Et av de siste Follumtogene |
Post Reply |
Author | |
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 28 desember 2009 at 21:58 |
Som sikkert flere har fått med seg er godstogene til og fra Norske skog/follum fabrikker nå snart historie. De siste årene har produksjonen gått drastisk ned. Da Hectorrail begynte å stå for trekkraften i disse togene ble det kjørt 6 fullastede tog i uka. høsten 2008 gikk man ned til 5 tog,deretter 4 tog og til slutt gikk man ned til 3 tog i uka. Selv med 3 tog i uka har de sjelden vært fullastet. For litt tilbake regnet Norske skog ut at å flytte transporten over på lastebil ville gi en større flexibilitet og en innsparing på rundt 10 millioner i året. Etter det jeg kjenner til går det aller siste toget i morgen (ingen garanti her). I dag fikk jeg tatt bilde av det nest siste toget...
Trekkraften var som vanlig Ex El 15 lok nå med betegnelsen 161, i dag var det 104-5 "Gittes" som stod for trekkraften. Bilde er tatt ved Hølen på Østfoldbanens vestre linje...
|
|
Hilsen Andreas.
|
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
ET SKIKKELIG FLOTT BILDE! Jeg hutret og frøs i Drammen i går for å få med meg dette toget, men det kom ikke i rute, heller ikke de neste 20 minuttene. Når tok du dette bildet? Var det i rute da?
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Andreas
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for det... Bilde ble tatt like over 13... Toget var bare noen få minutter etter ruta da...
Ble et par bilder av det aller siste toget i går.
Først ved Haug like nord for Råde.
Og etter kryssning og forbikjøring i Sarpsborg rakk vi toget mellom Skjeberg og Ingedal.
|
|
Hilsen Andreas.
|
|
Terje Storjord
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flotte bilder, Andreas. Særlig det øverste i posteringen med tre bilder. "Tog i landskap", finere bildemotiv finnes vel ikke. You made my day, her oppi mørtna.
|
|
Hermann
Medlem i MJF Joined: 12 august 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fikk snuppet et bilde mandags morran, da jeg ikke hadde tid til å få med meg aller siste.
|
|
Andreas
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for det
|
|
Hilsen Andreas.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |