MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bygging av trær
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bygging av trær

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bygging av trær
    Posted: 23 januar 2010 at 16:32

Heisan.

Er det noen som har en god nettside eller vet hvordan man kan bygge virkelig naturtro trær?
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2010 at 17:27
Forsøk Google med søkestrengen "building realistic model trees".
Svein S
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2010 at 19:33
http://home.online.no/~bjornrl/
Hjemmesiden over har mange bra selvbyggertips ;-)

Edited by Chr. Lil. - 23 januar 2010 at 19:34
Back to Top
Reiner View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 februar 2010
Location: Danmark
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Reiner Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2010 at 14:03
Hej
Jeg har selv længe jobbet med at bygge "rigtig" træer og har da også fundet på at lage mere realistiske træer til små penge. Nettet er vidunderlig Smile Er stadig i gang med et prøve forskellige måter, men på min hjemmeside har jeg nogle forslag. Du kan se det under TRÆER

www.fjordens-naturskole.dk/naturskole/Modelbyg/Modelbyggeri.htm
(Bare kopiere linket og sæt den ind øverst i browseren)



God fornøjelse
Reiner Wink
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2010 at 22:24
Nydelig tre du har laget, Reiner.
Og etter å ha kikket på nettsida di ble jeg veldig imponert av sagverket ditt. Thumbs Up Thumbs Up Thumbs Up
Fantastisk....
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2010 at 03:04

Hei Reiner.

Tusen takk for hjelpen. 
Trærne dine er jo helt fantastisk.
Gleder meg til gå i gang.
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
Terje Reiss View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Reiss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2010 at 23:16
Ja detta var flotte trær Reiner, morro å se noen som lager realistiske trær. Fikk nesten lyst til å bygge et selv.
Terje Reiss
Back to Top
Reiner View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 februar 2010
Location: Danmark
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Reiner Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2010 at 15:53
Hej
Her en anden måte at lage træer på. En masse kobbertråd

kan så give en "stue" birk.

Nu mangler der bare lidt løv, så er den klar til at blive sat på banen. Filtervattet er spraymalet med lidt sort.
Med venlig hilsen
Reiner
PS. Hej Terje. Kanske nesten kan bli nu. ? Det er ikke så vanskeligt. Prøv og ens banen bliver mye flottere. Wink
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2010 at 16:28
Imponerende!
Back to Top
Terje Reiss View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Reiss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2010 at 13:43
http://www.bawaria.no/Silhouette/Byggetips/index.htm
Ja da Reiner har da puslett ltt med noen trær jeg også.
Terje Reiss
Back to Top
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2010 at 23:03
Hei Reiner.
 
Har du noen gode forslag for å lage naturtro grantrær.
Prøvde å lage noen eiker og noen bjørker er i emminga. Blir virkelig bra.
Takk igjen.
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
Reiner View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 februar 2010
Location: Danmark
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Reiner Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2010 at 11:42
Hej Forum
Dessverre var mine byggeforsøk ikke så heldige med gran Confused, men jeg tager nok utfordringen op en dag. Jeg kommer med et billede når det er så vidt. Men kan nok ikke la vær med at legge ut billede af den sidste birk. 21 cm til H0. Bjørken er ikke ferdig ennu, der mangler blad. De ligger til tørre og er derfor ikke klar. Skulle også bare være et vinterbillede Wink  

Det viktigste er at se nøye på originalen.
Med vennlig hilsener
Reiner

Tak til dig Terje for de mange flotte billeder.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2010 at 12:16
Hei Reiner

Jeg likte stilen på den vinterbjørken din.

Jeg skal ha noen områder med senhøst med overgang til vinter på mitt anlegg, og denne
metoden for å bygge nakne trær med et realistisk utseende synes å fungere perfekt.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2010 at 21:13
Hei Reiner.
Her er ett par spede forsøk på trebygging etter din ånd.
 
 
 
 
Bare malt mdt støvet.
 
 
 
 
 
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
Reiner View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 februar 2010
Location: Danmark
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Reiner Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2010 at 12:50
Hej
Den som ikke prøver, kommer ikke videre. Wink Så det her er en riktig god start. Når du bruker MDF støv, så skal du si det ennu mere fin, så de enkelte korn ikke bliver så synlig. Og grenespidserne skal ikke have støv i det hele tatt. Så bliver det også nemmere at legge filtervat på. Du er riktig god til at ramme de riktige farver. Det er vesentlig. Jeg er ved at eksperimentere med ren kobbertråd og jeg kan se, at din tråd ligner den som jeg bruker. Du behøver ikke at lage stammerne, grenene så tykke. Så kan du også lage flere træer fra samme stykke Wink
Her lidt billeder.

