MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Økonomisk ballast
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Økonomisk ballast

 Post Reply Post Reply
Author
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Økonomisk ballast
    Posted: 15 desember 2009 at 21:34
Hei!

Var innom jernia og drev litt juleshopping da jeg fikk øye på en boks med "Ice-Crust, sandpapir på boks". Det første som slo meg var BALLAST!!! Jeg tittet litt nærmere på 1liters-boksen (som forøvrig så helt identisk ut med de 1liters-boksene man får kjøpt i mj-butikker). Den inneholder et brunt strømateriale som passer godt som ballast til z-skala og som finere ballast til større skalaer.

Kostet vel en 60 spenn for 1 liter, så for meg virker dette som et smule billigere alteranativ. Av det jeg kunne lese på pakningen går ikke fargen av, ettersom fargen sitter i mineralene. Jeg har prøvd å lime en liten flekk, og så langt virker det ideelt.


Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2009 at 00:29
"Økonomisk ballast" er å hente den i naturen selv. Den er nemlig helt gratis, bort sett fra at man nok bør investere i noe å sikte den med.
Svein S
Back to Top
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2009 at 08:47
joda, det er helt sant, men jeg syns ofte det kan være vanskelig å finne sand som ikke er for "glass" aktig. Ser man på sandkassesand f.eks meget nærme, så passer det heller dårlig som ballast. Ser ut som en slags edelsten ballast på veldig nært hold. Men klart det finnes mange typer sand der ute, jeg har sikkert bare ikke funnet riktig sand.

Jeg er "all for" å finne det man trenger i naturen og lage selv, er jo på den måten man kan få noen av de mest naturtro resultatene, men må innrømme at jeg lar meg friste av lettvinte snarveier noen ganger. Det tror jeg mange andre gjør og, så for de som er like late som meg, så går det an å ta en titt innom jernia.
Eller så får man fortsette å rote rundt i naturen (Har jo sett dine modeller, så vet at det kan blir JÆVLIG bra!)
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2009 at 11:08

Det er helt riktig at natursand ofte kan ha en litt salt og pepper-effekt. I TMJK har vi prøvd oss med alternative metoder, som å knuse stein og så sikte dette, samt bruke et keramiker-produkt som heter chamotte eller noe slikt. Steinknusing er mulig, men en svært slitsom prosess i forhold til hvor mye det gir av avkastning, særlig når behovet vårt er betydelige mengder. 

Men som du også sier så finnes sand i en rekke varianter. Det handler ofte om å være rede til å ta med seg brukbar sand når man måtte komme over det på turer. En tom bærepose i tursekken og/eller i bilen er nyttig å ha. Akkurat sandkassesand (eller strøsand) tror jeg er det siste stedet jeg ville lete, for den er nok for grovkornet. Sandbanker langs vann (ferskt og salt) kan være gode kilder, for der vil man kunne finne sanda nesten sortert ferdige i ulike gradasjoner.

De fleste mener at det er viktig å vaske sporstoffer, salter o.l. ut av sanda før den tas i bruk til MJ-formål. Selv har jeg aldri vært flink til dette og mener at man da står i fare for å vaske bort de fineste partiklene som faktisk er viktig for det visuelle inntrykket. Jeg kan ikke se at jeg hatt negative erfaringer med denne manglende vasken, men det er mulig jeg har hatt flaks bare.

Svein S
Back to Top
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2009 at 11:22
Det er ikke sjelden jeg kommer hjem med en pose full av kvister og mose etter en tur i skauen, men jeg skal være mer på utskikk etter sand neste gang. Jeg blir alltid overrasket over hvor grovkornet den fineste sanden ser ut, når jeg tar nærbilder av spor med sanden som ballast. Vanskelig å beregne kornstørrelse...
Er det forresten vanlig å male sanden for å relativt jevn farge? Hva gjør du?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2009 at 11:30

Jeg maler den ikke. Jevn farge er faktisk uønsket, for slik er ikke virkeligheten. Noe av poenget med generelt å bruke naturprodukter er å bevare den naturlige variasjonen som finnes der, i motsetning til kunstprodukter som svært ofte blir stereotype i både form og farge. Derfor sverger jeg til tresviller og ikke printsviller ved selvbygging av spor, selvom det siste har visse fordeler ved montering av sporveksler. Derimot kan det hende at jeg bruke litt tørr fargepigment for å illudere oljespill o.l. der slikt finnes i 1:1 også. En airbrush kan sikkert fungere godt til dette siste også.

