MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Opplev FREMO på Gardermoen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Opplev FREMO på Gardermoen

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Opplev FREMO på Gardermoen
    Posted: 29 oktober 2009 at 22:01
Skårerbanens venner har tidligere invitert til FREMO treff i flysamlingen på Gardermoen.
 
 
Moduler, materiell og deltagere er påmeldt og alt er klart for en fantastisk helg.  MJ interesserte som ønsker et innblikk i hva FREMO dreier seg om kan komme innom i flysamlingens åpningstid, betale inngangsbillett (til flysamlingen) og se anlegget, stasjonsmestere og lok- og togførerer i aksjon.
 
Alt skues fra utsiden mens de påmeldte FREMO medlemmene opererer fra innsiden av anlegget.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2009 at 20:28
Er det så at man som tilskuer kun har adgang i museets åpningstid? Hva er isåfall den? 12-16?
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2009 at 23:43
Det er korrekt, men for at alle deltagere skal komme seg hjem i skapelig tid på søndag, begynner vi nok nedrigging i 14 tiden.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2009 at 19:46
Svein Sando har lagt ut bilder fra treffet her:
 
 
 
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
skoTner View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 10 oktober 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote skoTner Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2009 at 19:51
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Svein Sando har lagt ut bilder fra treffet her:
 
 
 

Åpent kun for medlemmer av NJK :S
skoTner
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2009 at 20:09
Her er noen bilder fra det pågående Fremo-treffet på Gardermoen denne helga. Det er åpent på Flymuseet kl 11-14 for gjester for å bese hvordan et slikt Fremo-treff gjennomføres.







Edited by ses - 31 oktober 2009 at 20:36
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 08:08
Flere bilder fra det pågående treffet.

Rise stasjon, bygget av Arendalsfolka, deltar på treffet:



Sjefskontrollør Kai Solvei overvåker det hele, blant annet et godstog med 31b-lok:

Svein S
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 12:14
Originally posted by skoTner skoTner wrote:

Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Svein Sando har lagt ut bilder fra treffet her:
 
 
 

Åpent kun for medlemmer av NJK :S

Anbefaler deg å bli medlem av NJK. Der får du adgang til en del nyttig info om forbildene til modellene. I tillegg har de flere utflukter med veterantogene slik at man kan studere detaljene nærmere.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 12:26
Her er noen av bildene mine fra visitten i går:











Jeg har flere og større bilder i fotoalbumet mitt her. Kjekt om modulbyggerne kan sende meg en PM med litt info om sine respektive moduler og hvilke bilder det er snakk om, slik at æren tilfaller de rettmessige personerWink. Masse lækkert å se på selv om jeg ikke kom innenfor sperringene, tror jeg må melde meg på selv neste gang...LOL

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Herman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Herman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 13:26
Originally posted by skoTner skoTner wrote:


Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Svein Sando har lagt ut bilder fra treffet her:
 


 

 

Åpent kun for medlemmer av NJK :S


Prøv: http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=0&modul=innlegg&innl=32333&rom=54
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 13:31
Som helt fersk innen modelljernbane tok jeg turen innom FREMO på Gardermoen i går..

Jeg må innlede med å si at det var en liten skuffelse for meg. Sperringene gjorde at man fikk sett anlegget på litt avstand, noe jeg selvsagt kan forstå! Men med sperringer kun på ene siden av anlegget, og ingen mulighet for å komme seg til andre siden var det svært lite man fikk sett.

Heller ingen informasjon om hva FREMO faktisk er eller hvordan det fungerer rent praktisk. En informasjonsplakat kunne kanskje vært satt opp? En kontaktperson eller lignende som kunne svare på spørsmål fra interesserte?

