MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - tips til landsskaps byggeren
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

tips til landsskaps byggeren

 Post Reply Post Reply
Author
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: tips til landsskaps byggeren
    Posted: 14 november 2009 at 23:40
Nå skal jeg snart begynne med landskap på det nye anlegget mitt, i den andlendning så trenger jeg noen tips for og få det så troverdig som jeg kan. under er det en hær av spørsmål om dette temae:
  • hva er det og anbefale som under lag?
  • bygge trær selv eller kjøpe?
  • lim typer, ser at woodland har et slags lim på sprute flaske, er det anbefale? eller duger hvit lim til det meste.
  • hvordan lager man gjerder langs linja?
  • er det beste statisk gress eller?
  • gips eller sparkel til og forme fjell?Har bare erfaring med sparkel.
  • andre ting som jeg må hvere opps på?

dette er bare det jeg kan komme på i dettet sekund, men gjerne kom med tips.

Til alle dere unge mj byggere som bor hjemme viss foreldrene dine skal pusse opp huset så bygg nyt anlegg!! her hjeme har vi pusset opp huset i 4,5 år nå og jeg har aldri betalt for sparkelen eller beina til anlegget, som en bonus så får ofte din far følelsen av og må ha mere el verktøy i huset, til meg har jeg nå tilgang til kappsag,bordsag somer pappa sine, i tilleg så liker jeg møbelsnekring så jeg har brukt noene kroner til båndsag, vippesag, høvler og søylebormaskin av litt størelse. skal ikke klage på maskin parken, så er det noen som skal bygge fremo moduler i trondheims traktene så kan jeg bistå med snekker verkstdet, (det er et krav at du er tenåring hos meg hvis du ikke er det så kan du pelle deg vekk fra kjelleren min).
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Stein View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 53
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2009 at 08:14
Hei.
Skal prøve å svare på spørsmålene dine. Vil bare først si at det ikke nødvendigvis er noen metode som er "best" til de forskjellige tingene du vil bygge. Hva du bruker kommer an på det du har tilgjengelig, det du har brukt før som du liker og får til, og selvfølgelig pris.
 
Til underlag er det en ting som er viktig, og det er at det er stabilt. Lag et skikkelig rammeverk, og bruk en god plate til topp, f.eks Biltema sine hobbyplater. Med kontinuerlige oppussingsprosjekt i heimen har du sikkert tilgang til diverse isoporplater. Disse er fine til å bygge fjell med. Kan bli litt søl når de kappes, men dersom du skjærer nesten igjennom med en skarp kniv og deretter knekker de, går det bedre. Byggeskum/fugeskum er og fint til å forme landskap med. Biltema sin er vel billigst.
Når du først er på Biltema kan du ta med en flaske trelim. Bruk den som dem er til å lime fast busker og trær. Tynn den ut med vann cirka 50/50 for å feste strømateriale eller ballast til underlaget.
Hvordan du lager gjerde kommer an på hva slags gjerde du skal ha. Mye fint kan kjøpes. Er det gjerde langs skinnegangen, kan du f. eks kappe opp skinnestreng i biter til gjerdstolper og bore hull i disse til å tre tynn streng eller tråd igjennom. Et gjerde på 1 meter vil være 11,5 mm høyt i H0 skala.
Til å lage fjell har jeg brukt gips i mange år. Bruker gummiformer, f.eks disse: http://shop.nmj.no/index.php?cPath=326_113_235&osCsid=c376138e3c0fb7903c7b956c33477305
Når avstøpningene er størknet limer jeg de fast til isoporfjellet med akryl på tube (også fra Biltema). Deretter blir mellomrommet mellom de forskjellige avstøpningene fylt med gips som er blandet litt tykk så den ikke renner. For å få jevn overgang, som samtidig har litt struktur, kan du stryke gipsen ut med en stiv pensel (Svinebust pensel). Når alt er tørket, maler du fjellet med flere lag akrylmaling tynnet godt ut med vann. Bland ut forskjellige grå, og brun toner. Dette blir garantert søl, så her er det fint å ha noen filler eller gamle håndklær til å dekke det som du ikke vil male.
Av andre ting du må være obs på er det vanskelig å komme med enkelteksempler. Men du bør bruke de ressursene som er tilgjengelig. Det er mange flotte byggeblogger her på forumet, og du kan og søke på ting du lurer på. Det finst og en del gode bøker om mj bygging som kan være en god investering.
Du må og være forberedt på at ting må læres, og at enkelte ganger er trening det eneste som hjelper. Det kan være surt å rive ned noe som en har brukt mange timer på å bygge, men noen ganger er det den eneste løsningen.
Lykke til
NSB H0 frem til 1970 + GVB
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2009 at 11:12
isopor skal ikke brukes, brukte det på mit forrige anlegg og det er bare noe griseri punktum.
tenkte og bruke den metoden med fluenetting og fuge skum. når det gjelder gips former så liker jeg det ikke, det blir for naturtro. bruker heller gips eller sparkel og en male skje, det synes jeg blir mer personlig. gjerde så liker jeg det som en jevistad bruker på sitt anlegg.
takker for alle svar.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2009 at 11:56
Ja, isopor er noe klin... Men XPS (markisoleringsplater) er veldig bra! Jeg bruker det med sparkel. Har heller aldri brukt gips.











