MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kråkstadmesse 2010?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kråkstadmesse 2010?

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kråkstadmesse 2010?
    Posted: 10 januar 2010 at 00:44
Hei.
 
Er det noen som vet om det blir noen MJ-messe på Kråkstad i år? 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Pjokken View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2009
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pjokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2010 at 16:47
Det er synd man river lokalene som rommet Storo-messen. Den var stor nok til å være attraktiv for områdene rundt Oslo. Kråkstad er en evig tilbakevendende koselig treff,men altfor liten til å dra særlig mange.
For å få en utbredelse av hobbyen på Østlandet burde man kanskje tilbake til Skedsmohallen.Kanskje i co-arrangement med RC-folk/ungdom samt nogo håndarbeid e.l. attåt for koner/venninner. Arrangementet kunne legges enten til våren eller høsten. Burde ha mulighet til å bli et årlig tilbakevendende evenemang.Men med slike proporsjoner må nok flere dra lasset sammen. F.eks. NJK og MJF i fellesskap. Eller vil de fleste helst sitte for seg selv rundt om i bergsprekkene..?
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2010 at 21:43
"Før i verden" greide mjf å avholde en messe i året i Oslo-området, men det strandet for noen år siden på grunn av manglende dugnadsinteresse.
Her på berget (ikke bare i sprekkene Wink) er nok messer avhengig av en ikke uvesentlig dugnadsinnsats om en skal få arrangementet til å "går rundt", og det må det jo ...
Bjørn Egil
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2010 at 22:05
Som formann i MJF har jeg satt stor pris på Christiania Model Jærnbane Selskabs satsing på messer i Oslo områdey, og jeg håper at de finner mulighet for tilsvarende arrangementer kommende år uavhengig av lokaliteter.  MJFs vedtekter legger ikke lenger opp til at MJF, som en landsdekkende forening, skal arrangere messer i Osloområdet.  De lokale klubbene har til fulle bevist at dette lar seg gjøre uten sentral innblanding; i Oslo, Bergen, Stavanger, Horten/Tønsberg, Larvik, Trondheim mm uten vår innflytelse.  Messen på Kråkstad, om enn relativt lten, har vært viktig i så måte.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Pjokken View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2009
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pjokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2010 at 22:19

Å få opp interessen for mj - ikke minst blant den oppvoksende generasjonen - bør vel ligge svært høyt oppe på prioritetsskalaen for mj-ledere..? Og da er det vel selvsagt at Østlandsområdet - som har de store folkemengdene - bør være et satsningsområde og et lokomotiv for resten av landet.Dersom dette ikke er innenfor "vedtektene" til MJF er det vel snarere vedtektene det er noe feil med.MJF sentralt burde snarest ta kontakt med alle klubbene i Oslo-området for å initiere en skikkelig årlig Østlandsmesse, kanskje i samarbeid med NJK og produsenter/forhandlere.Hva annet er det dere driver med? Redaksjonen tar seg jo av MJ-bladet.Dere tar vel ikke skade av å forsøke iallefall.

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2010 at 22:41
Denne historien kan det skrives bok om ... Wink

Som tidligere sagt var mjf årlig messearrangør, men det er nok en smule større oppgave enn at mjf-styret kan ta oppgaven "innimellom". Den gang ble det valgt/organisert en egen messekomité og med ytterligere bistand fra medlemmer, var mange av de messene å regne som bra mj-messer i norsk målestokk.
Men når ingen lenger har tid/anledning/lyst e.l. til å stille opp, har klubben tatt konsekvensen og fjernet denne aktiviteten.

For en "retur" må du nok aktivisere deg mot kommende GF(er) Smile
Bjørn Egil
Back to Top
Pjokken View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2009
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pjokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 00:53
Helt greit. Skal formidle svaret videre til de yngre guttene i nabolaget som var innom oss for å titte på anlegget mitt. De satser sikkert videre på noe annet.
Back to Top
KAEMD View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 20
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KAEMD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 09:20
Det er synd at vi i Oslo-området skal kunne klare å få til de gamle messene vi hadde tidligere. Se på hva de i Bergen klarer å få til hvert år !!Jeg har diskutert dette også med Finn Moe i NMJ, og han var enig i at vi burde få til noe. Jeg er i gang med undersøkelser med Skedsmohallen om leie, og om det finnes idrettslag eller lignende som vil påta seg det tekniske arrangementet. Reservasjon av hallen må skje relativt raskt, og det er nå bare to ledige helger igjen i høst: 25.-26.9. og 9.-10.10.
 