For meg ble det å stå utenfor sperringene og se, for det meste på kun 10-12 moduler, ettersom resten var for langt unna.. Dessverre.. For jeg mener jeg øynet en fantastisk bro med mer på noen av modulene lengre inn?
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 13:45
FREMO treffene er som oftest ikke åpen for publikum.  Dette er et treff for påmeldte der alle har en oppgave i å betjene stasjoner og kjøre tog.  Vi har allikevel åpnet anlegget på Gardermoen for beskuelse for publikum slik at de kan se modelljernbane i drift samtidig som de besøker flysamlingen.  Vi tar hintet om at det kanskje skulle ha vært mer informert om anlegget og hva FREMO dreier seg om, men oppfordrer samtidig interesserte til å melde seg på treff.  For en påmeldingsavgift får man to inspirerende og lærerike dager sammen med mange hyggelige Fremoister og med god mat og drikke.

Edited by Morten Jacobsen - 01 november 2009 at 22:13
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 14:24
Jada, jeg skal nok ta litt selvkritikk også, men det er litt "vanskelig" å melde seg på noe man ikke helt vet hva er! Samtidig som man ikke har noe materiell å stille med!
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 15:12
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]Jada, jeg skal nok ta litt selvkritikk også, men det er litt "vanskelig" å melde seg på noe man ikke helt vet hva er! Samtidig som man ikke har noe materiell å stille med!
Som nevnt tidligere så trenger man ikke stille med materiell eller modeuler for å være med på treff!!Clap
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 18:38
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]Jada, jeg skal nok ta litt selvkritikk også, men det er litt "vanskelig" å melde seg på noe man ikke helt vet hva er! Samtidig som man ikke har noe materiell å stille med!
 
Jeg skjønner godt at det er en terskel å bli med på arrangement som i utgangspunktet ikke er åpne for alle dersom man ikke har en bekjent som skal dit.
Du har i alle fall en mulighet til:  I  Kristiansand om 14 dager.  Vi har masse plass og vil gjerne ha flere på besøk!
Noen av modulene og en del av folkene vil du se igjen der.  Send meg gjerne et PM om du er interessert.
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 18:43
Det skulle jeg gjerne, men har ikke mulighet den helgen :-(
ace@samlerforumet.net
Back to Top
AKPe View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 21 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 111
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AKPe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 19:29
Jeg var også innom treffet i år som i fjor og må jo bare si at det hadde ikke blitt mer publikumsvennlig. Det er mulig at det ikke er et poeng å ha det publikumsvennlig, men hvis det er så kunne man vel snudd modulene nærmest publikum, nå så man jo mest baksiden. Og da blir opplevelsen en klokke som går fort og tog som snirkler seg langs sporene. Jeg tror det haddde vært like greit å si at dette ikke er åpent for publikum.
akp
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 22:24
Originally posted by AKPe AKPe wrote:

Jeg var også innom treffet i år som i fjor og må jo bare si at det hadde ikke blitt mer publikumsvennlig. Det er mulig at det ikke er et poeng å ha det publikumsvennlig, men hvis det er så kunne man vel snudd modulene nærmest publikum, nå så man jo mest baksiden. Og da blir opplevelsen en klokke som går fort og tog som snirkler seg langs sporene. Jeg tror det haddde vært like greit å si at dette ikke er åpent for publikum.
 
Jeg beklager at du hadde en negativ opplevelse og at du som følge av denne opplevelsen mener at  anlegget ikke skulle ha vært åpent for publikum. 
 
Normalt sett er heller ikke FREMO treff åpent for publikum.  Det er et arrangement av og med MJere med spesiell interesse for FREMO, og som selvfølgelig er åpen for deltagelse for de som er nyskjerrige på denne delen av hobbyen vår.
 
Jeg vi også tillegge at siden vi arrangerer treffet på flysamlingen, må vi la anlegget være åpent for beskuelse (fra utsiden) for det publikumet som allerede skal se på samlingens mange fly.  Vi står midt blandt dem.  Vi fikk da også mange positive tilbakemeldinger fra publikum. 
 
mvh
 
Morten Jacobsen
(som denne gangen uttaler seg som medlem av "Skaarerbanens venner" og ikke som formann i MJF)
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 22:43
Originally posted by AKPe AKPe wrote:

Jeg var også innom treffet i år som i fjor og må jo bare si at det hadde ikke blitt mer publikumsvennlig.
Nå har vel Morten J allerede svart deg, men jeg stusset bare litt på den første setningen din: Hvis du var til stede som publikum i fjor, så må du jo ha fått en viss peiling på hva Fremo dreide seg om, for selv med mye av anlegget skjult burde det være mulig å få litt innformasjon ut av noen av deltagerene da.
 
