MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kråkstadmesse 2010?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kråkstadmesse 2010?

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 16:28
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Men, Kness, er det ikke litt i overkant å vente at de landsdekkene foreningene skal ta initiativ i forhold til arrangement lokale klubber planlegger? Det må da være de lokale klubbene som melder om sine (mulige) planer og spør om det finnes grunnlag for samarbeid e.l.
Du har forsåvidt et godt poeng, men de store (MJF og NJK) syntes jeg har et litt større ansvar enn de små klubbene. Uansett tror jeg vi kunne fått til en god messe i Oslo-området om man benytter ressursene fra Kråkstadgjengen og CMJS, med støtte fra de landsdekkende foreningene vi har.
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 16:28
Originally posted by Pjokken Pjokken wrote:

Skjønner hva du mener. Medlemmer er noe sabla drit.Ledere derimot - det er guttene sine. Skal nevne det for de småinteresserte ungguttene i nabolaget.
Hvor mange skolekorps eller indrettsforeninger hadde du hatt her i landet om ikke de voksne stillte opp som ledere?
 
Hvor mange messer hadde du hatt her i landet om ikke de lokale klubbene og enkeltpersoner bidrar med anlegg som kan vises frem?
 
 
Eller mener du at det er foreningsstyrets skyld det og? Burde styret umiddelbart sette seg ned og bygge noen anlegg som de kan ta med på messene de skal arrangere? Eller er styret dårlig og bør byttes ut fordi de ikke har fått nok av medlemmene til å bygge anlegg for seg?
 
 
Jeg må bare innrømme at jeg bøyer meg i støvet for din evne til å forenkle, overse fakta og henge deg opp i bagateller uten å evne å se helheten i denne saken. Ditt manglende perspektiv er uovertruffent!
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 16:36
Originally posted by eika eika wrote:

[QUOTE=Pjokken]
Så til Kjetil:
 
Forslaget om at MjF skal yte en økonomisk støtte/garanti til lokale klubber som ønsker å arrangere messer har jeg tatt til orde for både her på forumet og direkte til styret ved flere anledninger, og jeg mener bl.a. at styret hadde dette oppe på fjorårets store styresamling, så der håper jeg det skjer noe etter hvert. Mitt håp er at styret/foreningen kan bidra på flere måter; en er direkte garanti for et eventuellt underskudd, man kan bidra med oppstartlån slik at klubbene kan dekke de utgifter som naturlig kommer før selve arrangementet og inntektene kommer. Man kan sørge for skikkelig markedsføring i foreningens blad i stedet for den halvsiden som vel nå er det eneste klubbene får gratis av annonseplass, Man kan bidra med annonsestøtte til klubbenes annonsering av messer i lokalpressen etc.
 
 
Imidlertid må man ikke svartmale situasjonen helt. De fleste klubber inkludert CMJS har muligheter til å arrangere messer av forskjellig størrelse også om man skal betale markedsleie for en hall/gymsal. Man må bare tilpasse arrangementets størrelse til økonomien man har tilgjengelig. Man kan f.eks. bruker mer penger på halleie enn på å frakte inn utenlandske anlegg til messen.
 
Man må ikke ha gigantomani, men stikke fingeren i jorda og presentere et reellt budsjett før man setter i gang. Og til sist så må man være fornøyd med et hvilket som helst overskudd arrangementet gir. Det finnes f.eks. her i Horten folk som mener de senere messer har vært dårlige fordi klubben sitter igjen med for lite overskudd (bl.a. pga fall i standinntekter, besøkstall, dyrere halleie og markedsføring etc.) men i mine øyne kan man ikke sitte etter et slikt arrangement og være sur når det tross alt er snakk om et 5-siffret overskudd som er med på å dekke klubbens lokalleie og strømregning slik at kontingenten for medlemmene kan holdes tilsvarende lavere.
 
Eirik
 
Jeg har ingen problemer med å være enig med deg Eirik. Man må sette opp et realistisk budsjett og gjøre det beste ut av det. Jeg tenkte mer på synergieffekten ved at flere slår seg sammen. Hadde noen tatt initiativ til et møte med f.eks MJF, NJK, Kråkstadgjengen, CMJS, Kløfta etc. så vil jo flere hoder komme på flere lure løsninger og ideer. Og økonomien bedres også vesentlig da flere drar lasset sammen. Et slikt initiativ kan godt komme fra noen av de små klubbene, men jeg mener at en av de store landsdekkende foreningene burde komme med dette først.
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
Pjokken View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2009
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pjokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 16:44
Originally posted by eika eika wrote:

Hvor mange skolekorps eller indrettsforeninger hadde du hatt her i landet om ikke de voksne stillte opp som ledere?
 Ditt manglende perspektiv er uovertruffent!
Nettopp. NOEN er ledere og ANDRE blir ledet.Det er nokså universellt vil jeg tro, uansett hva man leder.Det er IKKE korpsmusikantene som som leder skolekorpset. De spiller mens ledelsen legger til rette.Korpsmusikantene går fra dør til dør med loddboken,men det er ledelsen som på forhånd har organisert det hele.
 
