detaljene enn Roco og andre. Dette har nok endret seg mye i de senere årene.Men som Svein A påpeker er det viktig å bestemme seg for systemtypen før første innkjøp.Tongue
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2010 at 21:07
Hei!
 
Ennå ett tips til økonomisk modelljernbane med europeisk (dog ikke kontinental) mellomkrigs tema, kan være å gå for britisk 00-skala (1:76 på samme sporvidde som H0; 16.5mm), og velge "Pregroup Period" med "The Big Four" (SR, LMS, LNER og GWR) med fargeglade flotte lokomotiver. Her koster de rimeligste og minste lokomotivmodellene fra omkring £36, til omkring £170 for de største og mest avanserte.
 
Hornby og Bachmann er de største leverandørene innenfor dette segmentet, og kan levere det meste. Ulempen er dog at disse produktene ikke forhandles i Norge, men må bestilles (på nett) fra Storbritannia.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2010 at 03:51
Hei!
 
Originally posted by Roger Roger wrote:

Ennå ett tips til økonomisk modelljernbane med europeisk (dog ikke kontinental) mellomkrigs tema, kan være å gå for britisk 00-skala (1:76 på samme sporvidde som H0; 16.5mm), og velge "Pregroup Period" med "The Big Four" (SR, LMS, LNER og GWR) med fargeglade flotte lokomotiver.
 
Dette gir også rom for å kjøre historiske (damp-) tog, da Hornby har Mallard, verdens raskeste damplokomotiv.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2010 at 06:46
Takk for alle svar!Smile Jeg har tenkt mer på dette, og tror jeg har plassproblemer... Kan nok komme opp i en plate på 1x3 meter i begynnelsen (og det er vel ikke så mye). Bør jeg kanskje velge annen skala? Klarer ikke se for meg hvor store disse togene er Confused
Nybegynner :)
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2010 at 06:50
 
Her er et sett som kunne passe kriteriene dine når det gjelder perioden du ønsker å kjøre, men ikke lommeboka http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=29_75_80_106&products_id=3879&osCsid=cd5d43c905715e6aa957ef1c886aa019
Og her er en CIWL langdistanse salongvogn som passer til epoke 2 http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=29_75_80_106&products_id=3882&osCsid=a2b144f110877721187768926dad61bc
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2010 at 08:02
Dette var noe jeg kunne tenkt meg! Men hva trenger jeg om jeg vil begynne med modelljernbane, om jeg ikke kjøper et startsett? Vil helst ha digitalt (men kan være analogt), og har bestemt meg for likestrøm Tongue 
Nybegynner :)
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2010 at 08:24
Originally posted by rsteink rsteink wrote:

Takk for alle svar!Smile Jeg har tenkt mer på dette, og tror jeg har plassproblemer... Kan nok komme opp i en plate på 1x3 meter i begynnelsen (og det er vel ikke så mye). Bør jeg kanskje velge annen skala? Klarer ikke se for meg hvor store disse togene er Confused
 
Hvis du planlegger å kjøre lange passasjertog vil nok et anlegg på 1x3m bli litt snaut i H0. Hvis du regner ca 30cm per vogn pluss loket vil et tog med 6 vogner fort bli over 2 meter langt. Og 6 vogner er ikke mye... Hvis du derimot går over til kortere (gods-)vogner og små lok kan du få plass til en hel del.
 
Med det er klart, du kan alltids vurdere N eller Z hvis det å kjøre lange passasjertog er viktig for deg.
 
Når du sier du har plass til en plate på 1x3m, betyr det at den vil stå inntil veggen da? Har du f.eks plass til å lage en smalere hylle rundt hele rommet i stedet for den digre plata? Mye enklere å komme til overalt på anlegget, og det vil også virke mye større uten å ta så mye plass i rommet.
 
Svein
 
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2010 at 08:37
Med de tankene du har framført om disse staselige lagdistansetogene, kan det være et godt alternativ å se på en mindre skala, f.eks. N (1:160) eller Z (1:220). I begge disse skalaene er det godt med europeisk materiell tilgjengelig, men N-skala har nok mest.

