MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - nummer på vogner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

nummer på vogner

 Post Reply Post Reply
Author
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: nummer på vogner
    Posted: 23 oktober 2009 at 22:44
Jeg tenkte på at feks G2 vognene nå begynner å bli en del av i FREMO så om de som er aktive her inne kan ligge ut nummerene på diverse vogner som de vet er reserverte, og ledige så kan man jo kansje reservere nummere til seg selv. Og da slipper jo man at det er 3 vogner med samme nummer på trafikkk spilleneSmile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2009 at 23:02
En liste for rullende materiell i perioden 1954-1966 som representerer plateskiltene er under arbeid. Denne vil i praksis også ta med seg vogner fra etter krigen til fram mot 1970.

Listen vil ikke bli lagt ut, men ved å sende meg en mail kan du se om de numrene du ønsker er ledige, hvilket det er gode sjanser for da det ikke er mange vogner innregistrert ennå. Reserverte vogner holdes kun en begrenset periode før de må meldes som ferdige.

Skandinaviske og andre utenlandske vogner for bruk på treff vil bli innregistrert i samme register.


Steinar
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2009 at 23:04
Det er på gang et initiativ her, men det kommer ikke før etter Gardermoentreffet.
 
Kai
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2009 at 23:15
skal du dokumentere alle vogner på treffet da? Tongue
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2009 at 10:30
Jeg vet ikke hva som er på gang, men det er en relativ smal sak å fikse en online database med passordtilgang. Der kunne også info vognene nok til å genrere vognkort med bilde ligge. Det var bare en tanke....
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2009 at 10:31
Noe tilsvarende kunne lages for Fremo-moduler også.
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2009 at 22:07
Originally posted by Stian Stian wrote:

skal du dokumentere alle vogner på treffet da? Tongue
Arrangørene for Gardermotreffet har vel allerede krevd at påmeldt materiell skal forhåndsinnmeldes med nummer og bilde, så jeg kan tenke meg at de har all data de trenger allerede uten å måtte løpe rundt med kamera på treffetWink
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2009 at 15:09
Hvordan gikk det med opptellingen av nummere?

Om noen kan si hvilket nummer de har på sine 206 traktorer så hadde det vert fintSmile Jeg har nr 33 her, men trenger nummer til 2 stk.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2009 at 15:13
Nummeroversikten dekker kun vogner. Lok med samme nummer er ikke et like stort problem på treff.
 
Kai
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2009 at 17:23
Jeg ser ikke noen grunn til at man ikke kan lage en viss tilsvarende oversikt over loknumre.. Innen Modelljernbaneverket her på Østlandet så er hvertfall mange Di5 lok omnumrert, og EL18 er vel neste omnumreringsprosjekt.
Man vil nok aldri unngå helt to like numre, men eksisterer det en oversikt vil det hvertfall være noe enklere å unngå like numre.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2009 at 17:47
på 206 traktorene så er nr 33 brukt av meg og nr 30 er snart brukt....
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2009 at 22:10
18.2251 er MIN :)
-TUR-

Tore Urvik
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2009 at 22:47
SJT 61a. 1 er min ^^

SJT(stian jargren transport)Tongue
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2009 at 23:20
Jeg har nr 37 på min 206
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2009 at 09:52
En liten klargjøring.

Registret jeg lager er til bruk på FREMO treff for å ha oversikt over spesielt godsvogner, men også annet materiell. Dette registret vil dekke perioden fra 1954 til godt ut på 60 tallet. Moderne vogner vil få et eget register.

Dette vil da fortelle oss hvem som sitter på hva, og det vil gjøre det lettere å planlegge trafikkspillet ut ifra hvilke vogner som kan frakte forskjellig gods. Det er litt vanskelig å sende tømmer i tankvogner, så vi må regulere frakten etter hvilke vogntyper vi har tilgjengelig.

Vogner blir registrert når de meldes på et treff. Det er lite hensiktsmessig å ha vogner i registret som aldri møter opp. Det samme gjelder for lok/skiftetraktorer og personvogner.

Vi vil også ha kvalitet på vognene. Det begynner å bli en del vogner nå, og ved materiellpåmeldelse vil vi selvsagt velge de som har det beste materiellet først.

Når en vogn er ferdig ombygget og fornorsket sendes en mail til meg og et nummer tildeles. Dette reserveres i registret og registreres ved påmelding av vognen til treff.

Et av problemene med omnumrering av vogner er selvsagt påskrifter. Det er nå laget dekaler til en rekke norske godsvogntyper med plateskilt (1954-66) som finnes i handelen og kan fornorskes. Dette gjelder tyske vogner som ble overtatt etter krigen, og noen norske vogner. Felles for alle disse er at det må gjøres en del med de for å få de mer korrekte. Noen vogntyper er enkle, andre krever litt mer. Skal komme tilbake med mer om hvilke vogntyper som er aktuelle når jeg har fått laget noen prøver.




Steinar
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.