Jeg antar derimot at den emminente dr. JEVistad nok gir ballasten et anstrøk med airbrushen for å gi ballasten litt rusteffekt, men om han bruker kunstig ballast eller naturballast, vet/husker jeg ikke. Uansett vil jeg mene at man i tilfelle bør være forsiktig med mengden slik at det bare gir en tone til ballasten og ikke dekker helt til med farge, men beholder en rimelig grad av transparens, som en lasur man bruker på treverk for fortsatt å kunne se trestrukturen.

Svein S
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2009 at 13:41
Jeg har også sett dette produktet i Jernia-butikken og tenkt at dette måtte være fint som ballast på N-anlegget mitt. Har brukt en del Woodland Scenics fine brown som ligner veldig på dette produktet men da får man bare en liten pose til samme prisen. Dessverre har jeg ikke fått prøvd Ice Crust på anlegget enda.
 
Angående vasking av sand, så hadde vi et N-anlegg i SMJK hvor ballasten var sand fra Solastranden. Etter noen år fikk nysølvskinnene (Peco) en lysegrønn farge. Så hvis en bruker sand fra strender ved sjøen bør en nok vaske ut mest mulig av saltet før man bruker den.
 
Petter
Back to Top
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2009 at 14:06
Nei, det er klart at det å male ballast heldekkende blir i overkant perfekt, men noen ganger kan de trenge litt pigmentering syns jeg, slik at det ihvertfall ser ut som steinen kommer fra samme type bergart. Skulle gjerne lagd sviller selv også, men syns ikke jeg klarer å få bra resultat i Z-skala (selv om visse andre z-skalabyggere (som torsja) på et eller annet mirakuløst vis klarer å få dette til på en skummelt god måte.

Men men, jeg er fortsatt fersk som mj"er, og har god tid til å lære får jeg håpe:-)
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2009 at 14:21
 
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

 
 
Angående vasking av sand, så hadde vi et N-anlegg i SMJK hvor ballasten var sand fra Solastranden. Etter noen år fikk nysølvskinnene (Peco) en lysegrønn farge. Så hvis en bruker sand fra strender ved sjøen bør en nok vaske ut mest mulig av saltet før man bruker den.
 
Petter


Interessant! Men vet dere at det var manglende vask som gjorde skinnene lysegrønne? Hadde skinnene kontakt med ballasten da? Kan det ikke tenkes at de korroderte av andre grunner? Litt for høy luftfuktighet over tid, for eksempel?

Svein S
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2009 at 16:03
Hei!
 
Det er tydelig at det er "mange veier som fører til Rom", og at det ikke finnes noen "mj-fasitt".
Dette resultatet ble vi i Gleng Mj-Klubb/NiM veldig fornøyde med, og det er vanlig sandkasse-sand, som er vasket og innfarget:
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2009 at 23:11
Hmm, det var et veldig bra resultat det der da! En uting med sandkassesand er at den kan virke noe rund i kantene etter min mening. Men på en annen side har jeg ikke studert mange jernbanelinjer i virkeligheten, så hva vet vel jeg om ballastens mange farger og fasonger...
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2009 at 00:41
Roger, når du sier at sanden er "innfarget", hva betyr det? Farget før den legges, eller airbrushet el.l. etter at den er lagt?
Svein S
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2009 at 01:31
Hei!
 
Med "innfarget ballast" mener jeg at ballasten/sandkassesanden er tilført akryllmaling etter den er vasket, men før den blir lagt i sporet. Det er Heine som er klubbens ressursperson på ballast, og personen bak denne fremgangsmåten. På hjemmesiden til Heine kan man lese mer utførlig om denne måten å lage virkelig økonomisk ballast.
 
