MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Gardermoen 2010
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Gardermoen 2010

 Post Reply Post Reply
Author
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Gardermoen 2010
    Posted: 28 januar 2010 at 15:21

Hei alle FREMO interesserte. 

Skaarerbanens venner inviterer igjen til FREMO treff på Gardermoen 5-7 november. Utfyllende invitasjon er lagt ut på FREMO-Norge sidene:

Merk dere en tidligere enn vanlig påmeldingsfrist.

Velkommen til Gardermoen i november,

Mvh, Skaarerbanens Venner
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2010 at 10:04
Hei,
 
Vi minner om påmeldingsfristen til FREMO-treffet på Gardermoen som går ut om tre uker, dvs 20 juni.
 
Mvh,
Skaarerbanens Venner
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2010 at 18:03
Da jeg muligens får til et kompromiss med gamlingene, så lurte jeg på hva deltager avgiften på dette treffet er.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2010 at 13:33

Deltageravgiften holdes på samme nivå som i fjor, dvs kr. 550,- (450,- for medlemmer av FREMO). Deltagere som kun er med på lørdag får kr. 50,- i avslag.

 
Kai
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2010 at 17:51
Hva er prsen på års medlemskapet i FREMO?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2010 at 18:11
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2010 at 15:15

hei,

Og da har jeg omsider fått meldt meg på Embarrassed
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2010 at 11:20
Da er vi fullbooket til FREMO-treffet på Gardermoen ut fra det anlegget vi har planlagt.
 
Vi ser frem til å treffe alle påmeldte på Gardermoen, og kanskje noen av dere andre til neste år. Smile
 
Mvh, Kai
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2010 at 23:21
Hei,
 
Da nærmer det seg FREMO-treff på Gardermoen igjen (skremmende fort etter noens mening).
Alle påmeldte skal ha mottatt en mail som ble sendt søndag. Skulle du mene at du er påmeldt, men ikke har fått mailen, så gi beskjed.
 
Informasjon om treffet blir oppdatert fortløpende på
http://www.fremo-norge.org/treff/gardermoen2010
 
Så langt er det lagt til tegning over anlegget, foreløpig grafisk ruteplan og en beskrivelse av togene.
 
Mvh,
Kai
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2010 at 17:31
Er det "åpent" for utenforstående slik som i fjor? Kunne godt tenkt meg en tur og sett på fra utenfor sperringene, og samtidig fått knipset noen bilder.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2010 at 18:39
Da er det bare å betale vanlig inngangsbillett til museet og møte opp i museets åpningstid. (Jeg svarer jeg, for de ansvarlige på treffet er i full gang med å rigge moduler nå, og har neppe tid til å være på nett.)
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2010 at 18:46
Regnet med de var ganske opptatt nå ja, takk for svar!Smile

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2010 at 20:47
Noen som har bilder og et referat fra treffet?
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2010 at 21:21
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Noen som har bilder og et referat fra treffet?
På slike Damp & Kanon treff er det vel kansje bare type Leica M8 o.l. som tillates og da må det vel regnes 14 dagers fremkallingstid + etterdigitalisering LOL
 
Arne
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2010 at 22:13
Originally posted by aha aha wrote:


På slike Damp & Kanon treff er det vel kansje bare type Leica M8 o.l. som tillates og da må det vel regnes 14 dagers fremkallingstid + etterdigitalisering


Leica M8 er definitivt et digitalkamera, så jeg tror ikke du trenger vente så mange dager på bildene...

Edited by Håvard H - 08 november 2010 at 22:14
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2010 at 22:25
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by aha aha wrote:


På slike Damp & Kanon treff er det vel kansje bare type Leica M8 o.l. som tillates og da må det vel regnes 14 dagers fremkallingstid + etterdigitalisering


Leica M8 er definitivt et digitalkamera, så jeg tror ikke du trenger vente så mange dager på bildene...
......tror jammen du har rett, kan det være M3 som er brukt da kansje..??
Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2010 at 23:10
Noen få bilder finnes på denne linken http://www.flickr.com/photos/wilfred/sets/72157625200726935/with/5151350859/
Men - jeg vet det snart kommer mer fra annet hold. Mye mer ...  Wink
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2010 at 23:15
Originally posted by aha aha wrote:

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by aha aha wrote:

På slike Damp & Kanon treff er det vel kansje bare type Leica M8 o.l. som tillates og da må det vel regnes 14 dagers fremkallingstid + etterdigitalisering
Leica M8 er definitivt et digitalkamera, så jeg tror ikke du trenger vente så mange dager på bildene...

