MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Type 73
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Type 73

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Sigurd View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sigurd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Type 73
    Posted: 12 januar 2010 at 13:39
Først for å ha nevnt det, jeg vet at det allerede er en tråd om type 73, men den er gammel og jeg er mer ute etter å få tak i delene.

Så til saken:

Jeg har lenge ønsket meg type 73 i modell, men det har så langt blitt med drømmen. For 2-3 år siden fikk jeg tilbud om å få støp av fronter, endestykker og frontvinduer. Jeg hadde da hverken understell eller aluminumsprofilene, og i tillegg er jeg i den perioden av livet der interessen kommer og går, så det ble aldri noe av.

Nå har jeg oppdaget at Hornby (?) produserer noen av de gamle Lima-settene og dermed burde det ikke bli vanskelig å skaffe understell og drivverk. Så vidt jeg kan forstå egner Lima HL 1008 seg.

Problemet mitt nå er at jeg må få tak i profilene, og her håper jeg at noen kan hjelpe meg. Er det noen som har de originale aluminiumsprofilene og ikke har begynt å jobbe med modellen? Mitt håp er enten at noen kan lage avstøpninger av disse som jeg kan få kjøpe eller at jeg (eller noen som kan det) får låne/leie aluminiumsprofilene og lager disse avstøpningene selv.

Så vidt jeg kan se er det to profiler hvor forskjellen bare er hvordan endene er kuttet, så strengt tatt holder det nok med avstøpninger av profilene til mellomvognene, men det hadde nok blitt litt enklere med avstøp av begge profilene.

Dersom noen har mulighet til å hjelpe meg hadde det vært helt supert. I tillegg til her på forumet kan jeg eventuelt kontaktes på epost sigurdljodal (at) gmail (dot) com eller sigurd (at) ljodal (dot) no

Jeg var litt usikker på hvor jeg skulle legge denne posten, håper den havnet i rett seksjon
Hilsen Sigurd
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2010 at 09:48
Beklager å måtte skuffe deg, Sigurd.
 
De aluminiumsprofilene som Skøyen Modellverksted i sin tid brukte, er forlengst borte. De ble laget av en bedrift på Vestlandet og det ble kun produsert et lite kvantum. Navnet på denne bedriften har jeg ikke og vet følgelig ikke om de har tatt vare på formverktøyet? Det er slikt formverktøy som er kostbart å fremstille - og kan det taes frem igjen så er det en viss mulighet dersom kvantum er nok til å starte produksjon?
Profilen egner seg ikke for avstøpning i plast.
 
Mht. den nye utgaven av Lima ICE-T som passer bra som drivverk i en BM73, så er dette ikke samme modell som de hadde før. Den nye modellen har den urgamle drivboggien med motor (som du finner på El13 og El14), resten er plast. Den gamle utgaven hadde drift på 2 boggier og sentralstillt motor (som Roco-lok), er av en helt annen og bedre kvalitet.
Jeg kikket på et nytt sett i høst for å se om det var "brukbart" men det var det ikke for meg.
Er tross alt "heldig" som har 2 gamle Lima-sett + vognkasser og resinstøp liggende til 2 BM71/73 (- og jeg selger dem ikke).
Utfordringen nå er å få til et messingstøp (solid)  av støtdemperene som stikker ut fra boggiene. De er for markante til å bare sløyfes.


Edited by Kjell H. - 13 januar 2010 at 09:50
Back to Top
Sigurd View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sigurd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2010 at 13:07
Hadde håpet at det ville være forholdsvis enkelt å ta avstøpning av profilen. Fra de bildene jeg har sett så ser de forholdsvis enkle ut, men den gang ei.

Hvis noen skulle ha mulighet til å produsere flere av disse profilene er jeg absolutt interessert. Jeg sendte en mail til Nordic3D for 2-3 år siden og fikk til svar at prosjektet "av forretningsmessige grunner" var avsluttet.

Ang. Lima-settet: Det settet jeg linker til er ikke ICE-T men Cisalpino, så vidt jeg kan se på bildet her ser det ut til å ha midtstilt motor. Er det mulig med de gamle lima-motorene? Det ligger forresten et av de gamle lima-settene på tysk ebay: Link, men så lenge jeg ikke har noen profiler hjelper det uansett meg lite.

