MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hovedrevisjon NSB Type 21
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hovedrevisjon NSB Type 21

 Post Reply Post Reply
Author
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hovedrevisjon NSB Type 21
    Posted: 07 oktober 2009 at 21:35
Jeg bygde et ScanTrain Type 21 midt på 90-tallet og fikk det til å gå tålelig bra. Motoren i byggesettet ble byttet ut med en Faulhaber. Nå er tiden inne til en revisjon, justere gangtøyet, forbedre strømopptaket og sette i dekoder. I kveld ble det demontering og litt av justeringene, smøring og prøvekjøring. Slik ser det ut i skrivende stund:
 
Jeg ser for meg at det skulle være plass til både dekoder og høyttaler i tenderen her. Kablingen fra strømopptak til dekoder og frem igjen til motor ser også ut til å være ganske grei. En annen modifikasjon under byggingen var at den støpte kullasten ble byttet ut med ekte kull, knust i morter og silt til noenlunde riktig størrelse.
Jeg må nok la skalakoblingene fare og sette på en Weinertkrok, det er på tide den lille maskinen får prøve seg som trekkraft på DMJKs anlegg.
Dagfinn Rognstad
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2009 at 22:28
Dette prosjektet gleder jeg meg til å se ferdig, du stiller klar til kjøring i slutten av mndSmile
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2009 at 19:23
Denne gleder jeg meg til å se og! Du får se å ta det med i slutten av måneden enten det går eller ei :)
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2009 at 23:23
Litt stillstand en stund, men nå er jeg kommet igang igjen. Jeg ble på det sterkeste anbefalt å legge strømopptak også i tenderen og har etterkommet dette, samt satt høyttaleren der bak. Selve dekoderen er det plass til i kjelen. Grunnen til denne delingen er at jeg da trenger bare 4 ledninger mellom lok og tender, samt at det blir enklere å føre ledninger opp til lampa. For ja, målsettingen er å få lys i"n.
 
Kveldens resultat:
 
 
 
Neste etappe blir å lage nye motorfester og kable opp til dekoder og lys. Så er vi klare til å rulle...
 
Jeg er oppriktig glad i denne modellen, siden jeg har lagt ned mange timer på å bygge den, samtidig som den "kler" en norsk bane, så jeg gleder meg stort til å bli ferdig og få den i drift!
Dagfinn Rognstad
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 22:32
Går litt i rykk og napp, men nå er motoren festet skikkelig, jeg endte med å støpe små messingstenger mellom motor- og lokrammen. Jeg prøvde å lodde, men varmen bare forsvant i all messingen. I kveld kom dekoderen på plass etter å ha trukket nye ledninger fra strømopptaket på loket og koblet de til strømopptaket som kommer fra tender.
 
Jeg har prøvekoblet tender og lok og prøvekjørt, alt ser ut til å fungere som det skal.
 
 
Nå gjenstår å lage ny dragkrok mellom lok og tender, montere kjelen, flikke over med litt mattsvart her og der og få programmert inn riktig lyd. Lampa er et kapittel for seg - kommer tilbake til saken!
Dagfinn Rognstad
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2009 at 09:05
Hei Dagfinn!
Interesant å se at det er "håp for en gammel traver"!
Bruker du det "originale" strømopptal på loket med små "sopper" eller naglehoder som trykkes mot hjulflensene - eller har du et annet strømopptak?
De deler som ble levert med byggesettet hadde veldig stive fjærer og virker for meg som at man kjører med tilsatte bremser hele tiden.
Er omtrent ferdig med en lakkeringsklar modell (som har lagt stille ca. 10 år) men jeg vil ikke lakkere før den går skikkelig.
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2009 at 17:31
På forreste drivaksel er originale strømopptak montert:
 
De to bakerste deler en egenkonstruert variant - en plastplate med messingtråd gjennom som så er limt til innsiden av rammen:
Dagfinn Rognstad
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2009 at 20:43
Jaha, dermed krøp kjelen på plass, det ble trangere der inne enn jeg trodde, men slik er det nok for det meste - det ser ut til å være plass til mer enn det er. Bildet avslører forøvrig at mer tilpasning må til, jeg har fått ei stygg glippe mellom hytta og fotbrettet. Ledningene som stikker opp av kjelen sa du? Ja, altså - der kommer det vel lys etterhvert, lat som om det ryker fra pipa så lenge!
 
Fyrbøter Kullsveen derimot, er såre fornøyd, hva vet vel han om at det er en computer som har tatt over styringen der fremme og at all lyden kommer bakfra? Neeeeeiiii - det er ikke som det var i gamle dager!
Dagfinn Rognstad
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2009 at 11:08
Interessant, Dagfin!
 
Jeg ser du har den (vanligste) utgaven med Romford-hjul. Selv har jeg Kean-Maygib som (i motsetning til Romford), er RP25 - og derved "gangbare i Fremo-sammenheng. (- Det hadde jo vært trist å bli nektet å stille på Fremo-treff med et så fint lok, bare grunnet "feil" hjul?)
Kean-Maygib-hjulene er isolert på begge sider og dette krever derfor "ekstra" strømopptak.
jeg ser at du har brukt de originale "soppene" på ett hjul og laget nytt opptat for de 2 andre
Back to Top
Cato-André View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 juli 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Cato-André Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2012 at 02:30

Fint lok du har der! Interresant å se hovedrevisjon av et damplok i 1:87! :) Vet du om det er mulig å få tak i en 21 maskin i dag? Eller om noen selger? 

Mvh Cato-André

Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2012 at 18:03
Originally posted by Cato-André Cato-André wrote:

Fint lok du har der! Interresant å se hovedrevisjon av et damplok i 1:87! :) Vet du om det er mulig å få tak i en 21 maskin i dag? Eller om noen selger? 

Mvh Cato-André



Spør meg i en PM.

Terje
Terje V.
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2012 at 20:49
Man skal ikke se bort fra at noe er på gang.
Steinar
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2012 at 22:32
Har ventet i spenning siden Tore reklamerte for det her: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6343&title=den-store-messingbyggertrden

Rune
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2012 at 22:36
Man skal ikke se bort fra at det er en sammenheng her
Steinar
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.