I dagens Norge skal ikke lenger noen kunne stilles til ansvar eller kunne avsettes. Dette fenomenet er lett å registrere. Det er da også lett å registrere den samme trenden her. Når resultatene uteblir kaller man medlemmene "naive øk og inaktive sofaslitere." Burde ikke nettopp lederskap være å få inaktive til å bli aktive.Hvorfor vil man lede noen som man har et slikt syn på?Ja, hvorfor vil man lede et slikt folk? Er vaflene på styrerommet så gode..? Eller er det rett og slett taburettene ..?Smile
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 17:26
Jeg må innrømme at jeg er litt i tvil her nå... Enten så har du registrert deg bare for å skape mest mulig diskusjon med dine innlegg uten egentlig å ha noe poeng annet enn å finne noe å være uenig i for å få de andre til å fortsette debatten med deg. Eller så er du egentlig engasjert, men evner ikke å sette deg inn i de forskjellige sidene av saken du diskuterer. Siden du går så kraftig ut som du gjør umiddelbart etter å ha registrert deg på to forskjellige fora så er det lett å helle mot første alternativ, men foreløpig skal jeg henge på og se om du etter hvert klarer ta til deg litt av det som flere andre deltagere i debatten her har fortalt deg eller om du fortsatt kun ønsker å henge deg opp i bagateller du kan klage videre på.
 
Slik jeg leser ditt siste innlegg så mener du at det er selve styret i foreningen som plikter å gjøre alt forarbeidet til et hvert arrangement foreningen skal ha. Medlemmene skal bare dukke opp i døra noen timer før åpning for å hjelpe til, men all planlegging på forhånd skal altså gjøres av styret. Er det en riktig oppfattelse av din mening?
 
 
Og så det store spørsmålet som jeg virkelig gleder meg til å få et fyldig og engasjerende svar på fra deg med gode løsninger som umiddelbart kan omsettes i praksis:
 
-Nøyaktig hva skritt for skritt skal et styre gjøre for å konvertere inaktive medlemmer som ikke ønsker å være aktive til å bli aktive mot deres vilje?? Hva er fasitsvaret på hvordan man kan få et medlem til å gjøre noe mot dets vilje?
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 17:31

Huff huff dette begyner og bli en skitt kaste duell som ikke skaper noe bedre  mj miljø for noen... pjokken du har lagt deg ut på en diskusjon det neppe kommer til og bli noen mj messe av, men ditt engasje mang er bra... men la det bli litt mer en en diskusjon, som så alt for ofte ender i intet... Lykke til

Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 17:34
Originally posted by Pjokken Pjokken wrote:

Nettopp. NOEN er ledere og ANDRE blir ledet.Det er nokså universellt vil jeg tro, uansett hva man leder.

Nei, det er SLETT ikke universelt. Lederen bør evne å se forskjellen på om det er en frivillig organsiasjon (fritid), en arbeidsstokk, konsern, avdeling eller team (Næringsliv), eller en militær orden. Selv får jeg, på bakgrunn av ditt syn på lederskap som du beskrev tidligere, et klart inntrykk av at du mener at suksess / måloppnåelse handler om leders evne til å motivere/utøve myndighet, slik som nettopp en militær avdeling gjør. Det er drastiske forskjeller i myndighet/sanksjoneringsmuligheter i en frivillig organsasjon kontra næringslivet.

Originally posted by Pjokken Pjokken wrote:

I dagens Norge skal ikke lenger noen kunne stilles til ansvar eller kunne avsettes. Dette fenomenet er lett å registrere.

Den trenden har ikke jeg observert. Fint om du illustrerer denne ansvarsløsheten, og hvordan den komer til relevans her. 

Originally posted by Pjokken Pjokken wrote:


Det er da også lett å registrere den samme trenden her. Når resultatene uteblir kaller man medlemmene "naive øk og inaktive sofaslitere." Burde ikke nettopp lederskap være å få inaktive til å bli aktive.Hvorfor vil man lede noen som man har et slikt syn på?Ja, hvorfor vil man lede et slikt folk? Er vaflene på styrerommet så gode..? Eller er det rett og slett taburettene ..?Smile

Her skjønner jeg ikke hva du mener, hvem du sikter til og relevansen. 


Lars Gjertsen
med erfaring i lederskap i næringsliv og frivillig org.


Edited by Lars Gjertsen - 15 januar 2010 at 17:35
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 17:49
Originally posted by Pjokken Pjokken wrote:

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Formannen kan og skal lede hestene til vannet, men om de dumme økene ikke vil drikke så er det ikke så mye mer han kan gjøre. 

Med et slikt syn på medlemmene tror jeg løpet er kjørt.Trist,bare trist...Dead


For ordens skyld, jeg er ikke med i styret i MJF, så om det faktisk hadde vært slik at jeg så på MJF-medlemmene som dumme øk så hadde det stått for min egen regning og ingen andres.

Det er altså en kortslutning å bruke mitt inlegg som et argument for at MJF-styrets ser på sine medlemmer som eldre, ikke spesiellt tørste hester uten særlig intelligens.

Back to Top
Pjokken View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2009
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pjokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 18:06
Originally posted by eika eika wrote:

Og så det store spørsmålet som jeg virkelig gleder meg til å få et fyldig og engasjerende svar på fra deg med gode løsninger som umiddelbart kan omsettes i praksis:
 
-Nøyaktig hva skritt for skritt skal et styre gjøre for å konvertere inaktive medlemmer som ikke ønsker å være aktive til å bli aktive mot deres vilje?? Hva er fasitsvaret på hvordan man kan få et medlem til å gjøre noe mot dets vilje?
 
