MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Norsk telefonkiosk
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Norsk telefonkiosk

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
skoTner View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 10 oktober 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote skoTner Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 20:18
Siden mange henger seg på kjøpeønsket, så må jeg også. Kunne virkelig tenkt meg et par av disse selv. Fantastisk sak.
skoTner
Back to Top
Sabeltann View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 08 juni 2009
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sabeltann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 20:58
øh... henger meg på kjøpeønsket Smile ....men er såpass urutinert og frekk(?) at jeg lurer på hva vi snakker om i pris dersom det skulle være aktuellt å ta seg bryet med å lage en serie Embarrassed ? (sånn cirka på hundrelappen) ..må si meg mektig imponert ut fra bildene jeg har sett her..Clap
Back to Top
Torgeir View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 09 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 21:49
Henger meg og på dette prosjektet med bestilling av to stk.

Back to Top
TXP Skåra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TXP Skåra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 22:52
Vi har blitt storkommune i Fredrikstad, Hans! Onsøy ligger innafor bygrensa nå ... og Onsøylista er vel lagt død, tror jeg, så sånn blir det vel for all framtid.
 
Kan jeg også få en telefonboks i 0-skala, i tillegg til de 4 i H0? Vær så snill?!?Wink
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2009 at 08:33
er det mulig og få ca pris på de, de er veldig fine. kan du lage 4 stykk i n og pliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Hafs View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2009
Location: Nårje
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hafs Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2009 at 09:59
Originally posted by oy0173 oy0173 wrote:

er det mulig og få ca pris på de, de er veldig fine. kan du lage 4 stykk i n og pliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis.
 
Det har kommet noen forspørsler i andre skalaer, og det må bli etterhvert. N og Z er betydelig mer krevende å få til . Da blir selv 0,1 mm nysølv for tykt til yttervegger. Lagde for noen år siden en modell i N hvor jeg brukte 0,05 mm messing. "Innmaten" er i alikevel i 0,1 mm NS. Litt skjeiv og uferdig ble den, men bildet viser alikevel at det er mulig. Neida, fyrstikken er ikke juks - det er en helt vanlig fyrstikk.
 
0-folket  står først i køen.
 
Hans fs 
Hans fs
Back to Top
Hafs View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2009
Location: Nårje
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hafs Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2009 at 10:06

Gikk kanskje greit alikevel. Litt fortegning i bildet - kompaktkamera er ikke det beste verktøyet - tiltross for makromuligheter.....



Edited by Hafs - 04 november 2009 at 10:39
Hans fs
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2009 at 10:26
Originally posted by Hafs Hafs wrote:


0-folket  står først i køen.


Herlig.
Og vi er enig om at 0-skala er 1/45?
Back to Top
Hafs View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2009
Location: Nårje
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hafs Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2009 at 10:27
Jepp Håvard
Hans fs
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2009 at 12:12
Hei, jeg bestiller gjerne 2 stykker av telefonkiosken jeg også. Den hører jo med på et hvert anlegg
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2009 at 15:18
Selv om jeg er den lykkelige innehaver av en slik (ubygget) klassisk telefonkiosk allerede, henger jeg meg på og bestiller 2 stk. til.

Denne telefonkiosktypen ble tegnet av Georg Fredrik Fasting i 1932 og første gang satt opp i 1933 på Amerikanlinjens kai i Oslo, kan man lese på Wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/Telefonkiosk. De ble produsert i 9000 eksemplarer fram til 1972. 300 (100?) kiosker er vernet, så noen av de vil fortsatt bli "blant oss" i mange år fortsatt. Dette er derfor et svært brukbart byggverk på ethvert norsk MJ-anlegg som er epokeplassert etter 1933.


Edited by ses - 04 november 2009 at 15:20
Svein S
Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2009 at 16:14
Jeg har også en ubygget liggende et eller annet lurt sted, men hiver meg gjerne på her for 2 til!
Ingen som har planer om produksjon av pølsekiosken som var i salg for noen år siden? (eller "gulbua" som vi kalte den på Bøler)
 
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2009 at 18:19
Originally posted by Hafs Hafs wrote:

Håvard, jeg tipper at det da hadde gjort seg med en litt større kiosk. Med dører til å åpne og slikt. Neste jul kanskje........men arkitekter har vel ikke tid til å bygge selv og da blir slike modeller  fort dyre.  Men du behøver forhåpentligvis ikke vente fullt så lenge på den i 0.
 
