MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - G Skala Norsk
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

G Skala Norsk

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: G Skala Norsk
    Posted: 06 august 2009 at 12:50
Hei. Jeg har sett her og der hva G skala angår men finnes norskt materiell til G-skala? Typ lokomotiv og vogner?
Vet at NMJ har en stor en man kan få ulakkert å lakke til Cargonet eller hva det var... Men andre modeller?

Edited by Jonas - 06 august 2009 at 12:50
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2009 at 13:08
Tenker du da Spor 1, eller G skala?
Og har ikke vi hatt denne diskusjonen før?
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2009 at 21:22
Originally posted by Hagen Hagen wrote:

Tenker du da Spor 1, eller G skala?
Og har ikke vi hatt denne diskusjonen før?



G skala som det står...
Har vi hatt denne diskusjonen før?
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2009 at 21:53
Hei

Her er en definisjon av G-skala fra mjwiki.no:
http://mjwiki.no/wiki/G_skala

"G-skala er en problematisk betegnelse ettersom den ikke sier noe sikkert om målestokken. MOROP har i sin NEM 010 ikke normert noe som heter G skala. Tog i målestokk 1:22,5 som kjører på 45 mm spor tilsvarer MOROPs skala IIm, og tog med normalsporet forbilde som kjører på 45 mm spor tilsvarer - hvis de er laget i riktig målestokk - MOROPs skala I."

I den forrige tråden du startet spurte du om materiell i Skala 1 eller rettere sagt Spor 1. I denne tråden spør du om materiell i Skala G - en skala som er vag med hensyn til hvilken målestokk man har som forbilde, og at man må ta stilling til om forbildet er smalspor eller normalspor.

Dermed er vel ikke rart at man lurer på hva du lurer på.

Uansett - det er morsomt med store modelljernbaner - uavhengig av skala, sporvidde eller drift (livesteam eller ordinær drift med strøm). Lykke til!
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2009 at 08:21
Originally posted by Jonas Jonas wrote:


Har vi hatt denne diskusjonen før?

Det har vi...
I spor 1 finnes det faktisk en del norsk etterhvert, og "den store" kan til nød rusle rundt på et spor 1 anlegg siden prototypen har "britisk klaring" (loading gauge) og dermed er mindre enn mange andre europeiske lok.

Men i G finnes det lite norsk, og det som finnes er ikke i noen some helst konsistent skala...
G er alt fra 1/29 til 1/22,5 (og flere), et forholdsvis stort nedslagsfelt.

Du kan lese den forrige diskusjonen vi hadde om dette om igjen, og så kan du spørre nye spørsmål
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2009 at 23:35
Må nok finne meg enig i Rune.
Tror det er ytterst vanskelig å finne norske (og ellers nordiske) g-skala (i hvert fall 1:22,5) modeller, må nesten bygge dem selv. (Skal man få noe gjort så må man gjøre det selvWink) Men er du ute etter tysk eller sveitsisk så har du nok vært heldigLOL http://www.vmji.no/index1.html
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
laser View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 15 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote laser Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2009 at 13:54
Ha ørlite tålmodighet karer, norsk 1:22,5 kommer i løpet av høsten/vinteren.
Arild
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2009 at 21:16
Hei!
 
Hvis man ikke er ihuga nagleteller, og villig til å akseptere normalsporsmodeller i G-skala (1:22.5) på 45mm sporvidde til tross for feil størrelsesproporsjon/sporvidde, er det vel ikke mindre "prototypisk" å "fornorske" slike og bruke som norske modeller. - Det finnes vel pr. i dag ikke så mange utover Köff II og V60.


Edited by Roger - 08 august 2009 at 21:29
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2009 at 01:18
Originally posted by laser laser wrote:

Ha ørlite tålmodighet karer, norsk 1:22,5 kommer i løpet av høsten/vinteren.
Arild
Øhh ... hva? Nå ble jeg nysgjerrig ...
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
laser View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 15 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote laser Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2009 at 15:52
Det betyr at det kommer byggesett av div. 1m vogner, godsvogner i første omgang. Originaler på Setesdalsbanen, Tønsberg-Eidsfoss og Thamshavnbanen samt Westinghouse-loket, alt tilpasset LGBs hjuloppheng/hjul og motorenhet.
Arild 
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2009 at 04:40
Hei!
 
Originally posted by laser laser wrote:

Det betyr at det kommer byggesett av div. 1m vogner, godsvogner i første omgang. (...) alt tilpasset LGBs hjuloppheng/hjul og motorenhet.
 
1m, eller Im som det også skrives, er smalspor (meterspor) i størrelsesproporsjonen 1:32 med sporvidde 32mm, mens LGBs materiell er i all hovedsak er i størrelsesproporsjonen 1:22.5 med sporvidde 45mm (IIm). Er det virkelig enklere å basere fremtidige Im-modeller på materiell i skala IIm, fremfor å benytte "normalsporsmodeller" i 0-skala som også har 32mm sporvidde (i likhet med 1m/ Im)?
 
