MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hastighetstrinn
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hastighetstrinn

 Post Reply Post Reply
Author
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hastighetstrinn
    Posted: 02 november 2009 at 16:03
Jeg bruker NCE Pro Cab, og dekoderen er en ganske ny Bachmann, en rimelig versjon kjøpt hos NMJ.

Dekoderen er satt inn i en Roco-maskin. Topphastigheten (trinn 28) er helt "over the top." Hastighet 10 virker å gi naturlig makshastighet. I skifting er laveste hastighet forsåvidt grei, men det er rykk når hastighetstrinn endres (fra 0 til 1, 1 -2 , etc.)

Jeg har forsøkt å gå inn i CV-verdiene 9, og 66 til 94 for å endre verdiene slik at hastighetskurven blir langt mer slakk enn det som er inne nå. Problemet er at veri "0" ligger inne for samtlige verdier, og det er dermed svært vanskelig å finne ut hvilke verdier som BØR ligge inne.

Jeg ønsker meg altså en finere overgang mellom trinnene, og en langt lavere makshastighet. Kan noen gi tips? 

Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2009 at 17:58
Hei,
 
Prøv å redusere maks hastigheten ved å sette CV5 til en lavere verdi, f.eks. 100.
 
For å få en jevnere overgang mellom kjøretrinn (den bør bli bedre etter å ha satt CV5) kan du legge på momement med CV3 og 4. Prøv med CV3=12 og CV4=8.
 
Det kan være du er nødt til å gjøre mere for å få en lav minimums hastighet, men prøv dette først.
 
Kai
 
 
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2009 at 19:23
Resultatet ble mye bedre nå, kait. CV5 lå på 42 fra før, så 100 ble imotsatt retning. CV 3 og 4 lå på hhv 8 og 6, så de ble justert med til 4 og 3. Nå er aksellerasjonen mykere, og det tar en stund før topphastighet nås (Selv om det er mye igjen til faktisk topphastighet, som må tilsvare 260 km/t...)

Jeg aner ikke hva det er jeg har stilt på - CV 3, 4 og 5 - hva er dette for verdier?
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2009 at 20:34
Hei,
 
CV5 er innstilling for maksimumshastighet. I praksis setter du hvilket hastighetstrinn som skal være makshastigheten og så flater den ut hastighetskurven mellom denne verdien og null. Hvis CV5 lå på 42 og loket gikk så fort med den, så prøv med CV5=25. Juster verdien til du får en ok toppfart.
 
CV3 er en forsinket akselerasjon og brukes til å simulere tregheten under akselerasjon og gjør overgangen mellom hastighetstrinnene mye mykere. Jo høyere verdi, jo tregere.
 
CV4 gjør tilsvarende for retardasjon og gir en treghet i bremsingen. Jo høyere verdier jo tregere blir det. Jeg synes det er best å ha CV4 lavere enn CV5 slik at bremsingen ikke blir like treg. Prøv gjerne med høyere verdier her. Fungerer utmerket for å simulere tyngre tog.
 
Det finnes også en funksjon på NCE for å sette moment direkte på et lok. Dvs den er på PowerHouse Pro så sannsynligvis er den på PowerCab også. Øverst på kontrollen din så har du en knapp som heter moment. Hos meg så kan jeg sette en verdi fra 0 til 9 som angir momentsettingen for loket. Dvs du kan kjøre loket som vanlig, koble deg til et tog, sette moment til f.eks. 5 og få simulert et tungt tog. Når du kobler fra setter du moment tilbake til 0 og du har tilbake loket slik det var før. Denne bytter ikke ut verdiene i CV3 og CV4.
 
Kai
 
 
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 00:20
Hei Lars. Mjwiki.no har en artikkel om hvordan man tilpasser hastighetsverdiene på lokdekoderen.

 http://mjwiki.no/wiki/Programmering_av_hastighet_p%C3%A5_lokdekodere
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2009 at 19:05
Hei Terje
 
Linken virker ikke hos meg Ouch
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 november 2009 at 19:15
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Hei Terje
 
Linken virker ikke hos meg Ouch


Det virker til å ha sneket seg inn et par mellomrom i linken ovenfor, derfor virker den ikke. Prøv denne i stedet:

http://mjwiki.no/wiki/Programmering_av_hastighet_p%C3%A5_lokdekodere

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2009 at 23:15
Auda. Går litt fort av og til. Takk, Svein.
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.