MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Stians nye anleggsblogg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Stians nye anleggsblogg

 Post Reply Post Reply
Author
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Stians nye anleggsblogg
    Posted: 10 september 2009 at 16:36
Jeg valgte å lage en ny blogg siden den andre ble så useriøs og rotete.

Jeg tenkte å si litt om den fremtidige banen min.

Jeg kom over at det en gang i tiden var planer om å bygge en jernbane fra Bergen ut til Nord-Hordaland og siden jeg er oppvokst i Åsane som er før N-H så skal stasjonen min hete Åsane. Aktørene på banen skal være SJT og NSB. SJT står for Stian Jargren Transport "sevfølgelig" Rolling Eyes
planen er at NSB skal ta seg av dagtogene som går i fra Åsane til Oslo, og SJT skal ta seg av lokaltrafikken samt gods transporten der.
Det meste av materiell som SJT eier skal være brukt NSB materiell, og svenske vogner.

Dette skal finne sted på 50-60 tallet.

Historien.

Det hele startet med at herr Jargren hadde som liten alltid vert interesert i jernbane. drømmen hans var å drive sitt eget jernbane firma, og når han så at NSB skulle skrote gammeltyskerene så ville han kjøpe 2 stk for skrotpris. etter en stund så fikk han kjøpe dem. han var storfornøyd med det, men vognene ble et problem. for NSB hadde ikke godsvogner som han kunne kjøpe. Pga at NSB så på han som en fiende. Så han så etter vogner i sverige der han fant noen tankvogner og noen lukkede godsvogner som var hensatt. så han kontaktet SJ og lurte på om han kunne kjøpe de vognene. SJ svarte at han kunne gjerne kjøpe dem men de trengte HR alle sammen. Så herr Jargren tog opp et lån i Banken for å finansiere vognene. i 1948 så fikk Stian et tilbud fra nsb om å kjøpe noen slitte Teakvogner og han fikk et så gunstig tilbud at han slo til med en gang! og sånn fortsatte det til han skaffet seg et solit selskap med 50 ansatte.


...SJTs materiell...

...Lok/motorvogner...
1-2stk gammeltyskere.
forhåpentig vis en 24b.
1-3 sj y6,y7.
1 skd 206, og 1 206 innleid i fra NSB.
skd 214
..Vogner..

4-8 Gamle NSB teakvogner. 
5 "Donerbusche"

ca 20 G vogner i fra NSB/SJ
6 Tankvogner. forhåpentlig vis BP vogner og Svenske ABYNAS PETROLEUM vogner. OM NOEN HER HAR SÅNNE SVENSKE ABYNAS VOGNER SÅ ER JEG INTERESERT I Å KJØPE 3-4 STK! Very Happy



Edited by Stian - 15 november 2009 at 20:43
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2009 at 23:17
Håkon Berg Gunnarson som lekte seg litt på pc.
resultatene var 20a SJT 5!






Edited by Stian - 10 september 2009 at 23:17
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2009 at 18:06
eksisterer den elektriske lykten som kom på damplok på 60tallet i salg?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2009 at 15:07
En liten avsporing fra orgial planeneTongue holder på med et el13 prosjekt. Takk for kåpen Svein!Big smile har lagd nye håndtak med dørene, holder på med speil og "railen" forran på loket. Jeg skulle gjerne hatt en stige til den, noen som har tips til erstatning? nummer blir 2124 siden Dr. Vistad har tatt favoritten 2131Wink om noen har innspill til forbedringer så hadde det vært fint. (har ikke understell til den.....
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2009 at 20:55
Vil bare utrekke en STOR + til Togbutikken/tore for ekstremt bra service og frakt av produkter som jeg trengte til banen minSmile Dette er den mj butikken som yter best service og er hyggeligst ovenfor kundene sine! så anbefaler alle å bruke togbutikken om de skal ha landskaps utstyr eller detaljer til anlegget!Wink skal si jeg trengte de telgraf stolpene og gress tustene.


blir ikke siste gangen jeg handler derBig smile

Skal ligge ut bilde av stasjonen min når jeg får kameraet tilbake fra fattern siden han måtte låne detConfused hermer litt etter grimstad på sporplanenTongue
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2009 at 13:01
Det var da bare hyggelig
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2009 at 15:56
Hvordan lager man den elektriske lykten som sto på damp lok? ser at steinar&steinar lokene har slike.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2009 at 18:54

til hvilken damper da? jeg har en støpeform til lykten på 21 maskina

Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2009 at 21:23
Det er til en gammeltyskerLOL har sett et bilde av en slik med elektrisk lykt av norsk type. og jeg skulle hatt 3 slike om prisen tilater det.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2009 at 01:56
hmm, den typen lykt vet jeg ikke om du får kjøpt løs, isåfall må du lage en selv eller prøve å kopiere en lykt fra stortyskeren
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2009 at 02:55
Men om du har form til hoved lyskasteren til en tp 21 så er det denne jeg er på utkikk etterSmile lokene skal tilhøre Stian Jargren Transport, så min 61 maskin har brune kobbelstenger, rød hjulringer o,l .
og plogskjær. men har du til den typiske 60-70 talls lykta eller er det den gamle olje lykt typen?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2009 at 11:19
Det er den lykten som sitter på toppen av kjelen, men den passer ikke til 61 maskina, den blir for stor. lykten til 61 maskina er samme som den som sitter på stortyskeren.
 