Mvh Heine

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2009 at 12:53
Originally posted by oy0173 oy0173 wrote:

når det gjelder gips former så liker jeg det ikke, det blir for naturtro.


En original problemstilling!
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2009 at 13:39
Man kan få masse tips på forumene, men det eneste som kan ta en fra nybegynner til ekspert på null tid er skikkelig info, slik man får i bøker. Alle spørsmålene fins det svar på i tonnevis av bøker om emnet, langt mer utfyllende enn noen kan (eller gidder!) å skrive her.

Her er to bøker om landskap du kan ha glede av:

Scenery for Your Model Railroad: From Backdrop to Tabletop


Skulle jeg velge blant dem, ville jeg nok gått for den første.
På engelsk, men det fikser du vel? Hadde det ikke vært for Model Railroader, som jeg begynte å lese i 14-årsalderen, ville jeg aldri blitt såpass god i det språket som jeg ble. Kjedelig med lekser, artig å lese om MJ!

Jeg er forøvrig redd for at alt du leser i de bøkene kan medføre at ting blir for naturtro ...

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2009 at 13:59
Angående byggeskum: 

Dette inneholder dugelig med isocyanater, og anbefales ikke brukt uten beskyttelse i et trangt kjellerrom. Isocyanater kan gi alvorlige allergier, og med høyere konsentrasjoner kan det skje verre ting enn som så. Over tid eller i store konsentrasjoner kan isocyanater gi overfølsomhet mot slike stoffer, det betyr at man aldri mer kan bruke dem, og vil reagere på det når avgasser fins i inneluften.

Altså - gå ut, ha skikkelig avtrekk, ev. og bruk ALLTID engangshansker, øyebeskyttelse og halvmaske som filtrerer slike stoffer. Tenåringer med passe bekymrede foreldre kan kanskje få sponset en maske, hvis de ikke har, foreldre i dag trer jo på ungene alskens beskyttelse fra de er knøttsmå ... så hvorfor ikke en herlig maske fra Claes? Nyttig i forhold til airbrush og maling med løsemidler, også. 

Bearbeiding av skum er forøvrig heller ikke noe man skal ta lett på. Saging og pussing gir støv, dette vil du IKKE puste inn, av samme årsaker som over. Og oppvarming skal du aldri prøve på, da utskilles giftige gasser. Skjær med andre ord ikke skum med glødetråd. Skummet damper av kjemi en god stund etter bruk, forøvrig, så bruk i soverom og andre oppholdsrom betyr at man ikke bør oppholde seg der særlig lenge før etter en viss tid.
Ansvarlige byggherrer bruker forøvrig ikke byggeskum lenger, fordi det er skadelig, og av andre årsaker, som at det blir sprøtt og skrumper over tid. Statsbygg har forbudt bruk av skum, f.eks.