Jeg får vel håpe på at noen kommer med et byggesett eller en ferdig modell
Hilsen Sigurd
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2010 at 14:41
Jeg har ikke målt opp Cisalpino-settet, men det gamle ICE-T-settet "var som skapt" til BM71/73.
Mulig at det er samme drivverk? - Jeg mener at boggiene er identisk på begge sett så det er ikke umulig at "innmaten" også er identisk?
Så vidt jeg vet er det 2 (eller 3) forskjellige utgaver av dette settet fra Lima? Jeg mener at "gamle Lima" hadde 2 utgaver, hvorav en med "gammel" motorløsning men lik kåpe. Det er nok denne utgaven som er tatt frem igjen? - Tror at "millenium-settet" har "billigutgaven" - det ser man av prisen? Det kostet i sin tid ca. € 250 for den kostbare/gode utgaven.
 
Både boggiakselavstand og avstand mellom boggisenter på ICE-T var helt i målestokk som for BM71/73 . Det eneste man trengte å gjøre, var å frese et 3 mm. spor på sidene i zinkrammeverket til Lima-modellen som passet med den innvendige avstivningsprofilen i aluminiumskåpen. Deretter er det kun "tre Lima-drivverket rett inn"  - og ferdig! Da blir det akkurat plass til en liten Symoba-kulisse i begge ender. Jeg har drivverk i en av mellomvognene.
Denne avstiveren kan ellers sages/freses bort, men den stiver av en del, så jeg har valgt å beholde den. På vognene uten drivverk, er den "god å ha" til feste/støtte for bunnrammeplaten.
 
Er man ikke riktig pirkete, kan også strømavtakerene gjenbrukes fra ICE-T. - Ellers er de mest korrekte å få fra Roco til IORE-loket


Edited by Kjell H. - 13 januar 2010 at 14:49
Back to Top
Sigurd View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sigurd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2010 at 14:58
Kan nok stemme at det settet som ligger på ebay.de er av den billige/dårlige typen. Mener å ha lest at den billige utgaven ikke hadde gjennomsiktige vinduer og vinduene på den modellen som ligger ute nå ser ut til å være svarte.

Grunnen til at jeg så på Cisalpino var at det hadde 2 mellomvogner og jeg så at i hvert fall Pelle hadde brukt det i den gamle tråden: Link.
Hilsen Sigurd
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2010 at 19:44
Er disse profilene noe man kan evt dreie i CNC?
Da jeg jobber med dette så kanskje det evt ikke blir så kostbart.... evt bare materiale... Alu...
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2010 at 20:38
Disse profilene av aluminium kan nok dessverre ikke dreies, de må ekstruderes (som er en form for presstøping.
Årsaken til at det er vanskelig å lage avstøp i plast, er at sidene på vognkassen til BM71/73 er buet (som B7), slik at det ikke går an å trekke dem ut av formen uten at  denne ødelegges. Man kunne eventuelt "ødelegge en master" ved å sage den i 2 deler på langs i taket og støpe halvdeler?
Den innvendige profilen vil også komplisere et støpearbeide.
Back to Top
Sigurd View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sigurd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2010 at 21:00
Min plan var å trekke den ut på lags, er den buet sånn at det ikke er mulig?
Hilsen Sigurd
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2010 at 09:53
Skjørtene på dette settet er buet temmelig mye innover nederst. Det vil derfor være en utfordring både å feste en overdel til en rammeplate og samtidig kunne trekke denne rett opp. Heldigvis fungerer endestykkene av resin som "lokk" på aluminiumsprofilen. De kan derved være helt løse og holdes på plass av klemvirkningen fra aluminiumsprofilen. Rammeplate og drivverk kan derfor trekkes rett ut sidelengs når man fjerner et endestykke. På "motorvognen" fyller ikke LIMA-chassiset hele lengden, så det blir akkurat plass til en liten Symoba-kulisse festet på en liten rammeplate som er skrudd fast med 2 skruer i den innvendige støtteprofilen. Dette holder Lima-chassiset på plass og sentrert i vognen. Da er det bare å løsne en slik rammeplate og trekke ut chassiset.
Bruker du (som meg) Roco´s 4-polede NEM-koblinger (som også er brukt på NMJ´s BM88), så er det mulig å få strømopptak også på alle vogner, samt 2 lysfunksjoner i hver ende.  (Trenger da 2 ekstra dioder for å lage "ny dekoder +" eller "blå ledning"). Settet kan da gå tett sammenkoblet og er en bedre løsning enn å gjenbruke de faste Lima-koblingene.
Jeg har dessuten valgt å ikke skjære ut hull til vinduer, da det vil svekke profilen for mye. Skal man bruke Lima´s drivverk, så vil den solide zinkrammen dekke vinduene - uansett. På forbildet er jo vinduene sotet, så ved å bruke en annen mørk bakgrunnsfarge bak vindusfilmen, er det ingen som reagerer på dette.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2010 at 10:18
Skøyen Modellverksteds profiler var omtrent umulig å gjøre noe med. Man måtte både sage ut plass til boggier, plass til front og frese ut plass til vinduer på disse profilene. Aluminium er ikke så enkelt å jobbe i. Siden matrerialet er så bløtt og har lav smeltetemperatur man må kjøle ned med olje når man freser. Jeg må innrømme at jeg har gitt opp mitt prosjekt, og tror Claes også har gitt opp sitt.

