MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tips ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tips ?

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2010 at 21:17
Hei!
 
Originally posted by rsteink rsteink wrote:

Har nå havnet på HO skala, helst likestrøm, startsett, helst fra epoke 2, som kan ha kjørt i europa (helst tilknytning til england)
 
Med mindre du skal benytte deg av en STOR porsjon "Modeller"s Licence", kan dette by på noen utfordringer da britiske jernbaner egentlig ikke har hatt så mye med kontinentale jernbaner å gjøre i egenskap at de faktisk befinner seg på en øy. Det finnes dog allikevell noen få unntak hvor britisk jernbanemateriell har vært representert på kontinentet, eller sammen med kontinentalt materiell (i Storbritannia):
  • Eurostar som går mellom London og Paris.
  • WD (War Department)-materiell som gikk i Europa under første- og andre verdenskrig
  • Musealt europeisk materiell på den britiske museumsjernbanen Nene Valley

De er dessverre ikke forenlige med ditt ønske om kjente eller spesielle mellomkrigstog. WD-materiellet var allikevell i stor grad damp. Husk også at det britiske materiellet er i 00 (1:76), og ikke identisk med H0 (1:87). Det eneste de har felles er sporvidden.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2010 at 21:39
Takk for svar Roger Smile For å være helt ærlig, er jeg ikke så nøye... Jeg er ikke noe spesialist, og trenger ikke være historisk rett det jeg bygger. Jeg har egentlig bare lyst på et lokomotiv med vogner fra epoke 2... Big smile (eneste grunn til at jeg tenkte engelsk, er at jeg har en "historisk lidenskap" til england...) Men de kjente kontinental expressene er jo et "pluss" Wink

Men disse pengeproblemene mine er jo ikke noe særlig... Som noen av dere sikkert har lagt merke til er jeg bare 16 år, og dette hjelper ikke så særlig. Er student, og må alltid ha penger til diverseConfused Dere har vel sett spørsmålet mitt, men poster det igjen LOL:

Har kikket litt rundt, og ser at mesteparten av startsettene er meget dyre... Men så kom jeg over dette: http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=207_208&products_id=2113&osCsid=076701a33a6b0f9d2c6a4bca2096875a. Hva tenker dere om det? Kan jeg få solgt hele togsettet for å kjøpe meg et lokomotiv... Så kan jeg heller kjøpe vognene etter hvert Smile Hvor får man enkle lok billig, og hva må gjøres for at dem skal kunne kjøres på denne banen?



Nybegynner :)
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2010 at 22:34
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Originally posted by rsteink rsteink wrote:

Har nå havnet på HO skala, helst likestrøm, startsett, helst fra epoke 2, som kan ha kjørt i europa (helst tilknytning til england)
 
Med mindre du skal benytte deg av en STOR porsjon "Modeller"s Licence", kan dette by på noen utfordringer da britiske jernbaner egentlig ikke har hatt så mye med kontinentale jernbaner å gjøre i egenskap at de faktisk befinner seg på en øy. Det finnes dog allikevell noen få unntak hvor britisk jernbanemateriell har vært representert på kontinentet, eller sammen med kontinentalt materiell (i Storbritannia):
  • Eurostar som går mellom London og Paris.
  • WD (War Department)-materiell som gikk i Europa under første- og andre verdenskrig
  • Musealt europeisk materiell på den britiske museumsjernbanen Nene Valley

De er dessverre ikke forenlige med ditt ønske om kjente eller spesielle mellomkrigstog. WD-materiellet var allikevell i stor grad damp. Husk også at det britiske materiellet er i 00 (1:76), og ikke identisk med H0 (1:87). Det eneste de har felles er sporvidden.

Det er et unntak til, og det er nattoget Night Ferry som gikk mellom Storbritannia og Paris/ Brussel frem til ca 1980. Det er senere enn trådstarters ønskede periode, men det dreier seg altså om sovevogner som gikk fra London Victoria til diverse kontinentale stasjoner, og ble transportert med ferge fra Storbritannia til Kontinentet, på samme måte som vi kjenner det i Skandinavia (Hesingør-Helsingborg, Rødby-Puttgarten, Sassnitz-Trelleborg osv). Disse sovevognene er nylig kommet i modell fra LS-Models; de er mindre enn andre CIWL-sovevogner fordi de skal passe til britisk lasteprofil som er mindre enn kontinental.
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2010 at 08:54
Igjen, takk for svar ;) Kommer til å ta en titt... Men hva synes dere om startsettet til NMJ (link i min forrige post)? 
Nybegynner :)
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2010 at 10:20
Rimelig pris for et startsett, men tror ikke at det lønner seg å kjøpe det hvis du ikke tenker å beholde lokomotiv og vogner. Lokomotivet og vognene er neppe så attraktive på det norske bruktmarkedet. Jeg er heller ikke så begeistret for skinnene som følger med. GeoLine-skinnene til Roco ser ikke spesielt realistiske ut (verre enn Märklins C-skinner), og hvis man ikke skal bruke fleksiskinner (lange bøyelige skinner), så er maksimalradius 515 mm, og det er for knapt for mange modeller (mange "bedre" damplokomotiver må ha minst 600 mm radius). Skal det lønne seg med startsett, bør man heller kjøpe et sett der man i det minste vil ha enten lokomotivet eller vognene i tillegg til skinner og trafo/kontrollenhet. Hvis du absolutt vil kjøpe et Roco startsett og selge lok og vogner videre, tror jeg det ville være lurere å kjøpe NSB-startsettet selv om dette er dyrere og ikke har sidespor. Vognene og lokomotivet er nok mer salgbare i Norge enn et tysk byggetog. El16 i gammeldesign etterlyses av flere og vognene i startsettet har andre numre enn de som selges enkeltvis av NMJ.
 
