MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Stemmestyring av (MJ tog) fra SL-Butikkdata
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Stemmestyring av (MJ tog) fra SL-Butikkdata

 Post Reply Post Reply
Author
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Stemmestyring av (MJ tog) fra SL-Butikkdata
    Posted: 05 oktober 2009 at 15:20

Da jeg på min vandring blant utstillere og forhandlere på Bergen"s messen, paserte SL-Butikkdata, også at han snakket til lokomotivene som gikk runt på to skineovaler med noen få penser, måtte jeg se hva det var Shocked.

Etter en liten kort info om hva det var og hvordan det fungerte, så måtte jeg jo selfølgelig prøve det også.
 
Først skal jeg prøve og gi en liten info om hva som trengs for og få den stemme styringen til og virke.
Man trenger en Digitalstyring"s enhet.
De systemene som jeg fikk med meg som kan benytes er.
 
Märklin sitt digitalt system.
ESU.
Så antar jeg at Vissmann også kan brukes siden de 3 systemene er ganske like.
Lenz.
Uhlenbrock.
Digitrax.
 
Så var det noe om at digital styringen måtte ha (data inter face), eller noe sånt, ikke spør meg om hva det er Embarrassed ....
 
En PC måtte man også ha.
Og så det programmet da.
 
Føreløbig så kunne man velge tre språk.
Dansk.
Engelsk.
Tysk.
 
Selfølgelig måtte jeg spørre om det kommer flere språk, som foreksempel Norsk og "Trøndersk" LOL
Det fikk tiden vise, det krevde vist ganske mye arbeid med og få til det der med språk.
 
Her er foresten en link til hjemmesiden til det firmaet som lager den stemmestyringen.
Mulig dere finner bedre info om systemet, og hva som må til for og få det til og virke der, en hva jeg husker.
 
Men nok om det.
Men hvordan skulle en forkjølet Trønder, som er ordblind og sliter litt med det og tale feil få togene til og kjøre.
Det ble bruk Engelsk tale styring på messen.
Det gorde jo ikke saken noe enklere for meg, som ikke kan snakke Norsk en gang.
Men, det måtte prøves.
På med "taler tuten" og så snak Ermm ....
Nei, de ville ikke høre på meg, oki, nytt fårsjøk, nei, hmm.
 
Men etter litt justering av stemmen og tale måten så YES Big smile Big smile der begynte de og gå.
Helt utrolig at en forkjølet Trønder fikk togene til og kjøre.
Det var faktisk ikke så vanskelig som jeg hadde trud, med litt øvelse i stemme bruk så gikk det som på skinner som vi MJ gutta sier.
Oki da, noen avsporinger ble det, men det sies at øvelse gjør en til messter Smile.
 
De fungsonene jeg fikk til og gjøre på loket var og øke og senke hastig heten, på og av motor lyd, på og av lys, det var sikkert flere fungsjoner, men det er jo de som stort sett man bruker.
Man kunne også styre veksler med det.
 
Når vi snaker om MJ og gutter, så var det en dame som også fikk prøve det, og hun fikk helt dilla på det, så hun skulle hjem og snakke med mannen om at dette måtte de prøve og få kjøpt, de hadde ikke noe MJ fra får men dette var morro.
 
Det er jo faktisk en veldig morro måte og lære seg Engelsk på, sier man ordet fei så virker ikke toget.
Det var også mange barn som prøvde det, noen slet litt i starten, men de lærte seg etter vært, det at når de sa ordene rett, så gikk toget.
 
Man kunne også lage en form for trafikkspil med det programet.
Har man foreksempel en enkel rundbane med to stasjoner, så får man programet til og regne ut hvor mange som går på og av på stasjonene, og da får man penger for det.
Det kommer godt med, for det koster også penger for og få lokomotivet til og kjøre, akorat som i virkelig heten.
Det var mere også men dette var det jeg fikk med meg sånn groft sett.
 
Det var faktisk ganske morro og snakke til lokkene, litt trening og øvelse med tale, men når jeg fikk det til, så er det flere som gjør det LOL ....
 
 


Edited by Tåge - 05 oktober 2009 at 15:36
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.