MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvordan lage trådkobbel
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvordan lage trådkobbel

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvordan lage trådkobbel
    Posted: 14 september 2009 at 22:54
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:


Våpen blånering eller brunering, det blir mørkt! Den beste flasken jeg har: Hurtig Brunering fra Schous Bøssemaker"s. Meget agressiv å må påføres med klut, Q-tips etc, og overskudd må tørkes av.


En liten neve spørsmål rundt dette:
-Hvor får du kjøpt brygget?
-Hva koster det?
-Fungerer det på messing & nysølv?
-Hvis du gnir en hvit klut over det brunerte metallet, smitter det av?
 
 
Jeg kjøpte det for flere år siden i butikken til disse: http://www.schouvapen.no/, men jeg kan ikke finne det på nettsidene deres.
Pris: husker egentlig ikke, men magefølsen (langtidsminnet) sier rundt en 100-lapp
Fungerer veldig bra på stål og smitter ikke av. Fungerer bra på messing og nysølv også, men smitter av.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2009 at 13:40
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:


Våpen blånering eller brunering, det blir mørkt! Den beste flasken jeg har: Hurtig Brunering fra Schous Bøssemaker"s. Meget agressiv å må påføres med klut, Q-tips etc, og overskudd må tørkes av.


En liten neve spørsmål rundt dette:
-Hvor får du kjøpt brygget?
-Hva koster det?
-Fungerer det på messing & nysølv?
-Hvis du gnir en hvit klut over det brunerte metallet, smitter det av?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2009 at 03:02
Da har dagen (egl. gårsdagen) gått med til å fullføre mitt bidrag til vognparken på Gardermotreffet. Fem G-vogner har fått trådkobbel (førstegangsproduksjon for mitt vedkommende), RP25-hjul (bare sjekket at de stemte overens med NMRA-malen), vognnummer med plateskilt i etterkrigsmodell og vognkort:


Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2009 at 00:15
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg prøvde å sverte tråden på forhånd, men det var kanskje feil produkt. Jeg var hos XXL-sport og fikk tak i blånering (Ikke brunering) for våpen. Men det gav ingen effekt selv etter en halvtime i bad, som er mye lenger enn det som flaska foreskrev. Mulig jeg ikke fikk mattet ned tråden nok. Brukte stålull.

 
Stålull kan polere mer enn å slipe seg gjennom det øverste laget av metallet. Dessuten er det såpe i vanlig kjøkken stålull, som forhindrer den kjemiske svertingen å fungere. Selv bruker jeg fint slipepapir (240 eller 400 etc), å trekker tråden i gjennom.
 
Våpen blånering eller brunering, det blir mørkt! Den beste flasken jeg har: Hurtig Brunering fra Schous Bøssemaker"s. Meget agressiv å må påføres med klut, Q-tips etc, og overskudd må tørkes av.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 20:40
Dette ser da ut til å kunne fungere. Juster krokene slik at det blir ca 2 mm mellom buffertene når vognene er sammenkoblet. Lengden på kroken etterjusteres med knekkene på tråden innenfor bøylen. En ting som er viktig som Asgeir påpeker, er lengden på kroken oppover. Hvis en er lang og den andre kort kan de også være vanskelige å få tak på med magneten.

Edited by Steinar Snøtun - 13 september 2009 at 20:41
Steinar
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 19:11
Jeg prøvde å sverte tråden på forhånd, men det var kanskje feil produkt. Jeg var hos XXL-sport og fikk tak i blånering (Ikke brunering) for våpen. Men det gav ingen effekt selv etter en halvtime i bad, som er mye lenger enn det som flaska foreskrev. Mulig jeg ikke fikk mattet ned tråden nok. Brukte stålull.

Nei, det var ikke vanskelig å lage eller montere trådkoblinger. Men som sagt så er det vanskelig å få til den skarpe knekken først. Mulig jeg mangler det helt optimale verktøyet, men mener meg rimelig godt utstyrt med ymse verktøy etter et 50 år langt MJ-liv.
Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 18:49
Funksjon er det viktigste, men tuppen (den som står opp, ikke selve kroken) er litt for lang. De kan slå opp i utstående forbrett over bufferbjelken (spesielt kjent fra Di 2 modellene), slik at kroken ikke klarer å komme over bøylen. Denne tuppen bør bare være ca. 2 mm høy.
 
