MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - DCC og motorproblem
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

DCC og motorproblem

 Post Reply Post Reply
Author
EgilA View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 15 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EgilA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DCC og motorproblem
    Posted: 15 januar 2010 at 21:23

Hei

Jeg har kjøpt meg Fleischmann modell 64 lokk uten dekoder plugg. Har loddet inn en Roco dekoder, lokket går begge veier og lys virker.

Problemet er at motor går veldig ujevnt  Angry fra liten fart og opp til over halv fart. Når toget kjøres på DC uten dekoder virker det helt fint, og på grunn av dette så tror jeg at det er noen innstillinger på dekoderen som ikke er riktige.

Har prøvd to dekodere og lokket går like stygt på begge. Dekoderne står nå i Roco lokk og virker helt fint.

Er det noen som kan hjelpe meg med dette problemet.

Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 23:47
Hei Egil
 
Problemet her har nok ikke noe å gjøre om loket har plugg eller ei.
 
Hvordan kjører loket MED dekoder men på DC ?
 
Hvilken type motor er det i loket ?
Hvilken Roco dekoder er det ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
EgilA View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 15 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EgilA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2010 at 15:45

Hei Jarle H Hansen

 

Takk for svar.

 

Jeg var inne på denne siden (http://www.wiringfordcc.com/euroloco.htm),

og gjordet som det sto her.

Slik jeg forstår det så har jeg en ny Fleischmann motor med fire seksjoner på printen.

Dekoderen er en Roco, tror jeg, finner tallene 2309 på printen, og 5018 på en merkelapp.

Håper dette hjelper.

Lokket er bare kjørt på DC uten dekoder.

Siden lokket oppfører seg fint uten dekoder, og siden jeg får samme stygge gange med to dekodere så tror jeg at dekoderen ikke passer mitt lokk, eller at en eller annen CV er gal.

Hele DCC anlegget mitt er Roco, hvis jeg trenger en annen dekoder så setter jeg pris på forslag til en bedre.

 

Egil Aass

Horten
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2010 at 15:52
Om jeg gjetter riktig tror jeg dekoderen Egil har forsøkt er en Roco 10746 Jarle.
Brukerveiledningen for den finnes her: http://www.roco.cc/fileadmin/downloads/PDFs/BA_10746.pdf
 
 
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
EgilA View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 15 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EgilA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2010 at 16:06
Hei Eirik
 
Takk for linken.
Har endret CV 1, 2, 3, 4 og 5 tidligere uten at gangen har blitt bedre. Mulig at 49 kan gjøre noe.
 
Egil Aass
Back to Top
EgilA View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 15 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EgilA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2010 at 21:55
Hei
 
Jeg satte CV49 til 0 (ingen lastkontroll) og da ble det orden på lokket.
 
Takk for hjelpen.
 
Egil Aass
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2010 at 23:31
Hei Egil
 
Trist å måtte slå av lastreguleringen.. det som er så tåpelig med disse beskrivelsene er at de ikke inneholder en fullstendig oversikt over alle CVene.
 
Iflg dok"en er produsentnr i CV08 lik 151 som betyr at dette egentlig er en ESU dekoder.
 
Om vi antar at dette er en LokPilot Basic så er det i tillegg til CV 49 to andre parametre av betydning:

CV 54 Lastregelung Param. 2 Parameter 2 ( K-Anteil). Bestimmt die Härte der Regelung. Je grösser 0 - 63 der Wert, desto stärker regelt der LokPilot Basic den Motor.

Som kort fortalt på norsk sier hvor sterkt lastreguleringe utføres. Jo større verdi jo sterkere inngripen. Leveres med verdi 32. Prøv evt å redusere denne når CV49 er 1
 
CV 55 Lastregelung Param. 3 Parameter 3 ( I-Anteil). Bestimmt durch die Trägheit des Motors. Je träger 0 - 63 der Motor ist (wenn also viel Schwungmasse vorhanden ist oder derMotor einen grossen Durchmesser hat),desto kleiner muss der Wert sein.
 
Styrer tregheten på motoren. Leveres med verdi 24. Jo større svinghjul eller omkrets på motor (pannekakemotor?) jo mindre verdi.
 
Anbefaler at du tester dette. Selv om lastregulering kanskje ikke er prototypisk er den med på å gi loket bedre saktekjøringsegenskaper. Lykke til
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
EgilA View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 15 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EgilA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2010 at 21:05
Hei Jarle
 
Takk for tips.
Dette skal prøves ut. Jeg kommer tilbake med info om hvordan det går.
 
Egil Aass
Back to Top
EgilA View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 15 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EgilA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2010 at 20:29
Hei
Det tok litt tid, men det var moro å se at lokket ble bedre og bedre. Endte opp med CV54=6 og CV55=2. Under den siste finjusteringen så ble CV54 endret ned 1, og lokket testkjørt, så var det CV55 sin tur, slik gikk nå ettermiddagen og kvelden før jeg endte på 6 og 2.
 

Egil Aass

Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2010 at 20:54
Hei Egil
 
Så braTongue
 
Hvilken type motor er det i loket ? En såkalt pannekakemotor ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
EgilA View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 15 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EgilA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2010 at 21:05
Hei
 
Ja set er nok en såkaldt pannekakemotor. Diameteren er større og den er smalere enn de motorene jeg kan se på lokkene mine fra Roco.
 
Egil
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2010 at 00:26
Takker og bukker.
 
Nå kan jeg kanskje spare litt tid på programmering på et gammelt Fleischmann lokWink
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
EgilA View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 15 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EgilA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2010 at 18:10
Hei Jarle
 
Håper at de verdiene jeg kom frem til kan brukes på ditt lok også. Den siden jeg viste til tidligere her tar for seg kobling av eldre Fleischmann motorer også.
 
Egil Aass
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.