Denne advarselen er like relevant for voksne som tenåringer, forøvrig ...


Edited by Henning L - 15 november 2009 at 14:09
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2009 at 14:10
Trær: Sjekk siste MR, nov.-nr - der er en OK artikkel om trebygging.
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2009 at 15:01
Riktig det at en bør/skal bruke verneutstyr i forbindelse med bruk av løsemidler.
Rett type filter heter da A1, A2 eller A3, alt etter hvilke konsentrasjoner en oppholder seg i. Vil tro at A1 er tilstrekkelig for vanlig hjemmebruk.
Angående isocyanater har dette stoffet den dumme egenskap at det ikke stoppes av noen kjente filtermasker, derfor er eneste godkjente filtreringsmetode friskluftilførsel, men problemet da er om nevnte luft er ren nok, mao, et problem til å ha i bakhodet. Ihvertfall om en tar luften fra en kompressor, den pleier å avgi en del olje og vanndamp, så da så.
Angående P filter, er disse kun for partikler, derav P, klassifiseres fra 1 til 3, der største tal også filtrerer bakterier, sjelden et problem til vår bruk Smile

Men sånn bare til info, har kun brukt isopor selv, er noe søl, ser det, men det blir stort sett bra til slutt Big smile




Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2009 at 15:38
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Angående byggeskum: 

Dette inneholder dugelig med isocyanater, og anbefales ikke brukt uten beskyttelse i et trangt kjellerrom. Isocyanater kan gi alvorlige allergier, og med høyere konsentrasjoner kan det skje verre ting enn som så. Over tid eller i store konsentrasjoner kan isocyanater gi overfølsomhet mot slike stoffer, det betyr at man aldri mer kan bruke dem, og vil reagere på det når avgasser fins i inneluften.

Altså - gå ut, ha skikkelig avtrekk, ev. og bruk ALLTID engangshansker, øyebeskyttelse og halvmaske som filtrerer slike stoffer. Tenåringer med passe bekymrede foreldre kan kanskje få sponset en maske, hvis de ikke har, foreldre i dag trer jo på ungene alskens beskyttelse fra de er knøttsmå ... så hvorfor ikke en herlig maske fra Claes? Nyttig i forhold til airbrush og maling med løsemidler, også. 

Bearbeiding av skum er forøvrig heller ikke noe man skal ta lett på. Saging og pussing gir støv, dette vil du IKKE puste inn, av samme årsaker som over. Og oppvarming skal du aldri prøve på, da utskilles giftige gasser. Skjær med andre ord ikke skum med glødetråd. Skummet damper av kjemi en god stund etter bruk, forøvrig, så bruk i soverom og andre oppholdsrom betyr at man ikke bør oppholde seg der særlig lenge før etter en viss tid.
Ansvarlige byggherrer bruker forøvrig ikke byggeskum lenger, fordi det er skadelig, og av andre årsaker, som at det blir sprøtt og skrumper over tid. Statsbygg har forbudt bruk av skum, f.eks.

Denne advarselen er like relevant for voksne som tenåringer, forøvrig ...
 
Nyttig opplysning! "Jeg skal jo bare" er vel noe de fleste har vært borti... Wink Sikkert flere her innen bygg og anlegg eller lignede som har vært innom en del kurs (HMS, Farlige verktøy og lignende...) og hørt om "Jeg skal bare historier" hvor ting har gått riktig så galt...
 