A) Du må inneha lederegenskaper. Særlig styrets formann. Han behøver som sagt ikke nødvendigvis være nagleteller. Han må være litt rund i formuleringsevnen og ha en evne til å få andre til å bli begeistret. Han må ikke se problemer,bare utfordringer. Ofte viser det seg at de kanaliserte geniene ikke har nettopp disse egenskapene. Men dersom formannen har dem,så kan han dra veksler på andres detaljevner i styret.
 
B) Noen i debatten har nevnt at de har klart messeutfordringene i Bergen, Horten og andre steder på egen hånd. Fint! Da slipper styret å konsentrere seg om å tilrettelegge for disse,og kan konsentrere sitt virke om det som er større utfordringer.
 
C) Hvorfor går det så bra i Bergen? Styret må ta kontakt med disse og få vite "koden"."Her kan vi lære noe!"Kan disses erfaringer projiseres over på Oslo? Ettersom det er menneskemateriellet man nå klager på, så har jo vi homo sapiens visse likhetstrekk.Hva gjør de rett, som vi gjør galt?
 
D) Jeg kan aldri få min hulde viv til å gjøre noe som helst mot hennes vilje. Hva gjør jeg da? Jo jeg får henne til å foreslå det. Jeg viser henne hvilke fortrinn hun kan høste av å gjøre dette eller hint.Dette er bare mulig om styrets medlemmer eller deres representanter i klubbene har kontakt med medlemmene.
Bruk spørsmål. "Hva mener du om...?" "Hadde du likt at..?" Har et styre ovenfra og nedad-innstilling er de sjanseløse og blir sittende tilbake og administrere seg selv.Den tid er forbi.
 
E) Uten en viss smittende begeistring vil en slik fremgangsmåte falle på stengrunn. Tror du ikke på det selv vil du aldri kunne overbevise noen om noe som helst.
 
F) Har jeg som styremedlem mistet piffen er jeg blitt et lik i lasten. Ingen prestisje i verden ville få meg til å fortsette. Er jeg for eksempel glad i denne hobbyen likevel, ville jeg snarest innkalle varamedlemmet og be meg entlediget ved neste GF.
 
G) Et av styrets viktige oppgaver er å ha øynene oppe for dets egne avløsere.Om dere visste hvor mange styremedlemmer som sitter i lammelse og uten beslutningsdyktighet fordi de er utbrente, men har kullsviertro på at INGEN KAN AVLØSE DEM.Ikke noe er mere ødeleggende. Det er styreformannens jobb å se slikt, og finne dynamiske løsninger. Er han rette mann kan han også nærme seg vedkommende på en fin måte. Takk ALLTID den du må bytte ut for ALT han har betydd for organisasjonen. Gjør som NJK, utnevn dem til æresmedlemmer.Vinn vinn!
 
H) For Mjfs vedkommende må det eksistere EN grunnlov.
 
§1) Mjf skal være en forening som skal funksjonere som en paraplyorganisasjon for klubbene. Derfor må de kjenne klubbene og være rådgivende "tjenere" for disse og medlemmene.
 
§2) Mjf må skape vekst og interesse for vår hobby hos de mulige proselyttene og særskilt de unge.Dette kan særlig promoveres på messer. Det bør være ethvert seriøst styres oppgave å motivere til minst en messe i året ved de største befolkningssentraene. Østlandsområdet med sine 2,8 millioner innbyggere er ikke noe unntak.Jo flere som driver hobbyen,jo større sjanse er det for mer og rimeligere utstyr. 
 
Aldri har norsk modelljernbane hatt et slikt rikholdig materiell å velge iblant og slike utrolige muligheter for enhver lommebok. Men de sosiale bånd som knyttes på messene kan heller ikke undervurderes. Penger er en ting. Det er de menneskelige relasjonene som teller mest. Der ditt hjerte er vil din skatt være.
 
Ja slik kunne jeg holde på, og det er da også jobben min. Håper det var til litt nytte.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 18:13
Originally posted by Pjokken Pjokken wrote:

B) Noen i debatten har nevnt at de har klart messeutfordringene i Bergen, Horten og andre steder på egen hånd. Fint! Da slipper styret å konsentrere seg om å tilrettelegge for disse,og kan konsentrere sitt virke om det som er større utfordringer.
 
 
Det er vel akkurat det styret gjør da når de ser at andre lokale klubber klarer å arrangere messer og derfor konsentrerer seg selv om andre oppgaver...
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Pjokken View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2009
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pjokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 18:29
Originally posted by Roger Andre Roger Andre wrote:

Huff huff dette begyner og bli en skitt kaste duell som ikke skaper noe bedre  mj miljø for noen... pjokken du har lagt deg ut på en diskusjon det neppe kommer til og bli noen mj messe av, men ditt engasje mang er bra... men la det bli litt mer en en diskusjon, som så alt for ofte ender i intet... Lykke til

En blindtarmoperasjon er gjerne både ubehagelig og det kan smerte litt før og etter operasjonen, men  alternativet - å la det skure og gå - kan fort bli enda verre Roger.
Back to Top
Pjokken View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2009
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pjokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 18:30
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Pjokken Pjokken wrote:

B) Noen i debatten har nevnt at de har klart messeutfordringene i Bergen, Horten og andre steder på egen hånd. Fint! Da slipper styret å konsentrere seg om å tilrettelegge for disse,og kan konsentrere sitt virke om det som er større utfordringer.
 