Ellers vil jeg anbefale denne siden ett besøk i forhold de de forskjellige mj-skalaenes forskjellige sporvidder.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
laser View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 15 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote laser Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2009 at 06:25
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
[QUOTE=laser]Det betyr at det kommer byggesett av div. 1m vogner, godsvogner i første omgang. (...) alt tilpasset LGBs hjuloppheng/hjul og motorenhet.
 
Her må man være forsiktig med forkortelser.
Jeg mente 1 meter (1000/1067mm) da jeg i farten skrev 1m.
Vognene er i skala 1:22,5, 45mm sporvidde og altså tilpasset LGB.
Håper det ikke kan misforståes nå.
Arild
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2009 at 08:40

Stol på oss når det gjelder å misforstå
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
laser View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 15 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote laser Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2009 at 09:07
Heretter skal jeg konsekvent skrive f.eks:  1:22,5/45mm, 1:32/32mm osv.
Kanskje det er en ørliten mulighet til å unngå misforståelser daLOL
Forresten er Gf0 type 1 klar i 1:32/32mm. Produserer noen sett denne uka.
Arild
Back to Top
laser View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 15 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote laser Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2009 at 10:17
Originally posted by laser laser wrote:

Heretter skal jeg konsekvent skrive f.eks:  1:22,5/45mm, 1:32/32mm osv.
Kanskje det er en ørliten mulighet til å unngå misforståelser daLOL
Forresten er Gf0 type 1 klar i 1:32/32mm. Produserer noen sett denne uka.
Arild


Jammen greide jeg å gå i fella selv, det skal selvsagt være 1:32/45mm.
ArildClapClap
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2009 at 10:21

Men ja, det er en jungel av begreper, og ikke så lett å sette seg inn i.
Husker godt jeg prøvde å forklare deg det første gangen
Gf0 er en av de jeg absolutt skal ha i løpet av høsten, men nå er det litt raka fant etter ferien (selv om jeg ikke var innom en eneste hobbybutikk).
Jeg ser også frem til BM"en.
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2010 at 21:59
I siste nummer av Gartenbahn-profi (5/2010) er det annonsert et 2-akslet smalsporlok av type Orenstein & Koppel fra firmaet Herrmann Echtdampf.



Denne loktypen var veldig vanlig som anleggslok på norske jernbaneanlegg og som industrilok.
Loket er i skala 1:22,5 og går på 45 mm sporvidde - altså et norsk smalsporlok i G-skala / skala IIm.

Hvem blir den første til å vise denne på en norsk hagejernbane ... ?

Nå er loket riktignok lifesteam og pris i henhold til det (1399 Euro - prisen er inkl. RC-utstyr).
Jeg synes det likevel er et meget pent lite lok som ville passe bra i en norsk hage ...   

Edited by KjellAn - 23 oktober 2010 at 22:04
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2010 at 22:20
Som nevnt av flere så er det ikke så lett å få tak i ferdige modeller av norske modeller i stor skala. Men heldigvis er det lov å lage sin egen norske privatbane med et tenkt forbilde. Flerparten av mine kunder har hengt seg på en slik tanke - men ikke helt upåvirket av smalsporforbilder i England, Scottland og særlig Wales. Av livesteamlok finnes flere mulige og passende forbilder - det er nevnt lok fra O&K som vel er det nærmeste vi har kommet norsklignende saker - og dette finnes fra flere leverandører. Personlig synes jeg dette er flotte lok og med norske farger rimelig imponerende med teakkledde kareter - eller gjennomgangsvogner for den sakens skyld. Og så er det jo en mann her i Norge som kutter flis - og vips så er vi så nært noe norskt som en gjengs hagejernbanemann kan ønske seg.
krsven
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2010 at 23:22
Hei Kristian

Er det nevnte loket fra O&K et lok som du kunne tenke deg å selge her i landet?
I så fall kunne det være greit å vite hva prisen ville ligge på ...