En ting som er verdt å merke seg med forskjellige masker. Når du har tatt på masken, sjekk at luften faktisk trenger inn igjennom filterene og ikke igjennom returfilteret. Da er det lite vits. Når du kjøper maske så spander på deg en ordentlig maske av den typen Henning linket til, sørg også for at du kjøper en maske som det er mulig og skifte filter på og at du kjøper filter som passer til det du skal gjøre. Filterskifte er noe man ikke bør spare på. Jeg bruker en maske med P3 filter da jeg skjærer mye i betong, granitt, skifer og lignede med vinkelsliper og dette medfører selvfølgelig en god del støv og da må filterene byttes ofte... P filtere duger ikke til løsemiddler som Espen er nevner.
 
 
 
 
 
 
 


Edited by Andreas - 15 november 2009 at 15:42
Hilsen Andreas.   
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2009 at 16:58
jeg har både halvmaske med et tonn forskjelige filter og en kraftig vifte over anlegget, og det også mulig og ta med modulen ut hvis det skulle hvere nødvendig.
når det gjelder bøker så koster det penger og det er mangel vare, i hvertfall hos megSmile
det gjelder også blader, men jeg har kjøpt den utgaven av mr, heldigvisWink
 


Edited by oy0173 - 15 november 2009 at 17:05
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2009 at 18:06
Isocyanater er ikke morsomme saker, slik det netopp er poengtert her.
Stoffet er i høyeste grad usunt, men det er ingen hensikt å overdrive faregraden. I små rom er det behov for samtidig lufting men der er først og fremst to forhold man skal være oppmerksom på.

Åpningsflaten, altså hvor store flater som ligger åpne mens skummet stivner. Små åpningsflater av et par tre kvadratdesimeter o.l. er intet problem, men om du skummer ut hele flasken i et fjell på anlegget er du over i en flate som vil avgi mye damp til luft på kort tid. Det må gjøres under god utlufting, eller utendørs om man kan. Lukten blir raskt borte, men selv om cellene lukker seg når skummet stivner så vil det fortsatt være avdamping i en viss tid så man bør fortsatt lufte ut en stund etter at skummet stivner.

Største problem er støv. Skjæring med kniv eller grov sag vil normalt ikke være noe problem. Sliping derimot er værre, ved håndsliping kan man komme langt med å bruke en støvsuger samtidig mens du holder på, men sørg for at det er et mikrofilter på utstøtingsåpningen på støvsugeren. Maskinell pussing er fy, fy om du ikke har et svært kraftig avsug.

Terje V.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2009 at 18:52
Her fikk vi en tråd under kategorien "til glede for nye lesere" Wink, men ingenting i veien med det!

Noen får mest ut av å lese bøker, mens andre av oss finner det mer nyttig med muntlig og billedlig informasjon (f.eks. illustrasjoner med litt tekst), og dette forumet kan være nyttig i så måte.

Når betegnelsen "isopor" benyttes, tenkes som regel på den - til nå - vanligste EPS-plata: den hvite som består av små kuler. Denne er ganske riktig uegnet for bearbeidning ved tilskjæring. Bruk det Heine kaller markisolasjonsplate, i alle fall plater med betegnelsen XPS.

Når det gjelder bearbeiding av XPS (som jeg foretrekker) eller fugeskum, er kniv et velegnet redskap. En bør jo bare grovtilskjære formasjonene. Finnish"n gjøres med sparkel. Se for øvrig Heines billedserie ovenfor.
Bjørn Egil
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2009 at 19:45
Originally posted by Espen Espen wrote:

Angående isocyanater har dette stoffet den dumme egenskap at det ikke stoppes av noen kjente filtermasker, derfor er eneste godkjente filtreringsmetode friskluftilførsel, 

Virkelig? Hm, ifølge HMS-dokumentasjon jeg har liggende på byggeskum holder det med filter for organiske forbindelser, i alle fall for mindre mengder. A1 ved mindre konsentrasjoner, A2 ved tyngre konsentrasjoner. Ellers er jeg enig i at man ikke skal overdrive farene, men bedre føre var, etc ...
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2009 at 20:05
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Noen får mest ut av å lese bøker, mens andre av oss finner det mer nyttig med muntlig og billedlig informasjon (f.eks. illustrasjoner med litt tekst), og dette forumet kan være nyttig i så måte.

Den øverste boka jeg linket til består for en stor del av bilder med tekst til, så den burde i så fall passe perfekt. Poenget mitt er at det er begrenset hvor mye man kan få av info et sted som dette, det er jo ikke måte på hva man kan spørre om, men noen må bruke tid på å skrive om det ...

Det er lurt å søke på nettet, og sjekke ymse wikier. Det går også an å søke i forumet her, da de fleste spørsmål har vært opp flere ganger før.

Forumsøk på Landskap
MJ-wiki om landskap (altfor magert, flere burde skrive her!)

Gå til Google videos og søk etter model railroad scenery, f.eks.
Der kan man finne masse, mesteparten på engelsk.

Litt info:
En fin artikkel om furutrebygging.
"How to make trees and shrubs" på Model railroad forums - laaang, fin tråd!
En PDF om å bygge trær og skog, fra MR. Høyreklikk denne lenken for å "lagre som".


Edited by Henning L - 15 november 2009 at 20:19
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2009 at 20:06
Ja jo, men............................
Helt klart at en må skille mellom litt hjemmebruk,
og full dags jobbing med kjemikalier inneholdende isocyanater, gjennom flere år. Innen, f.eks billakkering, er eneste akseptable "filtrering" friskluftsutstyr.
Men som sagt, et A1 filter vil være godt nok til hjemmebruk.
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2009 at 22:33
Hei!
 
Originally posted by oy0173 oy0173 wrote:

når det gjelder bøker så koster det penger og det er mangel vare, i hvertfall hos megSmile det gjelder også blader, men jeg har kjøpt den utgaven av mr, heldigvisWink
 
På biblioteket kan man jo låne bøker gratis. Selv om ditt lokale bibliotek eventuellt ikke har særlig mye mj-litteratur tilgjengelig, er min erfaring at de er villig til å skaffe dette for deg via andre samarbeidende bibliotek.
 
På den annen side er tilgjengeligheten av mj-litteratur fra ett offentlig bibliotek uansett ikke i nærheten av det MjF kan tilby sine medlemmer til fritt utlån fra sitt eget bibliotek. Eneste krav for å benytte dette er at man er medlem i MjF, og i ditt tilfelle holder det å tegne ett Juniormedlemskap til kr. 230,- for ett helt år. Jeg har selv lånt bøker og annen litteratur her, og det kan anbefales da det er både kjapt og enkelt.
 
Videre fremgår det av signaturen din at du ofte er på Nidarvoll. - Er du medlem av klubben der, kan det jo godt hende at de også har relevant litteratur tilgjengelig.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2009 at 23:26
jeg er medlem i mjf og har hørt med fylkes bibiloteket, men de er ikke villige til og hjelpe.
men har tenkt på og låne fra mjf sitt bibilotek men det er bare 1 ukes låne tid og så god er jeg ikke på engelsk
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 november 2009 at 09:15
TMJK har lite bøker ... ærlig talt vet jeg ikke helt hva som fins i hyllene ... gamle greier.

Hvis du går til Trondheim folkebibliotek og søker etter "Modelljernbaner" får du 19 treff. Lite å skryte av i den lista, egentlig ... men ikke så dumme de svenske.


Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2010 at 19:27
Hei

For dem som lurer litt på hvor brannfarlig byggematerialer for mj-anlegget er.
Ta en kikk på denne testen av hvor brennbart isopor og markplater er.

1. Man bør derfor IKKE BRUKE ISOPOR til bygging av mj-anlegg.

Foran i denne tråden er det mye snakk om bruk av byggeskum. Jeg er forsåvidt også skeptisk til å bruke byggeskum - dels pga. gassene som dannes når man tømmer beholderen, men hva med brannfaren ved ferdig herdet skum?
Er byggeskum like brennbart som isopor eller smelter det som markplater?