 
Det er vel akkurat det styret gjør da når de ser at andre lokale klubber klarer å arrangere messer og derfor konsentrerer seg selv om andre oppgaver...
Ja, min foreslåtte §2...
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 21:00
I naboforumet skrev du til meg:
Quote Originally posted by pjokken

Ikke greit å bryne seg på en prest TeVe..

Her får du bryne deg på yppersteprestene
Terje V.
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 11:37

Jeg har ikke fulgt med i hele tråden her, men som formann i foreningen vil jeg gjerne gi noen mer generelle kommentarer.  Først til lederskap, som jeg har god erfaring med fra arbeidslivet.  I dag leder jeg en virksomhet med mer enn 500 medarbeidere og jeg vet mye om hvordan man skal skape entusisme for å oppnå felles mål.  Jeg vet også hvor vanskelig ledelse kan være i tider med utfordrende rammebetingelser.

Men å lede en virksomhet med muligheter for belønninger og sanksjoner, er annerledes enn å lede en landsdekkende forening der medlemmene har mange ulike motiver for medlemskapet og styret er ubetalt. Jeg mener at styrets leder først og fremst skal styre foreningen etter de vedtektene generalforsamlingen har bestemt, og ikke lede medlemmene i tradisjonell forstand.  Medlemmene er således MJFs eiere med generalforsamlingen som sitt høyeste organ. 
 
Det føles litt urettferdig når Pjokken uttaler "Om LEDELSEN for noen år siden ikke klarte å skape nok interesse for foreningens egen jubileumsmesse så tyder det vel på manglende evner hos nettopp - LEDELSEN."   Personlig brukte jeg svært mye av min fritid for å forsøke å skaffe frivillige gjennom personlige samtaler og oppfordringer i MJ-bladet og på nettet.  Medlemmer av foreningen som har tilgang til det lukkede forumet, vil kunne se alle disse oppfordringene.  En messe av denne størrelsen krever ikke bare medlemmer til planlegging og administrasjon.  Det er behov for bl a flere vakter og mange sjauere. 
 
Som tidligere formann i NJKs lokalforening har jeg arrangert messer ved flere anledninger.  Som nevnt tidligere i denne tråden er det langt enklere å få til et lokalt arrangement fordi medlemmene ofte har et fellles og konkret mål, f eks å skape inntekter til klubben.  Messen i Bergen har gått med gode overskudd siden første gang den ble arrangert for 20 år siden.
 
Så er spørsmålet er om styret skal konsentrere seg om å arrangere messer i Oslo.  Jeg nevner Oslo konkret fordi det faktisk arrangeres messer på Østlandsområdet (bl a Horten, Larvik).  MJF er en landsdekkende forening som skal ivareta interessen til alle medlemmer.  Jeg mener at MJF i tidligere tider har vært en forening med for stor fokus på Oslo området.  Dette styret har hatt fokus på at lokale foreninger (noen av dem er medlemsklubber i MJF) skal være innfallsporten for ungdommer som ønsker seg inn i hobbyen.  Vi er derfor i ferd med å utarbeidet et opplegg til hjelp for MJ interesserte som ønsker støtte til oppstart av klubber.  Gjennom det jeg har nevnt over mener vi også at lokale klubber er best i stand til å arrangere lokale messer, også i Oslo.  Jeg har derfor satt stor pris på Christiania Model Jærnbane Selskabs satsing på messer i Oslo området.  Jeg håper at de finner mulighet for tilsvarende arrangementer kommende år uavhengig av lokaliteter.  Vi mener også at vi best oppnår foreningens målsettinger og økt rekruttering til hobbyen gjennom å satse på de lokale klubbene, i tillegg til et stadig bedre MJ-blad og nettsidene.  Dette er i tråd med de vedtektene Generalforsamlingen (medlemmene) har vedtatt. 
 
Pjokken ønsker øyensynlig at foreningen bruker andre virkemidler og medlemmenes kontingent på andre områder.  I så fall er det bare å fremme forslag til vedtektsendringer, og eventuelt andre kandidater til formannsvervet og stille på generalforsamlingen (i år er den 21 mars; muligens hos en lokal klubb).
 