Utseendemessig er det penest om selve kroken ligger horisontalt mellom bufferne, men det er ikke viktig. I tillegg liker jeg å sverte tråden kjemisk og tusje lagringen med sort (ikke bruk maling), så den blir mest mulig usynelig.
 
Ellers var vel ikke dette så vanskelig?
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 16:58
Eller for å spørre mer direkte, er disse krokene akseptable? De kobler i hvert fall greit seg i mellom.

Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 16:20
Det som volder meg litt besvær, er den skarpe knekken mellom hornet og kroken (første knekk, altså). Teoretisk kan jeg ikke helst skjønne hvorfor den må være så skarp. Hvis den kunne være litt rundere ville det være lettere og raskere å bøye den til. Har man gjort noen forsøk her som tilsier nødvendigheten av en så skarp knekk?


Edited by ses - 13 september 2009 at 16:20
Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 14:45
Tegningen på Lars Lundgren"s side er versjon 1 av TB.
 
Kroken vi bruker i dag er en videreutvikling, som gjør det enklere og sikrere for kroken å treffe den andre vognens bøyle og gå over denne.


Edited by Asgeir - 13 september 2009 at 14:46
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 14:22
Originally posted by ses ses wrote:

Takk for raskt svar.
Så på lenken du gav til LArs Lundgrens side, og den viser faktisk en
annen tegning av TB-koblingen, men funksjonelt lik, så vidt jeg kan se.
Jeg antar da at disse går om hverandre?

Tydeligvis ikke lenger, jeg har (hadde) én vogn som opprinnelig hadde slike kroker som bildet viser, men den ble tatt ut av spillet i årets Arendal-treff med begrunnelse at krokene ikke passet
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 13:59
Takk for raskt svar.
Så på lenken du gav til LArs Lundgrens side, og den viser faktisk en annen tegning av TB-koblingen, men funksjonelt lik, så vidt jeg kan se. Jeg antar da at disse går om hverandre? Lindrens koblingskrok virker enklere å lage hva angår selve kroken ytters, med bare én knekk.


Svein S
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 12:55
Originally posted by ses ses wrote:


Hva er funksjonen til bakepulveret?


Det gjør at CA-limet "fyller" mer. Også ypperlig til å tette hull i hardere materialer.

Fant tipset her opprinnelig.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 12:31
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

...

Og her en bit av et messingrør. Denne metoden har jeg brukt ihvertfall på de siste 20 vognene, rask og enkel. Røret er limt fast på forhånd med lynlim (og bakepulver):


Metoden med plastkloss er beskrevet på FREMO-Norges sider.


Hva er funksjonen til bakepulveret?
Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 23:09
Originally posted by ses ses wrote:

Da har jeg bøyd til mitt første TB-kobbel i riktig vare. Det gikk rimelig greit, men jeg strevde en del med knekk nummer to (regnet fra kobbelets synlige ende) som medførte et par fingerpunkteringer med litt utsivende blod som følge. Vinkelen foran er svært spiss og avstanden opp til knekken kort. Er det noe tips å få fra erfarne på hvordan gjøre dette på en lur måte?
 
Hmm, ikke noe annet enn at jeg bruker en svært liten flat nebbtang.
 
Ellers knekker jeg opp både knekk 1 og 2 før jeg kapper tuppen. Da er trådene på hver side av disse litt lengre og lettere å jobbe med.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 22:47
Da har jeg bøyd til mitt første TB-kobbel i riktig vare. Det gikk rimelig greit, men jeg strevde en del med knekk nummer to (regnet fra kobbelets synlige ende) som medførte et par fingerpunkteringer med litt utsivende blod som følge. Vinkelen foran er svært spiss og avstanden opp til knekken kort. Er det noe tips å få fra erfarne på hvordan gjøre dette på en lur måte?
Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 22:39
Hei
Mitt favoritt feste for bøylen, er i likhet med Bjørn R, en liten messingstang, men jeg lodder den på en bit printkort (kortet som brukes til å lage elektroniske kort, som alle komponentene loddes fast til). Printkortbiten limes deretter til undersiden av vogngulvet, bak bufferbjelken.
 
