Stigning på spor. |
Post Reply |
Author | |
PIO
Medlem i MJF Joined: 21 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 150 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 03 februar 2005 at 19:52 |
Hallo ! Driver og styrer med sporplan til et anlegg. Hvis jeg lager et grunnplan (1) men ønsker å ha 2 nivåer på dette planet, hvor stor høydeforskjell bør det være mellom nivåene, må vel være så mye at togene evt. kan krysse over og under bro. (Var dette kønete forklart tro ??) Hvis man tenker seg en forskjell 10 - 15 cm, hvor lang må trasèen være for å stige denne høyden ? (Nok en klønte forklaring .....). Forklart annerledes, hvor mye stigning er normalt å klare for et tog eller hvor mye stigning, i %, er det normalt å bruke på et anlegg ? Nei nå gir jeg meg før jeg forklarer meg helt ut i tåka her. Håper noen skjønner hva jeg mener. |
|
Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !! <a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer |
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
For lange godstog begynner det å bli bratt når det går over 2 % stigning. Her i Halden har vi Tistedalsbakken, 4 km med 2,5 % stigning. Der brukes ofte skyvelok for å få godstogene opp. Flåmsbanen er på ca 5 % og det er fryktelig bratt for vanlig jernbane. Når det gjelder modell, kommer det jo også an på om det er hefteringer på lokene - som gir økt dragkraft, men også kan gi mere skitt på skinnene. Om hefteringer er meningene delte, den diskusjonen får eventuelt andre ta et annet sted. Så tenker du 2,5 % eller 1 cm opp pr. 40 centimeter strekning (langs "bakken") har du et greit utgangspunkt. Med korte tog kan du ha det brattere, med lengre må du kanskje bruke hjelpelok, men det er jo forbilderiktig. Selv har jeg planer om en strekning på opp mot 3 %, men da er tanken å ha hjelpelok. Jeg kjører amerikansk HO og håper å kjøre tog på 3,5-4 meter.... Knut |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! Jo større stigning, dess kortere tog klarer det enkelte lokomotiv å trekke. Ett vanlig lokomotiv kan greit trekke ei ikke altfor lang slerke opp 3% (3cm stigning på en meter kjørelengde). Jeg er litt opptatt av at det skal se pent og estetisk ut også, og vil derfor ikke anbefale større stigningsforhold enn ca. 2%. Dersom du har god plass og muligheten til å senke dette til 1%, ville jeg gjort det. Hvor mye stigning må man ha for at 2 tog skal kunne krysse hverandre i høyden kommer vel litt an på skala. I H0 er den absolutte minimumshøyden ca. 6.5 cm fra skinnetopp, til sporunderlaget over. Med så kort høyde, må du bare håpe at du aldri må inn med hendene på grunn av avsporinger og liknende. Du er "tryggere" dersom du setter høyden til ca. 10cm +. Dersom dette skal være en skyggestasjon hvor du skal håndtere tog, ville jeg øket denne høyden ytterligere. |
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
PIO
Medlem i MJF Joined: 21 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 150 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hallo ! Takk for svar. Meningen er at jeg skal ha en stasjon et nivå høyere enn grunnplanet, kanskje det kan gå tog i tunnell under stasjonen. Har 2 stk. ICE 2 sett som jeg har tenkt skal trafikkere et dobbeltspor på anlegget uten at dette skal ha noen forbindelse med resten av sportrasèen, bare for å få et miljø. Kanskje jeg tenker uklokt i dette, men det er jo bare mitt første anlegg he he. Man lærer sikkert av erfaring i denne hobbyen som innen alt annet i livet. Tanken er også å ha en skyggestasjon, jeg regner med at du med dette mener oppstillingsspor for togene, under grunnplanet. Her vil jeg lage plass for "alle" togsettene. Er vel kanskje lurt å legge inn en liten forbindelse fra ICE togene til denne plassen også, slik at de også kan stilles opp her. Kan også tenke meg et plan 2 hvor togene kan gå inn i et annet miljø, f.eks kan jeg tenke meg en tank-anlegg da jeg har en del tankvogner og kanskje et gruve-miljø. Tanken er at ICE togene skal gå kontinuerlig bare for å skape "liv" men de andre settene skal kjøres manuelt. Alle synspunkter på mine tanker om anlegg tas mot med takk. Dette er som sagt starten på mitt første anlegg og jeg vet jeg trenger en god del inspill fra dere som har lang erfaring med bygging av anlegg. Når det gjelder skinner har jeg foreløpig en god del skinner, ca 30 meter, fra Roco startsett, de med Roadbed, og ca 25 meter med flexiskinner og faste svinger. Da noen av mine vogner er av eldre årgang med høye flenser ser jeg det som upraktisk at disse skal gå på Roco-skinnene. Tror disse er Code 83 mens resten er Code 100. Flensene går så vidt ned på svillene og det høres ikke pent ut. Dette regner jeg med forsvinner ved bruk av Code 100. ICE togene derimot er levert med disse skinnene, så derfor er tanken å lage et eget spor for disse med Roco-skinnene. Mulig noen har synspunkter på dette også, vet at en del ikke er noe særlig glad i Roco sine skinner med Roadbed. Nok en gang, synspunkter mottas med takk. Man lærer så lenge man lever. |
|
Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !! <a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |