MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Norsk telefonkiosk
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Norsk telefonkiosk

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Norsk telefonkiosk
    Posted: 02 november 2009 at 14:26
Hei er det noen som vet om hvor jeg kan få tak i slik fin gammel Norsk rød  telefonkiosk til modelljernbanen??
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2009 at 18:20
Jeg kaster meg på og spør om det samme. Det var en artikkel i MJ-bladet 3/2008 om nettopp den norske telefonkiosken i modell, men det sto ikke stort om hvor man kunne få tak i en. Det eneste treffet jeg finner på nettet er ModellCompagniet, men det ser ut som den butikken er nedlagt.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2009 at 19:40
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Jeg kaster meg på og spør om det samme. Det var en artikkel i MJ-bladet 3/2008 om nettopp den norske telefonkiosken i modell, men det sto ikke stort om hvor man kunne få tak i en. Det eneste treffet jeg finner på nettet er ModellCompagniet, men det ser ut som den butikken er nedlagt.Svein


Den fineste etsede telefokiosken ble lagd av Hans Strømnes.

Dessverre ser Hans Strømnes ut til å ha pensjonert seg som mj-bygger, og jeg tviler vel på om hans utmerkede nysølvbyggesett blir å få tak i.

Selv var jeg så forutseende at jeg kjøpte meg 2 byggesett. Her er det ene:



Det andre ligger trygt lagret i ubygd stand. Og nei, jeg akter ikke å selge det!
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2009 at 20:16
Fantastisk flott den modellen, Håvard!Thumbs Up
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2009 at 21:19
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Fantastisk flott den modellen, Håvard!Thumbs Up


Ja, det er et fantastisk byggesett. Det er etset i nysølv (Litt mer solid enn messing og loddes litt lettere) og kom ferdig malt slik at det var en lek å bygge den. Et trivelig enkvelds prosjekt.

Og tro ikke at det er etsingen det er noe feil med, grunnen til at "TELEFON" teksten ser litt rufsete ut i starten er at lyset i kiosken er litt for sterkt og gjør bildet litt overeksponert rundt de første bokstavene. Se nøye på "O"-en, det er ikke mye materiale som holder "innmaten" på plass!

Hvis Hans Strømnes eller noen som har kontakt med ham leser dette:
Det er definitivt marked for en ny serie av denne kiosken!

Og hva med 0-skala versjonen?

Edited by Håvard H - 02 november 2009 at 21:24
Back to Top
Roarj View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roarj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2009 at 22:24
Hei
 
Jeg kjenner etsekaren godt. Skal tipse ham om ønskene som her er kommet, så får vi se hva som skjer.
 
Mvh
Roarj
Roarj
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2009 at 22:33
Da krysser vi andre fingrene, Roar.....Wink
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
marklintog View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote marklintog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2009 at 22:35
Flott gleder meg allerede.
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2009 at 23:00
Jeg slutter meg til dere andre!
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2009 at 23:04
Slutte meg til eg og!!
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Hafs View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2009
Location: Nårje
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hafs Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 00:53
Hallo alle sammen ! Joda, jeg lever i beste velgående ! Ingen pensjonering enda Håvard !!!! Og fortsatt ikke gift, hverken med noen kvinne eller noen skala ! Jeg tilhører vel gruppen "sesongbyggere"; om sommeren har jeg altfor mye annet å drive med. Men nå er sesongen for modellbygging i gang igjen.  Som noen sikkert vet så kjøpte jeg en datastyrt fres (STEP4) for noen år tilbake, og etter et utall knekte freser begynner nå ting å gå seg til. Mye av tiden har gått med  til å teste hva som er mulig med den, derfor har etsingen blitt litt underprioritert.  Dessuten så er også råvarene langt billigere og mer miljøvennlige så dette er et godt alternativ til etsing selv om det ikke er best til alle oppgaver. Har fått spesiallaget noen stikler (ser ut som en platespillerstift som er klyvd) og som kan gravere laaaaaaangt finere (0,05 mm) og mer presist enn hva som er mulig med etseteknikk.
 