Men...Jeg har kanskje gode nyheter til deg! Det er noen som jobber med å lage etseplater i nysølv til disse settene, til montering på Rocos (Hobbytrain har et slikt i butikken nå!) og Märklins (Amundsen har et slikt i butikken nå!) ICE-VT understell. Fronter og enkelte andre detaljer vil bli støpt.


Edited by Pelle - 14 januar 2010 at 10:24
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2010 at 12:11
Jeg synes ikke arbeidet på aluminiumen  som har skapt de største utfordringene. Er man villig til enkelte kompromiser (som at vinduer og boggisider ikke er korrekte, får man en ganske brukbar modell.
Som sagt, synes jeg største utfordring er støtdemperfester på boggisidene. Det er så typiske detaljer at de må være med etter min mening.
Ellers er faktisk taket det som bør detaljeres best? Det er det man umiddelbart legger merke til ved en slik modell.
 
Når også andre satser på en modell av BM71/73, skulle det være et "håp" for at også disse detaljer blir å få fra en småserieprodusent? Man trenger 2 typer forskjellige fester - og det går med 32 stk. på en modell. Dette er et ønske som har vært luftet med SkalaDesign tidligere. Er det mange andre som er interessert, er det sikkert salg for 1000 stk.?
Jeg er "avtaker" av 56 stk. - halvparten av hver type. (3 +4 -vognsett)
Kanskje det i samme rennet også er mulig å ønske seg skjermene som står ved strømavtagerene? De kunne med fordel vært etset.
Back to Top
Sigurd View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sigurd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2010 at 12:26
Det var absolutt gode nyheter Pelle! Jeg ser at du spør om hva folk er villige til å gi for et sånn sett i ønskemodell-tråden, men jeg svarer her jeg.

Prisen på Roco-settet ligger hos nmj på 2600kr, det skal jeg ikke klage på og gir jo mer frihet med henhold til prisen på byggesettet (for meg i hvert fall). Kommer totalpris på under 5000kr, altså at byggesettet koster ca 2400kr er jeg i hvert fall ikke i tvil om at jeg kommer til å kjøpe et sett. Dersom prisen går over det må jeg nok tenke meg litt om, men dette er den modellen jeg er desidert mest interessert i å få tak i så jeg kommer nok til å strekke meg langt.

Kan forresten mellomvognene til det settet kjøpes løse? Jeg har litt lyst på et dobbelt-sett og da trenger jeg i så fall bare motor i det ene settet.

Edited by Sigurd - 14 januar 2010 at 12:30
Hilsen Sigurd
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2010 at 14:03
Skal bringe det videre. Ser at det stadig kommer slike sett på Ebay, så jeg tror man kan få tak i rimeligere sett der hvis man har tålmodighet. Vogner får man løst. Kan jo hende at man kan bruke en vogn til motorvogn mht boggisenteravstand, så et dobbeltsett bør da kunne la seg gjøre.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2010 at 15:16
Er det årets selvbyggernyhet vi får servert her? Smile
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2010 at 19:47
Har samme interesse, men et noe stramt budsjett...

I nødstilfelle kan noen låne meg en pc med lovlig lisensiert CAD-program slik at jeg kan lage 3D-modeller til fresing/ støping (3D program man bl.a. kan lage 3D-modeller for fresing i), men da må jeg også ha dimensjonene og gode produksjonstegninger/ blueprint av toget. Hadde selv SolidWorks, men har giddet å fornye studentlisens.

Synes nesten at NMJ burde lage BM71/73. Er jo gode priser på deres BM69, som også er mer komplekse å lage.


Edited by PaTrond - 14 januar 2010 at 19:58

Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 15:14
NMJs produkter er jo verdt å vente på, selv om det tok 10 år fra annonserning av B7 til den kom i handelen. Type 69 er vel oppe i 5 år nå?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 16:23
Hei!
 
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Type 69 er vel oppe i 5 år nå?
 
Den 3. mars d.å. blir det faktisk 6 år. Blir den levert tirsdag 31.08.2010 som annonsert på hjemmesidene til NMJ, er man bare oppe i seks og et halvt år.................
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 21:06
Kanskje lurt å lage en underskriftskampanje eller liknende for å se hvor mange som ønsker BM73 og sende det videre til NMJ..