Det er viktig å få til en bredde på messen med både tog, biler, fly og båt, og muligens en håndverksdel for damene.
KAEMD
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 09:57
Originally posted by Pjokken Pjokken wrote:

Helt greit. Skal formidle svaret videre til de yngre guttene i nabolaget som var innom oss for å titte på anlegget mitt. De satser sikkert videre på noe annet.
 
Du kunne jo ha meldt deg som frivilig til å hjelpe til på MJF-messen, når det ble spurt. Denne ble avlyst pga for få frivillige.  Eller du kan ta skjeen i egen hånd istede?
Grunnen til at MJF støtter mer opp om messer arrangert av klubber er at det er lettere for folk å være med som frivillig for deres egen klubb en lands dekkende forening.
Så skal det bli messe i Oslo området så er det nok en klubb som må stå bak.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Pjokken View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2009
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pjokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 11:05
Forstår du mener det er folket som skal ta ledelsen i vårt samfunn. Det mener visst NSB også. Da bare lurer jeg på en ting. Hva skal vi da med ledere..?
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 11:40
Om folket arrangerer en messe, så vil det 100% være noen få som tar iniativ til dette og disse vil danne et styre som tar ledelsen. Uten denne ledelsen så blir det ingen messe. Derfor trenger vi ledere.
Kanskje du skulle arrangere en messe? Eller du taes sikkert imot med åpne armer om du tilbyr deg ryddehjelp og bærehjelp fredag-søndag hos Horten MJK om de skal arrangere messe i Drammen igjen.
 
Pga den labre interessen for MJF-messe i østlandsområdet så fant styret ut at de ville heller bruke deres fritidskrefter på å støtte opp om klubber som arrangerte messer, enn å bruke krefter på egne messer som ingen eller få støtter opp om.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 11:46
Originally posted by Pjokken Pjokken wrote:

Forstår du mener det er folket som skal ta ledelsen i vårt samfunn. Det mener visst NSB også. Da bare lurer jeg på en ting. Hva skal vi da med ledere..?


MJF tok jo iniativ til messer og opptrådde som ledere. Men hva mener du styret skulle gjort når "folket" ikke lenger ville være med på å arrangere messer ?

Styremedlemmene i MJF gjør sitt arbeid på frivillig, ulønnet basis, og å forvente at de skulle arrangere en stor hobby-messe uten bred deltagelse fra medlemmene er så urimelig at det knapt er verd å kommentere.

Back to Top
Pjokken View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2009
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pjokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 12:26
Originally posted by Pjokken Pjokken wrote:

MJF sentralt burde snarest ta kontakt med alle klubbene i Oslo-området for å initiere en skikkelig årlig Østlandsmesse, kanskje i samarbeid med NJK og produsenter/forhandlere.

 Du har så rett. Det er IKKE MJF-styret som ALENE skal arrangere en slik messe i et område med 2,8 millioner innbyggere. Men det var heller IKKE det jeg sa. Jeg sa at ledere skal dra igang/initiere - få de andre til å arbeide videre med ledelsens ønsker. Det er slik moderne lederskap utvises. Å få MEDarbeiderne til å yte det beste. Derfor må ledere ha vyer. Tilbakelente ledere dreper alt initiativ istedet for å skape initiativ.
 
Gretne,gamle gubber sitter på naboforumet og anskueliggjør for alle hvor vanskelig det er å bli enige om et minste felles multiplum. Unge mennesker orker ikke å sitte lenge i slike miljøer der debatten dreier seg om snøen som falt i fjor.
 
Men bevares - vil man ikke,så vil man ikke.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 12:41
Antar at du meldte deg som frivillig når MJF spurte etter folk som kunne være med som frivillig til messen sist? Eller kanskje var akkurat du som manglet for å få til messenWink.
Selv vurderte jeg sterkt å ta turen over fra Bergen og stille opp som frivillig selv, men det lot seg ikke gjøre den aktuelle helgenDisapprove
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Pjokken View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2009
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pjokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 12:50
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Om folket arrangerer en messe, så vil det 100% være noen få som tar iniativ til dette og disse vil danne et styre som tar ledelsen. Uten denne ledelsen så blir det ingen messe. Derfor trenger vi ledere.
Pga den labre interessen for MJF-messe i østlandsområdet så fant styret ut at de ville heller bruke deres fritidskrefter på å støtte opp om klubber som arrangerte messer, enn å bruke krefter på egne messer som ingen eller få støtter opp om.
 
