MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvordan lage trådkobbel
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvordan lage trådkobbel

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvordan lage trådkobbel
    Posted: 08 september 2009 at 18:20
I stedet for å fortsette inne i tråden om Fremotreffet på Gardermoen, starter jeg en ny tråd om det å lage trådkobbel.
Jeg prøvde meg som nevnt  i går med 0,5 mm pianotråd, men den var for stiv. Idag har jeg prøvd å få tak i både gitarstreng 0,3 uten å lykkes og var også i en pianoferretning (med verksted), men de brukte ikke mindre enn 0,7 tråd. Dermed kan det bli litt vanskelig å finne om jeg klarer å få montert trådkobbel på vogner innen fredag, som fristen er.

Men etter litt mer leting i gamle esker og skuffer, fant jeg en kvel med 0,3 mm blank tråd. Jeg prøvde å bøye til et trådkobbel av den, og det gikk mistenkelig lett. Så mistanken min er at dette ikke er pianotråd men kanskje nysølvtråd. Den virker imidlertid å ha god spenst når trådenden stikker ut av kveilen, men lar seg altså lett bøye med tang og i spisse vinkler.
Så det jeg spør om er om dere som lager disse koblingene kan si noe om min mistanke er berettiget eller at 0,3 pianotråd faktisk er så lett formbar? HVa slags test kunne man for eksempel utsette koblingen for, for å teste de?

(Prøvde å laste opp et bilde, men fortsatt samme feil som varslet om i går, men nå altså med billedopplasteren (i går var det generell fil-opplaster)).
Svein S
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2009 at 18:30
Hei SveinSmile
 
Prøv at bøje et stykke af tråden i en vinkel, med en tang.
 
Prøv så om du med fingrene kan "rette" den ud. Såfremt den ikke vender tilbage til den bøjede tilstand, da er materialet for blødt og formentlig nysølv.
 
Prøv at købe en guitarstreng, den koster lidt, men der bliver mange koblinger ud af den. Andre kan
nok fortælle hvilken str. disse strenge findes i.  Jeg er desværre ikke noget ved musikkenWink
 
Hilsen
Dan


Edited by Dan Rasmussen - 08 september 2009 at 18:32
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2009 at 18:31
Svein,
sjekk at tråden er magnetisk.
Er den ikke det, duger den ikke som TB-kobling...
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2009 at 18:34
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Svein,
sjekk at tråden er magnetisk.
Er den ikke det, duger den ikke som TB-kobling...
ClapClapClap
 
Ja selvfølgelig - så enkelt kan det gøres.
 
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2009 at 23:47
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Svein,
sjekk at tråden er magnetisk.
Er den ikke det, duger den ikke som TB-kobling...


Og det var den ikke. Cry
Da er det vel bare å prøve flere musikkforetninger i morgen.
Svein S
Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2009 at 23:54
Kan den ikke brukes som bøyle til tross for at den ikke er magnetisk?
-TUR-

Tore Urvik
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 06:24
Originally posted by -TUR- -TUR- wrote:

Kan den ikke brukes som bøyle til tross for at den ikke er magnetisk?


Jo da, til selve bøylen kan man benytte annen egnet tråd.

Jeg vil tro at det ikke er så vanskelig å få tak i gitarstrenger. Det er de to tynneste strengene på "ordinære" akustiske gitarer som benyttes, hhv. 0,25 og 0,30 mm, gjerne benevnt som 010 og 012.

Edit: Liten trykkfeil...

Edited by Bjørn R Larsen - 09 september 2009 at 06:26
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 10:10
Det er mulig jeg i går var innom en butikk for primært el-gitarer, siden de ikke hadde slike strenger. Men jeg er kommet i lykkelige omstendigheter likevel, for jeg har en musikerkollega som hadde skuffen full av gitarstrenger, så nå er jeg den lykkelige innehaver av en gitarstreng som jeg tror må være 0,25. Clap
Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 10:14
hvordan lager man den boksen som kobbelet skal være i?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 10:34
Originally posted by Stian Stian wrote:

hvordan lager man den boksen som kobbelet skal være i?