Jeg ville nok ha lett videre.
 
Ad Night Ferry vognene jeg henviser til over, så finnes de på www.lsmodels.com. Scroll ned til Type F SNCF. Men som nevnt er dette en senere epoke (III/IV) enn din favorittepoke (II)


Edited by Øyvind Erik - 05 februar 2010 at 10:25
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2010 at 10:29
Ok... Takker Big smile Men tror du/ dere jeg kan få et billig startset til under 2000 med mer realistiske skinner o.l ? Finnes noen startset fra epoke 2 el. (til nøds) epoke 3?
Nybegynner :)
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2010 at 11:05
Til den prisen tror jeg ikke du kan tillate deg å være så veldig kresen. Jeg ville heller ikke lagt så stor vekt på hvordan skinnene ser ut, skinner koster lite sammenlignet med lok og digitalstyring hvis du vil bytte de ut.
 
Selv om loket og vognene kanskje ikke blir så lett å selge etterpå må du tenke på at du får med komplett digitalstyring i startsettet. Hvis du skal kjøpe det og et likandes lok separat vil du fort overstige prisen for hele startsettet, og da har du verken vogner eller skinner ved siden av.
 
Svein
 
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2010 at 11:14
Takk Svein Smile Jeg driter i å være kresen akuratt nå... Kjøper noe billig (f. eks det ovenfor) og bestemmer meg for hva jeg vil kjøpe etterpå senere... 
Nybegynner :)
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2010 at 12:37
En annen mulighet, er jo å høre om noen selger rimelig skinner og digitalstyringen fra et startsett. Du kan legge ut en annonse om det på "Kjøp og salg" her. Jeg vil bl.a. tro at det er endel som har kjøpt Rocos NSB-startsett kun for lokomotivet og de fire vognenes skyld, og ikke egentlig har bruk for trafo, digitalstyring og skinner
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2010 at 13:15
Aha... god idé Smile Jeg kan jo prøve Wink 
Nybegynner :)
Back to Top
Enur View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 27 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Enur Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2010 at 23:10
Hei!
Mulig at jeg har lest vel kjapt igjennom tråden din, men jeg vil absolutt anbefale deg å ta kontakt med en modelljerbaneklubb eller lignende i nærheten av der du bor. Gi oss et lite hint og vi kan lett "pense " deg overSmiledette for at du da vil treffe likesinnede og på den måten få (uendelig?!?) mye informasjon om det du til enhver tid måtte lure på i mj-sammenheng, dessuten; - du trenger absolutt ikke gjøre noe mere ut av det enn du føler selv ...  men jeg tror at vi alle en gang i tiden har vært på nøyaktig sammme sted som du er nå, og da er det greit å vite når en skal søke nødhavnWinkHvis du ikke ønsker å opplyse hvor du bor, så finnes det dertil egnede steder å finne en grei oversikt over modelljernbaneklubber - det er stort sett bare å google i vei. Lykke til med valg av utstyr, epoke og skala! OG; velkommen til den mest givende av alle hobbyer!!!!!
Mvh Rune
Back to Top
rsteink View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 juli 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rsteink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2010 at 00:48
Takk for det Enur, skal tenke på det Wink
Nybegynner :)
Back to Top
helgeb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helgeb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2010 at 01:10
Hei
Har du vært inne på QXL under hobby og modelljernbane å kikket?
Det hender at det ligger komplett Roco lokmouse digitalstyring tilsalgs der og nye flexskinner, det kan være en billig start på banen. Ellers er det lurt å sjekke om det er noen andre som driver med modelljernbane i nærheten av der du bor, veldig mange har noe som er til overs som det går an å få til en billig penge. Kjenner endel voksne personer her på østlandet som har alt for mye som de selger en gang i blandt.
Bruk litt tid på å finne ut av hva du tror er mest morro, å kjøre tog, se på at toget kjører rundt eller selve byggingen.
Lykke til med hobbyen.
Mvh helgeb
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.