Det må da være en nasjonal MJ-forenings fordømte plikt å skape interesse for hobbyen..? Et helt grunnleggende utgangspunkt for en slik interesseforening. Om LEDELSEN for noen år siden ikke klarte å skape nok interesse for foreningens egen jubileumsmesse så tyder det vel på manglende evner hos nettopp - LEDELSEN. Det er jo å skape optimisme og vekst som tilligger en leder. Det er ikke lederen som står på "gølvet" og skrur. Han klapper arbeiderne på skulderen. Han skylder ikke på arbeiderne om det går galt. Han tar ansvar.
 
Her argumenteres det motsatt. Fordi vi ikke klarte å skape nok interesse for en messe ,så lar vi vedtektene forandre slik at vi ALDRI behøver å gjøre noe med dette mere.Og dette er medlemmenes skyld.Det er den mest ressesive og defaitistiske forklaringsmodellen jeg har hørt til nå.Dette tegner ikke lyst for hobbyen vår.
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 13:07

Kan hende jeg kaster litt bensin på bålet nå, men jeg er enig i noe av det grunnleggende som "Pjokken" skriver over. Det er faktisk ledelsen i de forskjellige foreninger og klubber som må ta første initiativ. Og gjerne sammen med hverandre. I Oslo-området har vi CMJS som har en stor vilje og litt mannskap til å arrangere en vårmesse. De har gjort dette med suksess på Storo da et rimelig lokale var tilgjengelig. Nå er ikke det tilgjengelig lenger så da blir det mest sannsynlig leie av hall til markedspris. Da kan ikke CMJS som er en liten klubb klare dette alene. Men om ledelsen i MJF tok kontakt og sa at "vi har midler" og samtidig dro med ledelsen i NJK som også sa at de har midler - og mannskap, så tenker jeg det ville blitt vei i vellinga. To landsdekkende foreninger med både midler og kunnskap, ville uten problemer kunne fått til noe i Oslo-området. Og med såpass mange medlemmer og et ivrig mannskap i CMJS, så ville en messe være fullt ut gjennomførbart. Men som "Pjokken" sier så er det hverken han, jeg, eller noen andre menige medlemmer som skal initiere en slik messe. Det bør ledelsen gjøre.

Hilsen  Kjetil
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 13:56
Synes Håvard her sier det veldig bra.
 
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

 
MJF tok jo iniativ til messer og opptrådde som ledere. Men hva mener du styret skulle gjort når "folket" ikke lenger ville være med på å arrangere messer ?

 
Hvorfor skal styre bruke tid og resurser på noe folk ikke vil være med på?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 14:43
Joda, pjokken, det er fint med unge energiske som har ståpåvilje og ikke er opptatt av snøen som falt i fjor, men en (landsdekkende) forening er nok nødt til å ha vedtekter å forholde seg til.
Jeg tror ikke endringen fra å stå som egen arrangør til å bistå lokale klubber bør sees på så negativt.

Det har jo vist seg at lokale klubber får til gode messer andre steder enn i Oslo.

Men, Kness, er det ikke litt i overkant å vente at de landsdekkene foreningene skal ta initiativ i forhold til arrangement lokale klubber planlegger? Det må da være de lokale klubbene som melder om sine (mulige) planer og spør om det finnes grunnlag for samarbeid e.l.
Bjørn Egil
Back to Top
Pjokken View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2009
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pjokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 14:50
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Synes Håvard her sier det veldig bra.
 
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

 
MJF tok jo iniativ til messer og opptrådde som ledere. Men hva mener du styret skulle gjort når "folket" ikke lenger ville være med på å arrangere messer ?

 
Hvorfor skal styre bruke tid og resurser på noe folk ikke vil være med på?
Du viser til fulle at du IKKE forstår problemstillingen.
 