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2009 at 01:47
Og det er den siste jeg leter etter..... men hvem har laget den andre typen lykt da?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2010 at 17:50
Da har jeg endelig fått FREMO endestykkene jeg ventet på!Big smile
Er syk for tiden så da kan det jo hende at jeg får laget rammen på modulen.
denne blir litt bredere en en standard modul.


Edited by Stian - 20 januar 2010 at 17:50
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2010 at 12:54
Gratulerer med dagen! Da fant jeg faktisk ut at det er fler av oss under 18 her.
Fått L-vognene dine?

Back to Top
LokoJon View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 219
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LokoJon Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2010 at 12:59
Gratulerer med dagen, Stian ! Håper det har landet noe fint MJ blant gavene...Thumbs Up
Godt å se at det er yngre entusiaster på gang !
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2010 at 20:23
Tja fikk et Danskt damplok D-maskinen med lydBig smile fra hobbytrade fra meg til megWink fikk bare 1 vogn da de ikke hadde flere, fikk den i dag faktisk.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2010 at 20:28
Hvilke vogner var det du bare fikk en av?
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2010 at 20:52
Liliputs LEKRE L-vognSmile jeg bestillte 2 stk, men de gikk tom, så hvorfor jeg ikke ble spurt om å få en tysk versjon og er litt teitConfused
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2010 at 23:26
men det var litt lagrings skader på esken til L-vognen
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2010 at 17:50
Liten oppdatering.




Modulkassene, men det mangler en med fremo endestykket på Confused



En indikasjon om hvor mangen godsvogner sagbruket kan ta i mot Smile
Og jeg bare måtte ligge litt gress for å se hvordan det kan bli Rolling Eyes

Kommer for håpentlig vis hyppige oppdateringer Cool

Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2010 at 14:46
Har ikke skjedd store ting siden sisst, jeg har malt modulene, skinnene på den ene modulen har fått rustfarge, og den lille modulen med endestykket er laget.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2010 at 22:14
Var hos onkelen og tanten min i dag og fikk en lokstall i gave! Very Happy de kjøpte den i tyskland for 250 kr http://www.gaugemaster.com/item_details.asp?pid=54571 det beste er at jeg fikk med vannstender og en kran, det er noe jeg hadde planer om å kjøpe og! så nå ble jeg skikkelig glad! Jeg ser faren for å måtte bygge ut stasjonen litt i bredden ett sted nå! Rolling Eyes skal komme med bilder fra byggingen av disse tingene Smile så stay tuned! Wink
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2010 at 17:57
Sitter her med en defekkt heljan di3... Den mangler dog en overføring fra motoren til den ene boggien. samt at den ene boggien er løs. Motoren går bra. MEN dette loket vil ikke stoppe skikkelig!Confused kan dekoderen ha noe med dette å gjøre? eller er det kretskortet? Jeg trenger disse delene: Speil på fører side i ende 2, de 2 antennene på taket, tyfoner på ende 1, en kardang til boggien. Noen som vet om jeg kan bestille disse fra NMJ feks? eller har noen her delene jeg trenger?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2010 at 18:28
Hei Stian
 
Stoppet loket skikkelig for overføring til boogie forsvant/løsnet ?
 
Tror du må få fatt i overføringen før vi evt begynner å se på dekoderen.. men for all del dekoderen kan også ha noe med manglende stopping å gjøre ..
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2010 at 19:35
Kan jo låne fra klubben sin ac heljan di3 da... Dette er Lars Jacob sin Di3 som jeg byttet med han. Han mente at den ikke stoppet skikkelig før heller... samt at han står på at en gearboks er ødelagt. noe jeg tviler på.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2010 at 14:21
Da har jeg bygget lokstallen 90% ferdig, bare taket, vindusglassene og noe maling gjennstår. blir en god del forandring på stasjonen ser jeg..... elvt jeg prøver å fjerne ett spor på lokstallen og bygger den smalereTongue tømmerkrana er nesten ferdig og. skal prøve å ta bilder når tingene er på plass på stasjonen i stedefor.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2010 at 22:52
Litt for mye masing her og ALLT FOR LITE JOBBING..... Men er det noen som kunne laget en sporplan for meg der det er sidespor til lokstall, skraphandler, og en annen nyttig bedrift innenfor FREMO?Smile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.