Hvordan lage trådkobbel |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 14 september 2009 at 22:54 |
|
Jeg kjøpte det for flere år siden i butikken til disse: http://www.schouvapen.no/, men jeg kan ikke finne det på nettsidene deres.
Pris: husker egentlig ikke, men magefølsen (langtidsminnet) sier rundt en 100-lapp
Fungerer veldig bra på stål og smitter ikke av. Fungerer bra på messing og nysølv også, men smitter av.
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En liten neve spørsmål rundt dette: -Hvor får du kjøpt brygget? -Hva koster det? -Fungerer det på messing & nysølv? -Hvis du gnir en hvit klut over det brunerte metallet, smitter det av? |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da har dagen (egl. gårsdagen) gått med til å fullføre mitt bidrag til vognparken på Gardermotreffet. Fem G-vogner har fått trådkobbel (førstegangsproduksjon for mitt vedkommende), RP25-hjul (bare sjekket at de stemte overens med NMRA-malen), vognnummer med plateskilt i etterkrigsmodell og vognkort:
|
||
Svein S
|
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Stålull kan polere mer enn å slipe seg gjennom det øverste laget av metallet. Dessuten er det såpe i vanlig kjøkken stålull, som forhindrer den kjemiske svertingen å fungere. Selv bruker jeg fint slipepapir (240 eller 400 etc), å trekker tråden i gjennom.
Våpen blånering eller brunering, det blir mørkt! Den beste flasken jeg har: Hurtig Brunering fra Schous Bøssemaker"s. Meget agressiv å må påføres med klut, Q-tips etc, og overskudd må tørkes av.
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Steinar Snøtun
FREMO-forummedlem Joined: 22 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette ser da ut til å kunne fungere. Juster krokene slik at det blir ca 2 mm mellom buffertene når vognene er sammenkoblet. Lengden på kroken etterjusteres med knekkene på tråden innenfor bøylen. En ting som er viktig som Asgeir påpeker, er lengden på kroken oppover. Hvis en er lang og den andre kort kan de også være vanskelige å få tak på med magneten.
Edited by Steinar Snøtun - 13 september 2009 at 20:41 |
||
Steinar
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg prøvde å sverte tråden på forhånd, men det var kanskje feil produkt. Jeg var hos XXL-sport og fikk tak i blånering (Ikke brunering) for våpen. Men det gav ingen effekt selv etter en halvtime i bad, som er mye lenger enn det som flaska foreskrev. Mulig jeg ikke fikk mattet ned tråden nok. Brukte stålull.
Nei, det var ikke vanskelig å lage eller montere trådkoblinger. Men som sagt så er det vanskelig å få til den skarpe knekken først. Mulig jeg mangler det helt optimale verktøyet, men mener meg rimelig godt utstyrt med ymse verktøy etter et 50 år langt MJ-liv. |
||
Svein S
|
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Funksjon er det viktigste, men tuppen (den som står opp, ikke selve kroken) er litt for lang. De kan slå opp i utstående forbrett over bufferbjelken (spesielt kjent fra Di 2 modellene), slik at kroken ikke klarer å komme over bøylen. Denne tuppen bør bare være ca. 2 mm høy.
Utseendemessig er det penest om selve kroken ligger horisontalt mellom bufferne, men det er ikke viktig. I tillegg liker jeg å sverte tråden kjemisk og tusje lagringen med sort (ikke bruk maling), så den blir mest mulig usynelig.
Ellers var vel ikke dette så vanskelig?
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Eller for å spørre mer direkte, er disse krokene akseptable? De kobler i hvert fall greit seg i mellom.
|
||
Svein S
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det som volder meg litt besvær, er den skarpe knekken mellom hornet og kroken (første knekk, altså). Teoretisk kan jeg ikke helst skjønne hvorfor den må være så skarp. Hvis den kunne være litt rundere ville det være lettere og raskere å bøye den til. Har man gjort noen forsøk her som tilsier nødvendigheten av en så skarp knekk?