Disse skalaene gir mye større mulighet for å kunne få til litt "tog i landskap" også, mens "trenden" innen anleggsbygging i H0 i "normale" mj-rom, er en skapelig stasjon og/eller skifteområde og "resten av verden" ligger som en skyggestasjon (fx under anlegget).

Med tanke på digital drift har nok N en fordel framfor Z.

Det er nok en regel (nesten uten unntak Wink) at den gunstigste start er med et startsett. I alle fall når det gjelder "mest for pengene". Smile
Bjørn Egil
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2010 at 08:40
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Med de tankene du har framført om disse staselige lagdistansetogene, kan det være et godt alternativ å se på en mindre skala, f.eks. N (1:160) eller Z (1:220). I begge disse skalaene er det godt med europeisk materiell tilgjengelig, men N-skala har nok mest.

Disse skalaene gir mye større mulighet for å kunne få til litt "tog i landskap" også, mens "trenden" innen anleggsbygging i H0 i "normale" mj-rom, er en skapelig stasjon og/eller skifteområde og "resten av verden" ligger som en skyggestasjon (fx under anlegget).

Med tanke på digital drift har nok N en fordel framfor Z.

Det er nok en regel (nesten uten unntak Wink) at den gunstigste start er med et startsett. I alle fall når det gjelder "mest for pengene". Smile


Edit: Så i farta ikke innlegget til Svein_A før jeg skrev ...
Bjørn Egil
Back to Top
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2010 at 09:41
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Originally posted by rsteink rsteink wrote:

Takk for alle svar!Smile Jeg har tenkt mer på dette, og tror jeg har plassproblemer... Kan nok komme opp i en plate på 1x3 meter i begynnelsen (og det er vel ikke så mye). Bør jeg kanskje velge annen skala? Klarer ikke se for meg hvor store disse togene er Confused
 
Hvis du planlegger å kjøre lange passasjertog vil nok et anlegg på 1x3m bli litt snaut i H0. Hvis du regner ca 30cm per vogn pluss loket vil et tog med 6 vogner fort bli over 2 meter langt. Og 6 vogner er ikke mye... Hvis du derimot går over til kortere (gods-)vogner og små lok kan du få plass til en hel del.
 
Med det er klart, du kan alltids vurdere N eller Z hvis det å kjøre lange passasjertog er viktig for deg.
 
Når du sier du har plass til en plate på 1x3m, betyr det at den vil stå inntil veggen da? Har du f.eks plass til å lage en smalere hylle rundt hele rommet i stedet for den digre plata? Mye enklere å komme til overalt på anlegget, og det vil også virke mye større uten å ta så mye plass i rommet.
 
Svein
 

Problemet er hovedskalig at jeg ikke har et eget rom til disposisjon, så jeg må "rydde plass" til dette. Dette er et rom som brukes som en slags "småstue". Ganske lite, og skråtak gjør det ikke noe større... Har bare plass til en hel plate, men kan nok komme opp i 2x3 m eller noe slik. Det er heller ikke nødvendig for meg å kjøre lange tog. Er det mulig med en løsning hvor du kan "pusle sammen" 2/3 plater? Da kan jeg komme opp i noe mer Smile Evnt tips til gode leverandører av N skala? Er disse togene godt detaljerte? 
Nybegynner :)
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2010 at 10:52
Originally posted by rsteink rsteink wrote:

Problemet er hovedskalig at jeg ikke har et eget rom til disposisjon, så jeg må "rydde plass" til dette. Dette er et rom som brukes som en slags "småstue". Ganske lite, og skråtak gjør det ikke noe større... Har bare plass til en hel plate, men kan nok komme opp i 2x3 m eller noe slik. Det er heller ikke nødvendig for meg å kjøre lange tog. Er det mulig med en løsning hvor du kan "pusle sammen" 2/3 plater? Da kan jeg komme opp i noe mer Smile Evnt tips til gode leverandører av N skala? Er disse togene godt detaljerte? 
 
Hvis du har plass til en hel plate på 2x3m har du faktisk ganske god plass, siden du også må beregne rom rundt plata til å bevege deg Wink.
 
