MJF Forum Nettsted

MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

MJFs forside Aktuelt Utstillinger og messer Medlemsservice MJ-bladet MJ-børsen MJ-klubber MJ-forhandlere Fotoalbum Blogger

Forumets forside Forumets forside > Modelljernbane i alminnelighet > Landskap, bygninger og miljø
  Aktive tråder Aktive tråder RSS Feed - Bølgeblikkplater - størrelser?
  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangementer   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Bølgeblikkplater - størrelser?

Svar Svar
Forfatter
melding
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
Håvard H Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Håvard H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Bølgeblikkplater - størrelser?
    Sendt: 10 januar 2010 kl. 22:23
Bølgeblikk er noe jeg liker, og jeg har derfor rikelig med referansebilder av stoffet.

Men dessverre har jeg glemt å måle platene på de bygningene jeg har fotografert!

Det ser ut til at størrelsen på bølgeblikkplater varier ganske kraftig, men har det eksistert noen standardstørreleser opp gjennom tidene?

På dette naustet ser det ut til at platene er ca. 2 X 1 m. :

Mens på denne garasjen er platene mye smalere, noe som jeg mener er mer vanlig:

Men hvorfor bekymre seg, egentlig? På dette dressinskuret på Gjøvikbanen ser det ut til at sstandard størrelser på bølgeblikk ikke var så farlig:

Men om noen skulle sitte på noen eksakte mål er jeg likevel interessert!

Endret av Håvard H - 10 januar 2010 kl. 22:24
Til toppen
b e pedersen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 02 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér b e pedersen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 11 januar 2010 kl. 08:38
Nå er jo platene produsert av en plate på rull, så bredden på platene vil variere i forhold til profilhøyden.
Eksempel fra en Plannja-oversikt (1981)
20/21 (mm profilhøyde) -> 1000 (mm dekkbredde)
35/45/50 -> 900
60 -> 800
70 -> 750
99 -> 700
110 -> 600
Stålbransjen har vel "standardisert" på 6, 12 (og senere 15) m lengder, men prosjektleveranser av plater er gjerne etter ønskede lengder.
For det vanlige forbruksmarkedet, byggevaremarkedet, er det som regel kortere lengder 2,5 3, 3,5 og 4 m

Bjørn Egil
Til toppen
Stein Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 16 juli 2008
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Stein Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 11 januar 2010 kl. 11:35
Husk på at platene kan være lagt med forskjellig omskøyt/overlapping for å få total lengden eller bredden til å gå opp. Muligens det som er gjort på dressinskuret i bildet over. I modell tror jeg det vil være mange muligheter som er "riktig".
NSB H0 frem til 1970 + GVB
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Denne siden ble generert på 0,061 sekunder.