Mvh
 


Hei og hjertelig velkommen til forumet, Hans!
Sist gang jeg besøkte deg minnes jeg da så visst at telefonkioskene dine fantes i flere skalaer. Manglet du virkelig til skalaen til Håvard....? He-heSmile
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2009 at 18:29
Originally posted by ØysteinF ØysteinF wrote:

Jeg har også en ubygget liggende et eller annet lurt sted, men hiver meg gjerne på her for 2 til!
Ingen som har planer om produksjon av pølsekiosken som var i salg for noen år siden? (eller "gulbua" som vi kalte den på Bøler)
 

Har ikke Terje Wold noen slike til salg?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Birger View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Birger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2009 at 19:22
Hei. Kaster meg på bølgen og bestiller 2 stk hvis det er mulig.....
Ikke si til min kone hva denne hobbyen koster.....
Back to Top
Gunnar View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 28 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gunnar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2009 at 21:13
Fantastisk initiativ! Ja, her er det bare å kaste seg på. Tar gjerne to telefonkiosker hvis det er mulig.
Gunnar Smile
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2009 at 22:01
Et perfekt tiltak!  Trenger iallefall 2, muligens i markedet for fler, blant annet for klubben.

Edited by Per Einar Orebe - 04 november 2009 at 22:01
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2009 at 22:31
Ja, du må vel ha minst to så du kan snakke med noen.
 
Det samme fant Graham Bell ut da han oppfant telefonen.
 
Petter Wink
Back to Top
Håkon View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håkon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2009 at 12:17
Jeg bestiller 2 også

Håkon
Back to Top
Hafs View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2009
Location: Nårje
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hafs Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2009 at 13:09
Hei igjen,
 
Takk så langt alle sammen. Som tidligere skrevet  hadde det vært fint om dere heller sender en PM når dere vil bestille. Dette er vel et diskusjonforum, kremmervirksomheten er det sikkert ikke alle som ønsker her.
 
Dette har tatt helt av. Tydligvis har det vært et voldsomt "sug" blandt modellbyggere.
 
Hvor ble det av finanskrisa da ? ???? jo,  jeg vet - svineinfluensaen har vel tatt rotta på den....
Hans fs
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2009 at 13:11
Originally posted by Hafs Hafs wrote:

 
Hvor ble det av finanskrisa da ? ???? jo,  jeg vet - svineinfluensaen har vel tatt rotta på den....
Er det ikke noe om at minus og minus blir pluss? En sykdom og en sykdom blir lykke?? LOL
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Hafs View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2009
Location: Nårje
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hafs Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2009 at 13:15
Eller ondt skal ondt fordrive ????
Hans fs
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2009 at 13:30
Originally posted by Hafs Hafs wrote:

Eller ondt skal ondt fordrive ????
Den var nesten bedre den, jaWink
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2009 at 16:11
Da har jeg også sendt melding til Hans om jeg hiver meg på telefonbølgen her. Noen som vet om passende postkasser? De var jo på de fleste stasjoner. Kan vel bruke en svensk variant omdet finnes, og male den rød. Ellers er vel det et resinprosjekt ?
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
Hafs View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2009
Location: Nårje
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hafs Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2009 at 16:58
Originally posted by Kleindorf Kleindorf wrote:

Da har jeg også sendt melding til Hans om jeg hiver meg på telefonbølgen her. Noen som vet om passende postkasser? De var jo på de fleste stasjoner. Kan vel bruke en svensk variant omdet finnes, og male den rød. Ellers er vel det et resinprosjekt ?
 
Ikke nødvendig Dörfchen...........
 
Hänschen
Hans fs
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2009 at 18:11

Et spørsmål fra et av medlemmene vre:   Kommer kiosken i 0 - skala også?

Back to Top
hansu View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 20 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hansu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2009 at 14:04
PM sendt som anmodet Thumbs Up
Hans Utne
(NSB/H0)
Nærbø
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2010 at 14:25
Hvordan går det med telefonkioskene? :-)
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Hafs View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2009
Location: Nårje
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hafs Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2010 at 19:12
Beklager at dette har trukket ut, men pga. av alvorlig sykdom og dødsfall i den nærmeste familie ble en del ting snudd  på hodet. Deretter kom kulda, og siden jeg gjør etsejobben i et uhus hvor det er vanskelig å få opp temperaturen når utetempen er så lav som den har vært i vinter er etsing problematisk. Ikke at jeg fryser, det finnes gode klær, men etsetemperaturen i badet må være 40-50 grader og det er det vanskelig å holde når innetemperaturen er såvidt over null.
 
Det går vel raskt mot lysere tider nå for å si det sånn.......
 
Mvh Hans fs
Hans fs
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2010 at 22:42

Prioriteringsrekkefølgen gir seg selv!

Aldri feil å vente på lysere tider! :-)
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.