Edited by ses - 13 september 2009 at 16:20 |
||
Svein S
|
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tegningen på Lars Lundgren"s side er versjon 1 av TB.
Kroken vi bruker i dag er en videreutvikling, som gjør det enklere og sikrere for kroken å treffe den andre vognens bøyle og gå over denne. Edited by Asgeir - 13 september 2009 at 14:46 |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tydeligvis ikke lenger, jeg har (hadde) én vogn som opprinnelig hadde slike kroker som bildet viser, men den ble tatt ut av spillet i årets Arendal-treff med begrunnelse at krokene ikke passet |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for raskt svar.
Så på lenken du gav til LArs Lundgrens side, og den viser faktisk en annen tegning av TB-koblingen, men funksjonelt lik, så vidt jeg kan se. Jeg antar da at disse går om hverandre? Lindrens koblingskrok virker enklere å lage hva angår selve kroken ytters, med bare én knekk. |
||
Svein S
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det gjør at CA-limet "fyller" mer. Også ypperlig til å tette hull i hardere materialer. Fant tipset her opprinnelig. |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva er funksjonen til bakepulveret? |
||
Svein S
|
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hmm, ikke noe annet enn at jeg bruker en svært liten flat nebbtang.
Ellers knekker jeg opp både knekk 1 og 2 før jeg kapper tuppen. Da er trådene på hver side av disse litt lengre og lettere å jobbe med.
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da har jeg bøyd til mitt første TB-kobbel i riktig vare. Det gikk rimelig greit, men jeg strevde en del med knekk nummer to (regnet fra kobbelets synlige ende) som medførte et par fingerpunkteringer med litt utsivende blod som følge. Vinkelen foran er svært spiss og avstanden opp til knekken kort. Er det noe tips å få fra erfarne på hvordan gjøre dette på en lur måte?
|
||
Svein S
|
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei
Mitt favoritt feste for bøylen, er i likhet med Bjørn R, en liten messingstang, men jeg lodder den på en bit printkort (kortet som brukes til å lage elektroniske kort, som alle komponentene loddes fast til). Printkortbiten limes deretter til undersiden av vogngulvet, bak bufferbjelken.
Poenget er at da har jeg en liten justeringsmulighet for kroken ved å varme opp messingrøret med en loddebolt, uten at plasten i vogna smelter.
Jeg har heller ikke opplevd nevnverdige problemer med fjærende buffere.
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her er et bilde av de gitarstrengene jeg pleier å bruke.
I Kristiansand er det i alle fall 3 musikkforretninger som har disse.
Kan anbefale alle som driver med litt selvbygging å skaffe seg gitarstrenger med en gang, for dette er høykvalitets stålstreng som er bra til så mye. Eksempel:
-- Et vinterprosjekt er "Leipzig"-vogna på bildet, som forhåpentlig blir til flisvogn Lt4 7038 med nye håndtak av gitarstreng på hjørnene og under bufferne.
-- eller: Denne uka monterte jeg en liggende Tortoise sporvekselmotor med gitarstreng 020 som overføringsstang bort til vekseltunga.
|
||
Hilsen
Roar Børte |
||
Steinar Snøtun
FREMO-forummedlem Joined: 22 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Problemet med tråd/bøylekobling og fjærende buffere oppstår når vogner med litt overheng skyves gjennom vekselgater som danner en S-kurve. Nå er kravene i Fremo såpass lange veksler at jeg ikke tror dette er et problem. Monter dette på et par toakslede vogner med litt lang akselavstand og overheng og prøv. Da vil det snart vise seg om det er greit eller ikke.
|
||
Steinar
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her er bilder av to forslag til festing av koblingskroken. En bit av en U-profil messing, med borret hull til tråden: Og her en bit av et messingrør. Denne metoden har jeg brukt ihvertfall på de siste 20 vognene, rask og enkel. Røret er limt fast på forhånd med lynlim (og bakepulver): Metoden med plastkloss er beskrevet på FREMO-Norges sider. |
||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei
Har oplevet Tb byggere montere bøjlen, let på skrå/diagonalt mellem pufferne.