Back to Top
Per-Inge-2613 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 14 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Inge-2613 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 21:08
www.messingmodeller.no ... nyhet nummer 2...
MvH
Thomas Olsen
Back to Top
Sigurd View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sigurd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 21:19


Skal mye til for at jeg ikke kjøper minst ett av de byggesettene. Kanskje jeg burde begynne å bygge det messingbyggesettet jeg kjøpte for mange år siden snart, sånn at jeg får litt øvelse ...

Når jeg tenker meg om har jeg vel strengt tatt lyst på alle de, men type 73 står øverst på lista.

Edited by Sigurd - 15 januar 2010 at 21:23
Hilsen Sigurd
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 00:58
Originally posted by Per-Inge-2613 Per-Inge-2613 wrote:

www.messingmodeller.no ... nyhet nummer 2...

Takker så meget for denne nyheten! Big smile

Back to Top
Sigurd View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sigurd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2010 at 09:40
NMJ har annonsert at de kommer med både type 73 og 71 som ferdigmodell. 2595,- for type 71 og 2995,- for type 73 :D
Hilsen Sigurd
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2010 at 11:52
Originally posted by PaTrond PaTrond wrote:

Kanskje lurt å lage en underskriftskampanje eller liknende for å se hvor mange som ønsker BM73 og sende det videre til NMJ..
 
Ligger bilder av prototypen til type 73 på nmj.no. Så da har de nok holdt på med prosjektet en stund.
A matter of life and death
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2010 at 11:57
I dag har de lagt ut sin nye katalog med prisliste, så her er det mye nytt.
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2010 at 13:55
Det bilde av en modell som ligger ute, behøver ikke å være en prototype fra NMJ.
Det er dessverre "vanlig" at produsenter "låner" modeller av hverandre. NMJ har gjordt det tidligere med B7-vognene, der et tidlig bilde viste en Gereide-modell. - Også Märklin har gjordt det ved å bruke en svensk småskalamodell som "prototype" til Ub/El10 for noen år siden. Det er sikkert mange andre eksempler også?
 
Jeg hadde trodd at vi først fikk se en prototype på BM69 før BM71/73 dukker opp?
Det ville være utenkelig at BM71/73 dukker opp før BM69-prosjektet er i havn!
Back to Top
arne Olsen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 31 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote arne Olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2010 at 16:02
 
"Jeg hadde trodd at vi først fikk se en prototype på BM69 før BM71/73 dukker opp?
Det ville være utenkelig at BM71/73 dukker opp før BM69-prosjektet er i havn"
 
Å nei da, fullt ferdig kjørbar modell står på Strømmen, mangler lakkering, men ser ellers ganske så bra ut. 
Denne slår nok 69 prosjektet med god margin, og så kan vi mene mye om det, men dette er jo ikke så dumt det heller.
 


Edited by arne Olsen - 04 februar 2010 at 16:05
Det kommer alltid et tog fra alle land
Back to Top
Sigurd View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sigurd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2010 at 17:08
Jeg var også en tur på Strømmen i dag og kan bekrefte at det står en prototype der, uten lakkering og den hadde vært en tur i gulvet så han var litt usikker på om den fortsatt kjørte. Bildene på nettsidene er fra en nyere prototype. Jeg la også merke til at modellen på bildene på nettsidene har kobling i endene, det hadde ikke den som stod på strømmen.

Spurte om levering og utpå høsten en gang var ikke urealistisk.
Hilsen Sigurd
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2010 at 17:16
Jeg ser da en ferdig lakkert modell på forsiden av NMJ´s katalog?
Er dette synsfeil, eller fotomontasje? Det var denne jeg siktet til (da jeg ikke har vært på Strømmen).
 
Dersom det skulle være tilfelle at BM71/73-prosjektet ligger nærmere en realisering enn BM69, så tror jeg at GPS (gutta-på-Strømmen) har et forklaringsproblem?
Back to Top
arne Olsen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 31 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote arne Olsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2010 at 17:28
Toget på forsiden av katalogen er vel 1:1?
Men det er en prototype i Nurenberg som er nyere/mer ferdig enn den på Strømmen.
Det kommer alltid et tog fra alle land
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2010 at 20:36
Originally posted by arne Olsen arne Olsen wrote:

Toget på forsiden av katalogen er vel 1:1?
 
 
Jeg siterer katalogen side 2 "Forsidebilde: NSB  BM 73b, Østre Linje ved Dilling, 2006. Foto: Finn. G. Moe"
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.