Når det er sagt, så jeg produktet omtalt innledningsvis i denne tråd i butikken i dag. Det er finkornet og har en homogen fin beigefarge. Det virker i tillegg absorberende, og vil sikkert ta vannfarger bra. Etter litt Google"ing fant jeg ut at også andre har benyttet dette i mj-sammenheng allerede, også nordmenn. Kanskje noen av de kan gi en mer utfyllende beskrivelse av hvordan det var å bruke?
 
Jeg hadde i hvertfall med meg to liter når jeg gikk fra Jernia i dag........


Edited by Roger - 17 desember 2009 at 01:33
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2009 at 10:10
Interessant lenke! Ideen med å ha mørkere farge på svillene enn på ballasten og airbrushing til slutt dermed er uønsket, er sunn. Dette er nok riktig i forhold til virkeligheten for baner med moderat til liten trafikk, mens ballst og sviller på baner med stor trafikk etter hvert vil få omtrent samme farge på grunn av alt nedfallet fra tog, som er større enn regnet klarer å vaske ut dette. Det gjelder her som på det meste annet i MJ, at man må gå ut på det forbildet man ønsker å gjenskape og se og notere og dokumentere med kamera. Gode (farge)bilder er svært nyttige i så måte.
Svein S
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2009 at 12:01
Originally posted by ses ses wrote:

 
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

 
 
Angående vasking av sand, så hadde vi et N-anlegg i SMJK hvor ballasten var sand fra Solastranden. Etter noen år fikk nysølvskinnene (Peco) en lysegrønn farge. Så hvis en bruker sand fra strender ved sjøen bør en nok vaske ut mest mulig av saltet før man bruker den.
 
Petter


Interessant! Men vet dere at det var manglende vask som gjorde skinnene lysegrønne? Hadde skinnene kontakt med ballasten da? Kan det ikke tenkes at de korroderte av andre grunner? Litt for høy luftfuktighet over tid, for eksempel?

 
Det var nok sanden som var skyld i korroderingen. Der hvor det ikke var lagt sand, blant annet på et stort stasjonsområde, var det ingen antydning til korrosjon.
 
Petter
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2009 at 12:21
Originally posted by ses ses wrote:

Interessant lenke! Ideen med å ha mørkere farge på svillene enn på ballasten og airbrushing til slutt dermed er uønsket, er sunn. Dette er nok riktig i forhold til virkeligheten for baner med moderat til liten trafikk, mens ballst og sviller på baner med stor trafikk etter hvert vil få omtrent samme farge på grunn av alt nedfallet fra tog, som er større enn regnet klarer å vaske ut dette. Det gjelder her som på det meste annet i MJ, at man må gå ut på det forbildet man ønsker å gjenskape og se og notere og dokumentere med kamera. Gode (farge)bilder er svært nyttige i så måte.


Det har du helt rett i Svein. Og på anlegget vi bygde for Lions har vi brukt samme farge på skinner og sviller som ballasten ble farget med. Det er forøvrig C-skinner. Smile



Mvh Heine
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2009 at 12:26
Ja, du har et argument der. Nå har nok ikke jeg ennå brukt sand fra saltvannsstrender til ballast, men jeg har noen liter nesten hvit sand fra Blokhus ved Vesterhavet i Jylland som i sin form og farge virker svært interessant. Jeg får jo vurdere å vaske den, men kanskje bruke et klede under det hele for å vaske bort minst mulig av finpartiklene.
Svein S
Back to Top
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2009 at 17:16
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 

Med "innfarget ballast" mener jeg at ballasten/sandkassesanden er tilført akryllmaling etter den er vasket, men før den blir lagt i sporet. Det er Heine som er klubbens ressursperson på ballast, og personen bak denne fremgangsmåten. På hjemmesiden til Heine kan man lese mer utførlig om denne måten å lage virkelig økonomisk ballast.

 

Når det er sagt, så jeg produktet omtalt innledningsvis i denne tråd i butikken i dag. Det er finkornet og har en homogen fin beigefarge. Det virker i tillegg absorberende, og vil sikkert ta vannfarger bra. Etter litt Google"ing fant jeg ut at også andre har benyttet dette i mj-sammenheng allerede, også nordmenn. Kanskje noen av de kan gi en mer utfyllende beskrivelse av hvordan det var å bruke?

 

Jeg hadde i hvertfall med meg to liter når jeg gikk fra Jernia i dag........


