MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digitalisering av Roco's "gammeltysker"
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digitalisering av Roco's "gammeltysker"

 Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digitalisering av Roco's "gammeltysker"
    Posted: 26 desember 2009 at 22:00
Under FREMO treffet på Gardermoen i slutten av oktober gikk det en Type 61 fra Trondheim med fine detaljer og gode egenskaper.  Loket var et av Rocos opprinnelige, uten noen som helst forberedelse for digitalstyring.  Jeg vil derfor oppfordre eieren (en av MJ Norges nestorer) til å skrive en artikkel til MJ bladet om hvordan loket ble digitalisert.  Jeg er en av flere som har dette loket, men som ikke kan bruke det på FREMO treff.

Edited by Morten Jacobsen - 26 desember 2009 at 22:00
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2011 at 14:41

Jeg vet ikke om det jeg gjorde er nok til en hel artikkel, eller fortjener det. Dette var det første loket jeg digitaliserte da jeg er helt novise på dette feltet. Det var en Lenz-dekoder (Silver?), og gjorde ikke annet enn å koble ledningene dit de skulle etter det medfølgende skjemaet.  

Jeg gjorde imidlertid noen inngrep i loket for å få plassert dekoderen som kanskje har litt interesse. Dekoderen ble nemlig plassert i kullhaugen på tenderen. Dermed måtte jeg erstatte kullimitasjonen som lå der med en hul haug som rommet dekoderen. Dermed mistet jeg dessverre noe vekt da den opprinnelige kullhaugen var at støpegods. 



Edited by ses - 16 juni 2011 at 15:55
Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2011 at 14:55
Ang kullhaugen så har jo roco sin nye gammeltysker en forhulet kullbrikke. Denne kan vel skaffes som reservedel fra roco?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2011 at 15:57
Det var ikke så veldig vanskelig å lage den kullhaugen på nytt. Selve kullkassa rundt gjorde jeg ikke noe med. Det er vel heller ikke sikkert at kullhaugen til den nye BR57 passer til den forrige utgaven.
Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2011 at 18:10
De er nok helt identiske da begge lokene er identiske til hverandre utenom litt moddifikasjoner i det elektriske.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2011 at 19:14

Erstatning for den opprinnelige kullhaugen er en interessant diskusjon, og Bjørn Runar Larsen har beskrevet en alternativ løsning i en annen tråd (http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5350&title=ombygging-av-en-gammeltysker), men jeg undrer egentlig på hvordan man får på plass en dekoder i et lokomotiv som ikke er forberedt for dette.  Svein; kan du kort beskrive hvordan du isolerte, og deretter loddet på plass decoderen - gjerne med en skisse og en forklaring på hvilke ledninger som går hvor?



Edited by Morten Jacobsen - 16 juni 2011 at 19:14
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2011 at 01:30
Nå har jeg laget den artikkelen på MJ-wiki om innbygging av dekoder i gamle analoge lok: http://mjwiki.no/wiki/Digitalisering_av_eldre_analoge_lok
Svein S
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2011 at 10:46
Originally posted by ses ses wrote:

Nå har jeg laget den artikkelen på MJ-wiki om innbygging av dekoder i gamle analoge lok: http://mjwiki.no/wiki/Digitalisering_av_eldre_analoge_lok


Big smileClap
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2011 at 20:44
Takk for at du tok deg tid til å gi etter for maset mitt Svein.  Jeg vet at du har det travelt og at du også har mange andre MJ prosjekter på gang.  En ekstra takk for at du la beskrivelsen ut på MJwiki.  Det er lettere å lete etter byggebeskrivelser der enn å lete i sidene på forumet. 
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2011 at 23:20
I det hele tatt burde vi vel generelt være flinkere til å bruke wikien til slike beskrivelse som man kan få bruk for ved senere anledninger.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.