MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ny annonsemotor, versjon 1.0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ny annonsemotor, versjon 1.0

 Post Reply Post Reply
Author
admin View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen


Joined: 30 oktober 2004
Status: Offline
Points: 69
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote admin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny annonsemotor, versjon 1.0
    Posted: 30 januar 2005 at 21:06

Det er nå tilgjengelig en annonsemotor som gir mulighet for opplasting av bilder til annonse, redigering av egne annonser etter behov (Ved f.eks. solgt gjenstand), og mulighet til selv å bestemme hvor lenge annonsen skal ligge ute på nettet.

E-postvarsling fungerer derfra, men legg merke til at i aktivering av epostvarsling må man legge inn søkeord for hvilke annonser man vil bli varslet for. Mange som ønsker å bli varslet om ALLE annonser vil nok synes dette er besværlig, men legger man inn nok nøkkelord vil man kunne bli varslet om 99,5% av alle mj-relaterte annonser.

Klikk på lenken:MJ-børsen

Det er lagt ut lenker på mjf.no, og fra nåværende rubrikksystem med merknad om at bruk av annonsemotoren er under utprøving (ver. 1.0) og høyst frivillig å bruke.

Eksisterende system vil fortsatt fungere så lenge det er oppslutning om det - i første omgang lanseres ny motor som en versjon på utprøving.

Takk til alle dere som bidro til jobben!

Lars Gjertsen

fung. vaktmester på mjf.no

Back to Top
Billy View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 186
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Billy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2005 at 23:17

Ser grei ut med første øye kast. Men går det an å søke på skalaer.

Ikke så ofte det er fks. Z-Skala til salgs og litt kjedelig å måtte browse gjennom 100 andre annonser før en finner noe i Z-Skala.

Kan det legges inn en søke kattegri som skiller på skala?

Mvh. Torsja
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2005 at 08:39

Det skulle vel kanskje gå å sette bokstaven Z som søkeord ....?

 

Men i forbindelse med "søke-avsnittet" har jeg også et spørsmål:

- I tillegg til de rubrikkene som jeg finner logiske  , er det også en som heter "Område". Hva er den tenkt benyttet til?

Bjørn Egil
Back to Top
admin View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen


Joined: 30 oktober 2004
Status: Offline
Points: 69
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote admin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2005 at 09:16

Hei Billy og b e pedersen

Kategorier

Ønske om egen kategori som skiller ut skala er notert. Det lar seg selvsagt gjøre - men er det bedre å skille på skala enn for type materiell? I utgangspunktet er jeg litt enig, fordi å skille på lok, vogner, skinner, etc. er mer snevert enn selve skalaen - de aller fleste remedier til mj er jo i en skala, og dermed kan det virke bedre at det skilles på Selges/Kjøpes, og deretter på skala. Slik er det forøvrig på "Annonstorget" (svensk) Hvis ingen har innvendinger mot det, tror jeg at Billys forslag blir liggende til grunn for når neste versjon kommer.

Det går an å lage enda flere underkategorier for hver skala, men jeg håper det går an å stoppe bare ved selve skalaen - så blir det litt enklere både å administrere og lese. Blir trafikken på samme nivå for mj-salg og kjøp, tror jeg det skal holde.

Søkefunksjon

Annonsemotorens søkefunksjon er beregnet på en ganske ambisiøs mengde annonser. "Område" refererer til geografisk område, for eksempel Oslo, Østfold, Finnmark, etc.

Nå kan det godt sies at å søke med betingelse "Område" aktivert vil være noe tvilsomt, ettersom "Område" i annonsen angis av den som har lagt ut annonsen. I testannonsene sees at selv om begge annonsører hører til Øsfold, har de oppgitt "Område" høyst forskjellig. Motoren vet heller ikke at Moss er i Østfold.

Med tanke på markedet for mj slik det har vært på rubrikkmarkedet på mjf, kan det godt sies at felt "Område" er litt overkill. Når det heller ikke skal velges ut fra liste når man lager annonse for "område", gir søk på "område" et temmelig usikkert resultat. Derfor kan man godt si at feltet ikke har noen spesiell nytte, og godt kan forsøkes fjernet ved neste versjon.

LG

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2005 at 21:37

Ja, der ble det liv, gett!!

Er den nye børsen offer for holdningen: "siden ingen andre bruker den, tør ikke jeg å bruke den heller - det er sikkert ingen andre som titter innom ..." ?

Det blirr ikke lett å få erfare om den utgjør det forventede kvantesprangen når beholdningen fortsatt er et par testannonser ...