A) "Styre" er et ord som innebærer at man har en medlemsmasse under seg som man skal "styre". Klarer man ikke å styre de under seg er man uegnet til denne oppgaven.
 
B) Om man starter en forening med det formål å utbre interessen for modelljernbane,og ikke er interessert i foreningens hovedformål,kan man saktens lure på grunnlaget for stiftelsen.
 
C) Jeg skulle gjerne vite sikkert at ditt utsagn om at "folk ikke vil være med på dette" har rot i virkeligheten.Lurer snarere på om den tidligere fraværende evnen til å arrangere EN messe er blitt en sovepute for ledere som ikke klarer å engasjere "folket",men som synes det er koselig med et kaffemøte i ny og ne,og som ikke lenger har noen tro på at MJ-hobbyen har noen lysende fremtid.
 
D) Hadde jeg hatt en slik innstilling hadde jeg prompte latt all prestisje fare og overlatt min plass til mennesker med fremtidstroen intakt.Det bør isåfall være en valgkomites oppgave å finne etterfølgere. Ledere behøver ikke selv være de råeste nagletellerne, men brenne for sakens utbredelse og ha en viss evne og lyst til å engasjere andre.Om noen mener INGEN evner dette vil jeg ikke ha sagt noe om før jeg hadde prøvd. Kanskje yngre ildsjeler blir skremt bort av nagletellere som fnyser av de yngre. Et velkjent problem i et samfunn under omveltning.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 15:00
Hei!
 
Originally posted by Pjokken Pjokken wrote:

Hadde jeg hatt en slik innstilling hadde jeg prompte latt all prestisje fare og overlatt min plass til mennesker med fremtidstroen intakt.Det bør isåfall være en valgkomites oppgave å finne etterfølgere. Ledere behøver ikke selv være de råeste nagletellerne, men brenne for sakens utbredelse og ha en viss evne og lyst til å engasjere andre.Om noen mener INGEN evner dette vil jeg ikke ha sagt noe om før jeg hadde prøvd. Kanskje yngre ildsjeler blir skremt bort av nagletellere som fnyser av de yngre. Et velkjent problem i et samfunn under omveltning
 
Fremtidstroen og det brennende engasjementet du etterlyser, synes jeg nesten man kan spore i dine egne innlegg. Du stiller kanskje som kandidat til MjFs styre eller Messekomité ved Generalforsamlingen i 2010?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 15:23
Originally posted by Pjokken Pjokken wrote:


Du viser til fulle at du IKKE forstår problemstillingen.
 

A) "Styre" er et ord som innebærer at man har en medlemsmasse under seg som man skal "styre". Klarer man ikke å styre de under seg er man uegnet til denne oppgaven.

 

B) Om man starter en forening med det formål å utbre interessen for modelljernbane,og ikke er interessert i foreningens hovedformål,kan man saktens lure på grunnlaget for stiftelsen.

 

C) Jeg skulle gjerne vite sikkert at ditt utsagn om at "folk ikke vil være med på dette" har rot i virkeligheten.Lurer snarere på om den tidligere fraværende evnen til å arrangere EN messe er blitt en sovepute for ledere som ikke klarer å engasjere "folket",men som synes det er koselig med et kaffemøte i ny og ne,og som ikke lenger har noen tro på at MJ-hobbyen har noen lysende fremtid.

 

D) Hadde jeg hatt en slik innstilling hadde jeg prompte latt all prestisje fare og overlatt min plass til mennesker med fremtidstroen intakt.Det bør isåfall være en valgkomites oppgave å finne etterfølgere. Ledere behøver ikke selv være de råeste nagletellerne, men brenne for sakens utbredelse og ha en viss evne og lyst til å engasjere andre.Om noen mener INGEN evner dette vil jeg ikke ha sagt noe om før jeg hadde prøvd. Kanskje yngre ildsjeler blir skremt bort av nagletellere som fnyser av de yngre. Et velkjent problem i et samfunn under omveltning.


Du snakker ut i fra en veldig idealisert situasjon, og blåser åpenbart en lang masj i sakens realiteter.

Som veldig mange andre frivillige foreninger sliter MJF med to ting:

1. Å få medlemmene til å ta på seg praktiske oppgaver som å sitte i komiteer og utvalg eller på andre måter yte noe for foreningen utover å betale kontigent og skrive foruminnlegg.

2. Å få medlemmer til å ta på seg tillitsverv i forening.

Samtidig er det sterkt prisverdig at du viser engasjement, men som det heter i et gammelt munnhell, "Action speaks louder than words".
Vi sees på årsmøtet!
Back to Top
Pjokken View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2009
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pjokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 16:01
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

[QUOTE=Pjokken]
Som veldig mange andre frivillige foreninger sliter MJF med to ting:
1. Å få medlemmene til å ta på seg praktiske oppgaver som å sitte i komiteer og utvalg eller på andre måter yte noe for foreningen utover å betale kontigent og skrive foruminnlegg.

2. Å få medlemmer til å ta på seg tillitsverv i forening.

Det er DETTE som er en leders oppgave. Han behøver ikke kunne ett dugg om modelljernbane.Men det kan jo teoretisk sett være kommet dithen at det ikke finnes noen som kan fylle lederverv i vårt samfunn.Det preger jo samfunnet rundt oss som kvoterer inn mennesker på bakgrunn av ytre referanser fremfor egenskaper.
 
Selv leder jeg for tiden en annen organisasjon. Men mitt hjerte for MJ gjør at jeg gjerne stiller til dugnadsarbeid under en eventuell messe i Østlandsområdet.Bare gi oss beskjed på forumet i god tid før de aktuelle dagene. Så får vi se om "folket vil".Det er jo som kjent verre å bytte ut folket enn lederne.Wink
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 16:10
Originally posted by Pjokken Pjokken wrote:

Du viser til fulle at du IKKE forstår problemstillingen.
 
A) "Styre" er et ord som innebærer at man har en medlemsmasse under seg som man skal "styre". Klarer man ikke å styre de under seg er man uegnet til denne oppgaven.
 
B) Om man starter en forening med det formål å utbre interessen for modelljernbane,og ikke er interessert i foreningens hovedformål,kan man saktens lure på grunnlaget for stiftelsen.
 
C) Jeg skulle gjerne vite sikkert at ditt utsagn om at "folk ikke vil være med på dette" har rot i virkeligheten.Lurer snarere på om den tidligere fraværende evnen til å arrangere EN messe er blitt en sovepute for ledere som ikke klarer å engasjere "folket",men som synes det er koselig med et kaffemøte i ny og ne,og som ikke lenger har noen tro på at MJ-hobbyen har noen lysende fremtid.
 
D) Hadde jeg hatt en slik innstilling hadde jeg prompte latt all prestisje fare og overlatt min plass til mennesker med fremtidstroen intakt.Det bør isåfall være en valgkomites oppgave å finne etterfølgere. Ledere behøver ikke selv være de råeste nagletellerne, men brenne for sakens utbredelse og ha en viss evne og lyst til å engasjere andre.Om noen mener INGEN evner dette vil jeg ikke ha sagt noe om før jeg hadde prøvd. Kanskje yngre ildsjeler blir skremt bort av nagletellere som fnyser av de yngre. Et velkjent problem i et samfunn under omveltning.
Duverden for store ord...
 
For å si det først pjokken... Er det noen som viser at han ikke forstår problemstillingen er det vel deg...
EDIT: Egentlig så forstår du vel problemstillingen, du bare nekter å akseptere dens eksistens.
 
For å gå gjennom punktene dine:
 
A) Ut fra innholdet i denne tråden får jeg inntrykk av at du mener hele styret i MjF bør skiftes ut ene og alene fordi manglende gjennomføring av messer viser at de er uegnet til å styre foreningen. I så fall syns jeg jaggu du har en temmelig forvridd virkelighetsoppfatning...
 
B) Å Påstå at foreningen ikke er interessert i sitt eget hovedformål basert ene og alene på at foreningen selv ikke gjennomfører messer er jo like trangsynt og idiotisk som din påstand under A).
Det finnes da mange andre måter å oppnå foreningens formål på enn akkurat messer.
 
C) Du kan slutte og lure. Håvard har helt rett. Foreningen/styret har mast gjenntatte ganger både indirekte via generelle oppfordringer i blad og på nett samt direkte ved personlig kontakt med aktuelle kandidater etter medhjelpere til å arrangere messer. Det er således ikke styrets, men de inaktive sofaslitende medlemmers skyld at ikke foreningen klarer arrangere messer.
 