Hva har så dette styret oppnådd i de siste årene:
  • Vi har snudd en skakkjørt økonomi til en tilstand med god likviditet.  Dette har vi bl a fått til ved å inndrive en rekke utestående fordringer,  få orden på den betente "jubileumsmodell saken", behandle en vanskelig underslagssak og etablere et økonomistyringssystem.  Her kan også nevnes at store underskudd fra tidligere messer i Osloområdet hadde redusert foreningens økonomiske handlefrihet.
  • Utarbeidet et system for kvalitetsstyring (en styrehåndbok) som skal gjøre det lettere å gjøre de riktige tingene, på riktig måte, hver gang.
  • Bidratt til større åpenhet for medlemmene ved å gjøre styrereferater og referater fra generalforsamlingen tilgjengelig på forumet
  • Etablert et system for medlemsregisteret som bl a skal skape bedre styring av utsendelser av blader mm.  Tidligere systemer har vært vandskelig å sette seg inn i og uten redundans har foreningen fått problemer med bladutsendelser ved frafall av ansvarlig for registeret.
  • Gjennomført generalforsamlinger utenfor Oslo gryta slik at flere medlemmer enn de sentrale har fått mulighet til å delta i foreningsdemokratiet.  
  • Bidratt til ro i foreningen.  Dette er den første debatten med litt temperatur i her på forumet på veldig lenge. 
  • Etablert avtaler med dyktige redaktører som har bidratt til en stadig høyere kvalitet på MJ-bladet.
  • Diskutert samarbeid med andre aktører innenfor hobbyen.

Vi kunne sikkert ha fått til mye mer, men flere av styremedlemmene har krevende jobber utenfor MJF og, vi har familier å forholde oss til og vil gjerne ha litt fritid til å drive med hobbyen vår.  Vi sitter heller ikke sammen som en betalt daglig ledelse.  Vi bor på ulike steder i landet og samles til møter ca en gang i måneden; i tillegg til koordineringer via andre medier.

Jeg vet ikke om Pjokken er medlem av MJF og jeg ser at du er ganske ny på forumet.  Jeg tar gjerne en diskusjon med deg på tlf om hvordan vi kan bidra til at dine mål og motiver kan oppnås; vel vitende at foreningens 1300 medlemmer har svært ulike mål og motiver med sitt medlemsskap (send meg i så fall en PM).
 
Jeg synes fortsatt det er givende å lede denne foreningen og stiller gjerne til gjenvalg om dere vil ha meg.
 
Morten Jacobsen
Formann MJF 
 
 
 


Edited by Morten Jacobsen - 16 januar 2010 at 11:49
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Pjokken View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2009
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pjokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 12:19
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Jeg mener at styrets leder først og fremst skal styre foreningen etter de vedtektene generalforsamlingen har bestemt, og ikke lede medlemmene i tradisjonell forstand.  Medlemmene er således MJFs eiere med generalforsamlingen som sitt høyeste organ. 

 
Det føles litt urettferdig når Pjokken uttaler "Om LEDELSEN for noen år siden ikke klarte å skape nok interesse for foreningens egen jubileumsmesse så tyder det vel på manglende evner hos nettopp - LEDELSEN."   Personlig brukte jeg svært mye av min fritid for å forsøke å skaffe frivillige gjennom personlige samtaler og oppfordringer i MJ-bladet og på nettet.  Medlemmer av foreningen som har tilgang til det lukkede forumet, vil kunne se alle disse oppfordringene.  En messe av denne størrelsen krever ikke bare medlemmer til planlegging og administrasjon.  Det er behov for bl a flere vakter og mange sjauere. 
 
 
Så er spørsmålet er om styret skal konsentrere seg om å arrangere messer i Oslo.  Jeg nevner Oslo .  I så fall er det bare å fremme forslag til vedtektsendringer,
  • Bidratt til ro i foreningen.  Dette er den første debatten med litt temperatur i her på forumet på veldig lenge. 

Morten Jacobsen

Formann MJF 
 Ja da har vi fått konstatert årsaken til at det har vært og vil fortsette å være store problemer med å få arrangert større mj-messer i Oslo. Foreningen har vedtatt vedtekter som gjør at de slipper å jobbe med slikt. Det kan være fristende å sitere en kjent størrelse som sa: "Vedtektene må være til for menneskene, ikke menneskene for vedtektene."
 
At foreningen retter opp i underslag og feilslåtte prosjekter nullstiller selvsagt organisasjonen opp fra en hengemyr.Godt jobbet! Men opphold i myrlendt leie - hverken over eller under - er etter mitt skjønn ikke særlig fruktbart. Det er derfor veien videre som er mitt anliggende. Det ser fortsatt ut til at ledelsen har fått for seg at jeg mener det er styremedlemmene personlig som skal arrangere en Oslo-messe. Feil! Ledere skal LEDE de andre til å gripe fatt i utfordringene. I denne debatten har vi sett både ledere og deres heiagjeng desavuere medlemmene til "udugelige øklignende sofaslitere". Et slikt syn vil nok kunne få balanse i regnskapet, men aldri skape vekst.Klarer man ikke skape vekst og begeistring er man ikke en god leder.Selv om man kanskje har vært en flink "ryddegutt". Alt har sin tid.
 
Det er forskjell på "ro i foreningen" og somnambul tilstand."Fred er ei det beste,men at man noget vil",sa hin Henrik.At det er temperatur på folk betyr at de lever.Derfor hr. Jacobsen - opp av dvalen,ut til folket og spre MJ-glede! Få liv i Oslo-medlemmene. La hovedstaden med de virkelig store produsentene, de største forhandlerne og flertallet av Norges befolkning få det de  - og vi - fortjener: Et messe-"lokomotiv" som setter MJ på Norgeskartet.
 