Denne fremgangsmåde betyder at bøjlerne, når vognene kobles sammen, krydser hinanden og pufferne vil derfor også når vognene skubbes, ikke være noget problem.
Ideen har jeg ikke selv afprøvet, men der skulle ikke være noget som hindrer at det kan lade sig gøre og ej heller hindre sammenkobling med andre med almindelig vandret TB.
Modelbanehilsen
Dan
Edited by Dan Rasmussen - 09 september 2009 at 13:02 |
||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg kjøpte min våpensverte i en jakt/fiske/våpen-forretning (for flere år siden). Jeg tror merket var Hoppe"s Gun Blue, prisen var dengang ca. 90,-. Vil tro at alle slike væsker som er beregnet for sverting av våpenstål vil fungere. Gitarstrengene jeg bruker er merket "plain steel". Bøylene vil nok i noen tilfeller gå over/under hverandre ved skyving av tunge tog med fjærende buffere, men det er ikke så mange mm fjæringsvei på bufferne og derfor ikke så stor fare for at bøylene skal henge seg opp i noe. Har ihvertfall aldri skjedd meg... Edit: rettet trykkfeil... Edited by Bjørn R Larsen - 09 september 2009 at 12:41 |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
To spørsmål: - Hva slags butikker går man i for å få tak i våpensverte, og kan man anbefale en bestemt type/merke der? - Ut fra en teoretisk betraktning vil jeg tro at fjærende buffere og TB-koblinger går helt fint når man drar vogner (hvilket er det vanligste), men jeg ser for meg noen problemer ved skyving, nemlig at buffere presses inn slik at bøylen ikke lenger planer med bufferplatene, og at da vil bøylene kunne gå over/under hverandre og slik kunne forårsake en uheldig påvirkning av nabovogna? |
||
Svein S
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
På Fremo-Norge sine hjemmesider står det en god og informativ artikkel om bygging av TB-kobling.
Jeg har allikevel et par momenter jeg ønsker å belyse i tillegg: Gitarstrengen som brukes er svært blank, og gjør at koblingen blir mer synlig enn ønskelig. Et av fortrinnene med TB-koblinger er jo at de skal synes minst mulig. Jeg anbefaler derfor å bruke våpensverte på tråden, men det må gjøres FØR koblingen er laget (for best resultat). Jeg pleier å trekke gitarstrengen gjennom stållull, fint slipepapir e.l. noen ganger først slik at overflaten blir ren. Så dytter jeg hele strengen ned i flasken med våpensverte slik at hele strengen blir jevnt sortfarget. Deretter skylles strengen med vann og tørkes. Så kan arbeidet med koblingen begynne. Artikkelen hevder at TB-koblinger ikke virker særlig bra sammen med fjærende buffere. Jeg har en del materiell med TB-kobbel OG fjærende buffere og dette fungerer helt utmerket. |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg antar at forespørselen var angående "boksen" som TB-kroken festes i. Jeg skal få lagt ut noen bilder av dette i løpet av dagen. |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvem henvender du deg til? |
||
Svein S
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
om du har et bilde så hadde det vert greit. holder på å konvertere til tb på nesten allt av materiell åga at jeg vil ha en lett mulighet til å drive med skifting/timesaving.
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg går ut fra at de kritiske målene/formen på kobbelet er selve kroken og dens avstand fra bøylen, samt at den kan vippes opp så mye at den løfter seg over bøylen på tilstøtende vogn?
|
||
Svein S
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mange muligheter, som f.eks. styrenkloss med hull gjennom, messing U-profil med borret hull eller den varianten jeg foretrekker: En bit av en tynt messingrør. |
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
hvordan lager man den boksen som kobbelet skal være i?
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |