MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - motstandsloddestasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

motstandsloddestasjon

 Post Reply Post Reply
Author
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: motstandsloddestasjon
    Posted: 13 januar 2010 at 23:13
hvor kan man få i en motstandsloddestasjon i denne stor verden. helst i norge menn det er sikkert dyrt.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2010 at 23:16
Dagfinn Rognstad
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2010 at 01:28
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

hvor kan man få i en motstandsloddestasjon i denne stor verden. helst i norge menn det er sikkert dyrt.


American Beauty er superb, men ikke direkte billig.
Om du har litt kjennskap til elektro skal du kunne lag deg den sjøl for små midler. Søk litt rundt på nettet så finner du mange forslag.
Hvor kraftig avhenger av hva du skal lodde. Tynne messingplater krever ikke mye. Min motstandslodder står konstant på laveste trinn.
Terje V.
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 14:08
jeg vet at disse tingene ikke er direkte billig, men på dette punktet så er ikke penger det verste problemet. dette er snakk om en langtids investering, og jeg trenger sansynligvis ikke og kjøpe en til i min karriere som mj er.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 14:31
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

jeg vet at disse tingene ikke er direkte billig, men på dette punktet så er ikke penger det verste problemet. dette er snakk om en langtids investering, og jeg trenger sansynligvis ikke og kjøpe en til i min karriere som mj er.


Men hva skal du bruke den til?
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 16:47
etter at jeg nå har bestemt meg forbilde i N. norskt 1950-1960 så ser jeg for meg at det er noen gods vogner å lage, da tenker jeg på flat vogner og tømmer vogner. da trur jeg jeg ikke kommer utnom og lage understellet selv. selve vognen blir bygdt i kappler lister. men finnes det understell fra andre levrandører så kommer den ikke til og bli min første investering. finnes det tegninger av disse vognene, da er det flatvogn N2 og tømmervogner som jeg ikke husker navnene på i farten. senere kan det hvere jeg bygger G3 vogner i tilegg.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 23:23
Øystein,
Kanskje du kan få noen ideer om motstandslodding ved å lese denne tråden på MRH-forumet om å bygge en motstandsloddestasjon?
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 23:27
Snakket om å bygge sin egen motstandsloddingsstasjon synes jeg faktisk er en smule uansvarlig.

Vi snakker om å ratte sammen 220V komponenter her, med potensiellt fatale konsekvenser om man gjør feil.

Hvis man må spørre om hvordan man bygger en motstandsloddingsstasjon vil jeg hevde at man ikke er kvalifisert til å bygge en.
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2010 at 00:07
du det er ikke planen min, enten så kjøper jeg en ellers så øver jeg meg på og bruke en vanlig lodde stasjon. men jeg sitter på jobb og repererer 400v strømskap så det er ikke mitt største problem.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2013 at 07:05


Edited by VA - 28 september 2014 at 18:58
MVH

VA
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2013 at 09:54
Hei

Jeg har en tilsvarende engelsk motstandsloddestasjon.

Veldig grei å ha når den trengs, men den vil aldri erstatte en god elektronisk loddestasjon (mye viktigere å bruke penger på!). Faktisk bruker jeg gassbrenner oftere som et tilleggsverktøy enn motstandslodding. Imidlertid er den glimrende når store konstruksjoner eller flater skal loddes (f.eks laminering av innervegger/vindusrekker på baksiden av lange personvognsider) eller massive støpedeler i messing skal loddes fast (f.eks en dom på kjelen av et damplokomotiv).

Tilsvarende er den like god å ha hvis slike deler må demonteres.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2013 at 12:19
Personlig bruker jeg motstandsloddestasjonen min *mye* mer enn den klassiske termostatstyrte loddebolten.

Jeg hadde *aldri* blitt ferdig med Westinghouselokene mine om det ikke hadde vært for min engelske Four Track motstandsloddingsstasjon.

Det er den beste verktøyinvesteringen jeg noen gang har gjort.
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2013 at 15:22


Edited by VA - 28 september 2014 at 18:59
MVH

VA
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.