MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - BM 69C oppgradering
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

BM 69C oppgradering

 Post Reply Post Reply
Author
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: BM 69C oppgradering
    Posted: 23 januar 2005 at 13:19

Hei,

jeg har lest at 69-settet som NSB holder på å oppgradere (BM 69-41?) nå skal ut på testkjøring. I første omgang som tovognsett, mens mellomvogna blir ferdig. Det skal være lakkert om i samme fargekombinasjon som 92-settene. Er det noen som har hatt sjansen til å ta bilder av det nye settet, og som har mulighet til å få lagt det ut på forumet?

Ben-Sigvald

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2005 at 17:26

Det har vert bilde på stajonen og jernbane.net av dette( fra vekstedet på Grorud). Skulle ha vert ute på testkjøring på Kongsvingerbanen sist uke men ble vist utsatt det ikke var ferdig til testkjøring i følge jernbane.net forum.

A matter of life and death
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2005 at 19:20

Det stemmer at settet er lakkert i samme farge som 92 settene (rød / sølvgrå med sort front). Det har også fått en kasse med fire små lykter der hvor den store runde lyketa satt. Toget ser riktig flott ut.

(Jeg har lastet ned det bildet som lå på Postvogna men husker ikke hvem som hadde tatt det, så jeg vil ikke legge det ut her. Av en eller annen grunn ser det ut til at det har blitt fjernet fra Postvogna.)

Petter

Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2005 at 14:44
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2005 at 16:14

Hei!

Stygg-fint!! -Jeg lurer på hvorfor de ikke har valgt den nye NSB-logoen på ett så nylakkert sett?

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2005 at 19:52

Jeg kan ikke riktig få meg til å ta med "fint" i beskrivelsen din, Roger.

Dette synes jeg var skivebom!

Bjørn Egil
Back to Top
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2005 at 07:21

Jeg er ingen togekspert, men er det bare 69a som skal oppgraderes? Jeg syns vel heller ikke resultatet ble så veldig lekkert. Blir litt feil for man ser jo at det er et gammelt design, men fargene prøver å gi inntrykk av at det er noe nytt. Ja, hvorfor har NSB gått vekk fra rødfargen på sitt materiell? Er det rett og slett for at de vil endre image og skal fremstå som "moderne og innovative"?

Hadde det vært lurere å heller gjort den utvendig designen mer nostalgisk/gammeldags?  Og lagd PR som spinte rundt tanken om at NSB henter frem gamle gode dager, da togene var i rute? Innvendig måtte togsettene selvsagt være moderne både mhp. design, materialvalg og tekniske fasiliteter.

Bare noen tanker.

Magne
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2005 at 10:29
Originally posted by Magne Magne wrote:

Jeg er ingen togekspert, men er det bare 69a som skal oppgraderes?

Settet som er under oppgradering/utprøving nå er da et 69C sett.... A og B settene er det ikke planlagt noen oppgradering av.

Eirik

Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2005 at 11:18

Hei,

Takk for tips om link til bilder, jeg håper det dukker opp flere bilder etterhvert.

Jeg tror ikke NSB har noe å vinne på fremstå som mer nostalgisk eller gammeldags. De siste 3 sommerene har jeg jobbet på Vossebanen med de gamle BM69-settene, og det var sinnsykt pinlig når de utenlandske turistene kom til Norge og skulle på panoramatur til Myrdal, og de blir stuet inn i disse gamle settene uten skikkelig klimaanlegg men med  "trikkeseter", og vinduer som var så skitne og ripete at det var umulig å ta bilder ut av dem. Noen tyske turister prøvde å se det positive i det: "det er jo spennende å kjøre veterantog da!" Men det er på høy tid at det blir gjort noe med 69-settene.

De siste årene har NSB kommet seg veldig på å holde rutetidene, så det går rette veien tross alt, og når materiellet fungerer optimalt, blir det enda mindre forsinkelser.