Etter det du skriver på hjemmesidene til Livingsteam er det jo mest engelske lok det går akkurat nå - men dette loket blir liksom enda mer norsk ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2010 at 13:23
Hei Kjell - og andre!
Jeg skal vurdere å ta inn loket, men dette er avhengig av hvilke garantier produsenten kan gi på deletilgang - og forsåvidt hvordan loket er konstruert og praktisk anvendbart - det er nemlig svært mange livesteamlok som er fine å se på , "rimelig" - men dessverre lite holdbare og med f.eks. elendig dampproduksjon og bråkete brenner. Jeg kjenner merket kun fra servicer / reparasjoner  tatt for kunder i Norge og Danmark - men ok, give it a try. Jeg ber om tegninger og referanser og sender over dokumentasjon til serviceavdelingen. Mulig loket er bra - men jeg må overbevises, en ubetinget fordel når jeg skal overbevise kunder. I mellomtiden kan du se på Roundhouse Billy på www.livingsteam.no, meget godtfungerende lok som det går et tyvetalls lok av i Norge. Loket egner seg godt for superdetaljering - og nei, dette er ikke reklame. Først trivelig messe i Stavanger - så kontakt med produsenten!
krsven
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2010 at 17:31

Jeg så et par Herrmann-lok i Dortmund i april men ikke under damp. - Er ikke sikker - men lurer på om dette er "kinalok" på linje med Accucraft?

De likner ganske mye på Regner sine små lok fra etablererperioden og har nok tilsvarende driftsproblemer (i og med jeg ikke så dem i drift)?
(Nå er jo rikignok Regner kraftig forbedret fra det de leverte for 10 - 15 år siden).
Problemet med mange små livesteamlok, er som Kristian sier, brenner og kjele. En del lok har også hatt problemer med sleider og sylindertettinger. Når man nedskalerer et lok til størrelse rundt 1:20, blir lett vannmengden i kjelen for liten. Samme problem gjelder brenner. Man kan få en brenner til å virke ved ett pådrag - men når dette varierer (som det vil gjøre etter trykk i gasstank), blir lett brenneren ustabil. Jeg har selv forsøkt å modifisere brennere til lok som "var dårlige" - og det er vanskelig!!
Oftest blir da valget - korrekt skalamodell med dårlige livesteam-egenskaper eller "kompromismodell" der driftsegenskapene som livesteam-lok er prioritert foran skalariktighet.
Derfor kjøp utelukkende Livesteam- modeller som har vært på markedet en del år - om du ikke selv har god innsikt og kan takle problemene selv. Roundhouse m.fl. er et godt eksempel på velfungerende modeller. Roundhouse bruker standard brennere, kjeler og sylindere som går igjen på nye modeller. Derfor er de vitale komponentene velprøvde - også på nye lok.
 
Dette er subjektive vurderinger etter 15 år med livesteam.
 
Jeg skal til Voll for å kjøre livesteam og tar med litt forskjellig - både Roundhouse, Accucraft og Aster. - Kanskje jeg også tar med en (modifisert) Wilesco for å vise hva jeg mener?
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2010 at 18:22
Hei Kristian og Kjell H.

Takk for tilbakemeldingene.

Det er jo nyttig å høre hva andre har av erfaringer med livesteam før man kjøper inn den modellen man liker designet på. Pris er én ting - men dampfunksjonalitet og kvaliteten på selve dampmaskinen er jo andre viktige momenter. Livesteam er vel heller ikke noe man kjøper på impuls. Til det er prisen uansett som en "superline" og vel så det.

Takk for at Livingsteam gjør "research" med hensyn til hvordan lokene fungerer i praksis og hvordan tilgangen er til reservedeler. Gleden med livesteam må jo være at man kan "kjøre tog".

Send gjerne et PM til meg her på forumet om hvordan det går med kontakten med Herrmann Echtdampf. Ser det positivt ut kan det kanskje bli en handel.

Jeg skulle gjerne vært på messa i Stavanger, men tiden rekker ikke til ...
Kanskje det blir anledning til å se livesteam i virksomhet på en annen messe.

Edited by KjellAn - 27 oktober 2010 at 18:24
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2010 at 19:14
Hei
Har selv et Roundhouse lok som etterhvert nærmer seg 7-8 år.
Og som Kjell og Kristian sier, dette er solide saker.
En liten mekanisk sjekk (at skruer og slikt er på plass) før oppfyring er alt som skal til. Har til nå fungert hver eneste gang uten noen form for problem, en sann glede.
Ser på et par amerikanske forum at Roundhouse nesten alltid blir brukt som referansemål om driftssikkerhet.
Men, helt klart finnes det andre produsenter, men en må da kansje i noen grad ta høyde for en del mekking ellr sågar ombygging.
Har en kompis som på død å liv skulle ha et tyskprodusert, skal ikke nevne produsent, men skalariktighet var for han et prioritert mål. Prisen var sågar høyere en mitt, mye klatt å krøll å styggord fikk han med på kjøpet Smile


Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2010 at 20:12
Hei igjen!
I alle fall håper jeg alle som stikker innom på Voll tar seg tid til en liten prat. Vi tar dette som en hyggelig tur, og jeg ser frem til mj - prat med hele gjengen. Takk også til hyggelig messegjeng i Rogaland som tar i mot østlendinger med sære driftsformer. Har absolutt sansen for messer - og jeg er ikke helt enig med meg selv om hva jeg skal "snoke" etter hos de andre forhandlerene - eller bruktselgerne. Men ett er sikkert - man kommer alltid hjem med noe hyggelig - og det er kjempefint å dele kjøpsgleden med gode kompiser, selv om det kanskje ikke var så vanvittig godt kjøp man gjorde, but who cares?  Og for ett høydepunkt det er å møte gamle kompiser etter ett eller fem år siden man så dem sist. Det er jo bare å ta opp tråden der den glapp sist. Og så kommer gutta fra Vestfold med hagetog også - så da blir det vel erfaringsutvekslinger mellom åndseliten. Vi er vel skjønt enige om at hagejernbane er det eneste saliggjørende og jeg tror HO - folket gjør lurt i å gjøre klar bruktbordene så lenge det faktisk er mulig å få noe igjen for HO..... ( - vel...missforstå meg rett - vi hagejernbaneentusiaster kjører også HO, vi snakker bare ikke så høyt om det - ps. det er vel ingen som har ei fransk motorvogn i HO???)
krsven
Back to Top
Tom Lynga View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 18 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tom Lynga Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2011 at 23:02
Hei,
 
Snart tid for hagetog. Men først MJ-messe på Kråkstad, hvor G-skala-folket stiller igjen. Kristian vil være til stede, sammen med oss andre "frelste". Etter ett år med mye morsom kjøring med damp, sverger til Roundhouse sine flotte lok, solide, driftssikre. Med karetvogner i teak, og norske godsvogner fra Profinor, blir det fine, norske slerkerBig smile.
 
MJ-hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2011 at 11:45
Hvem, hva, hvor, er Profinor?
(nysgjerrigWink)
SOHo
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2011 at 14:04
Skal vel være Proinor.
 
 
Petter
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2011 at 14:05
Det er synd at denne messen kolliderer hvert år med Intermodellbau i Dortmund:
Jeg kunne ellers ha tenkt meg å ta en tur for å kjøre live-steam.
 
Ellers kan jeg absolutt anbefale Proinor´s norske modeller i G-skala. Har bygget alle modellene som er utgitt. Passform er utmerket - men jeg følger ikke monteringsanvisning (bildeserie) 100%.
Jeg synes det er enklere og finere å lakkere med sprayboks. Derfor monterer jeg sammen en større gruppe deler som skal ha samme farge før jeg lakkerer denne. Da unngår jeg mye maskering og jeg synes tilkomst også blir bedre. (F.eks. kan da innervegger og yttervegger lakkeres på en side i ulik farge for seinere å limes sammen.)
Man må da passe seg for å lakkere de flater som seinere skal limes for at limingen skal bli bedre.
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2011 at 21:38
Hei igjen alle mjentusiaster (- og dere som kommer til å bli det)!
Som nevnt er det Kråkstadmesse snart, dvs. 9. og 10. april. Jeg har stillt ut der noen år - og makan til flott messe. Kråkstadgjengen gjør en flott jobb - og for utstillerne er messa et sosialt høydepunkt. Det råder en  god stemning både blandt arrangører, utstillere og besøkende helgen igjennom, kanskje ikke fordi messa er kjempestor og salget er vanvittig og køene langt ute på gata, men fordi alt er akkurat passe. Med fare for å bli oppfattet til å være tilbøyelig til å komme med snikreklame så vil jeg virkelig anbefale en tur til Kråkstad - gjengen som arrangerer fortjener det. Inngangsprisen skremmer ingen og serveringen i kjelleren lokker mange. Og ikke minst er det gamle kommunehuset på Kråkstad verdt en tur i seg selv - tilnærmet originale bygg fra tiden vi selv modellerer er sjelden vare. Jeg tror det vil være mj for alle der, og selv om lokalet ikke er det største skal det nok godt gjøres å ikke finne noe man kunne tenke seg. Selv om jeg selv er mest aktiv på hagejernbanefronten har jeg vel til gode å ikke ha kommet over noe snadder - til en god pris - og tatt det med hjem. Et godt tips kan være å tømme minibankene i omkringliggende bygder, f.eks.Ski og satse på en dag på Kråkstad. Utvendig vårrengjøring eller andre pålagte gjøremål denne helgen fra "Jeg har bestemt oss" kan sikkert drøyes uten at man trenger tvungen megling på det lokale familievernkontor hvis man utviser noe diplomati - eller rett og slett gjør det som skal gjøres førstkommende helg - så har du faktisk fri den helgen det er Kråkstadmesse.
 
Med hilsen
Kristian Svendsen
 
krsven
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2011 at 22:39
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det er synd at denne messen kolliderer hvert år med Intermodellbau i Dortmund:
Jeg kunne ellers ha tenkt meg å ta en tur for å kjøre live-steam.


De kolliderer ikke i år... Wink

Mvh Heine
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.