(Og før du griper til tastaturet for å beskrive glasshuset mitt, haster jeg til og nevner at jeg (enn så lenge) holder meg på kjøpers side av disken ...   )

Edit: Til dere som legger in annonser på "gamlemarkedet": hvorfor ikke legge den samme inn på det nye i tillegg?



Edited by b e pedersen
Bjørn Egil
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2005 at 19:45

Hei!

Originally posted by administrator administrator wrote:

Det er nå tilgjengelig en annonsemotor som gir mulighet for opplasting av bilder til annonse, redigering av egne annonser etter behov (Ved f.eks. solgt gjenstand), og mulighet til selv å bestemme hvor lenge annonsen skal ligge ute på nettet. (...) Eksisterende system vil fortsatt fungere så lenge det er oppslutning om det - i første omgang lanseres ny motor som en versjon på utprøving.

Jeg er ingen "tung" bruker av annonse-systemet her, men savner tilbakemeldinger fra de som er det. Jeg synes ihvertfall at den nye annonsemotoren ser bedre ut enn den gamle og vil anbefale den. Kanskje det kunne være en idé å avholde en poll eller tilsvarende med tidsfrist, og deretter velge kun en av dagens 2 annonsemotorer???

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2005 at 23:52
En av grunnene til at vaktmester Lars ønsker seg nytt annonsesystem er at det er visse tekniske problemer med det gamle systemet som gjør det veldig tungvindt å administrere og vedlikeholde det.

Så hvis ingen har noen gode innvendinger synes jeg Lars bare kan stenge det gamle for registrering av nye annonser.

Forøvrig er jeg helt enig i at det er bedre å dele inn i skalaer. Slik er vi vant til fra de store aukjsonssidene, og det fungerer bra.

Mvh Heine
Back to Top
brandett View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote brandett Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2005 at 02:10

Når man snakker om kategorier og auksjonssider..

Jeg har sendt mld til QXL flere ganger og purret på de. Det irriterer meg at de skiller ut lokomotiver med "Märklin" og "Øvrig". Det som betyr noe her må jo være Likestrøm eller Vekselstrøm. Det er så sabla irriterende å møtte spørre etter dette på omtrent annenhver auksjon som legges ut. Er det noen som er enig med meg at QXL bør dele inn annerledes? Kan flere purre litt på de? ;)
Svenske tradera mener jeg å huske at har en VELDIG god inndeling på dette..

mvh bmb
(som sier unnskyld for å dra denne tråden bort fra overskriften)

mvh Bjørn-Martin Brandett
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2005 at 11:15
Lite med annonser på den nye salgsplassen! Er den kun under uttesting ennå? Jeg har iallefall prøvd meg med en annonse
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
admin View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen


Joined: 30 oktober 2004
Status: Offline
Points: 69
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote admin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2005 at 09:43

Den nye annonsemotoren er ennå i utprøvingsfasen, men det er meningen den skal erstatte nåværende system. Det gamle systemet er relativt besværlig å vedlikeholde, ettersom det ikke finnes programvare for administrasjon av den. Følgelig må vedlikehold skje ved at databasen overføres pr ftp, og at redigering/endringer skjer ved at man går inn i datavasen for så å overføre den tilbake. Dette er relativt tungvint, og krever at man må gå inn i selve domenet. Den nye "Motoren" tillater administrasjon uten å måtte gi tilgang til selve domenet, og vedlikehold er dermed adskillig enklere - å fordele ansvar for de ulike delene på mjf.no blir noe enklere også.

Nå har det kommet tilbakemeldinger fra Billy/Tor Jørgen, b e pedersen, samt et par andre via andre kanaler, og det har vært nyttig. Det tas gjerne imot fler.

Besøksfrekvensen varierer med 60 - 100 pr dag, og siste uke er det nærmere 560 besløkende, så interessen er der.

Planen er å få nytt system på plass ved hjelp av slike tilbakemeldinger, og etter fjerne mulighet for å legge inn annonser i det gamle systemet. Annonser som ligger der fra før vil gå ut på dato av seg selv.

Funksjonaliteten tillater også at det legges inn "Messer og utstillinger" der, og dermed kan arrangører legge inn sine egne oppslag uten at dette går via webmaster hver gang. På denne måten kan nye oppdateringer skje adskillig enklere enn i dag.

LG

 

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2005 at 14:52

Et lite "finurlighetsspørsmål"

På mj-børsen får vi (så kjekt) oversikt over hvor mange annonser det er i de forskjellige kategorier.

Ta f.eks. kategorien "til salgs":

Bøker og tidsskrifter = 4

H0-skala = 16

N-skala = -1 (!! men ganske så tom, da suu)

Sum er således 19

Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.