MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - airbrush
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

airbrush

 Post Reply Post Reply
Author
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: airbrush
    Posted: 01 november 2009 at 17:14

Jeg skal nå etter at jeg har funnet ut at airbrush er tingen tenkt og investere i en bedre airbrush en den billigste på biltema jeg fikk en jul noen år tilbake. Har tenkt på den fra jula til 349,-(den under) til Evolution sin til 1795,-(bilde 2)

 
har også tenkt på og kjøpe settet til kreativ med sprøyte, maling og kompressor.(bilde under)
 
Trenger også en kompressor som ikke bråker og ikke koster kjorta.
kompressoren som er med i settet til kreativ trur jeg er godt egnet til mitt bruk.
 
Denne tråden er laget forde jeg ikke vet hva jeg trenger og om det er verd det.
takker for alle svar og anbefalinger som de erfarene mjerne som farter på disse sider.
 
hilsen øystein lb
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2009 at 10:16
Originally posted by oy0173 oy0173 wrote:

Jeg skal nå etter at jeg har funnet ut at airbrush er tingen tenkt og investere i en bedre airbrush en den billigste på biltema jeg fikk en jul noen år tilbake. Har tenkt på den fra jula til 349,-(den under) til Evolution sin til 1795,-(bilde 2)



Litt gammelt innlegg dette, men om du ikke har investert ennå så anbefaler jeg deg å sjekke litt hva du kan finne på utenlandske nettbutikker.

Jeg kjøpte meg en Iwata Revolution HP-CR Gravity Feed Airbrush fra en nettbutikk i USA (http://www.merriartist.com/), og den kom seg på $96.90 inkludert frakt. Det ser ut til at en slik koster 1100-1200 i Norge, så jeg tror dette var et ganske bra kjøp.

En Evolution Silverline Solo koster hos Kreativ.no kr. 1269,- Hos merriartist koster den ca. $131.,- ink. porto. Med moms og gebyr blir dette rundt 1050,- nok, så her er det ikke så mye å spare på å kjøpe fra USA.

Kompressor tror jeg vil koste så mye i frakt at det ikke blir lønnsomt kjøpe fra USA.

Jeg kjøpte Sil-air kompressor fra NMJ, til 2995,- tror jeg det er et godt kjøp. Porto var bare en hundrelapp. Anbefales.

Kreativ.no er sykt dyre på kompressorer, de selger nøyaktig den samme kompressoren (under Hansa-merkenavnet) som NMJ til 4399,-.



Edited by Håvard H - 27 desember 2009 at 10:17
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2009 at 11:10
Originally posted by oy0173 oy0173 wrote:

Jeg skal nå etter at jeg har funnet ut at airbrush er tingen tenkt og investere i en bedre airbrush en den billigste på biltema jeg fikk en jul noen år tilbake. Har tenkt på den fra jula til 349,-(den under) til Evolution sin til 1795,-(bilde 2)

 
har også tenkt på og kjøpe settet til kreativ med sprøyte, maling og kompressor.(bilde under)
 
Trenger også en kompressor som ikke bråker og ikke koster kjorta.
kompressoren som er med i settet til kreativ trur jeg er godt egnet til mitt bruk.
 
Denne tråden er laget forde jeg ikke vet hva jeg trenger og om det er verd det.
takker for alle svar og anbefalinger som de erfarene mjerne som farter på disse sider.
 
hilsen øystein lb
 
Hei, jeg har det nederste airbrush settet, og det fungerer veldig bra til smussing av vogner, lok osv. Kompressoren er veldig stillegående, men har et minus, dersom du bruker kompressoren over lengre tid, så begynner det å danne seg dugg inni slangen da det ikke er vannutskiller på den. Når jeg er ferdig med det jeg skal ha gjort så henger jeg opp slangen slik at duggen tørker. Hvis du skal ha en airbrush som ikke tar så mye plass og skal kun bruke den til smussing og små lakkeringer så anbefaler jeg den denne. Hvis du skal ha den til litt annet bruk også så har www.clasohlson.no kompressorer til en billig penge som er lette å bruke. Håper dette var til hjelp, Lykke Til
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2009 at 09:42
påenget med settet er at da er både sprøyte, kommpressor og slange, og de andre tingene du trenger. det med vann i slangen er et vanlig problem dersom du ikke har en vannutskiller, noe som er ikke så hakkende gærli dyrt.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2009 at 12:30
Originally posted by oy0173 oy0173 wrote:

påenget med settet er at da er både sprøyte, kommpressor og slange, og de andre tingene du trenger. det med vann i slangen er et vanlig problem dersom du ikke har en vannutskiller, noe som er ikke så hakkende gærli dyrt.
 
Den koster kr79.90 på Biltema!Smile
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2009 at 11:12
Hei!
 
Originally posted by oy0173 oy0173 wrote:

har også tenkt på og kjøpe settet til kreativ med sprøyte, maling og kompressor.(bilde under)
 
Hva er adressen til hjemmesiden til "Kreativ", eller til butikken?
Og hva koster kr. 79.90,- hos Biltema? - Vannutskilleren, kompressoren eller selve airbrush"en???
 
Originally posted by rosenblad rosenblad wrote:

 Den koster kr79.90 på Biltema!Smile
 
 
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2009 at 12:01

link til kreativ er her:http://www.kreaktiv.no/

jeg har tydet det sånn at vannutskilleren koster 79,90 på biltema


Edited by oy0173 - 31 desember 2009 at 12:02
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2010 at 16:04
Originally posted by oy0173 oy0173 wrote:

link til kreativ er her:http://www.kreaktiv.no/

jeg har tydet det sånn at vannutskilleren koster 79,90 på biltema
 
Det stemmer ja. Når det ble sagt "en vannutskiller, noe som er ikke så hakkende gærli dyrt" trodde jeg det var ganske innlysende at det dreide seg om vannutskilleren.
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2010 at 16:14
Hei!
 
Dersom man skal vurdere en airbrush, burde man vel kanskje ta Herpas "plug-and-play"-system nytt av fjordåret med i vurderingen. Den virker brukervennlig, billig, og svært enkel å rengjøre. Det eneste forbedringspotensialet jeg ser sånn omgående er at den later til å være "single-action", hvor "double-action" hadde vært å foretrekke. Jeg har selv ikke prøvd denne, og lurer på om dette er ett produkt vi kan forvente å finne hos norske forhandlere etterhvert?
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2010 at 07:34
Heisan .
Helt ny på dette med airbrush.
Hva slags maling kan man bruke med disse sprøytene, og kan de brukes til fxs. maling av stammer på trær eller fargesjateringer på gress som er lagt.
Eller er det mest egnet til å smusse tog og vogner.
Har den dere ikke snakker så godt om fra Chlas Ohlson. Klarer ikke helt å få den til å virke med uttynnet vannfarge. Virker ok hvis jeg bare bruker vann, men med farge er det dårlig.
Forslag mottas med takk.
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2010 at 09:07
Heisann !
 
Har prøvd meg litt med airbrush, men er definitivt ikke erfaren, men kan anbefale at du kjøper acrylfarger beregnet for airbrush, f.eks. disse:
 
Kan med fordel vannes ut litte grann, og heller legge flere lag.
 
Har selv akkurat kjøpt den enkle modellen til Clas Olson, og den fungerer utmerket:
Bruker en relativ enkel modell på airbrush fra Biltema, og den fungerer faktisk bra:
 
Dersom jeg bruker andre acryl vannbasert farger, er det viktig at jeg vanner godt ut, eller så blir ikke "dusjen" bra.
 
Viktig at ikke malingblandingen er for tykk og at dysen på airtbrushen er renset skikkelig.
Du får prøve deg frem, men min erfaring er at det er en fordel å bruke ferdige airbrush farger Wink
 
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2011 at 02:04
Hei!
 
Originally posted by Roger Roger wrote:

Dersom man skal vurdere en airbrush, burde man vel kanskje ta Herpas "plug-and-play"-system nytt av fjordåret med i vurderingen. Den virker brukervennlig, billig, og svært enkel å rengjøre. Det eneste forbedringspotensialet jeg ser sånn omgående er at den later til å være "single-action", hvor "double-action" hadde vært å foretrekke. Jeg har selv ikke prøvd denne, og lurer på om dette er ett produkt vi kan forvente å finne hos norske forhandlere etterhvert?
 
 
Vet noen om det er noen norske forhandlere som fører denne?
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2011 at 18:42
Idag ankom to skjønnheter m hhv 0,2 og 0,35 mm brystvidde.:



Og her sammen med storebror, min trofaste Sagola 0,5mm.


Nå gjenstår bare å bygge ny lakkeringsboks. Det er så smått påbegynt, dvs plassen er ryddet så det er bare resten tilbake å bygge.
Terje V.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.