Så om du var til stede i fjor, og ikke meldte deg som deltager i år så virker jo det som du konkluderte med at Fremo ikke var noe for deg. Men samtidig må du jo da og ha visst nogenlunde hva som ville møte deg når du tok turen i år igjen?
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 22:48
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

FREMO treffene er som oftest ikke åpen for publikum.  Dette er et treff for påmeldte der alle har en oppgave i å betjene stasjoner og kjøre tog.  Vi har allikevel åpnet anlegget på Gardermoen for beskuelse for publikum slik at de kan se modelljernbane i drift samtidig som de besøker flysamlingen.  Vi tar hintet om at det kanskje skulle ha vært mer informert om anlegget og hva FREMO dreier seg om, men oppfordrer samtidig interesserte til å melde seg på treff.  For en påmeldingsavgift får man to inspirerende og lærerike dager sammen med mange hyggelige Fremoister og med god mat og drikke.
 
Dette svaret mitt har skapt reaksjoner og MJF har via "kontaktskjema" på www.mjf.no fåt følgende anonyme henvendelse:
 
Et forunderlig svar Morten Jacobsen fra styret gir den
nyinteresserte A(c)e på forumtråden fra Gardermoentreffet. Fritt oversatt:
"Bare du betaler full påmelding så har vi mere tid til deg og skal vise
deg mere MJ." Hvordan i all verden skal vi få unge mennesker med dårlig
råd interesserte i hobbyen vår når voksenpersoner har en slik innstilling
til dem?

 
Det er viktig å presisere at FREMO treffet ikke er et arrangement av i regi MJF.  FREMO har tysk utspring og har en norsk organisering av FREMO interesserte i FREMO-Norge.  Arrangementet som sådan ble planlagt og gjennomført av "Skaarerbanens venner", en lokal klubb som bygger moduler og materiell etter FREMO standarden (og som har det lærerikt og hyggelig sammen).  Som medlem i NJK, Skaarerbanens venner, FREMO-Norge, en annen lokal klubb og som formann i MJF er lett å blande rollene.  Hittil i denne tråden har jeg uttalt meg som FREMO entusiast og medlem i Skaarerbanens venner.
 
Som formann i MJF må jeg si jeg er enig at vi som voksenpersoner må ta oss tid til ungdom som ønsker seg inn i hobbyen, og som ikke har den samme økonomien som oss som har holdt på en stund.  Det gjør vi da også ved å bruke masse av fritiden vår til utgivelse av MJ bladet og til driften av dette nettstedet.  Likeledes er det vårt mål at flere unge skal få muligheten til grunnopplæring i MJ gjennom lokale klubber i nærheten av der de bor.  MJF satser derfor på støtte til etablering av lokale klubber.
 
Når det gjelder akkurat dette arrangementet må arrangørene  faktisk forvente en viss kunnskap om MJ fra de som deltar og de er avhengige av finansiering for å få arrangementet til å gå rundt.  Når anlegget er satt opp (tok hele fredagen) er det liten tid til å ta inn uinnvidde i anlegget.  Alle er opptatt med å drifte stasjoner eller å kjøre tog (som ofte består av svært dyrt materiell).  I pauser tar vi oss allikevel tid til å snakke med publikum.  Jeg har blandt annet vist en Mj interessert far og sønn rundt i anlegget på slutten av sesjonen i dag.
 
Men slike FREMO aktiviteter er altså normalt ikke åpne for publikum.  Gardermoen er et unntak.  Allikevel finnes det mange møteplasser der vokesnpersoner kan bruke av sin kunnskap og erfaring for å lære opp unge MJere. 


Edited by Morten Jacobsen - 01 november 2009 at 22:50
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 23:02
Det kan jo og være viktig å understreke at det var flere yngre deltagere på treffet. Både "gamle kjente" og ferske ansikt av yngre årgang var å se, og inntrykket og tilbakemeldingene jeg hørte var hvertfall utelukkende positive.
 