Grunnen til at jeg nevner hylleanlegg er fordi disse tar liten plass i rommet, og du kan fortsatt ha bokreoler, TV osv under anlegget. Du trenger ikke la anlegget gå rundt hele rommet, du kan f.eks la det gå i vinkel langs to av veggene og kjøre frem og tilbake der. Deler av anlegget kan bygges som løse seksjoner som kan løftes ut og fjernes ved behov (foran døra f.eks), du kan kombinere hylleanlegget med en større plate ("halvøy") som stikker ut i rommet osv.
 
Jeg anbefaler at du lager en målsatt skisse av rommet, og merker av alle dører, vinduer osv, samt tegner inn evt møbler som må ha plass. Ut fra denne skissen kan du så leke deg med størrelsen og fasongen på anlegget, du vil fort oppdage at du kan få plass til mye mer langs veggene enn på en diger plate som du må gå rundt.
 
Jeg kan ikke hjelpe deg med info om N-skala materiell, det har jeg aldri vært borti.
 
Svein
 
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2010 at 11:00
Ok, tusen takk Smile Tror i bunn og grunn ikke at N skala passer noe for meg... Jeg liker disse "ekstra detjaljene" Wink Håper bare at jeg klarer å "mestre" denne hobbyen. Er redd det blir søl og bortkastede penger på landskapsdelen... men jeg får begynne i det små Tongue
Nybegynner :)
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2010 at 11:19
Når det gjelder landskap så finnes det ferdigbygde slike anlegg. Jeg vet Amundsen Hobby førte disse før, og de var slett ikke så kostbare.Så kan du "supredetaljere selv. Ring ham da vel...
Back to Top
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2010 at 11:24
 Skal se hva jeg får til ! Smile Takk for hjelpen alle sammen ! Men tar fortsatt mot tips for å si det slik... Jeg høres nok veldig kritisk ut, men er bare forsiktig. Har nå havnet på HO skala, helst likestrøm, startsett, helst fra epoke 2, som kan ha kjørt i europa (helst tilknytning til england)... Finnes det noe som kan møte mine krav? (og som ikke koster en halv formue?)... Tongue 
Nybegynner :)
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2010 at 13:44
Her er 4 av N-forhandlerne på sørøstlandet, sånn i farta .. Wink

Amundsen Hobby http://www.amundsenhobby.no/webshop/index.php?kategori_far=5
Vestfold modelljernbaneimport http://www.vmji.no/index1.html
Hobby Shop http://www.hobbyshop.no/trix.html
NMJ http://shop.nmj.no/index.php?cPath=207_209

Her har du både tog/materiell, skinner/utstyr, hus, biler, landskapsmateriell etcetera etcetera Smile

Edit:
Men dersom du tenderer mot England, kan du få det meste av hjelp av Roger Smile
Han er dog ikke på nett til enhver tid Wink


Edited by b e pedersen - 04 februar 2010 at 13:46
Bjørn Egil
Back to Top
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2010 at 13:57
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Her er 4 av N-forhandlerne på sørøstlandet, sånn i farta .. Wink

Amundsen Hobby http://www.amundsenhobby.no/webshop/index.php?kategori_far=5
Vestfold modelljernbaneimport http://www.vmji.no/index1.html
Hobby Shop http://www.hobbyshop.no/trix.html
NMJ http://shop.nmj.no/index.php?cPath=207_209

Her har du både tog/materiell, skinner/utstyr, hus, biler, landskapsmateriell etcetera etcetera Smile

Edit:
Men dersom du tenderer mot England, kan du få det meste av hjelp av Roger Smile
Han er dog ikke på nett til enhver tid Wink

Tusen takk Smile

EDIT:

Har kikket litt rundt, og ser at mesteparten av startsettene er meget dyre... Men så kom jeg over dette: http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=207_208&products_id=2113&osCsid=076701a33a6b0f9d2c6a4bca2096875a. Hva tenker dere om det? Kan jeg få solgt hele togsettet for å kjøpe meg et lokomotiv... Så kan jeg heller kjøpe vognene etter hvert Smile Hvor får man enkle lok billig, og hva må gjøres for at dem skal kunne kjøres på denne banen?


Edited by rsteink - 04 februar 2010 at 16:42
Nybegynner :)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.