Jeg forsøkte å tenne på en liten bit herdet byggeskum som jeg hadde liggende etter noe byggearbeider hjemme, og jeg ble skremt.
Byggeskum brenner like kraftig som isopor. Det brant med en tung svart røyk som helt sikkert ikke er særlig sunn å puste inn, og alt som var igjen etter at flammene var slukket var en svart liten forkullet klump.

2. Man bør derfor heller IKKE BRUKE BYGGESKUM til bygging av mj-anlegg.


Hva skal man så bruke for å lage underlag for landskap?

- Jeg vil anbefale markplater / XPS / jackofoam / og lignende rosa/lyseblå harde plater.
- Må man lage tynne skall pga. sportraséer rett innenfor overflaten, så får man heller bruke netting med gipsbandasje.
- Man bør også unngå å bruke sammenrullet avispapir som fundamente for gipsbandasjen, fordi papir brenner jo også.
- Overflatestrukturen lages uansett med gips og/eller sparkelmasse.



hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2010 at 20:39
Jeg skal vente til her jevistad har hvert i trondheim og gjennomført sitt landskaps seminar.
Har ingen spor traser som er skult. Skal prøve og lage landskap med xps plater. Noen som har funnet de billigste i trondheims området? henning?
Gipsen på panduro er knall, hh og hl sverger til denn.
 
Da er det bare og få kommet seg ned på panduro og kjøpe 5 kg med gips. Skal vi se hvor mye er det i lomme boka da......
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2010 at 21:53
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:


Byggeskum brenner like kraftig som isopor. Det brant med en tung svart røyk som helt sikkert ikke er særlig sunn å puste inn, og alt som var igjen etter at flammene var slukket var en svart liten forkullet klump.

2. Man bør derfor heller IKKE BRUKE BYGGESKUM til bygging av mj-anlegg.



Interessant eksperiment, men hvis det er så brannfarlig, hvorfor er det da tillatt i bygninger?
Svein S
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2010 at 23:00
Originally posted by ses ses wrote:

Interessant eksperiment, men hvis det er så brannfarlig, hvorfor er det da tillatt i bygninger?
Originally posted by Henning L Henning L wrote:


Ansvarlige byggherrer bruker forøvrig ikke byggeskum lenger, fordi det er skadelig, og av andre årsaker, som at det blir sprøtt og skrumper over tid. Statsbygg har forbudt bruk av skum, f.eks.
Det kan jo være flere årsaker enn de som Henning nevner her. Noen som vet?

Jeg ble i hvert fall lettere skremt av hvor lett det tok fyr i byggeskummet.

Nå skal man ikke la seg skremme til aldri å bruke byggeskum i hus. Poenget må jo være at det tar jo ikke fyr uten at noe påvirker skummet med varmgang, gnist eller åpen flamme. Og i et hus regner jeg med at slike ytre påvirkninger normalt ikke skjer i dør- eller vinduskarmer hvor byggeskum brukes.

Derimot er vel mj-anlegget litt mer usikkert når det gjelder varmgang eller gnister. Vi som kjører digitalt har jo alltid spenning på sporet og gjerne mange ampere. Mitt anlegg har boostere som gir 3 ampere til sporet.

Dersom man får en avsporing inne i en tunnell og boosteren av en eller annen grunn ikke kutter strømmen umiddelbart, og gnistene får fritt spillerom mot tunnellvegger av byggeskum så vet jeg ikke helt om byggeskum er det helt trygge byggematerialet på mj-anlegget.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2010 at 09:13
Originally posted by ses ses wrote:

Interessant eksperiment, men hvis det er så brannfarlig, hvorfor er det da tillatt i bygninger?

Det er nok ille mye materialer som benyttes i bygg (for ikke snakke om "inne i"!) som kommer i kategorien brannfarlig ...