Om jeg skriver for mye om telefonkiosken her så blir det vel kanskje betraktet som reklame og kommersialisme, men jeg skal ta et ordentlig "sjau" i løpet av denne måneden. Ellers så blir det neppe så mye annet salg, til det er det for mye annet å gjøre.
 
Og Håvard; husker fortsatt det trivelige møtet vi hadde på Løkken ! Har ikke glemt 0-skala og dine flotte modeller heller ! Men i denne skalaen og større må man skru til detaljeringsgraden enda noen hakk skal det være noen vits synes jeg.......har gjort en slik prøve i S-skala men konstruksjonen ble for omstendig. Prøver igjen. 
 
God natt til alle som fortsatt sitter ved PC"en !
 
Mvh Hans Flågen Strømnes
Hans fs
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 01:17
Originally posted by Hafs Hafs wrote:

Hallo alle sammen ! Joda, jeg lever i beste velgående ! Ingen pensjonering enda Håvard !!!! Og fortsatt ikke gift, hverken med noen kvinne eller noen skala !


Meget trivelig med et livstegn fra den kanten!
Ser frem til å se resultater av dine eksperimenter med fresing.
Har litt erfaring med slikt selv, så om du starter en egen tråd har jeg kanskje noe å bidra med.

Ellers er det helt klar på tide med et "Vårslepp" igjen.
Kommer tilbake til det, nå er det natten...
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 06:11
For ordens skyld: "Sign me up" for et par telefonkiosker, dersom du teller tilbakemeldinger her.  Har også en ferdig bygget; men den er så lekker å se på og enkel nok for mine fomlefingre å bygge at jeg gjerne tar flere, dersom du lager ny serie.
 
MVH
 
Morten M
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
Back to Top
karsten View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 27 februar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote karsten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 07:43
Jeg  er også interessert.

Mvh
Karstein L
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 07:51
Det hadde jo bare vært helt topp hvis det kom en ny serie av disse ja!Thumbs Up Stiller meg i kø sammen med de andre.Smile

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 09:05

Utrolig flotte telefonkiosker! Eg merka meg at du etsa dei i nysølv, og at materialkostnadene var høge. Har noe slikt materiale på rull, det er 25mm bredt og ca.0,12mm tjukt. Er mye stivere enn messing, men og sprøere, egner seg ikkje til 90€ knekking.

Oddvar O 
Gospeltrain
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 10:33
Jeg kjøper gjerne et par. Noe mer norsk enn dette fins neppe!
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
Hafs View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2009
Location: Nårje
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hafs Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 10:50
Jeg har kjøpt disse nysølvplatene i Tyskland (Saemann) og de var ferdig påført fotolakk. Det er noe  klin å påføre slik selv og dessuten få det jevnt påført uten støv. Men Oddvar, du må etse brettekanter evt. +perforering for å kunne brette i 90 grader, da går det lekende lett. Joda, jeg skal lage en ny serie i et nytt etsesjau i løpet av denne måneden. Det kan hende at etseplatene jeg fortsatt har er for gamle og at jeg må bestille nye, så det  kan bli en forsinkelse der. Enkleste er vel om alle interessert sender en PM eller ? Blir vel snart sperret pga. reklame nå......
Hans fs
Hans fs
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 10:52
Har du tenkt på å heller få det etset proft?  Da slipper du dette etsesølet selv.  Du kunne fått mange telefonkisoker inn på en plate.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Hafs View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2009
Location: Nårje
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hafs Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 11:17
Har regnet på det ja, men siden jeg stort sett etser til privat bruk i små serier er det ikke så aktuelt. Dessuten så er det litt spesialbehandling etter fjerning av fotolakken på denne kiosken som jeg ikke ville ha fått dersom jeg satt bort denne jobben. For andre oppgaver i tykkere plater derimot (> 0,3 mm) er det absolutt noe å tenke på.  Det blir ikke lenger så mye søl ved selve etsejobben. Har lagd meg utstyr som stort sett unngår dette. Om noen har lyst til å se hvordan det hele foregår så er det bare å komme ! Ingen store hemmeligheter her.....
 