......tror jammen du har rett, kan det være M3 som er brukt da kansje..??


Med fare for å spore av tråden totalt, men likevel: Leica M7 var den siste analoge versjonen av Leicas klassiske målsøkerkamera. Selv har jeg en M6 som skammelig nok nesten aldri blir brukt. Men det er egentlig ikke så rart, makrofotografering er definitivt ikke de analoge M-kameraenenes styrke. Nærgrense 0,7m på en 35 mm, håpløse parallellakse feil osv. gjør dette kameraet spektakulært uegnet til modelljernbanefotografering.

Tilbake til emnet, vi er flere som gjerne vil se bilder fra Gardemo-treffet!

Edited by Håvard H - 08 november 2010 at 23:15
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2010 at 23:16
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Noen som har bilder og et referat fra treffet?


Siden det er formannen som spør, så skal du få litt fra min side. Mer følger senere i et annet medium. Savnet deg på treffet, forresten.



Rise stasjon var plassert nærmest publikumsdelen, og det var nok lurt. Der skjedde det en del.



Blingsfoss stasjonen hadde fått stasjonsbygning av svensk forbilde og mellomplattform av norsk forbilde. Det gjenspeiler jo opphavsmannens bakgrunn godt.

Jeg har også lastet opp en videosnutt fra Grimstad. Den er ikke helt god, men var en test på å bruke iPhone som videoopptaker og laste opp snuttet direkte til YouTube.
http://www.youtube.com/watch?v=XqvTaimRrWg
Svein S
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2010 at 23:32
Hei Morten,
 
Synd du ikke kunne delta sammen med oss. Jeg tror alle hadde en flott helg, jeg hadde det i hvertfall. Smile
 
Her er et bilde fra riggingen på fredagen:
 
 
Det er jo sjelden lett å få tatt bilder under et FREMO-treff, men Skaarerbanens kontorsjef var postivt innstilt til min forespørsel om å ta noen bilder under den femte kjøresesjonen. Dog ble det brukt en Canon og ikke en Leica.
 
Under kommer tømmertoget fra Thorshaug (Gt 4460) til Fossum Huntonittfabrikk forbi gården til Morten. For de som ikke er lokalkjente så ligger denne gården midtveis mellom Paalsrud og Mo.
 
 
 
 
Under er det hektisk på Mo. Her krysser det tomme tømmertoget Gt4461 fra Fossum til Thorshaug med med Et12. Et 12 er i spor 1. Gt 4461 er tydeligvis forsinket da det ikke er en kryssing her i rutene.  Gt2063 (Mo - Solåsen) skiftes sammen på stasjonen. F-vognen er satt i spor 3 mens loket henter en G-vogn ved godshuset.
 
 
 
Under er et bilde fra Isaker. Pt105 fra Thorshaug på vei mot Paalsrud står i spor 1. Et11 på vei fra Hovedstaden til Stockborg passerer i spor 2 sterkt forsinket.
 
 
 
Bildet under er fra Fossum Huntonitt og viser en 18c maskin som kobler til en tom slerke med svenske O-vogner. Slerken vil bli trukket ned til Froland, før en slerke fullastet med tømmer skyves opp. Fossum Huntonitt går på høygir og får tre heltog med tømmer hver eneste hverdag. Tømmeret kommer både fra Skaarerbanen og Sverige.
 
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2010 at 00:18
Nå har jeg behandlet videoen fra Grimstad på nytt og lastet den opp som HD-video. Da ble det langt bedre rent teknisk, men mer å laste ned, selvsagt:
http://www.youtube.com/watch?v=Yud8CmhtoVY
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2010 at 01:38
Her kommer en video til fra Gardermotreffet:
http://www.youtube.com/watch?v=kUPRruA2F8U
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2010 at 08:50
Flotte bilder og videoer karer, takk for at dere legger ut! Hadde egentlig tenkt å ta meg en tur jeg også, men måtte av familiære årsaker stå over. Håper å komme sterkere tilbake neste gang.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 november 2010 at 20:59
Gleder meg til flere bilder!Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2010 at 13:47
Stian, dine bildeønsker er nå oppfyllt - og mer til ! 
 ... jeg var idag ute og gikk en tur på stien da jeg tilfeldigvis sparka borti i vanligvis livløs stein. Og, se! Under den fant jeg både "Fremo for Dummies" og under der masse bilder fra Fremo-kjøringa på Gardermoen. Trur du meg ikke ? Steinen heter www.modelltog.net. Gå og se selv - om du har interesse for den slags? Det er gratis adgang, sies det.  Hug
 
 
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2010 at 14:17
Gøy reportasje!
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.