Mange muligheter, som f.eks. styrenkloss med hull gjennom, messing U-profil med borret hull eller den varianten jeg foretrekker: En bit av en tynt messingrør.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 10:51
Jeg går ut fra at de kritiske målene/formen på kobbelet er selve kroken og dens avstand fra bøylen, samt at den kan vippes opp så mye at den løfter seg over bøylen på tilstøtende vogn?
Svein S
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 11:08
om du har et bilde så hadde det vert greit. holder på å konvertere til tb på nesten allt av materiell åga at jeg vil ha en lett mulighet til å drive med skifting/timesaving.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 11:46
Originally posted by Stian Stian wrote:

om du har et bilde så hadde det vert greit. holder på å konvertere til tb på nesten allt av materiell åga at jeg vil ha en lett mulighet til å drive med skifting/timesaving.


Hvem henvender du deg til?
Svein S
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 11:59
Originally posted by ses ses wrote:


Originally posted by Stian Stian wrote:

om du har et bilde så hadde det vert greit. holder på å konvertere til tb på nesten allt av materiell åga at jeg vil ha en lett mulighet til å drive med skifting/timesaving.
Hvem henvender du deg til?


Jeg antar at forespørselen var angående "boksen" som TB-kroken festes i. Jeg skal få lagt ut noen bilder av dette i løpet av dagen.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 12:13
På Fremo-Norge sine hjemmesider står det en god og informativ artikkel om bygging av TB-kobling.

Jeg har allikevel et par momenter jeg ønsker å belyse i tillegg:

Gitarstrengen som brukes er svært blank, og gjør at koblingen blir mer synlig enn ønskelig. Et av fortrinnene med TB-koblinger er jo at de skal synes minst mulig. Jeg anbefaler derfor å bruke våpensverte på tråden, men det må gjøres FØR koblingen er laget (for best resultat). Jeg pleier å trekke gitarstrengen gjennom stållull, fint slipepapir e.l. noen ganger først slik at overflaten blir ren. Så dytter jeg hele strengen ned i flasken med våpensverte slik at hele strengen blir jevnt sortfarget. Deretter skylles strengen med vann og tørkes. Så kan arbeidet med koblingen begynne.

Artikkelen hevder at TB-koblinger ikke virker særlig bra sammen med fjærende buffere. Jeg har en del materiell med TB-kobbel OG fjærende buffere og dette fungerer helt utmerket.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 12:26
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

På Fremo-Norge sine hjemmesider står det en god og informativ artikkel om bygging av TB-kobling.

Jeg har allikevel et par momenter jeg ønsker å belyse i tillegg:

Gitarstrengen som brukes er svært blank, og gjør at koblingen blir mer synlig enn ønskelig. Et av fortrinnene med TB-koblinger er jo at de skal synes minst mulig. Jeg anbefaler derfor å bruke våpensverte på tråden, men det må gjøres FØR koblingen er laget (for best resultat). Jeg pleier å trekke gitarstrengen gjennom stållull, fint slipepapir e.l. noen ganger først slik at overflaten blir ren. Så dytter jeg hele strengen ned i flasken med våpensverte slik at hele strengen blir jevnt sortfarget. Deretter skylles strengen med vann og tørkes. Så kan arbeidet med koblingen begynne.

Artikkelen hevder at TB-koblinger ikke virker særlig bra sammen med fjærende buffere. Jeg har en del materiell med TB-kobbel OG fjærende buffere og dette fungerer helt utmerket.


