MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digital Decoder i LIMA Diesellokomotiv
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digital Decoder i LIMA Diesellokomotiv

 Post Reply Post Reply
Author
PIO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 150
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PIO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digital Decoder i LIMA Diesellokomotiv
    Posted: 01 februar 2005 at 09:13

Hallo !

Har et lok av den typen som bildet viser og kunne tenke meg å sette inn decoder i denne. Decoderen har 6 ? ledninger og loket har så vidt jeg kan se, bare 2. Er det noen som har noen idè om hvordan jeg kan få inn decoder i dette loket. Har en beskrivelse av hvordan decoderen skal kobles, hva de enkelte ledninger brukes til, men vet ikke hvordan jeg skal montere dette i loket. Finner kun 2 svarte ledninger i loket. Går det i det hele tatt an å montere decoder i dette loket ??

Har en LENZ  decoder  LE 1025 E  (for diesellok) til hvert av lokene.

LIMA Diesellokomotiv DB 218

Har også samme spørsmål angående dette loket.

LIMA Diesellokomotiv DB 332

 



Edited by PIO
Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !!

<a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2005 at 09:35

Jada, det skulle nok gå bra.  Du kan tenke deg at en dekoder er som en "boks" som sitter på ledningene mellom hjulene og motoren.  To ledninger går fra hjulene og inn i dekoderen og to ledninger går ut av dekoderen og til motoren.  Det eneste som er viktig å passe på, er at det ikke er kontakt mellom motoren og noen av hjulene.  Det hendte nemlig at noen gamle lok var konstruert slik, men neppe Lima-lok.  Der er det godt med (isolerende) plastikk

Lima pleier å bruker sorte ledninger til alt elektrisk inni loket.  Lodd av de sorte ledningene der de er festet på motoren og koble den ene sorte til dekoderens sorte ledning, den andre sorte kobles til dekoderens røde ledning.

Dekoderens gråe og oransje ledninger skal festes på motoren, der hvor de opprinnelige sorte ledningen satt.  That"s it....

I bruksanvisningen står det forklart på hvilken side av lokomotivet som de sorte og røde ledningene skal plasseres.  Dette er for at loket skal gå riktig vei.  Dersom du har koblet motsatt, vil loket allikevel fungere utmerket, men vil gå bakover når du har satt kjørekontrolleren til forover. I så tilfelle kan du enten bytte om ledningene (rød/sort) eller stille om dette i dekoderen.

De resterende ledningene fra dekoderen er til belysning.  Blå er felles pluss. Hvit og gul brukes som regel til lysene i hhv. ende 1 og 2.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
PIO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 150
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PIO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2005 at 10:03

Hallo !

Takk for utfyllende svar. Dette må vi prøve i kveld.

Du sier den blå er felles pluss, hvor skal denne loddes til ? Går en ledning fra den bakre boggien og frem til motoren og en fra den fremre boggien. Men begge disse skal etter hva jeg skjønner loddes til svart og rød på decoderen, hvor gjør vi av den blå. (Huff jeg er sikkert dum)

I et av lokene er det ikke montert inn lys, finnes det sokler for lys man kan montere inn ?

Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !!

<a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2005 at 10:19

Den blå er felles pluss for belysning eller ev. andre funksjoner, men har ingenting med motor eller strømopptak å gjøre.

Du har helt rette angående ledningene fra boggiene.  Limas strømopptak er ofte av den enkle typen, dvs den ene boggien tar opp strøm fra venstre skinne, mens den andre tar opp strøm fra høyre skinne.  Andre fabrikater har oftest to sett med ledninger fra hver boggi.

Dersom det er plass til å montere inn lys (jeg antar det er det lille loket du mener) kan det nok alltids la seg gjøre.  Men noen fiks ferdige sokler tror jeg ikke det blir lett å finne.  De må nok bli av "selvgjort" typen

Og til slutt:  Spørsmålene er ikke på noen som helst måte dumme, bare fortsett å stille dem!

 

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
PIO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 150
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PIO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2005 at 10:33

Takk for nok et nyttig svar Bjørn Runar.