Når det er sagt, jeg synes det manglet noe i fronten på det nye settet designmessig. Det såg litt sånn halvfabrikat ut med bare grått og svart.

Ben-Sigvald

Back to Top
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2005 at 11:33

Min tanke (og dette var mer en tanke enn nødvendigvis et veldig seriøst innspill) var ikke at togene faktisk skulle være gamle og slitne. Jeg snakket kun om et ytre design. Helt enig at standarden må opp med skikkelige seter, kjøleanlegg, vinduer man kan se gjennom osv.

Jeg sa jo at jeg ikke var noe togekspert, noe jeg beviste til fulle

Jeg trodde 69a var de gamle røde (som bildet i Aftenposten) og 69b var de som kom på 80 tallet (aner ikke, bare en følelse) som hadde en rettere front, svart felt ved frontvinduene og to litt mindre lykter oppe. Men

Magne
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2005 at 14:59

type 69 finnes i følgende varianter:

 

69a ble levert først. Totalt 15 sett med motorvogn og styrevogn og to dører på hver side i hver vogn.

 

69b kom noen år senere . Totalt 15 sett med motorvogn og styrevogn. Her hadde imidlertid styrevogna kun en dør på hver side.

 

69c kom så rundt 1975 og var i utgangspunkt nærmest identisk med 69a. 69c fikk senere mellomvogn av type 69d.

 

69d er de med flat front. Disse har også endel tekniske forandringer i forhold til de foregående typene. Disse ble også levert som tovognsett, men fikk senere mellomvogn.

69a,b og c ble levert i gammeldesign men fikk senere nydesign som i dag. 69d har alltid hatt nydesifn som i dag.

 

Det er også kommet to sett som kalles 69e. Dette er ombygde 69d sett som har fått bla godsrom og annen innredning. Disse var beregnet på de litt lengre togrutene.

 

VA

MVH

VA
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2005 at 15:20

Til Magne:

"Min tanke (og dette var mer en tanke enn nødvendigvis et veldig seriøst innspill) var ikke at togene faktisk skulle være gamle og slitne. Jeg snakket kun om et ytre design. Helt enig at standarden må opp med skikkelige seter, kjøleanlegg, vinduer man kan se gjennom osv. "

Jeg forstod hva du i utgangspunktet mente. Flåmsbanevognene er et godt eksempel på skikkelig stilig retro-design med trepanel på veggene og skikkelig stoffseter, sånn ordentlige tog "skal være."

Min frustrasjon ver egentlig vendt mot NSB sine prioriteringer der man sitter og lager nye logoer og design annenhvert år, og oppkonstruerer merkevarer som man så legger ned igjen, mens man lar det eksisterende materiellet forfalle, og ikke lenger har råd til å vaske vinduene på vognene.

Men jeg skal la den diskusjonen ligge...

Ben-Sigvald

 

Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2005 at 16:20

Hei!

Ja når det gjelder NSBs prioriteringer er jeg ikke sikker på hva jeg skal tro. Hele greia har blitt så dårlig at jeg har sluttet å kjøre tog. Bussen er faktisk et mye bedre tilbud de gangene jeg ikke bruker egen bil!

MVH, Tom 

Back to Top
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2005 at 06:59

Høres ut som Ben og jeg i grunnen er enige.

Jeg har tatt Haukeliekspressen (Norway bussekspress) en del kanger, og selv når en tunnel over Haukeli er blitt plutselig stengt pga. brann, klarte de å stille med minibusser som kjørte gamle-veien rundt, samt nye busser på andre siden av tunnelen, med det resultat at Bussene relativt kjapt klarte å være i rute igjen. Jeg skjønner at det er lettere å trikse å mikse slik med busser enn med tog, men det sier litt om innstillingen til selskapet. I steden for å beklage å si at det var ikke deres feil at tunnelen var stengt tok de situasjonen som var der og løste den til beste for kundene. Jeg oppfatter ikke at NSB har den samme holdningen.