Mvh Hans fs
Hans fs
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 11:21
Om jeg er engang østpå så hadde det vært kjekt å titte innom å se på både utstyret og ting du har lagetSmile
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Hafs View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2009
Location: Nårje
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hafs Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 11:29
Og stedet er Råde i Østfold, en grønn oase midt i mellom all betongen, dvs. Moss, Fr.stad og Særp.
 
Velkommen !
 
Mvh Hans fs
Hans fs
Back to Top
hansu View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 20 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hansu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 15:48
For å bekrefte interessen, også på Vestlandet.
Hans Utne
(NSB/H0)
Nærbø
Back to Top
TXP Skåra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TXP Skåra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 16:05
Nei, nå må jeg protestere, Hans! Det er ikke mye betong i min del av Fredtrikstad! Men sjø, jorder, skau og annet herlig. Og midt gjennom det hele går en jernbane! Kan ikke bli bedre!
 
PS! Tar gjerne 4 telefonkiosker jeg og!
 
Åsmund.
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 16:30
Snakker vi årets julegave her?
Må vel ha et par stykker selv!

Et gratis tips: Arkitekter digger den lille røde rått.
En annonse i Arkitektnytt kunne helt sikkert gitt endel salg.
Årets firmagave!

-H
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 17:11
Originally posted by Hafs Hafs wrote:

Jeg har kjøpt disse nysølvplatene i Tyskland (Saemann) og de var ferdig påført fotolakk. Det er noe  klin å påføre slik selv og dessuten få det jevnt påført uten støv. Men Oddvar, du må etse brettekanter evt. +perforering for å kunne brette i 90 grader, da går det lekende lett. Joda, jeg skal lage en ny serie i et nytt etsesjau i løpet av denne måneden. Det kan hende at etseplatene jeg fortsatt har er for gamle og at jeg må bestille nye, så det  kan bli en forsinkelse der. Enkleste er vel om alle interessert sender en PM eller ? Blir vel snart sperret pga. reklame nå......
Hans fs
Tror ikke du blir sperret av det...
 
Clap
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Hafs View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2009
Location: Nårje
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hafs Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 17:15
Men kjære Åsmund da, du bur jo i Onsø" ente i Freksta" !!!! Var glad for det for det er også en del av samme oase !  En ting til; FFK med bluesmusikk ??? trodde det var "Blasmusik" til fotballkamper jeg........
 
Huff, der sporet visst toget av gitt.......
 
Hafs
Hans fs
Back to Top
Hafs View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2009
Location: Nårje
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hafs Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 17:20
Håvard, jeg tipper at det da hadde gjort seg med en litt større kiosk. Med dører til å åpne og slikt. Neste jul kanskje........men arkitekter har vel ikke tid til å bygge selv og da blir slike modeller  fort dyre.  Men du behøver forhåpentligvis ikke vente fullt så lenge på den i 0.
 
Mvh
 
Hans fs
Back to Top
*Henning View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote *Henning Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 17:21

Hei.

Mulig det er litt frekt å spørre, men om dette er noe som produseres for salg henger jeg meg gjerne på. For den var utrolig flott. Stiller meg i køen jeg.
 
Mvh Henning
Back to Top
Hafs View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2009
Location: Nårje
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hafs Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 18:36
Originally posted by *Henning *Henning wrote:

Hei.

Mulig det er litt frekt å spørre, men om dette er noe som produseres for salg henger jeg meg gjerne på. For den var utrolig flott. Stiller meg i køen jeg.
 
Mvh Henning
 
 
Selvsagt ikke, bare send meg en PM så ordner det seg.
 
Mvh
Hans fs
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.