To spørsmål:
- Hva slags butikker går man i for å få tak i våpensverte, og kan man anbefale en bestemt type/merke der?
- Ut fra en teoretisk betraktning vil jeg tro at fjærende buffere og TB-koblinger går helt fint når man drar vogner (hvilket er det vanligste), men jeg ser for meg noen problemer ved skyving, nemlig at buffere presses inn slik at bøylen ikke lenger planer med bufferplatene, og at da vil bøylene kunne gå over/under hverandre og slik kunne forårsake en uheldig påvirkning av nabovogna?
Svein S
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 12:38
Originally posted by ses ses wrote:


To spørsmål:- Hva slags butikker går man i for å få tak i våpensverte, og kan man anbefale en bestemt type/merke der?- Ut fra en teoretisk betraktning vil jeg tro at fjærende buffere og TB-koblinger går helt fint når man drar vogner (hvilket er det vanligste), men jeg ser for meg noen problemer ved skyving, nemlig at buffere presses inn slik at bøylen ikke lenger planer med bufferplatene, og at da vil bøylene kunne gå over/under hverandre og slik kunne forårsake en uheldig påvirkning av nabovogna?


Jeg kjøpte min våpensverte i en jakt/fiske/våpen-forretning (for flere år siden). Jeg tror merket var Hoppe"s Gun Blue, prisen var dengang ca. 90,-. Vil tro at alle slike væsker som er beregnet for sverting av våpenstål vil fungere. Gitarstrengene jeg bruker er merket "plain steel".

Bøylene vil nok i noen tilfeller gå over/under hverandre ved skyving av tunge tog med fjærende buffere, men det er ikke så mange mm fjæringsvei på bufferne og derfor ikke så stor fare for at bøylene skal henge seg opp i noe. Har ihvertfall aldri skjedd meg...
Edit: rettet trykkfeil...

Edited by Bjørn R Larsen - 09 september 2009 at 12:41
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 13:01
HeiSmile
 
Har oplevet Tb byggere montere bøjlen, let  på skrå/diagonalt mellem pufferne.
 
Denne fremgangsmåde betyder at bøjlerne, når vognene kobles sammen, krydser hinanden og pufferne vil derfor også når vognene skubbes, ikke være noget problem.
 
Ideen har jeg ikke selv afprøvet, men der skulle ikke være noget som hindrer at det kan lade sig gøre og ej heller hindre sammenkobling med andre med almindelig vandret TB.
 
Modelbanehilsen
Dan
 
 
  


Edited by Dan Rasmussen - 09 september 2009 at 13:02
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 15:48
Originally posted by Stian Stian wrote:

om du har et bilde så hadde det vert greit. holder på å konvertere til tb på nesten allt av materiell åga at jeg vil ha en lett mulighet til å drive med skifting/timesaving.


Her er bilder av to forslag til festing av koblingskroken.

En bit av en U-profil messing, med borret hull til tråden:


Og her en bit av et messingrør. Denne metoden har jeg brukt ihvertfall på de siste 20 vognene, rask og enkel. Røret er limt fast på forhånd med lynlim (og bakepulver):


Metoden med plastkloss er beskrevet på FREMO-Norges sider.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 16:22
Problemet med tråd/bøylekobling og fjærende buffere oppstår når vogner med litt overheng skyves gjennom vekselgater som danner en S-kurve. Nå er kravene i Fremo såpass lange veksler at jeg ikke tror dette er et problem. Monter dette på et par toakslede vogner med litt lang akselavstand og overheng og prøv. Da vil det snart vise seg om det er greit eller ikke. 
Steinar
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 17:39
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:


Jeg vil tro at det ikke er så vanskelig å få tak i gitarstrenger. Det er de to tynneste strengene på "ordinære" akustiske gitarer som benyttes, hhv. 0,25 og 0,30 mm, gjerne benevnt som 010 og 012. Edit: Liten trykkfeil...
 
Her er et bilde av de gitarstrengene jeg pleier å bruke. 
 
I Kristiansand er det i alle fall 3 musikkforretninger som har disse.
 
Kan anbefale alle som driver med litt selvbygging å skaffe seg gitarstrenger med en gang, for dette er høykvalitets stålstreng som er bra til så mye.  Eksempel:
--  Et vinterprosjekt er "Leipzig"-vogna på bildet, som forhåpentlig blir til flisvogn  Lt4 7038  med nye håndtak av gitarstreng på hjørnene og under bufferne.
--  eller:  Denne uka monterte jeg en liggende Tortoise sporvekselmotor med gitarstreng 020 som overføringsstang bort til vekseltunga.
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 22:39
Hei
Mitt favoritt feste for bøylen, er i likhet med Bjørn R, en liten messingstang, men jeg lodder den på en bit printkort (kortet som brukes til å lage elektroniske kort, som alle komponentene loddes fast til). Printkortbiten limes deretter til undersiden av vogngulvet, bak bufferbjelken.
 