Byggeskum er nok like lite én ting som "isopor" er det; for ikke å snakke om "byggherrer".

Den private (selvbygger-)byggherre bruker i stor grad produkter fra billigste tilbyder uten å skaffe seg teknisk bakgrunnsinformasjon, mens profesjonelle entreprenører i stadig større grad etterfølger diverse regelverk om egenskapskrav til materialer som brukes.
Bjørn Egil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2010 at 09:39
Det betyr altså at det tilbys en rekke produkter i byggevareforetningene som egentlig er ulovlig å bruke, dvs. følger ikke gjeldende byggforskrifter?
Svein S
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2010 at 10:17
Som privat selvbygger er det nok vanlig å ta noen "snarveier".

Jeg har gjennom jobben fått brannvernopplæring på If Sikkerhetssenter, og hva jeg lærte der har gjort at jeg ikke tør å ta unødvendige sjanser med billige og brannfarlige byggematerialer når jeg pusser opp hjemme.
Derfor har jeg sluttet å bruke byggeskum i dør- og viduskarmer. Da bruker jeg heller vanlige kiler/klosser og karmskruer som kan justerer, og isolerer med steinull.


Tilbake til mj-anlegg-temaet:

Burde vi ikke heller ta en diskusjon på valg av byggemateriale for fjell og tunneler. Jeg synes at markisolasjonsplater er enkle å bygge med. For å lime platene sammen kan man bruke tynne striper med trelim mellom platene. Deet tørker bra etter noen timer så lenge det kommer litt luft til mellom limstripene.
Ellers synes jeg at limpistol med smeltelim er greiere å bruke når man har litt dårlig tid eller at man bygger tynne skall under 5 cm tykkelse.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2010 at 10:30
Jeg har brukt byggeskum fra Biltema. Nå har jeg nettopp testet dette med en lighter av den typen som brenner nesten som en blåselampe. Skummet brenner og smelter så lenge flammen fra lighteren er borti det, men slukker av seg selv når flammen fjernes. Lite røyk men mye lukt.
 
Min konklusjon blir da at treverket i anlegget mitt er vel så brennbart som byggeskummet. Ergo bør man heller ikke bruke tre når man bygger modelltog.
 
Petter Thumbs Down
Back to Top
limatog View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote limatog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2010 at 10:54
Som arkitekt, selvbygger av både hus og MJ, og byråkrat innen plan- og byggesak i 40 år, er det godt å høre at noen fremhever bruken av tradisjonelle tekniske løsninger. Brannsikkerhet synes å blitt mer og mer en salderingspost.
Jeg har i alle år basert landskapsbygge på et skjelett av bølgepappstrimler, limt 3-4-lag av gråpapirbiter på dette skjelettet og deretter mettet overflaten med vanlig snekkerlim. Så former jeg hovedtrekkene med skjøtemasse i 2-3 omganger og metter den siste overflaten med snekkerlim. For en vanlig modulbredde har dette gitt et tynt, billig og stabilt skall for alle tenkelige landskapsdetaljer.
trondle
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2010 at 15:42
Originally posted by ses ses wrote:

Det betyr altså at det tilbys en rekke produkter i byggevareforetningene som egentlig er ulovlig å bruke, dvs. følger ikke gjeldende byggforskrifter?
Avslutningsvis om dette.
Det er en litt for enkel konklusjon å trekke. Situasjonen vil (alltid?) være at det er måten materialene blir brukt på som bestemmer om den ferdige konstruksjonen er lovlig eller ikke.
- Det er lov til å bygge med brennbare materialer på angitt måte
- Det er lov til å bruke plastbaserte materialer på angitt måte
- osv
Det er umulig å gjengi lover, forskrifter og rettledninger her, men selvbyggere anbefales å søke råd i Byggforsk (tidligere NBI) sine byggdetaljblader.
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.