MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - SL 95 i H0 (og evt. Z)
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

SL 95 i H0 (og evt. Z)

 Post Reply Post Reply
Author
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SL 95 i H0 (og evt. Z)
    Posted: 20 september 2009 at 17:22
Hei!

Jeg har lenge savnet trikker som modelltog og har den siste tiden tenkt på å lage en selv. Jeg har lekt meg litt med google sketchup for å se hva jeg kunne få til, og syns det blir bra jeg. Tror ikke dette programmet er ideelt å bruke, så tenkte en venn av meg som driver med modelldesign skulle lage en 3d modell jeg faktisk kan bruke.
Har ikke mye peiling på hvilke metoder som egner seg best for produksjon, men vet at det går an å bestille etset ut i messingplater og lignende. Denne italienske trikken har jo ikke de vanskligste kurver, så tror det skulle la seg gjøre. Noen som har noen idder til hvordan jeg skal gå fram fra tegninger/modell, til produksjon?

Noen som evt. hadde vært intertresser i å samarbeide på et slikt prosjekt?
Jeg har ikke mye erfaring på hvordan det mekaniske skal tilpasses, hvilke deler som burde brukes, hvordan dette skal gjøres, osv, så hadde vørt gøy med nhvis noen kunne noe om dette.

Slenger bare ut en ide her!

Dette er så langt jeg har kommet hitttil, klart mye som gjenstår...

Back to Top
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2009 at 21:46
Fremgang på modellen hittil (gjort noen endringer):



Edited by baywatch4ever - 22 september 2009 at 21:47
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2009 at 22:15
Det blir spennende å følge dette prosjektet!
Modellhilsen

Claes
Back to Top
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2009 at 22:46
claes, jeg mener å huske at du bygget din egen vogn. Den var vel etset ut i messing, var den ikke det. Flat på et messingark, og så brettet du den sammen til en vogn?

Tenker noe av den fremgangsmåten her skjønner du. Trikken har relativt greie flater og vinkler. Fronten og baken er vel det eneste som byr på utfordringer.
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2009 at 22:57

Jada har bygget mange slike vogner. 

Ta en titt på manualene til SkalaDesign så får du et lite innblikk i hvordan det fungerer.

http://www.skaladesign.no/manualer.html

Se på en av skiftetraktorene. 206 eller 223. Halling har fine drivverk til trikker i H0.
Vi i SkalaDesign har brukt dem ved flere anledninger. Det er dem som også har produsert T-bane modellene av MX. Sjekk her: http://www.halling.at/modelleisenbahnen/index.php

Modellhilsen

Claes
Back to Top
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2009 at 23:09
Spennende!!!

Så prosjektet bør la seg gjennomføre alstå?!
Jeg kjører på for fullt!!!

Har du (oen andre) tips til hvor jeg kan få etsete messingplater (er det det det heter?) bestilt?

Edited by baywatch4ever - 22 september 2009 at 23:12
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2009 at 23:24
send meg en mail du, Anders. Wink
Modellhilsen

Claes
Back to Top
baywatch4ever View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 mai 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote baywatch4ever Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2009 at 23:32
will do!
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2013 at 14:59
Hva er status i dette prosjektet? En slik trikk bør være relativt enkel å etse i messing, men jeg er usikker på drivverket. Halling har jo flere løsninger hvis man kan få frest understellet.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.