Jeg har planer om å bruke store deler av juleferien min på å bygge anlegg, så jeg dokumenterer mer enn gjerne med bilder og tekst hvordan ice-crust egner seg og ser ut som ballast.
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2009 at 21:55
Hm. Økonomisk ballast, det er vel det som kalles Egenkapital (Bare måtte få sagt det Clown )
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2009 at 22:46
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2010 at 20:21
Hei!
 
Jeg vet ikke om noen av dere forsøkte å bruke Ice-Crust som ballast, men siden disse meldingene ble skrevet i desember fikk ihvertfall undertegnede etterhvert ett behov for å bruke "ballasten" på trappa i stedet. - Og det var sikkert like greit, for når den traff snø, is og vann ble den veldig mørk på grunn av all fuktigheten den trakk til seg synes jeg. Den ville sikkert reagert på samme måte dersom den skulle fikseres til sporet med uttynnet hvittlimsblanding.
 
Men jeg har kommet over ett annet produkt som nok kan kvalifisere til økonomisk ballast. I dag når jeg stod i dyrebutikken for å kjøpe diverse nødvendige "ting og tang" til husstandens firbente, så jeg en stor pose med finkornet sand. Produktet heter badesand for Chinchilla, og er ren finkornet mineralsand. Prisen var ikke avskrekkende heller; Kr 49,- for 2kg.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
aom2 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 22 mars 2009
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aom2 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 16:23
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Jeg vet ikke om noen av dere forsøkte å bruke Ice-Crust som ballast, men siden disse meldingene ble skrevet i desember fikk ihvertfall undertegnede etterhvert ett behov for å bruke "ballasten" på trappa i stedet. - Og det var sikkert like greit, for når den traff snø, is og vann ble den veldig mørk på grunn av all fuktigheten den trakk til seg synes jeg. Den ville sikkert reagert på samme måte dersom den skulle fikseres til sporet med uttynnet hvittlimsblanding.
 
Men jeg har kommet over ett annet produkt som nok kan kvalifisere til økonomisk ballast. I dag når jeg stod i dyrebutikken for å kjøpe diverse nødvendige "ting og tang" til husstandens firbente, så jeg en stor pose med finkornet sand. Produktet heter badesand for Chinchilla, og er ren finkornet mineralsand. Prisen var ikke avskrekkende heller; Kr 49,- for 2kg.
 
 


Hvordan gikk dette da?:)

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2011 at 22:50
Hei!
 
Originally posted by aom2 aom2 wrote:

Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Jeg vet ikke om noen av dere forsøkte å bruke Ice-Crust som ballast, men siden disse meldingene ble skrevet i desember fikk ihvertfall undertegnede etterhvert ett behov for å bruke "ballasten" på trappa i stedet. - Og det var sikkert like greit, for når den traff snø, is og vann ble den veldig mørk på grunn av all fuktigheten den trakk til seg synes jeg. Den ville sikkert reagert på samme måte dersom den skulle fikseres til sporet med uttynnet hvittlimsblanding.
 
Men jeg har kommet over ett annet produkt som nok kan kvalifisere til økonomisk ballast. I dag når jeg stod i dyrebutikken for å kjøpe diverse nødvendige "ting og tang" til husstandens firbente, så jeg en stor pose med finkornet sand. Produktet heter badesand for Chinchilla, og er ren finkornet mineralsand. Prisen var ikke avskrekkende heller; Kr 49,- for 2kg.
 
Hvordan gikk dette da?:)
 
Det gikk bra! Jeg brukte som sagt min nyanskaffede Ice-Crust  til å strø min isglatte trapp, og ingen skled mer på denne etter det!!
Hva der angår min antydning om økonomisk ballast i form av "Chinchilla-sand", var dette kun ment som ett tips og inget løfte om at undertegnede skulle prøve det.
 
Det ar åpenbart ingen andre deltakende i denne disskusjonstråden som forsøkte å benytte Ice-Crust som ballast heller....
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2011 at 12:11
Joda, jeg driver og prøver Ice-Crust på en N-modul og det fungerer fint. At fargen blir mørkere når den blir fuktig er ikke noe problem, denlysner igjen når ballasten tørker.
 
Petter 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.