Og poenget Morten forsøker få frem er vel ikke av økonomisk art, men mer det at FREMO er både en stemning og en aktivitet som ikke kan forstås ved å stå utenfor et gjerde og se på. man må melde seg på slik at man kan delta aktivt for å se hva det dreier seg om.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
AKPe View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 21 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 111
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AKPe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 23:26
Joda, jeg har en god forståelse av hva FREMO er og står for. Etter at jeg besøkte treffet ifjor skrev jeg også et innlegg som ble besvart med at man godt kunne tenke seg å forandre på lay-out etc for å lage det mer publikumsvennlig. Jeg ble derfor litt skuffet da så ikke hadde skjedd. Men greit nok, FREMO er for FREMOfolk og så lar jeg det bli med det.
akp
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 23:34

Og hva er "FREMOfolk"?

Det er personer som ønsker å delta i trafikkspill. De utspill som er kommet her i kveld om Gradermotreffet får meg til å tenke på tilskuere til en fotballkamp som er skuffet over at de ikke fikk komme ut på banen mens kampen var igang. . . . . . .

FREMO-treff er og blir en deltagersport. Har du virkelig lyst til å vite hva det dreier seg om tar du kontakt med arrangør i forkant og melder din ankomst. Da får arrangør tid til å forberede din ankomst og du får anledning til å tusle rundt overalt og se og stille spørsmål. Du kan til og med få anledning til å delta om du vil.

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2009 at 00:50
Originally posted by AKPe AKPe wrote:

Joda, jeg har en god forståelse av hva FREMO er og står for. Etter at jeg besøkte treffet ifjor skrev jeg også et innlegg som ble besvart med at man godt kunne tenke seg å forandre på lay-out etc for å lage det mer publikumsvennlig. Jeg ble derfor litt skuffet da så ikke hadde skjedd. Men greit nok, FREMO er for FREMOfolk og så lar jeg det bli med det.
 
Layouten ble faktisk endret fra i fjor, ved at hovedlinjen ,med Bjørnlia, gikk forbi hele publikumssiden i år. Men i mangel av vogner, så kom det kanskje ikke så mange tog som forventet.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2009 at 12:17
Morten.
 
Synes svaret ditt er meget godt!!Clap
Selv så var jeg med på å sette opp FREMO på den messa som var på Voll. Der hadde vi ca 20-25m med moduler. Det er her vi virkelig har mulighet til å vise oss fram og svare på spørsmål fra publikum.
Gardermoen er som beskrevet et Fremotreff med "publikum tilgang". Det er da begrenset hva som kan beskues.
Som Morten nevner er ikke FREMO noe som er publikumsvennlig. Det er som regel i gymsaler, haller og bedehus slikt blir arrangert. Og da lukket for publikum med unntak. De treff jeg har vært på så er det kun evt aviser/TV og spesiellt inviterte som kommer inn.
På et treff som Gardermoen burde det kanskje stå litt info om FREMO og hva det består av på en plakat. Og det burde være en mann eller 2 som kan svare på spørsmål fra publikum, men dette er da helt opp til arrangøren. Det er da min lille mening.Confused
Kan bli mer skriverier av dette, men det er viktig at folk får vite mer om FREMO. Og at det ikke blir tatt helt ut av sammenheng.
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
*Henning View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote *Henning Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2009 at 18:56
Hei
Jeg er også helt fersk innen MJ (om vi ser bort fra banen pappa lagde til meg når jeg var guttunge). Men har jo kikket litt rundt på nettet, bla her inne. Det var her jeg fant ut om treffet. Tok derfor turen innom på lørdag. Hadde vel ventet meg noe mer, men kan ikke si jeg ble skuffet likevel. Modulene kunne kanskje vært satt opp slik at man kunne gå rundt hele på utsiden men det hadde vel med plassen å gjøre regner jeg med. Det er det kanskje mulig å gjøre noe med til en annen gang, jeg mener all den tid treffet arrangeres i et "offentlig rom".
Men det var jo ikke akkurat vanskelig å komme i kontakt med folk der. Snakket en lang stund med en hyggelig stasjonsmester på Nittedal Stasjon som "tegnet og fortalte". Greit nok, dere kunne sikkert laget en liten folder eller noe som forklarte publikum FREMO er men jeg tror vel de fleste som var innom hadde en anelse om hva dette går ut på. Og er man nyskjerrig er det vel bare å spørre? Besøkende på flymuseet kom vel strengt tatt for å se på flyene og brøy seg vel kanskje ikke like mye om tog. Måtte være barna da i så fall.
Jeg forstår veldig godt at dere ikke ønsker hvermannsen inne blant moduler og utstyr. Hvilket kaos ville det fort bli. Fort gjort at noe går i gulvet også. (Synes kanskje beina på modulene deres var litt i spinkleste laget)Shocked men regner med at det er prøvd utSmile.
Som sagt, jeg reiste ikke hjem skuffet. Kanskje jeg finner på å prøve meg på å bygge en modul etterhvert også.
 
