MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NSBs godsvognskilt på 1950-tallet ca
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NSBs godsvognskilt på 1950-tallet ca

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NSBs godsvognskilt på 1950-tallet ca
    Posted: 13 september 2009 at 21:59
Gardermotreffet er lagt til en dag i 1959. Det betyr at påskriftene på godsvognene ideelt bør følge skiltnormen som ble anvendt på 1950/60-tallet. Da var det innført kvadratiske plateskilt (ikke støpt, slik det før før det igjen) som jeg har beregnet til i H0 å måle 6,6 x 6,6 mm. Her er et eksmepl på et slikt skilt:


Jeg tenkte jeg ville lage en mal for slike skilt for lett å kunne produsere slike med ønsket tekst. Noen har kanskje allerede gjort slikt, for det jeg vet, men jeg liker nå å finne opp hjulet selv. Confused Uansett strever jeg med å finne passende font der 3-tallet nettopp framstår som en vannrett strek øverst. Er det noen som har noe peiling på hva slags font dette kan være, eller en som ligger nær ved?
Svein S
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 22:22
Jeg har ikke noe hjelp å tilby til selve fonten, men...

Jeg benyttet bildet ditt for et par uker siden til å lage opp en rekke slike plateskilt, printet ut på fotopapir. Brukte ganske enkelt Photoshop Elements til å flytte på og endre størrelser på de tallene som var tilgjengelig på skiltet, alt unntatt 8 og 9 (9 kan forsåvidt lages ved å snu 6-tallet). Et eksempel på slikt skilt er:



Ikke helt riktig størrelse på alle tallene, men i H0 ser man temmelig garantert ikke forskjell...
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 22:38
Smart!
Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 23:06
hva skal du ha for å lage noen sånne til meg da?Clown trenger virkelig til vognene mine. og om noen med erfaring innenfor dette hadde gjort det så ville detjo bare vert en fordelThumbs Up
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2009 at 03:12
Da har jeg laget en slik skiltmal som jeg antydet, i Adobe Indesign. Fonten er ikke helt korrekt, så her er det forbedringspotensiale. Men i og med at all tekst ligger her som tekst, og ikke som grafikk, er det enkelt å endre teksten. Alt dette er laget i stor størrelse slik utskriften til venstre viser, for så å bli skalert ned til korrekt H0-størrelse før utskrift (arket til høyre). Dessverre har jeg "bare" en laser fargeskriver og ikke noe fotoprinter, så detaljene gror bort.

Hvis noen vil ha fila til dette, så send meg en PM. Men da må du altså ha tilgang til Indesign-programmet. Dersom ikke pågangen blir for stor, kan jeg også lage pdf-filer til utskrift på bestilling. Da holder det at man selv har tilgang på en brukbar fargeskriver.
Angi vognnummer, litra og bunnfarge på skiltet.


Svein S
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2009 at 14:04
Det er nok ikke lett å finne noen font som er helt korrekt til disse skiltene. Det beste hadde vært om noen hadde NSBs retningslinjer for skriften på skiltene - da kunne vi gjort et forsøk på å tegne en font.

Det nærmeste jeg har kommet med kommersielle fonter er Decima: http://new.myfonts.com/fonts/tipografiaramis/decima/bold/ Den er ganske nær, og gir nok et ganske riktig inntrykk, men det er flere tegn som ikke er helt like.
Truls Slevigen
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mars 2016 at 22:22
Hvilken bunnfarger har du på skiltene??

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.