Og ja, når jeg kom hjem på fredag fant jeg jo fort ut at jeg var to bokstaver for tidlig ute(evt. for sent, alt etter hvordan man ser det) med mine 69 erindringer...

Magne
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2005 at 21:22

Nå er jeg litt innhabil siden jeg jobber i NSB da, men når det klages på instillingen til NSB så vil jeg gjerne få ta med et ferskt eksempel fra i natt....

Bergensbanen var stengt i lange tider pga. strømbrudd, hvilket førte til store forsinkelser på togene. Tog 64 skulle vært i Oslo 22.28, men ble rundt 4,5 timer forsinket av denne grunn.
Strømbruddet er jo ikke noe NSB kan noe for, det er jernbaneverkets ansvarsområde, men NSB sørget for å få ombord baguetter og drikke til de reisende når dette lot seg gjøre praktisk, og det var faktisk mat i slike mengder at det var mye igjen ved ankomst oslo 03.00 i natt. (Selv lokfører"n fikk seg litt og spise på ved ankomst

Fra stasjonene underveis ble det satt opp busser i togets rute når problemene ble kjent slik at de som ventet underveis hvertfall ikke skulle bli forsinket. De som allerede befant seg på togene var det jo ikke såå greit og få gjort noe annet for.

Når toget endelig nådde Oslo i natt sto det flere assistenter på plass for å ordne med overnatting eller videretransport slik at de reisende skulle bli lidende i minst mulig grad.

Dersom jernbanen i Norge blir privatisert, hvilket privat selskap tror dere vil yte denne servicen?? Et privat selskap vil si som Ryanair sier de... vi skal frakte dere fra A til B. Blir vi forsinket så dere ikke kommer videre er det deres problem..... De tjener pengene sine på og frakte deg fra a til b. ekstra taxier og busser er bare en ekstra utgift de ikke vil ta på seg så lenge det er jernbaneverket som har skylden for feilen.......
Hvilket busselskap for den saks skyld vil gjøre dette om bussen deres blir så forsinket at du ikke rekker din videre korrespondanse??

Og de som klager mest på jernbanen i dag er vel faktisk også ofte folk som ikke har brukt tog på lange tider, men bare "har hørt" av noen andre, eller har lest i en avis........

Eirik

Back to Top
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2005 at 07:14

Veldig enig i at man fort blir sittende å surmule og klage uten å kjenne saken godt nok. I grunnen en utbredt folkesport på mange områder.

Når det gjelder strømbrudd og slikt, er det fort gjort av mange å ikke skille mellom JBV og NSB. Alt som har med tog å gjøre = NSB i veldig mange folks oppfatning. Og det tror jeg nesten man bare må leve med, så lenge det stort sett kun er NSB som bruker jernbanenettet.

Så må det også sies at det ofte ikke er samsvar mellom folks oppfatning og de faktiske forhold. Det tar kort tid å ødelegge et godt renomé, men vesentlig lenger tid å bygge det opp igjen.

Magne
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2005 at 10:27

Hei!

Det skulle bare mangle at ikke NSB skulle servere litt mat til sine reisende i dette tilfelle. Som SAS-mann har jeg sett dette hundreis av ganger.

NSB ødela for meg den dagen det ble umulig å bestille plassbiletter på togene på Vestfoldbanen. Jeg er i en situasjon (ufør) der jeg ikke kan risikere å stå fra Tønsberg til Oslo. Når det ble umulig å kjøpe biletter på stasjonen sa det helt stopp!

Å sammenligne NSB og Ryanair var vel noe drøyt. Jeg har reist mye med Ryanair, og jeg påstår (etter personlig erfaring) at de er meget bra! Jeg flyr fra Torp til Stansted (London) for Kr.1:-, en prisklasse som NSB ikke kan konkurere med!

MVH, Tom

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.