Da interessen min for MJ kom tilbake for en tid siden var jeg innom en del hjemmesider for å se hva som fantes. Siden din var en av de første jeg var innom og jeg sendte deg en mail med noen spørsmål som jeg fikk veldig kjapt svar på. Kjempebra at dere som har erfaring på MJ har mulighet til å hjelpe oss andre med svar på våre spørsmål.

Når det gjelder lys er det det største av de to lokene det ikke er lys i. I det lille er det lys i den ene enden.

Satser på at jeg klarer å lodde inn en sokkel på det "store" loket, må jo bare prøve skal en lære noe

Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !!

<a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2005 at 10:43

Hei Svein Erik,

ante meg at det var den samme Svein Erik jeg hadde vært i kontakt med tidligere (Hedmarken er ikke sååå stor), kikket forresten etter deg på Eliaden i fjor høst...

Du kan vurdere å bruke lysdioder (husk formotstand) i stedet for lyspærer.  Disse utvikler omtrent ikke varme og kan derfor plasseres tett på plastikkåpen uten å være redd for å smelte ting.  Dessuten så varer de adskillig lengre enn lyspærer.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
PIO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 150
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PIO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2005 at 11:06

Hallo Bjørn Runar.

Neida Hedmarken er ikke så stort. Var ikke på Eliaden men vi hadde folk fra oss der sammen med en produsent av elektro-skjema sofware fra Sverige.

Nå har jeg da endelig kommet i gang litt med MJ. La den gamle Lima bana på hylla og har kjøpt inn noe Roco digitalt. Dette fungerer kjempebra og nå starter snart bygging av anlegg i kjelleren. Driver med sporplan om dagen og har funnet en del nyttige tips på nettet samt at jeg har prøvd å bruke et demo program, WinRail, med Piko skinner. Blir bra å få satt opp et permanent anlegg, gleder meg til å kunne bygge noe slik sammen med sønnen. Han er snart 6 år og kjempeinteressert i tog. Satser på et anlegg med både person og gods transport. Har Roco ICE og noe gods. Kommer sikkert til å spørre mye mer underveis, mye rart en fersking fra Hedmark ikke vet.

Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !!

<a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2005 at 12:34

Hei Svein Erik!

Du har vel tatt en titt i bruksanvisningen som fulgte med. Den bør vise forholdsvis klart hvordan du kobler opp.

Her er en link til en tilsvarende Lenzdekoder:

http://lenz.com/manuals/decoders/le1024.pdf

Det er også en fin tegning på denne linken til en Digitrax-dekoder. Den viser hvordan ledningene skal kobles opp:

http://digitrax.com/ftp/dh123d.pdf

Hilsen Knut

 

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2005 at 12:36

En liten korreksjon til det som Bjørn Runar så utmerket har forklart:

I bruksanvisningen står det forklart på hvilken side av lokomotivet som de sorte og røde ledningene skal plasseres.  Dette er for at loket skal gå riktig vei.  Dersom du har koblet motsatt, vil loket allikevel fungere utmerket, men vil gå bakover når du har satt kjørekontrolleren til forover. I så tilfelle kan du enten bytte om ledningene (rød/sort) eller stille om dette i dekoderen.

Det er de orange og grå ledningene som må byttes om dersom loket går feil vei. dvs. de to ledningene som går fra dekoderen til motoren.

Forøvrig skal normalt den røde ledningen koples til strømopptaket fra hjulene på høyre side i "fremover-retningen", og den sorte ledningen til venstre side. Den orange ledningen koples til motoren der hvor strømopptaket fra høyre side var koplet, og den grå ledningen der hvor strømopptaket fra venstre side var koplet.

Lykke til!

Hilsen Halvor

Back to Top
PIO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 150
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PIO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2005 at 12:39

Hallo Knut !

Takk for svar. Jeg har sett på anvisningen som fulgte decoderen og skjønte vel hva de forskjellige ledningene var til, men det var dette med å finne rette måten å koble dette på inne i loket. Er ikke akkurat godt kjent med elektronikk, men det kommer kanskje mer etterhvert. Er svært takknemlig for alle svar, de er til stor hjelp. Jeg skal sjekke de linkene du satte opp her.

Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !!

<a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer
Back to Top
PIO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 150
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PIO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2005 at 12:44

Hallo Halvor !

Takk for det. Skal prøve så godt jeg kan i kveld. Får bytte litt ledninger hvis det ikke går riktig vei. Kan godt hende jeg har jobb resten av kvelden jeg med dette vet du. Har en loddebolt som kanskje er litt for stor, hvor stor eller liten spiss bør det være på en loddebolt for slike jobber som er litt pirkete, og hvor stor watt-styrke bør det være ? Trenger sikkert loddebolt mye fremover nå .....

Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !!

<a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2005 at 12:59

Takk for korrigeringen, Halvor!

Jeg bruker en 50W loddestasjon (med temperaturregulering) fra Biltema, og følgende to spisser synes jeg begge duger bra.

Men uansett, det er "timingen" som er viktig ved lodding.  Fortinn områdene først, deretter ørlite grann tinn på loddebolten (for å sikre varmeoverføringen) og lodde raskt.

Isolasjonen på de tynne ledningene smelter uhyggelig fort

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2005 at 14:41

Hei igjen Svein Erik!

Her er en side jeg liker å titte på når det gjelder dekoderinstallasjoner. Og selv om det er amerikanske lok, kan du kanskje finne noen tips og lære av dem. Klikker du på bildene, får du større bilder.

http://www.litchfieldstation.com/s/i/ho/hod/hod.html

Bruce er en grei forhandler også, men han har hatt problemer med sidene sine de siste dagene, så dersom det ikke funker, prøv igjen litt senere.

Knut

PS. Det flyter også hedmarksblod i årene mine...

Back to Top
PIO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 150
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PIO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2005 at 19:16

Hallo Knut!

Takk for det. Skal ta en tur innom for å sjekke

Hvor i Hedmark kommer du fra da ?

Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !!

<a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2005 at 19:56

Det siste spørsmålet blir jo helt off topic. Jeg sender deg en PM.

Knut



Edited by KnuT
Back to Top
PIO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 150
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PIO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2005 at 19:41

Hallo !!

Takk for svar alle sammen. Jeg prøvde dette i går kveld og tror dere ikke at loket gikk etterpå   .

Ble litt dårlig plass inne i loket til alle ledningene, satte på en plugg i tillegg jeg ama, da ble det litt spaghetti men fikk da gjemt det til slutt. Siden det var første gang med montering av decoder ville jeg ikke kutte ledningene. Har loddet veldig lite før, og jeg fant vel ut at jeg trenger en del mer lodde-erfaring samt en ny og mindre loddebolt. Men men jeg fikk det da til på et vis, det hadde ikke gått bra uten hjelp fra dere.  

Takk for hjelpa.

Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !!

<a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2005 at 20:51

Hei Svein Erik!

Fint at du fikk det til.

Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

I bruksanvisningen står det forklart på hvilken side av lokomotivet som de sorte og røde ledningene skal plasseres.  Dette er for at loket skal gå riktig vei.  Dersom du har koblet motsatt, vil loket allikevel fungere utmerket, men vil gå bakover når du har satt kjørekontrolleren til forover. I så tilfelle kan du enten bytte om ledningene (rød/sort) eller stille om dette i dekoderen.

Som Bjørn skriver, kan du også programmere om dekoderen i CV 29 dersom du har fått feil kjøreretning, eller f.eks ønsker at et lok skal kjøre "motsatt" vei. Jeg gjorde dette med to Life Like proto 1000 F3 lok - de har førerhus bare i en ende og skulle gå fastkoblet rygg mot rygg (dvs med en "B-unit" i mellom). Dette funka helt fint.

Knut

 

Back to Top
Nicholas View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nicholas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2005 at 22:01

Nå er det en stund siden jeg har vært her inne, men jeg har en link til en side som viser i bilder hvordan man monterer en dekoder i Lima-lok.

http://www.electricnose.co.uk/dcc/dcclima31.html

Denne beskriver innstallering i en type 31 i 00-skala, men motoren er nok den samme (pannekaken). Klikk på bildene, så får du dem i større utgave.

 

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.