D) Hadde jeg vært like eplekjekk som du har vært i dine innlegg her (nuvel, det er jeg sikkert av og tilWink) hadde jeg snarest mulig overlatt mitt navn til foreningens valgkomitee med det formål å bli valgt inn i styret for å rydde opp i all denne sløvheten du mener eksisterer. Og ikke minst kunne du umiddelbart blitt valgt som leder av foreningens messekomitee.
 
 
Faktum er at foreningen har forsøkt utallige ganger å få gjennomført nye messer, men med unntak av styret som holder skuta gående er det svært liten interesse blant foreningens medlemmer for å stille opp og gjøre en innsats når styret kaller på hjelp.
 
 
Dessuten skal du se saken fra en annen vinkel: Det finnes en god del klubber rundt omkring som evner å arrangere messer lokalt på eget initiativ. Dersom MjF kommer tilbake på banen med sine messer så vil dette kunne kapre besøkende og dermed inntekter fra den lokale klubben som driver aktivt med bygging og inn i en foreningskasse for en forening som satt på spissen bare produserer et medlemsblad. Det er altså i de lokale klubbenes interesse at den nasjonale foreningen ikke går ut og konkurerer om de små inntektsmarginene som ligger på messemarkedet, men i stedet støtter opp om de lokale arrangementene på andre måter. Mer inntekt til foreningen betyr nemlig mindre inntekter til de lokale klubbenes drift, og den driften er minst like viktig for promoteringen av hobbyen som vår nasjonale forening.
 
 
Så til Kjetil:
 
Forslaget om at MjF skal yte en økonomisk støtte/garanti til lokale klubber som ønsker å arrangere messer har jeg tatt til orde for både her på forumet og direkte til styret ved flere anledninger, og jeg mener bl.a. at styret hadde dette oppe på fjorårets store styresamling, så der håper jeg det skjer noe etter hvert. Mitt håp er at styret/foreningen kan bidra på flere måter; en er direkte garanti for et eventuellt underskudd, man kan bidra med oppstartlån slik at klubbene kan dekke de utgifter som naturlig kommer før selve arrangementet og inntektene kommer. Man kan sørge for skikkelig markedsføring i foreningens blad i stedet for den halvsiden som vel nå er det eneste klubbene får gratis av annonseplass, Man kan bidra med annonsestøtte til klubbenes annonsering av messer i lokalpressen etc.
 
 
Imidlertid må man ikke svartmale situasjonen helt. De fleste klubber inkludert CMJS har muligheter til å arrangere messer av forskjellig størrelse også om man skal betale markedsleie for en hall/gymsal. Man må bare tilpasse arrangementets størrelse til økonomien man har tilgjengelig. Man kan f.eks. bruker mer penger på halleie enn på å frakte inn utenlandske anlegg til messen.
 
Man må ikke ha gigantomani, men stikke fingeren i jorda og presentere et reellt budsjett før man setter i gang. Og til sist så må man være fornøyd med et hvilket som helst overskudd arrangementet gir. Det finnes f.eks. her i Horten folk som mener de senere messer har vært dårlige fordi klubben sitter igjen med for lite overskudd (bl.a. pga fall i standinntekter, besøkstall, dyrere halleie og markedsføring etc.) men i mine øyne kan man ikke sitte etter et slikt arrangement og være sur når det tross alt er snakk om et 5-siffret overskudd som er med på å dekke klubbens lokalleie og strømregning slik at kontingenten for medlemmene kan holdes tilsvarende lavere.
 
Eirik
 


Edited by eika - 15 januar 2010 at 16:11
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 16:10
Originally posted by Pjokken Pjokken wrote:

Det er DETTE [å skape engasjement og forfekte formål] som er en leders oppgave. Han behøver ikke kunne ett dugg om modelljernbane.Men det kan jo teoretisk sett være kommet dithen at det ikke finnes noen som kan fylle lederverv i vårt samfunn.Det preger jo samfunnet rundt oss som kvoterer inn mennesker på bakgrunn av ytre referanser fremfor egenskaper.
 