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 12:34

Jeg vil ha meg frabedt at jeg har desavuert medlemmene til "udugelige øklignende sofaslitere".  Jeg har kun stadfestet at vi har hatt store utfordringer med å få tak i nok frivillige til å planlegge og gjennomføre en messe i MJFs regi i Oslo-området.  Jeg har også slått fast vi ønsker en messe i Oslo-området, men at den bør arrangeres i regi av en lokal klubb slik det gjøres andre steder i landet.

Jeg vet ikke hvilken erfaring du har innenfor ledelse, men min erfaring er at det ofte er milevis forskjell mellom teoretisk kunnskap og faktisk erfaring.
 
Ellers er foreningen i positiv utvikling, men altså ikke med de virkemidlene du ønsker. Jeg tror heller ikke medlemmene kjenner seg igjen i din fremstilling av at formannen er i dvale og at styret kun bruker tiden til kaffeslaberaser.  Denne uken har jeg lagt ned ca 15 timer for å ivareta medlemmenes interesser.


Edited by Morten Jacobsen - 16 januar 2010 at 12:37
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Pjokken View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2009
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pjokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 12:38
Originally posted by eika eika wrote:

 Det er således ikke styrets, men de inaktive sofaslitende medlemmers skyld at ikke foreningen klarer arrangere messer.
Eirik 
Back to Top
Pjokken View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2009
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pjokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 12:39
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:



Formannen kan og skal lede hestene til vannet, men om de dumme økene ikke vil drikke så er det ikke så mye mer han kan gjøre. 

Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 12:40
Originally posted by Pjokken Pjokken wrote:

Men opphold i myrlendt leie - hverken over eller under - er etter mitt skjønn ikke særlig fruktbart. Det er derfor veien videre som er mitt anliggende. Det ser fortsatt ut til at ledelsen har fått for seg at jeg mener det er styremedlemmene personlig som skal arrangere en Oslo-messe. Feil! Ledere skal LEDE de andre til å gripe fatt i utfordringene. I denne debatten har vi sett både ledere og deres heiagjeng desavuere medlemmene til "udugelige øklignende sofaslitere". Et slikt syn vil nok kunne få balanse i regnskapet, men aldri skape vekst.Klarer man ikke skape vekst og begeistring er man ikke en god leder.Selv om man kanskje har vært en flink "ryddegutt". Alt har sin tid.
 
Det er forskjell på "ro i foreningen" og somnambul tilstand."Fred er ei det beste,men at man noget vil",sa hin Henrik.At det er temperatur på folk betyr at de lever.Derfor hr. Jacobsen - opp av dvalen,ut til folket og spre MJ-glede! Få liv i Oslo-medlemmene. La hovedstaden med de virkelig store produsentene, de største forhandlerne og flertallet av Norges befolkning få det de  - og vi - fortjener: Et messe-"lokomotiv" som setter MJ på Norgeskartet.
 

Poetisk. Ildfullt. Like fullt later det til at Pjokken ikke har lest / forstått noe av det som er forklart tidligere i tråden. Der er det faktisk gjort ærlige forsøk. Men mot enkelte fenomener kjemper selv gudene forgjeves.

De løsrevne sitatene - som taes helt ut av sin sammenheng, og nærmest benyttes som eksempler på tesene om utilstrekkelig ledelse - er et virkemiddel som er så gjennomsiktig at det blir pinlig. Det vidner også om manglende vilje til å forstå en helhet, og også om en forutinntatthet som er så grunnleggende at selv saklige svar blir lest på en slik måte at hensikten er å forsterke forutinntattheten.

Svulstigheten vitner også om en viss selvhenførende tankegang. Antakelig er det hybris.


Edited by Lars Gjertsen - 16 januar 2010 at 12:48
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 12:43
I tillegg.  Din sammenligning med Skolekorps viser med all tydelighet hvor mye lettere det er å få til lokale arrangementer i lokale foreninger det styret (lederen) kjenner alle de frivillige.  I en sentral forening har lederen begrenset kjennskap til medlemmene; det du i tradisjonell virksomhetsledelse har benevnt medarbeiderne.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 12:48

Pjokken.  Du siterer innlegget fra to av foreningens medlemmer for å understreke at jeg (foreningens ledelse) har desavuert medlemmene til "udugelige øklignende sofaslitere".  Jeg tror ikke at mine innlegg bidrar til mer i denne debatten.  Vi får være enige om at vi er uenige om MJFs status og utvikling.  Jeg forholder meg til generalforsamlingen og avventer beslutninger om mulige endringer eller nye føringer 21 mars. 

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Pjokken View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2009
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pjokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 12:57
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

I tillegg.  Din sammenligning med Skolekorps viser med all tydelighet hvor mye lettere det er å få til lokale arrangementer i lokale foreninger det styret (lederen) kjenner alle de frivillige.  I en sentral forening har lederen begrenset kjennskap til medlemmene; det du i tradisjonell virksomhetsledelse har benevnt medarbeiderne.
Sammenligningen med skolekorps ble fremmet av en annen. Jeg bare påviste at lederskap har et viss minste felles multiplum i alle sammenhenger.
 
Helt korrekt! Styret kan ikke kjenne alle medlemmene. MEN de må kjenne klubbenes tillitsmenn og ha fruktbare samtaler med disse. Så leder de igjen videre de andre.Det er alltid en leders oppgave å bli kjent med de han skal lede. Hvordan skal han ellers kunne lede?
 
