MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Juniors Bane..!!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Juniors Bane..!!

 Post Reply Post Reply
Author
Jacobsen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 21 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Juniors Bane..!!
    Posted: 02 januar 2010 at 20:33
Skal igang med at lave en ""lille"" bane til junior. På sådan ca. 2,2/2,5 m x 1,2/1,5 m i H0.

Han har et start set, men surfer selv rundt på you tube, og siger hele tiden pappa det skal vi også lave, når han ser noe der er flot..Smile

Det er her jeg godt kunne bruge litt inspill..!!

Idet nu skal ""pappa"" igang med at bygge, men der er mange ide"r i hovedet på båte junior og pappa, der skal jo være et par spor og sådan.
Jeg vil veldig gjerne kunne tegne dette ned på papir eller på pc. 

Er der noen her der kan hjelpe.. Skal man bruge den ""gamle"" metode, kjøpe litt linealer og tegne det på papir, eller skal man laste ned et godt program og lave det sammen på pc"en..??


Mvh
Jacobsen
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2010 at 08:51
Hei!
 
En god anleggsskisse og sporplan er avgjørende for å fastslå om "alle ideéne" er forenlig med plassen tilgjengelig. Selv har jeg ofte brukt milimeterpapir, blyant, linjal, passer og referanser til valgt skinnegeometri, men det er tidkrevende når det skal gjøres nøyaktig. Å benytte tilgjengelige sporplansprogrammer blir derfor ofte både enklere og mer nøyaktig, og det er lettere å rette opp eventuelle feil. Etter å ha sett dette demonstrert av klubbmedlemmer, er jeg mer overbevist om at "dette er veien å gå". Det finnes mange slike forskjellige programmer på markedet, og alle koster heldigvis ikke penger. Ett slikt er XTrackCAD.
 
Du får holde oss informert om "Juniorbanens" fremskritt.
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Jacobsen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 21 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2010 at 16:04
Hei Roger.

Tak for flot innspill. 
Jeg har prøvet at laste ned XTrackCAD, men det må jeg sige er svært, jeg finner ikke helt ut av hvordan jeg bruker det, har nu prøvet i et par timer, men jeg kommer ikke så langt som jeg gjerne ville. Muligvis fordi jeg ikke forstår programmet helt eller at mit engelske ikke er for godt.. 

Men findes der noe på ""skandinavisk"" eller sådan, eller noe der er ""litt"" mere letvin..??

Jeg skal prøve at komme med opdateringer efter vert. Big smile 



Mvh
Jacobsen
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2010 at 16:55
Hei !
 
Jeg kan anbefale deg å prøve AnyRail som er et meget enkelt sporprogram.
Her har du et stort bibliotek med skinner av de fleste produsenter.
Jeg har brukt det mye, og det var enkelt å lære. Det var viktig for meg at det var enkelt.
Gå inn på www.anyrail.com og last ned en demo.
Hvis du vil gå videre med noen flere funksjoner, kan du laste ned en fullversjon nøkkel for ca. kr. 350,-. Jeg kjenner flere som har gått for denne programvaren for sin enkelthet.
Du kan gå inn på min side å se noen eksempler jeg har lagt ut der.
 
Lykke til uanset hva du finner av løsninger !
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.