MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - SIGNALER
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

SIGNALER

 Post Reply Post Reply
Author
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SIGNALER
    Posted: 26 januar 2005 at 20:04

Her kan vi diskutere signaler++

så.......  bare begynn...

Mvh Espen N.N.

Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2005 at 09:23

Jeg må jo innrømme at jeg liker de gammeldagse "vingesignalene" (vink, vink). Men jeg liker også å bygge norsk, og såvidt jeg husker, var slike signaler lite brukt her i Norge. Til gjengjeld kan man jo bygge signalhus!

Vel, dette var kanskje litt "uttafor", men det dreier seg iallfall om signalering - og for norske forhold, for de som liker slikt.

Å få signalhuset til å fungere kan jo også være en artig sak...

Mvh Jon S.
En gammel Märklinbok sier: "Man skiljer mellan ljussignaler och semaforer."

Back to Top
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2005 at 13:56

ja, det er jo bare fantasien & pengene som avgjør det

finnes den i modell? og i hvilken epoka ble den brukt??

Mvh Espen N.N.

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2005 at 14:06

Epoke får andre svare på, men de har slike den dag i dag i alle fall på Køderbanen  ..

.. og på Flåmsbanen

Bjørn Egil
Back to Top
espyink View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote espyink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2005 at 14:18

ok, har aldri sett noen sanne

bor i ålesund... 14 år.....

finnes det bilder av dem da?

 

Mvh Espen N.N.

Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2005 at 20:08

Det finnes bilde, men jeg har dessverre ikke...

Laget tegningen etter et bilde i boka "Modelljernbane på norsk", tippet størrelse & plassering i forhold til sporet og alt slikt, og husker heller ikke allverdens av opplysninger - tegningen begynner å bli etpar år gammel.

Men jeg mener å huske at signalhusene var vanlige før det kom andre signaler langs linjen. Om dagen hadde man flagg festet til signalhuset (eller ble flagget oppbevart inni???), og om natten satte man iallfall en lykt inni der. Fjøslykt, for alt jeg vet, men en parafinlampe er vel mer sannsynlig. Elektrisk var det iallfall ikke, såvidt jeg forsto.

Mvh Jon S.
En gammel Märklinbok sier: "För att konstruera byggnader av olika slag kan man använda papp, balsaträ eller tunn fanér, om man inte föredrar att köpa de utmärkta färdiga modeller eller byggsatser som finns i handeln."

Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2005 at 20:36

Hei Jon!

Signalkassene var utstyrt med et hull i siden mot skinnegangen som flagget ble satt inn i. Det er riktig at flagget ellers ble oppbevart inne i kassa. Signaltypen er i bruk på Setesdalsbanen. Det er et bilde av det på side 18 i boka "Flåm" om Flåmsbanen.

MVH, Tom

Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2005 at 10:58

Hei Tom,

takk for utfyllende opplysninger!

Den viktigste grunnen til at jeg tegnet signalhuset den gangen, var at det er et så lite og enkelt prosjekt at man faktisk burde greie å få opp (statiske) signaler på et helt anlegg på denne måten...!

Å få et fungerende signalhus, f.eks. i 1:87, enten til dag- eller nattkjøring, krever derimot litt mer innsats...

Mvh Jon S.
En gammel Märklinbok sier: "Anordningar som på bild 158 finns på bangårdar"

Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 13:37
Vurderer å anskaffe signaler snart. Hvilke type/produsent ligner mest på de norske? Er det noen som selger norke signaltyper?
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 13:48

Originally posted by GeirC GeirC wrote:

Vurderer å anskaffe signaler snart. Hvilke type/produsent ligner mest på de norske? Er det noen som selger norke signaltyper?

NMJ har norske signaler. Tronrud har solgt norske signaler tidligere, og Modellcompagniet har vel og noe på gang?
I tillegg så har Hobby-train hatt noen aldeles nydelige norske signaler, og det hadde vært fint om de kunne *fått ut finger"n* og produsert fler av dem

Eirik

Back to Top
Steen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 14:11

I ModellCompagniet ligger det masser av fine Norsk signaler,

så bare løp og kjøp

 

Steen Lorenzen

 

Steen Lorenzen
Modelltog AC skandinavia H0
http://www.modelltog.com
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 15:04

Hehe! Har så dårlig kondis om dagen, så jeg kommer nok ikke til å løpe.

Men jeg skal nok ta en titt.

Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2005 at 15:52
Originally posted by Jon S. Jon S. wrote:

Jeg må jo innrømme at jeg liker de gammeldagse "vingesignalene" (vink, vink). Men jeg liker også å bygge norsk, og såvidt jeg husker, var slike signaler lite brukt her i Norge. Til gjengjeld kan man jo bygge signalhus!

Vel, dette var kanskje litt "uttafor", men det dreier seg iallfall om signalering - og for norske forhold, for de som liker slikt.

Å få signalhuset til å fungere kan jo også være en artig sak...

Mvh Jon S.
En gammel Märklinbok sier: "Man skiljer mellan ljussignaler och semaforer."

 

Og de står fremdeles på Berrekvam hvor togene på Flåmsbanen krysser om sommeren.

A matter of life and death
Back to Top
Dagfinn View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dagfinn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2008 at 00:02
Vi kaller det i dagligtalen "flaggstasjon". Vanlig i "de hine hårde dage". Og på de stasjoner med svært lite trafikk i dag. Samt på stasjoner med komplett sikringsanlegg, hvis nødvendig. Særslilt under utbygging eller fornying av anlegget.
Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen
------------------------------
Interesser:
Jernbane...
Jernbanesignaler..
Lokstallen Mysen
Høytorp fort
Veteranbilen min
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.