Poenget er at da har jeg en liten justeringsmulighet for kroken ved å varme opp messingrøret med en loddebolt, uten at plasten i vogna smelter.
 
Jeg har heller ikke opplevd nevnverdige problemer med fjærende buffere.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 17:39
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:


Jeg vil tro at det ikke er så vanskelig å få tak i gitarstrenger. Det er de to tynneste strengene på "ordinære" akustiske gitarer som benyttes, hhv. 0,25 og 0,30 mm, gjerne benevnt som 010 og 012. Edit: Liten trykkfeil...
 
Her er et bilde av de gitarstrengene jeg pleier å bruke. 
 
I Kristiansand er det i alle fall 3 musikkforretninger som har disse.
 
Kan anbefale alle som driver med litt selvbygging å skaffe seg gitarstrenger med en gang, for dette er høykvalitets stålstreng som er bra til så mye.  Eksempel:
--  Et vinterprosjekt er "Leipzig"-vogna på bildet, som forhåpentlig blir til flisvogn  Lt4 7038  med nye håndtak av gitarstreng på hjørnene og under bufferne.
--  eller:  Denne uka monterte jeg en liggende Tortoise sporvekselmotor med gitarstreng 020 som overføringsstang bort til vekseltunga.
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 16:22
Problemet med tråd/bøylekobling og fjærende buffere oppstår når vogner med litt overheng skyves gjennom vekselgater som danner en S-kurve. Nå er kravene i Fremo såpass lange veksler at jeg ikke tror dette er et problem. Monter dette på et par toakslede vogner med litt lang akselavstand og overheng og prøv. Da vil det snart vise seg om det er greit eller ikke. 
Steinar
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 15:48
Originally posted by Stian Stian wrote:

om du har et bilde så hadde det vert greit. holder på å konvertere til tb på nesten allt av materiell åga at jeg vil ha en lett mulighet til å drive med skifting/timesaving.


Her er bilder av to forslag til festing av koblingskroken.

En bit av en U-profil messing, med borret hull til tråden:


Og her en bit av et messingrør. Denne metoden har jeg brukt ihvertfall på de siste 20 vognene, rask og enkel. Røret er limt fast på forhånd med lynlim (og bakepulver):


Metoden med plastkloss er beskrevet på FREMO-Norges sider.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 13:01
HeiSmile
 
Har oplevet Tb byggere montere bøjlen, let  på skrå/diagonalt mellem pufferne.
 
Denne fremgangsmåde betyder at bøjlerne, når vognene kobles sammen, krydser hinanden og pufferne vil derfor også når vognene skubbes, ikke være noget problem.
 
Ideen har jeg ikke selv afprøvet, men der skulle ikke være noget som hindrer at det kan lade sig gøre og ej heller hindre sammenkobling med andre med almindelig vandret TB.
 
Modelbanehilsen
Dan
 
 
  


Edited by Dan Rasmussen - 09 september 2009 at 13:02
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 12:38
Originally posted by ses ses wrote:


To spørsmål:- Hva slags butikker går man i for å få tak i våpensverte, og kan man anbefale en bestemt type/merke der?- Ut fra en teoretisk betraktning vil jeg tro at fjærende buffere og TB-koblinger går helt fint når man drar vogner (hvilket er det vanligste), men jeg ser for meg noen problemer ved skyving, nemlig at buffere presses inn slik at bøylen ikke lenger planer med bufferplatene, og at da vil bøylene kunne gå over/under hverandre og slik kunne forårsake en uheldig påvirkning av nabovogna?


Jeg kjøpte min våpensverte i en jakt/fiske/våpen-forretning (for flere år siden). Jeg tror merket var Hoppe"s Gun Blue, prisen var dengang ca. 90,-. Vil tro at alle slike væsker som er beregnet for sverting av våpenstål vil fungere. Gitarstrengene jeg bruker er merket "plain steel".

Bøylene vil nok i noen tilfeller gå over/under hverandre ved skyving av tunge tog med fjærende buffere, men det er ikke så mange mm fjæringsvei på bufferne og derfor ikke så stor fare for at bøylene skal henge seg opp i noe. Har ihvertfall aldri skjedd meg...
Edit: rettet trykkfeil...