Brug en enkelt streng fra kablet

Efter klipning

En omgang ART ACRYLIC

Efter en omgang gips, vand, træ lim og farve

Et lignende træ (dessverre uskarp og dårlig i farvegengivelsen)
Håber at det kan hjelpe deg.
Med vennlig hilsen
Reiner
Her et link til at bygge et birketræ
www.fjordens-naturskole.dk/naturskole/Modelbyg/Traeer.htm
Klik på BYG ET BIRKETRÆ 2




Edited by Reiner - 16 februar 2010 at 21:00
Back to Top
MortenB View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MortenB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2010 at 22:12
Hvor tykk kabel bruker du Reiner? Synes trærne er meget imponerende :) Har selv lyst å bygge meg en del trær for å ha til jeg selv skal i gang med mitt eget anlegg. Kan ikke se at tykkelsen står verken her eller på linken din til fjordens-naturskole.
 
Og filtvatten du bruker... prøver å finne noe liknende i hobbybutikker men litt usikker på hva jeg egentlig skal se etter.. noen tips der?
 
//Morten


Edited by MortenB - 16 februar 2010 at 22:29
Back to Top
Reiner View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 februar 2010
Location: Danmark
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Reiner Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2010 at 22:31
Hej Morten
0,4 mm. Men lidt tykkere går også an. Har brugt op til 1 mm til f.eks fyrtræer.
Med venlig hilsen
Reiner
Back to Top
MortenB View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MortenB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2010 at 22:34
Supert Reiner.. Tips på vatten og?
Back to Top
Reiner View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 februar 2010
Location: Danmark
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Reiner Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2010 at 08:51
Hej
Du kan kjøbe vat der hvor der selges akvarieutstyr. Helst det grønne, (ikke det hvite, det er for fin) da det har den riktige grove struktur. Det blå har jeg ikke prøvet, men skulle der være nogen der ligger inde med erfaring omkring det, sig gjerne til.
Med vennlig hilsen
Reiner



Back to Top
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2010 at 19:53
Aaaarggghhhhh.
Grønn filtervatt ser ikke ut til å vere mulig å få tak i.
Er det noen som har peiling på noen som har det.
Sitter på mange stammer og inntet bladverk.
 
Reiner. er det noen butikk du hvet om som sender?
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
Reiner View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 februar 2010
Location: Danmark
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Reiner Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2010 at 13:50
Hallo
En fra et svensk forum har satt bilder ute på hans hjemsida og jeg kan se, at han også bruker  en form for filtervat.

http://hakang.zmn.se/index/104270.html


Ellers har jeg selv kjøpt filtervat her i nærheten hos Unimati
Mail: info(a)unimati.dk
Kanskje han sender til deg. Hvis ikke, kan jeg bestille filtervat og sælge til deg.
Med vennlig hilsen
Reiner Wink


Edited by Reiner - 02 mars 2010 at 17:40
Back to Top
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2010 at 03:03
Jeg gikk inn på siden til Unimati, og det så ut til att de bare har den hvite type.
Nå har jeg bestilt grøn fra en annen levrandør, så da får vi se om den er grovere.
hvis ikke så sier jeg takk for tilbudet.
Har også kjøpt den blå typen, men har ikke prøvd den ennå.
Gir beskjd om hvordan det går.
 
Takk for hjelpen.
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2010 at 05:39
Fint med natt vakt.
Her er ett tre med blå filtervatt.
Det blir litt for grovt.
 
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
Reiner View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 februar 2010
Location: Danmark
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Reiner Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2010 at 06:34
Ja, jeg hadde glemt å skrive at hos Unimati skal den grønne vat bestilles spesiellt.
Litt til treet ditt.
Jeg tenkte på at der mangler flere små grener, så overgangen fra stilk til bladet blir mindre uttalt. På filtervattet kan du lime litt kort gras, så løvverk etterpå blir tettere,
men ellers en fin jobb Smile
Med vennlig hilsen
Reiner
Back to Top
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2010 at 07:27
Takk for det.
Skal prøve det på neste.Smile
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2010 at 22:02

Begynner å komme seg

.
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
Reiner View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 februar 2010
Location: Danmark
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Reiner Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2010 at 07:15
Det ser virkelig bra ut. Og treet er godt plassert. Gratulerer med resultatet Smile
Med vennlig hilsen
Reiner
Back to Top
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2010 at 17:45
Takk takk.Smile
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
Reiner View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 februar 2010
Location: Danmark
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Reiner Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2010 at 18:05
Hej
På min hjemmeside har jeg lagt litt information om at producere eget løv til birk og bøg. Kanskje nogen kan bruke det.

Med vennlig hilsen
Reiner




http://www.fjordens-naturskole.dk/naturskole/Modelbyg/Traeer%20bladproduktion.htm

Back to Top
martinth View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 oktober 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote martinth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2010 at 23:52
Den nettsiden var kjekk og for noen flotte trær mye finer en de man kjøper.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.