MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bølgeblikkplater - størrelser?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bølgeblikkplater - størrelser?

 Post Reply Post Reply
Author
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bølgeblikkplater - størrelser?
    Posted: 10 januar 2010 at 22:23
Bølgeblikk er noe jeg liker, og jeg har derfor rikelig med referansebilder av stoffet.

Men dessverre har jeg glemt å måle platene på de bygningene jeg har fotografert!

Det ser ut til at størrelsen på bølgeblikkplater varier ganske kraftig, men har det eksistert noen standardstørreleser opp gjennom tidene?

På dette naustet ser det ut til at platene er ca. 2 X 1 m. :


Mens på denne garasjen er platene mye smalere, noe som jeg mener er mer vanlig:


Men hvorfor bekymre seg, egentlig? På dette dressinskuret på Gjøvikbanen ser det ut til at sstandard størrelser på bølgeblikk ikke var så farlig:



Men om noen skulle sitte på noen eksakte mål er jeg likevel interessert!



Edited by Håvard H - 10 januar 2010 at 22:24
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2010 at 08:38
Nå er jo platene produsert av en plate på rull, så bredden på platene vil variere i forhold til profilhøyden.
Eksempel fra en Plannja-oversikt (1981)
20/21 (mm profilhøyde) -> 1000 (mm dekkbredde)
35/45/50 -> 900
60 -> 800
70 -> 750
99 -> 700
110 -> 600
Stålbransjen har vel "standardisert" på 6, 12 (og senere 15) m lengder, men prosjektleveranser av plater er gjerne etter ønskede lengder.
For det vanlige forbruksmarkedet, byggevaremarkedet, er det som regel kortere lengder 2,5 3, 3,5 og 4 m

Bjørn Egil
Back to Top
Stein View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2010 at 11:35
Husk på at platene kan være lagt med forskjellig omskøyt/overlapping for å få total lengden eller bredden til å gå opp. Muligens det som er gjort på dressinskuret i bildet over. I modell tror jeg det vil være mange muligheter som er "riktig".
NSB H0 frem til 1970 + GVB
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.