Skjønner godt at ikke MJF kan vekte enhver klubb på ethvert mindre sted likt med hensyn til oppmerksomhet. Sentrale klubber i de største byene bør imidlertid vies ekstra oppmerksomhet etter behov. Når det i mitt eksempel er den største byen av dem alle som trenger en dytt til å samarbeide, burde ledelsen sette inn støtet her. Det vil bety ENORMT for oppslutningen og tilveksten om de millionene av mennesker som bor rundt landets største by kunne gjøres oppmerksom på den fantastiske hobbyen vår. I en tid da vi i denne gamle steinrøysa her hjemme opplever kollossale omveltninger er nettopp vår hobby noe som gi mennesker den gode feelingen - både nostalgisk og fremtidsrettet. Få MJ på kartet. Tenk stort. Sett opp mailingliste til alle media. Massesend ut pressemeldinger til disse. De kommer til å elske det. Det vet jeg.Tongue
 
 
 
 
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 13:11
Etter å ha faktisk ha svart Pjokken i et par innlegg konkluderer jeg med at det er bortkastet energi å bli med videre på denne lett surrealistiske reisen.

Det er meningsløst å føre en diskusjon om MJF med en person som ikke har den ringeste innsikt i foreningens historie, og som legger som udiskutabelt premiss at å arrangere en stor MJ-messe i Oslo er MJF´s viktigste oppgave.

Men før jeg sier takk for meg i denne tråden må jeg bare få si at det er ganske fornøyelig å bli utropt til medlem i "Styrets heiagjeng". Tidene forandrer seg!





Back to Top
Pjokken View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2009
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pjokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 13:26
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Etter å ha faktisk ha svart Pjokken i et par innlegg konkluderer jeg med at det er bortkastet energi å bli med videre på denne lett surrealistiske reisen.

Det er meningsløst å føre en diskusjon om MJF med en person som ikke har den ringeste innsikt i foreningens historie, og som legger som udiskutabelt premiss at å arrangere en stor MJ-messe i Oslo er MJF´s viktigste oppgave.

Men før jeg sier takk for meg i denne tråden må jeg bare få si at det er ganske fornøyelig å bli utropt til medlem i "Styrets heiagjeng". Tidene forandrer seg!





Bokmålsordboka: " Heiagjeng:Flokk som heier på sin favoritt i en match." Bokmålsordboken gir ikke noen definisjon på at heiagjengen har hatt samme syn bestandig. Takk.Wink
Back to Top
Pjokken View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2009
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pjokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 13:30
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Pjokken.  Du siterer innlegget fra to av foreningens medlemmer for å understreke at jeg (foreningens ledelse) har desavuert medlemmene til "udugelige øklignende sofaslitere".  Jeg tror ikke at mine innlegg bidrar til mer i denne debatten.  Vi får være enige om at vi er uenige om MJFs status og utvikling.  Jeg forholder meg til generalforsamlingen og avventer beslutninger om mulige endringer eller nye føringer 21 mars. 

Skjønner at du mener det er DEG som er foreningens ledelse. Der jeg kommer fra er styreformannen en del av en felles ledelse - styret. Og der ligger kanskje problemet skjult. For det var vel en annen som sa at: L"etat cest moi..Tongue
Back to Top
Pjokken View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2009
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pjokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 14:00
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

man kanskje har vært en flink "ryddegutt". Alt har sin tid.

 Men mot enkelte fenomener kjemper selv gudene forgjeves.

Svulstigheten vitner også om en viss selvhenførende tankegang. Antakelig er det hybris.
 
Nå har altså ikke jeg omtalt meg som en gud slik du gjør. En SÅ "selvhenførende,svulstig hybris" lider jeg heldigvis ikke av.
 
Men jeg skjønner imidlertid hvor hunden ligger begravet. Og jeg vil med sorg meddele alle interessenter jeg treffer - hvilket ikke er få - at denne klubben ikke har noe hjerte for Oslo-området, og at dets ledelse er udugelig. La de eksklusive få leve i fred med naglene sine.Adjø fra meg (også).
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 14:04
Originally posted by Pjokken Pjokken wrote:

Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

man kanskje har vært en flink "ryddegutt". Alt har sin tid.

 
Dette er ren feilsitering. Dette har jeg aldri skrevet. Jeg er likevel ikke overrasket over den manglende evnen til å skille mellom avsendere og deres budskaper hos sitereren.

Jeg har heller ikke omtalt noen som noen gud, men at også det ble mistolket er heller ikke særlig overraskende. 