Selv leder jeg for tiden en annen organisasjon. Men mitt hjerte for MJ gjør at jeg gjerne stiller til dugnadsarbeid under en eventuell messe i Østlandsområdet.Bare gi oss beskjed på forumet i god tid før de aktuelle dagene. Så får vi se om "folket vil".Det er jo som kjent verre å bytte ut folket enn lederne.Wink

De lederegenskaper som er listet i øverste avsnitt - er de fra en sammenlikning med næringslivsledere?


Tillegg: Eirik, du postet før meg - ro ned kula! ...ellers blir vi begge to gretne, gamle gubber - på årntli´ ;) Vi må tåle at det kommer noen med pågangsvilje, og at de kommer med nye oppfatninger - det er ikke gitt at våre erfaringer er Klokskap som er nyttig eller i det hele tatt relevante for det MJF som kommer imorgen.


Edited by Lars Gjertsen - 15 januar 2010 at 16:13
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 16:17
Originally posted by Pjokken Pjokken wrote:


Det er DETTE som er en leders oppgave. Han behøver ikke kunne ett dugg om modelljernbane.Men det kan jo teoretisk sett være kommet dithen at det ikke finnes noen som kan fylle lederverv i vårt samfunn.Det preger jo samfunnet rundt oss som kvoterer inn mennesker på bakgrunn av ytre referanser fremfor egenskaper.
 

Selv leder jeg for tiden en annen organisasjon. Men mitt hjerte for MJ gjør at jeg gjerne stiller til dugnadsarbeid under en eventuell messe i Østlandsområdet.Bare gi oss beskjed på forumet i god tid før de aktuelle dagene. Så får vi se om "folket vil".Det er jo som kjent verre å bytte ut folket enn lederne.


Formannen kan og skal lede hestene til vannet, men om de dumme økene ikke vil drikke så er det ikke så mye mer han kan gjøre.

Det er en drøy påstand at det er styrets manglende egenskaper som er grunnen til at folk ikke vil jobbe for foreningen.

Jeg tør påstå at når det gjelder generelle lederegenskaper har MJF *aldri* hatt en mer kompetent formann. Ta en liten bakgrunnssjekk på mr. Jacobsen så tror jeg du vil skjønne hva jeg mener.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 16:18
Originally posted by Pjokken Pjokken wrote:

Det er DETTE som er en leders oppgave. Han behøver ikke kunne ett dugg om modelljernbane.
Av erfaring fra en lokal forening så bør i mine øyne en foreningsleder ha en viss kunnskap om emnet han skal lede. Det kan finnes kjempegode ledere ute i næringslivet som likevel faller gjennom som leder av en forening fordi man delvis tror at man kan styre en medlemsmasse i en forening på samme måte som man styrer ansatte i en bedrift, og delvis fordi økonomien i en klubb er noe helt annet enn i en bedrift. I en klubb/forening vil man bruke penger på en ting en bedrift aldri i verden hadde sett for nødvendig, og dermed vil en bedriftsleders mentalitet gi han en sperre mot å bruke disse midlene.
 
Dette gjelder selvklart ikke alle ledere, men illustrerer hvertfall at man kan være elendig som foreningsleder selv om man er en glimrende bedriftsleder.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Pjokken View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2009
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pjokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 16:18
Originally posted by eika eika wrote:

[QUOTE=Pjokken]
 Det er således ikke styrets, men de inaktive sofaslitende medlemmers skyld at ikke foreningen klarer arrangere messer.
Eirik 
Skjønner hva du mener. Medlemmer er noe sabla drit.Ledere derimot - det er guttene sine. Skal nevne det for de småinteresserte ungguttene i nabolaget.
Back to Top
Pjokken View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2009
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pjokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 16:21
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:



Formannen kan og skal lede hestene til vannet, men om de dumme økene ikke vil drikke så er det ikke så mye mer han kan gjøre. 

Med et slikt syn på medlemmene tror jeg løpet er kjørt.Trist,bare trist...Dead
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 16:28
Du verden er det rart det blir krig i verden.

For å gjøre et forsøk på noe possitivt i denne tråden så...
Jeg håper det tas intiativ til en messe i Oslo området. Messen i Bergen er et mj høydepunkt  årlig og håper man kan lage slik "magi" i oslområdet også. Bare man får avklart datoer tidlig melder jeg meg til tjeneste.
Tut, tut.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2010 at 16:28
Hei!
 
Bare ett lite spørsmål; Er du MjF-medlem, Pjokken?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.