MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Billig skinnegang?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Billig skinnegang?

 Post Reply Post Reply
Author
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Billig skinnegang?
    Posted: 21 januar 2005 at 13:56

Jeg er fortsatt i kartleggingsfasen av hvordan jeg skal angripe modellbyggingen og lurer da på hva som gir flest meter skinnegang pr. krone?

Av forskjellige grunner ser jeg for meg 2-skinnesystem. Prisen på rullende materiell er ikke så vesentlig, slik jeg oppfatter det, da dette er noe man kan bygge opp over tid. Skinnegangen i anlegget bør derimot være på plass relativt tidlig.

Jeg antar dette henger sammen med hvor nøye man skal være med nøyaktigheten mellom modell og ekte vare. I mitt tilfelle så er jeg vel ikke mer kresen når det gjelder skinnegangen enn at den skal se grei ut for et utrent øye på 50cm avstand. Jeg snakker her om visuelle kvaliteter. Fysiske kvaliteter ønsker jeg ikke å fire på, dersom det er forskjeller ute og går der.

Hvor mye jobb dette resulterer i er ikke et tema. Er kun pris jeg ønsker å sammenligne.

Mvh

 

 

 

Magne
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2005 at 14:06

Hei!

Jeg har observert at PIKOs A-skinner selges svært rimelig her til lands. Dette er relativt nye skinner, og er laget i code 100.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2005 at 15:54

Hei!

Hvem selger PIKOs A-skinner i Norge?

MVH, Tom

Back to Top
Øystein W View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Benin
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øystein W Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2005 at 16:57

Vi har Piko og Mehano skinner.

Disse er muligens de merkene som gir flest meter for krona.

http://www.modellcompagniet.no/

For ModellCompagniet

ØW
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2005 at 18:10

Hentet fra www.nmj.no

Flexkiskinner fra Peco

PAKKETILBUD: 25 LENGDER Code 75 kun kr. 780,-

Code 100 kun kr. 760,-.

 

A matter of life and death
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2005 at 19:04

På en annen tråd skriver Tom http://www.mjf.no/forum%5Fmjf/forum_posts.asp?TID=463&ge t=last#1511

Quote Hei!

Jeg syns heller ikke programmet til Atlas er lett å bruke. Skinnegangen deres er jo bra!

NVH, Tom

Og kjøper du f.eks. code 83 fra USA, blir prisen også veldig bra.

Knut

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2005 at 08:32

Hei!

Originally posted by KnuT KnuT wrote:

På en annen tråd skriver Tom http://www.mjf.no/forum%5Fmjf/forum_posts.asp?TID=463&ge t=last#1511

Quote Hei!

Jeg syns heller ikke programmet til Atlas er lett å bruke. Skinnegangen deres er jo bra!

NVH, Tom

Og kjøper du f.eks. code 83 fra USA, blir prisen også veldig bra.

Knut

Når man bruker amerikanske skinner, slik som Atlas gjengir, må man huske på at de har en mye tettere svilleavstand enn det som er vanlig i Europa, og derved fra europeiske produsenter. Dersom man skal bygge ett rotnorsk anlegg vil det antakeligvis se feil ut med amerikanske skinner.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2005 at 09:53

Hei!

Angående PIKOs A-skinner kan man se nærmre på produktsortiment, priser, sporgeometri, foreslåtte sporplaner, og demo-versjon av sporplansprogram på PIKOs egen hjemmeside. Velg i menyen til venstre. Dette virker som ett gjennomtenkt skinnesystem, bare synd de valgte å lage det i kode 100, når både skinner og materiell later til å gå nedover i koder med tiden.

PIKO A-Gleis

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2005 at 14:42

Hei Roger!

Piko A-gleis er riktig nok code 100 når det gjelder høyden og dermed også kan akseptere hjul med høye flenser, men utseendet er mye bedre enn for eks. Peco code 100 fordi skinnetopp og flensen i bunn er smalere. Øvrige forhold som at fjæra som holder pensen i stilling er så svak at den blir stående etter oppkjøring og kan beholdes etter montering av pensmotor, er fordeler som gjør at jeg vil bruke dem til fremtidige anlegg.Tongue

Hilsen Stein

Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
PIO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 150
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PIO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2005 at 22:24
Originally posted by Øystein W Øystein W wrote:

Vi har Piko og Mehano skinner.

http://www.modellcompagniet.no/

Hei !!

Er det bare jeg som ikke finner frem på deres web eller er ikke skinner lagt ut på web ?

Hvis det ikke er lagt ut, kan dere legge ut bilder og priser ?

 

Med hilsen Svein Erik.
En Hedmarking som har blitt guttunge igjen og trives med det !!

<a href="http://home.broadpark.no/~sesahli/">Sjekk gjer
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2005 at 09:00

Gi meg en dag eller to så skal jeg komme med priser.

Modellcompagniet ved Frans



Edited by Frans
Hilsen, Frans
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2005 at 16:33

Nå er websiden til Modellcompagniet oppdatert med PIKO skinne material og norske signaler.

http://www.modellcompagniet.no/Web_sider/Produkter/langs_lin je.htm

http://www.modellcompagniet.no/Web_sider/Produkter/Piko/piko .htm

 

Hilsen, Frans
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2005 at 23:36

Hei!

Her kan dere selv sammenligne kode 100 skinner fra PIKO A-Gleis og PECO. Det kunne nesten vært en quiz dette her, hvem som er hvem. Fasit står nederst i meldingen.

 

Fasit: PIKO A-Gleis til venstre og Peco til høyre.

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2005 at 17:48

Hei Frans

Prisene mangler fremdeles, men som bildene fra Roger er det ingen tvil om at Piko ser bedre ut, så her er det store muligheter om prisene blir riktige LOL !!

Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2005 at 19:43

Hei Stein!

Jeg tror du bør ta en nærmere titt på Modellcompagniets hjemmeside. Det er priser på Piko skinner der!

MVH, Tom

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2005 at 10:35

Glem nå ikke å ta med Pecos nye code 83 skinner i betraktningen da. Den har faktisk en profil som ligner mye mer på Pikos og er overraskende nok vesentlig mindre av utseende enn Pecos egen code 75 skinner...

Eirik

Back to Top
Steink View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steink Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2005 at 17:34
Hvordan fungere PiKo sine med Märklin sine hjul?  Antar code 100 går bra, men går kode 83?  (denne tilsvarer vel Märklin sine C-skinner i profil.
Mvh

Stein Kittelsen
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2005 at 18:18

Hei Stein!

Märklin hjul på code 83 går meget dårlig. Märklin C-skinnene er code 90. Piko burde kunne gå greit da alle andre med code 100 gjør det.

MVH, Tom

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.