Edited by Lars Gjertsen - 16 januar 2010 at 14:09
Back to Top
El Loco View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 13 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote El Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 14:10
Det er trist å se at dette for noen er et forum som gir anledning til å kverulere, og der sakene MJ- interesserte flest ønsker fokus på kommer langt bak i prioriteringsrekkefølgen. Ordkløveri, tvilsomme tolkninger av "lærde" sitater og uforskammetheter burde vi være skjermet fra i dette forum. I den grad "Pjokken" har lirt av seg noen potensielt interessante momenter underveis er disse havnet i skyggen av det øvrige. Jeg tror forøvrig at det trengs litt mer enn "Pjokken"s knappe fem uker lange medlemsskap i MJFs forum for å kunne uttale seg som allvitende i MJFs organisasjon og ledelse. Å kalle foreningens ledelse "udugelig" fordi den ikke deler ditt syn i en sak sier mer om deg enn om ledelsen, "Pjokken".
Jeg har lært mye positivt i dette forumet, både praktisk mj- teknisk og ikke minst om den hjelpsomme ånd som preger svært mange av foreningens og forumets dyktige medlemmer. Forumet er et gigantisk oppslagsverk for alle mj-interesserte, hvor en finner god informasjon om alle sider ved MJ som hobby. Jeg tror det overveldende flertallet av forumets medlemmer og øvrige lesere, og ikke minst flertallet av MJFs medlemmer har full tillit til styret og dets ledelse. Det skulle da også bare mangle! De gjør en flott jobb, og jeg håper at slike ufruktbare og uforskammete utspill ikke fratar dem gleden og gløden i deres virke. Jeg håper denne etter hvert håpløse debatten snart er over, slik at dette forumet igjen kan vende tilbake til normalen, der vi konsentrerer oss om modelljernbane, ikke om ubegrunnet skittkasting som mest av alt likner en amerikansk valgkamp, der den ene part er så tom for argumenter at han ikke kan forholde seg til motparten og de fyllestgjørende forklaringer som blir gitt fra hans side. Selvforherligelse kan de som måtte ha behov for denslags bedrive andre steder. Lykke til!
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 14:18
Pjokkens mange underlige innlegg her har vist at han svært lite vet om ledelse av en landsomfattende frivillig forening. Antagelig er han ikke medlem av MJF siden det ikke er knyttet noe slikt til hans brukerprofil her. Da er det også ganske frekt å kritisere MJF på den måten han gjør. Hvem er du egentlig, Pjokken? Han kaller seg "Pjokken Bakke" i brukerprofilen, men søk på nettet gir ingen treff med det navnet. Altså er det sansnyligvis et brukernavn som bare vil bli inntrykk av det er det rette navnet. Altså er Pjokken nok en som vil kritisere andre uten selv å vise hvem man er, siden de fleste andre aktørene i denne debatten er identifiserbare. Det er feig framferd!

Morten Jacobsen som formann for MJF er derimot noe av det beste som har skjedd foreningen på mange år, så jeg håper virkelig han blir gjenvalgt som leder!
Svein S
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 januar 2010 at 14:48
Hei!
 
"Pjokken"; Jeg har stilt deg to direkte spørsmål, jeg føler jeg ikke har mottatt noe direkte og entydige svar på ennå:
  • Det brennende engasjementet ditt du formelig syder over av, kunne du tenke deg til å bruke det i form av å stille kandidatur til noen av foreningens mange verv eller oppgaver?
  • Er du medlem av MjF?

Dersom du ikke er fornøyd med MjFs situasjon og fremdrift, burde du eventuellt vurdere hvordan du selv kan bidra til å oppnå de eventuelle forbedringer du gjentatte ganger etterlyser. Det ekisisterer ett foreningsdemokrati, og kandidater som har Generalforsammlingens (les medlemmenes) tillitt blir således valgt og kan i samarbeid med andre tillitsvalgte være med på å påvirke foreningens fremtid. Utover tillitsvervene er det mange andre oppgaver som må ivaretaes i foreningen, og formannen har rettet gjentatte forespørsler om å få medlemmer til å dekke disse, dog uten at det er særlig mange som har meldt seg.

Medlemmene ER foreningen, og aktive medlemmer gir således en aktiv forening, mens passive medlemmer gir en mer passiv forening. Nå er heldigvis ikke MjF noen passiv forening fordi det i medlemsmassen finnes ildskjeler med god kompentanse som frivillig påtar seg ulønnede tillitsverv og oppgaver for foreningen. - Noe jeg som MjF-medlem er svært takknemelig for!
 
I stedet for bare skriftelig på dette forumet konstatere at du ikke fornøyd med "tingenes tilstand", burde du heller stille deg spørsmålet om hvordan du selv kan bidra for å oppnå "fasitløsningen" som du tydligvis besitter. Ikke vær passiv, men meld i fra til Styret at du kan påta deg noen av de oppgaver man ikke har funnet frivillige til, eller meld ditt kandidatur til valgkomiteén og la Generalforsammlingen avgjøre om du har den nødvendige tillitt.
 
At det er stor forskjell mellom teori og praksis hva der angår ledelse er tydelig. En leder bør først og fremst ha tillit blandt de han eller hun skal lede, noe man ihvertfall ikke oppnår ved å ikke fremstå som ærlig og troverdig. I profilen din opptrer du som Pjokken Bakke, men det finnes samtidig ikke registrert noe slikt navn i Norge.
 
Du har jo heller ikke svart på om du faktisk er MjF-medlem, men ut i fra det brennende engasjementet ditt for foreningen forutsetter jeg nesten det. Jeg synes derfor at du om ikke annet oppgir ditt riktige navn til moderatorene, slik at disse kan akkreditere deg og gi deg de nettrettighetene og tilgangene du har krav på som MjF-medlem. Dertnest logger du deg på delforumet for foreningssaker og forsetter disskusjonen der hvor den faktisk hører hjemme.
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.