Edited by Bjørn R Larsen - 09 september 2009 at 12:41
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 12:26
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

På Fremo-Norge sine hjemmesider står det en god og informativ artikkel om bygging av TB-kobling.

Jeg har allikevel et par momenter jeg ønsker å belyse i tillegg:

Gitarstrengen som brukes er svært blank, og gjør at koblingen blir mer synlig enn ønskelig. Et av fortrinnene med TB-koblinger er jo at de skal synes minst mulig. Jeg anbefaler derfor å bruke våpensverte på tråden, men det må gjøres FØR koblingen er laget (for best resultat). Jeg pleier å trekke gitarstrengen gjennom stållull, fint slipepapir e.l. noen ganger først slik at overflaten blir ren. Så dytter jeg hele strengen ned i flasken med våpensverte slik at hele strengen blir jevnt sortfarget. Deretter skylles strengen med vann og tørkes. Så kan arbeidet med koblingen begynne.

Artikkelen hevder at TB-koblinger ikke virker særlig bra sammen med fjærende buffere. Jeg har en del materiell med TB-kobbel OG fjærende buffere og dette fungerer helt utmerket.


To spørsmål:
- Hva slags butikker går man i for å få tak i våpensverte, og kan man anbefale en bestemt type/merke der?
- Ut fra en teoretisk betraktning vil jeg tro at fjærende buffere og TB-koblinger går helt fint når man drar vogner (hvilket er det vanligste), men jeg ser for meg noen problemer ved skyving, nemlig at buffere presses inn slik at bøylen ikke lenger planer med bufferplatene, og at da vil bøylene kunne gå over/under hverandre og slik kunne forårsake en uheldig påvirkning av nabovogna?
Svein S
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 12:13
På Fremo-Norge sine hjemmesider står det en god og informativ artikkel om bygging av TB-kobling.

Jeg har allikevel et par momenter jeg ønsker å belyse i tillegg:

Gitarstrengen som brukes er svært blank, og gjør at koblingen blir mer synlig enn ønskelig. Et av fortrinnene med TB-koblinger er jo at de skal synes minst mulig. Jeg anbefaler derfor å bruke våpensverte på tråden, men det må gjøres FØR koblingen er laget (for best resultat). Jeg pleier å trekke gitarstrengen gjennom stållull, fint slipepapir e.l. noen ganger først slik at overflaten blir ren. Så dytter jeg hele strengen ned i flasken med våpensverte slik at hele strengen blir jevnt sortfarget. Deretter skylles strengen med vann og tørkes. Så kan arbeidet med koblingen begynne.

Artikkelen hevder at TB-koblinger ikke virker særlig bra sammen med fjærende buffere. Jeg har en del materiell med TB-kobbel OG fjærende buffere og dette fungerer helt utmerket.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 11:59
Originally posted by ses ses wrote:


Originally posted by Stian Stian wrote:

om du har et bilde så hadde det vert greit. holder på å konvertere til tb på nesten allt av materiell åga at jeg vil ha en lett mulighet til å drive med skifting/timesaving.
Hvem henvender du deg til?


Jeg antar at forespørselen var angående "boksen" som TB-kroken festes i. Jeg skal få lagt ut noen bilder av dette i løpet av dagen.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 11:46
Originally posted by Stian Stian wrote:

om du har et bilde så hadde det vert greit. holder på å konvertere til tb på nesten allt av materiell åga at jeg vil ha en lett mulighet til å drive med skifting/timesaving.


Hvem henvender du deg til?
Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 11:08
om du har et bilde så hadde det vert greit. holder på å konvertere til tb på nesten allt av materiell åga at jeg vil ha en lett mulighet til å drive med skifting/timesaving.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 10:51
Jeg går ut fra at de kritiske målene/formen på kobbelet er selve kroken og dens avstand fra bøylen, samt at den kan vippes opp så mye at den løfter seg over bøylen på tilstøtende vogn?
Svein S
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 10:34
Originally posted by Stian Stian wrote:

hvordan lager man den boksen som kobbelet skal være i?

Mange muligheter, som f.eks. styrenkloss med hull gjennom, messing U-profil med borret hull eller den varianten jeg foretrekker: En bit av en tynt messingrør.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 10:14
hvordan lager man den boksen som kobbelet skal være i?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.