Mvh Henning
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 09:07
Originally posted by *Henning *Henning wrote:

... Besøkende på flymuseet kom vel strengt tatt for å se på flyene og brøy seg vel kanskje ikke like mye om tog. Måtte være barna da i så fall. ...


Ja, det er vel det folk flest tenker om MJ-ere - at vi er forvokste unger som ikke burde vært der vi er med vår interesse. Men fly skal liksom være mer voksent.....


Svein S
Back to Top
*Henning View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote *Henning Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 16:37
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by *Henning *Henning wrote:

... Besøkende på flymuseet kom vel strengt tatt for å se på flyene og brøy seg vel kanskje ikke like mye om tog. Måtte være barna da i så fall. ...


Ja, det er vel det folk flest tenker om MJ-ere - at vi er forvokste unger som ikke burde vært der vi er med vår interesse. Men fly skal liksom være mer voksent.....


Jeg velger å lese dette med ironisk fortegnSmile. For det er ikke ment som noe nedverdigende utsagn fra min side. (Da ville jeg vel snakket ganske stygt om egen gryende interesse i samme setning). Påpekte bare at de som kom innom museet for å se på fly, uten å vite om at det engang var et annet arrangement der, kanskje ikke var like interessert i MJ. Da kunne det sikkert vært ok med en liten folder med litt info. (Kunne kanskje fått fler interessert). Barn synes vel både tog og fly er spennende og fikk en ekstra stor opplevelse av å oppleve MJ når turen var ment for å se fly.  
Og jeg reiste hjem igjen (etter en god stund) uten å være verken skuffet eller mindre interessert.
 
 
Mvh Henning
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 16:58
Det var nok litt ironisk fra min side, men ikke helt. For det er virkelig mange slike holdninger ute og går. Selv opplevde jeg dette fra mitt eget opphav denne helga, som burde vite bedre. Jeg viste bilder til mine foreldre fra Gardermotreffet, og så overhørte jeg senere på kvelden en kommentar fra min mor (90) til min far (96) som ikke var ment for mine ører: "Tenke seg til. Voksne menn som driver og leker seg som barn..."

Nå er ikke det å leke noe mindreverdig eller u-voksent i mine øyne, men det er nok det i min mors. Den som ikke leker som voksen, blir heller ikke ordentlig voksen, tenker nå jeg: http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?nid=1&vis=280&uv=1

En annen sak er at jeg ville heller ikke være så sikker på at de som dro til flymuseet ikke også kunne være interessert i jernbane. Det er påfallende mange som når de er interessert i ett transportmiddel, også har sans for andre transportmidler. På NJKs forum hender det rett som det er at diskusjoner også tar utstikkere til både buss, båt og fly, med bifall fra mange.

[Avsnitt nr. 2 lagt til kl 1703]


Edited by ses - 03 november 2009 at 17:02
Svein S
Back to Top
*Henning View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote *Henning Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 17:15

Puh. Det var godt å høre. Fryktet jeg tråkket noen på tærne å det var ikke meningen. For jeg synes som sagt jeg følte meg velkommen.Smile

Mvh Henning
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.