Poenget er at da har jeg en liten justeringsmulighet for kroken ved å varme opp messingrøret med en loddebolt, uten at plasten i vogna smelter.
 
Jeg har heller ikke opplevd nevnverdige problemer med fjærende buffere.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 22:47
Da har jeg bøyd til mitt første TB-kobbel i riktig vare. Det gikk rimelig greit, men jeg strevde en del med knekk nummer to (regnet fra kobbelets synlige ende) som medførte et par fingerpunkteringer med litt utsivende blod som følge. Vinkelen foran er svært spiss og avstanden opp til knekken kort. Er det noe tips å få fra erfarne på hvordan gjøre dette på en lur måte?
Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2009 at 23:09
Originally posted by ses ses wrote:

Da har jeg bøyd til mitt første TB-kobbel i riktig vare. Det gikk rimelig greit, men jeg strevde en del med knekk nummer to (regnet fra kobbelets synlige ende) som medførte et par fingerpunkteringer med litt utsivende blod som følge. Vinkelen foran er svært spiss og avstanden opp til knekken kort. Er det noe tips å få fra erfarne på hvordan gjøre dette på en lur måte?
 
Hmm, ikke noe annet enn at jeg bruker en svært liten flat nebbtang.
 
Ellers knekker jeg opp både knekk 1 og 2 før jeg kapper tuppen. Da er trådene på hver side av disse litt lengre og lettere å jobbe med.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 12:31
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

...

Og her en bit av et messingrør. Denne metoden har jeg brukt ihvertfall på de siste 20 vognene, rask og enkel. Røret er limt fast på forhånd med lynlim (og bakepulver):


Metoden med plastkloss er beskrevet på FREMO-Norges sider.


Hva er funksjonen til bakepulveret?
Svein S
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 12:55
Originally posted by ses ses wrote:


Hva er funksjonen til bakepulveret?


Det gjør at CA-limet "fyller" mer. Også ypperlig til å tette hull i hardere materialer.

Fant tipset her opprinnelig.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 13:59
Takk for raskt svar.
Så på lenken du gav til LArs Lundgrens side, og den viser faktisk en annen tegning av TB-koblingen, men funksjonelt lik, så vidt jeg kan se. Jeg antar da at disse går om hverandre? Lindrens koblingskrok virker enklere å lage hva angår selve kroken ytters, med bare én knekk.


Svein S
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 14:22
Originally posted by ses ses wrote:

Takk for raskt svar.
Så på lenken du gav til LArs Lundgrens side, og den viser faktisk en
annen tegning av TB-koblingen, men funksjonelt lik, så vidt jeg kan se.
Jeg antar da at disse går om hverandre?

Tydeligvis ikke lenger, jeg har (hadde) én vogn som opprinnelig hadde slike kroker som bildet viser, men den ble tatt ut av spillet i årets Arendal-treff med begrunnelse at krokene ikke passet
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 14:45
Tegningen på Lars Lundgren"s side er versjon 1 av TB.
 
Kroken vi bruker i dag er en videreutvikling, som gjør det enklere og sikrere for kroken å treffe den andre vognens bøyle og gå over denne.


Edited by Asgeir - 13 september 2009 at 14:46
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2009 at 16:20
Det som volder meg litt besvær, er den skarpe knekken mellom hornet og kroken (første knekk, altså). Teoretisk kan jeg ikke helst skjønne hvorfor den må være så skarp. Hvis den kunne være litt rundere ville det være lettere og raskere å bøye den til. Har man gjort noen forsøk her som tilsier nødvendigheten av en så skarp knekk?


Edited by ses - 13 september 2009 at 16:20
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.